Europese Defensie samenwerking

Gestart door Lex, 12/05/2007 | 00:56 uur

Reinier

Waarom nog een keer een Europese defensie samenwerking als we al de NAVO hebben?
Wat gaat er dan feitelijk wijzigen?

Dit is alleen maar interessant van voor free-riders zoals België en Nederland; excuus om nog minder te besteden, om nog minder te doen, en nog minder offensief materieel te leveren.

België kennende zullen zij zich dan volledig gaan richten op logistiek, medische ondersteuning en bewaking van compounds en kazernes. Laat andere landen maar de hete kastanjes uit het vuur halen en het kanonnenvlees leveren.

Ronald Elzenga

Uit voorgaand pleidooi de voor mij belangrijke kern, die door critici in reactie op dit artikel niet goed wordt gelezen zie ik.

"Het bestaan en het succes van de NAVO is eigenlijk het beste voorbeeld dat een efficiënte en geloofwaardige collectieve defensie geen politieke eenmaking vereist. Het vereist daarentegen wèl de politieke wil om samen de nodige stappen te zetten."

Ronald Elzenga

17/05/17 om 02:06 - Bijgewerkt op 16/05/17 om 18:18
N-VA wil Europees leger: 'Terug naar ieder voor zich is geen optie, toch?'

Kamerleden Karolien Grosemans en Peter Buysrogge (N-VA) pleiten voor een Europese defensie-unie. 'Na de brexit zal China op korte termijn Europa overtreffen op het vlak van defensie-inspanningen.'

Onlangs publiceerde de Europese Commissie een 'witboek' over de toekomst van Europa waarin defensie zijdelings ter sprake komt. In feite wordt defensie bekeken als een bijverschijnsel van de buitenlandse zaken in de Europese Unie.

De opties zijn simpel. Ofwel laten we defensie verder in de handen van de lidstaten , ofwel gaan we resoluut naar een Europese defensie-unie. Vermits de laatste optie een verregaande politieke eenmaking van Europa veronderstelt, is de vraag stellen ook het antwoord geven.

Is dit echter de enige mogelijke uitkomst? Er zijn toch andere voorbeelden waar Europa succesvol samenwerkt zonder politieke unie. Denk maar aan de ruimtevaart (ESA) of de luchtvaartindustrie (AIRBUS).

DELEN
Terug naar ieder voor zich is geen optie, toch?
Dergelijke positieve voorbeelden geven aan dat verregaande Europese samenwerking mogelijk is vanuit de sectoren zelf en met de betrokken stakeholders zonder hen te onderwerpen aan deze of gene politieke evolutie.

Het bestaan en het succes van de NAVO is eigenlijk het beste voorbeeld dat een efficiënte en geloofwaardige collectieve defensie geen politieke eenmaking vereist. Het vereist daarentegen wèl de politieke wil om samen de nodige stappen te zetten.

De Europese Commissie heeft niet alleen een 'witboek' over de toekomst van Europa gepubliceerd, maar ook een Europees defensieactieplan goedgekeurd. En dat vooral ter ondersteuning van de Europese defensie-industrie en de ontwikkeling van innovatieve defensietechnologieën door middel van een nieuw defensiefonds. Dit heeft potentieel, maar zal enkel waar voor het geld opleveren indien het afgestemd is op de Europese defensiebehoeften en niet op productiebehoeften of op studies die enkel papier opleveren.

De afgelegde weg

Sinds de val van de Berlijnse Muur zijn er veel initiatieven om een Europese defensie uit te bouwen de revue gepasseerd - niet als concurrent van de NAVO, maar als sterke Europese poot binnen die NAVO.

Het proces begon een kwarteeuw geleden al bij de Verklaring van Petersberg in 1992. Die werd gevolgd door de oprichting van het Eurocorps, de European Air Group en de European Maritime Force (EUMARFOR).

Maar door de beperkingen inherent aan de overeenkomsten leidden deze initiatieven niet tot een echte Europese defensiemacht die naam waardig.

In de decennia die volgden werd meerdere malen getracht een nieuwe impuls te geven aan het Europese defensieproject: de eerste Helsinki Headline Goals in 1999, de Brits-Franse Verklaring van Saint-Malo, de akkoorden van Berlijn en Gent en tenslotte het Verdrag van Lissabon, dat voor het eerst een permanente gestructureerde defensiesamenwerking toeliet tussen een beperkte groep lidstaten.

Europa kreeg na het opdoeken van de West-Europese Unie een Hoge Vertegenwoordiger en een Europese Veiligheidsstrategie. Spijtig genoeg heeft niets van dit alles geleid tot een volwaardige Europese defensie, hoogstens tot een aantal relatieve successen op het vlak van pooling en sharing (het samenbrengen en delen van materiaal en manschappen, nvdr.) tussen enkele lidstaten.

To be or not to be

Europa heeft na al die jaren dus zoiets als een administratie voor veiligheidsaangelegenheden. Maar de EU heeft geen military force structure zoals de NAVO, dus geen netwerk van militaire eenheden verspreid over de lidstaten onder een Europese bevelvoering.

Om over een Europese defensie te kunnen spreken is een dergelijke multinationale defensiestructuur onmisbaar om, zoals de NAVO, over getrainde en inzetklare militairen te beschikken die kunnen ingezet worden in conflicthaarden overal ter wereld.

De bestaande structuur van het Gemeenschappelijk Veiligheids- en Defensiebeleid (GVDB) van de Europese Unie moet dus uitgebreid worden met een Europese militaire defensieorganisatie.

Deze heeft vooral twee doelstellingen: op permanente wijze de militairen voorbereiden op hun mogelijke opdrachten én, wanneer nodig, de operationele inzet van die militairen plannen, sturen en uitvoeren. Deze twee opdrachten zijn echter geen opdrachten van een diplomatiek corps, maar van militairen, dus is een Europese "defensieminister" nodig naast een vertegenwoordiger voor de Buitenlandse politiek.

Follow the footsteps

Om te kunnen putten uit wat reeds bestaat en om beroep te kunnen doen op de ervaring die de verschillende lidstaten hebben opgedaan de afgelopen decennia is een bottom-up aanpak aangewezen, zowel op het vlak van capaciteiten opbouwen en voorbereiden, als op het vlak van operaties plannen en uitvoeren in militaire conflicten.

Uit de beste luchtmachten en marines van het continent kan een Europese Lucht- en Zeemacht ontstaan, en hetzelfde kan gebeuren op het vlak van landstrijdkrachten, special forces, cyberforces, enzovoort. Eens de basis van een Europese defensiestructuur er is, kan elke lidstaat bijdragen met eigen capaciteiten. Het EATC (European Air transport Command) in Eindhoven is een voorbeeld van hoe het kan.

Een dergelijke Europese defensieorganisatie kan op een coherente wijze ingeplant worden, verspreid over de lidstaten en met gebruik van de reeds bestaande structuren. De capaciteiten die nationaal blijven kunnen als reserve dienen of als nationale garde.

Dit laatste biedt ook een oplossing voor die capaciteiten die absoluut nationaal moeten blijven zoals de Franse Force de Frappe.

Een dergelijk Europese defensie uittekenen en in de startblokken zetten is niet meer dan een uitdaging voor de Europese militairen, eenmaal de politieke wil er is.

Put your money where your mouth is

Vreemd genoeg is geld niet het grootste probleem. Indien alle defensiebudgetten van de Europese lidstaten opgeteld worden, geeft Europa vandaag even veel uit aan defensie als China en Rusland samen.

Europa heeft echter niet dezelfde militaire capaciteiten als deze landen omdat het defensiegeld voor meer dan driekwart uitgegeven wordt aan personeels- en infrastructuurkosten verspreid over al de lidstaten.

Indien een substantieel deel van dit geld kan samengelegd worden in een gezamenlijk Europees defensiebudget kan een collectieve capaciteit uitgebouwd worden die vele malen doeltreffender en efficiënter is dan de som van de individuele militaire capaciteiten van de lidstaten vandaag.

Na de Brexit zal China op korte termijn Europa voorbijsteken op het vlak van defensie-inspanningen. Dit zou een serieuze wake-up call moeten zijn over de onder-investering - niet alleen financieel maar vooral politiek - in de veiligheid en in de weerbaarheid van toekomstige generaties in Europa. Terug naar ieder voor zich is geen optie in de geglobaliseerde wereld van morgen, toch?

Karolien Grosemans en Peter Buysrogge zetelen in het federaal parlement voor N-VA.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/n-va-wil-europees-leger-terug-naar-ieder-voor-zich-is-geen-optie-toch/article-opinion-853589.html

Lex

Defensieministers EU bijeen op Malta

Nieuwsbericht | 27-04-2017 | 14:00

Terwijl Nederland Koningsdag vierde, kwamen vandaag in Valletta (Malta) de Europese ministers van Defensie bijeen. Minister Jeanine Hennis-Plasschaert en haar collega's spraken onder meer over de positionering van Europa als betrouwbare veiligheidspartner, inclusief het beter benutten van de snel inzetbare eenheden van de EU en het minder vrijblijvend maken van de Europese samenwerking op het terrein van veiligheid en defensie.

Ook spraken zij over Libië. De defensieministers maken zich zorgen over de zwakke positie van de eenheidsregering, en daarmee de fragiele politieke situatie in Libië. De Europese Unie bekijkt momenteel of de inzet rondom Libië, zoals de maritieme missie EUNAVFOR MED Sophia, volstaat. Minister Hennis pleitte voor blijvende betrokkenheid van de EU, onder meer door de autoriteiten te helpen bij de bestrijding van smokkelnetwerken. Zoals bekend heeft Nederland eind 2016 Zr. Ms. Rotterdam ingezet als platform voor de training van Libisch kustwachtpersoneel.

EU battlegroups

Daarnaast werd gesproken over de EU battlegroups, de snel inzetbare eenheden van de Europese Unie, die tot op heden nooit werden ingezet. Minister Hennis liet zich daar opnieuw kritisch over uit: "Use them or loose them", hield ze haar collega's wederom voor. "Het gaat vooral om de politieke wil om militaire eenheden ook daadwerkelijk in te zetten. We moeten af van de vrijblijvendheid", aldus Hennis.

Sterker Europa

Over het initiatief om tot een permanent gestructureerde samenwerking te komen (PESCO) is Hennis eveneens stellig: "Ik zie dit vooral als een impuls voor betere samenwerking met als doel het verhogen van onze militaire slagkracht. Als Europa een geloofwaardige veiligheids- en defensiepartner wil zijn, is dit simpelweg noodzakelijk." Wat Hennis betreft gaat het om een sterker Europa binnen de NAVO, met capaciteiten waaraan beide organisaties behoefte hebben. "Nieuwe capaciteiten en structuren moeten toegevoegde waarde hebben en niet tot meer bureaucratie leiden."

Krachten bundelen

Minister Hennis blikte ook terug: "Als één ding de afgelopen jaren duidelijk is geworden, is het dat geen enkele lidstaat de dreigingen en risico's om ons heen in z'n uppie het hoofd kan bieden. Die dreigingen en risico's schreeuwen om actie. Meer investeren en de krachten bundelen, is het devies. Europa moet meer verantwoordelijkheid willen nemen en dus meer op de mat leggen als het gaat om de bescherming van wat ons dierbaar is. Onze interne en externe veiligheid zijn twee kanten van dezelfde medaille. De druk die op onze schouders rust, is voelbaar en we moeten handelen. Als we de urgentie hiervan onvoldoende erkennen, zetten we onze belangen en veiligheid op het spel."

Mindef

Harald

Germany and France in the Service of Common European Defense

BERLIN --- Defense Minister Ursula von der Leyen and her French colleague Jean-Yves Le Drian reaffirmed, last Monday in Berlin, Franco-German cooperation in the service of the common European defense.

The German Minister underlined that the "peace project Europe" should not only be shaped, but also protected and strengthened. "Together, we are convinced that our security, and especially our defense, is the area where today it is right to call for "more Europe." Le Drian replied "We are working together for peace."

In concrete terms, this means that:

Tactical air transport

Leyen and Le Drian emphasized, during a celebration at the Villa Borsig, that Germany and France will intensify their cooperation on tactical air transport. The aim is to establish a Franco-German air transport unit with Lockheed Martin C-130J transport aircraft based at Évreux air base, in France. Six German and six French aircraft of this type will be stationed there. France is the lead nation.

This bilateral cooperation will allow Germany to avoid a possible gap in the use of airspace with restricted infrastructure after it retires its C-160 Transall tactical transports.

New-generation satellite and drones

Germany and France will continue their bilateral cooperation in the field of satellite reconnaissance with the launch of a new-generation satellite from the coming year.

Together with Italy and Spain, both nations are also working on the development of a European industrial capability for medium-altitude, long endurance (MALE) drones. The goal is its service introduction around 2025.

Armored combat vehicles and artillery systems
In addition, both countries are currently analyzing the needs and requirements for the next generation of armored combat vehicles and artillery systems. A preparatory phase for this project is to be launched in the coming year.

Combat helicopters

Germany and France want to continue their cooperation in the field of combat helicopters. This means, in concrete terms, that the further development of the Tiger helicopter is to be launched bilaterally.

The German minister said in Berlin: "It is in the European spirit that we have developed and decided these concrete projects together, in German-French cooperation." The aim is to combine and harmonize skills.

G5 Sahel
The G5 Sahel is an informal grouping of Burkina Faso, Mali, Mauritania, Niger and Chad. The Heads of State of these five West African states decided to cooperate in February 2014. The aim is to be able to achieve more together for the development and security of this structurally weak region.

The policies of the member countries should be better coordinated, including cooperation in the field of security. The focus is on the fight against terrorism and transnational crime.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/182848/france%2C-germany-plan-to-study-next_gen-armored-vehicles%2C-tiger-helicopter.html

Lex

Geannoteerde agenda informele Raad Buitenlandse Zaken met ministers van Defensie op 26 en 27 april 2017 te Valletta

Brief Mindef omtrent de inzet van NL

Kamerstuk, 13-04-2017

Ronald Elzenga

Citaat van: Telegraaf op 10/04/2017 | 17:01 uur
Gezamenlijk Frans-Duits transportsquadron 

BERLIJN -  De Duitse krijgsmacht wil samen met Frankrijk een vloot C-130 Hercules-transportvliegtuigen opzetten en voor speciale opdrachten achter de hand houden. De Duitse minister van Defensie Ursula von der Leyen heeft daar maandag een akkoord voor ondertekend met haar Franse ambtgenoot Jean-Yves Le Drian.

Het Frans-Duitse transportsquadron moet vanaf 2021 vanaf Evreux ten westen van Parijs inzetbaar zijn, met zes Duitse en zes Franse toestellen. Door de gezamenlijke opzet moeten training en onderhoud goedkoper uitvallen.

De Duits-Franse samenwerking met de C-130 wordt gezien als een politiek signaal voor hechtere militaire samenwerking binnen de Europese Unie. Duitsland wil daarmee ook een dreigend gat vullen als zijn verouderde Transall-vliegtuigen in 2021 uit de dienst moeten worden genomen. De beoogde opvolger daarvan, de Airbus A400M, kampt met vertragingen en technische tegenslag. Bovendien is de beduidend grotere en loggere A400M voor bepaalde taken, zoals spoedevacuaties uit crisisgebieden, minder geschikt dan de C-130.

Telegraaf, 10-04-2017, 16:22
Bla bla verhaal van de Telegraaf. Want het gaat hier niet om allerlei missies maar hele specifieke qua inzet (Special Forces) en vooral omstandigheden. Waar de A400M te groot voor is of..vooral.. te zwaar en de beschikbare Franse CN-235s te klein. Prima initiatief trouwens om dat dan zo in te vullen en daarbij samen te werken. Al zie ik ze liever vallen onder EATC. Maar daarvoor is de beoogde inzet denk ik te vaak "geheim".

Lex

Gezamenlijk Frans-Duits transportsquadron 

BERLIJN -  De Duitse krijgsmacht wil samen met Frankrijk een vloot C-130 Hercules-transportvliegtuigen opzetten en voor speciale opdrachten achter de hand houden. De Duitse minister van Defensie Ursula von der Leyen heeft daar maandag een akkoord voor ondertekend met haar Franse ambtgenoot Jean-Yves Le Drian.

Het Frans-Duitse transportsquadron moet vanaf 2021 vanaf Evreux ten westen van Parijs inzetbaar zijn, met zes Duitse en zes Franse toestellen. Door de gezamenlijke opzet moeten training en onderhoud goedkoper uitvallen.

De Duits-Franse samenwerking met de C-130 wordt gezien als een politiek signaal voor hechtere militaire samenwerking binnen de Europese Unie. Duitsland wil daarmee ook een dreigend gat vullen als zijn verouderde Transall-vliegtuigen in 2021 uit de dienst moeten worden genomen. De beoogde opvolger daarvan, de Airbus A400M, kampt met vertragingen en technische tegenslag. Bovendien is de beduidend grotere en loggere A400M voor bepaalde taken, zoals spoedevacuaties uit crisisgebieden, minder geschikt dan de C-130.

Telegraaf, 10-04-2017, 16:22

Ronald Elzenga

Citaat van: Admiral Halsey op 24/01/2017 | 13:47 uur
In een overeenkomst tussen de christendemocraten en liberalen in het Europees Parlement op http://www.eppgroup.eu/system/files_force/pr_attachment/EPP%20ALDE%20final.pdf staat het volgende over de Europese defensie:
Lijkt me een goed plan...de creatie van een Europese Defensie-Unie. Ik noemde dat op mijn blog en visie (voorlopig) nog Europese Defensie Organisatie (EUDO), maar zal dat ook daar veranderen naar EDU. Wat..met nadruk..niet betekent dat er een eenduidig EUropees leger komt, want daar ben ik duidelijk niet voor. Het is wat mij betreft meer een soort NAVO-constructie.

Admiral Halsey

In een overeenkomst tussen de christendemocraten en liberalen in het Europees Parlement op http://www.eppgroup.eu/system/files_force/pr_attachment/EPP%20ALDE%20final.pdf staat het volgende over de Europese defensie:

CitaatA strengthening of European capacities for internal and external security. Both groups will work closely on the establishment of a European Defence Union and commit to the further development of a true European Border and Coast Guard that will effectively manage our common borders, providing protection to those in need and effectively prevent illegal migration. Moreover there is an urgent need to develop capacities at the European level to better protect our internal security. An investigation in this regard through the establishment of a special committee will be undertaken.

Ronald Elzenga

Citaat van: ANP op 16/12/2016 | 23:22 uur
EU-leiders willen vaart achter defensiefonds
Goede beslissing en graag doorpakken. Duplicatie op bepaalde terreinen met de NAVO lijkt me geen probleem en nodig. Tijden veranderen zo ook dit soort veiligheidsstructuren. En zo ernstig was die "we weten van niks" van ministers Hennis en Van de Put dus blijkbaar niet.

Lex

EU-leiders willen vaart achter defensiefonds

De plannen om in EU-verband onderzoek te doen naar wapentechnologie en gezamenlijk wapens te ontwikkelen en kopen, moeten snel worden uitgewerkt. De Europese lidstaten willen vanwege de toegenomen veiligheidsuitdagingen geen tijd verliezen.

Dit bleek donderdag bij de top van de 28 regeringsleiders in Brussel. Premier Mark Rutte ziet kansen. 'Winst kunnen we maken door bijvoorbeeld samen materieel te ontwikkelen en in te kopen.' Samen inkopen doen zou volgens de leiders een hoop geld kunnen besparen.

Nadat commissievoorzitter Jean-Claude Juncker in september had laten weten dat er een plan zou komen voor een Europees defensiefonds, presenteerde de Europese commissie twee weken geleden een actieplan voor de Europese defensie en kreeg de opdracht in de eerste helft van 2017 met voorstellen voor een Defensiefonds te komen. In het actieplan wordt voorgesteld om eerst 90 miljoen per jaar (tot 2020) en op termijn zelfs 500 miljoen per jaar uit het EU-budget te reserveren voor onderzoek naar nieuwe militaire technologieën. Ook moet 5 miljard per jaar opzij gezet worden voor productie van bijvoorbeeld Europese drones. Verder moet de Europese Investeringsbank snel de mogelijkheid krijgen om onderzoek en ontwikkeling naar wapens te financieren, aldus de leiders.

De leiders stemden ook in met 42 voorstellen die de samenwerking tussen de EU en de NAVO moeten versterken. Rutte gaf als voorbeelden samenwerking tegen cyberaanvallen en bij operaties op de Middellandse Zee, met als uitgangspunt dat beide organisaties geen dingen dubbel gaan doen.

Volgens EU-buitenlandchef Federica Mogherini zal de EU nu 'veel sterker en geloofwaardiger'' worden op het vlak van veiligheid en defensie. Mogherini zei eerder dat de EU een 'supermacht' op het wereldtoneel moet worden.

ANP, 16-12-2016, 23:02

Lex

Kabinetsappreciatie van het Implementation plan on Security and Defence

Kamerbrief betreffende de voortgang en implementatie van het Europese veiligheids- en defensiebeleid

Bijlagen bij het kamerstuk:

Conclusies

Implementatieplan

Kamerbrief, 05-12-2016

Mourning

Citaat van: Thomasen op 05/12/2016 | 15:26 uur
Hieruit valt op te maken dat de ontwikkeling van de VBCI de Fransen ongeveer 1,38 miljard heeft gekost. Prima natuurlijk. Maar als je dat met 2 landen deelt hadden ze er ook gewoon 198 extra VCI/IFV kunnen kopen. En dat zijn aantallen waar we in Europa wat mee kunnen. In plaats daarvan zitten we nu met een  stuk of 11 van die voertuigen op ons continent, maar zonder noemenswaardige UCAV, of MBT ontwikkeling, etc.

Dit soort dingen  afstemmen kan ontzettend veel op gewonnen worden,  maar er moeten ook offers gebracht worden, zaaien voor je kunt oogsten. En dat is lastig, maar intens nodig.

Volledig mee eens!
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

#50
Citaat van: Ros op 05/12/2016 | 12:21 uur
De gezagsverhouding zal het punt van discussie worden (blijven ?), arbeidsvoorwaarden is/blijft nationaal, lijkt mij.

Nee, EU diensten hebben gewoon EU arbeidsvoorwaarden. Dat zou het EU leger dus ook hebben. Geeft gelijk aan waarom het helemaal niet rendabel is, ofwel je krijgt een krijgsmacht vol centraal-Europeanen en  Balkanners, ofwel de personeelskosten schieten de  pan uit, de Roemeen die nu €190 per maand betaald krijgt, zal dan een salaris moeten krijgen waar een Fin, Est of Nederlander ook blij mee is.

Blijft dat nationaal ligt het ultieme gezag ook nationaal. Wie betaald bepaald. Echter, er kunnen prima stappen gezet worden in standaardisatie.

CitaatFrance originally planned to buy 550 VCI and 150 of the VPC command version, but this was cut to 510 and 120 respectively with deliveries until 2015.[1] The €3.49bn (FY2012) project will deliver 630 units at a unit cost of €3.49m (~US$4.8m) for the VCI and €2.74m (~US$3.7m) for the VPC, or €5.5m (~US$7.4m) per vehicle including development costs.

Hieruit valt op te maken dat de ontwikkeling van de VBCI de Fransen ongeveer 1,38 miljard heeft gekost. Prima natuurlijk. Maar als je dat met 2 landen deelt hadden ze er ook gewoon 198 extra VCI/IFV kunnen kopen. En dat zijn aantallen waar we in Europa wat mee kunnen. In plaats daarvan zitten we nu met een  stuk of 11 typen van die voertuigen op ons continent, maar zonder noemenswaardige UCAV, of MBT ontwikkeling, etc.

Dit soort dingen  afstemmen kan ontzettend veel op gewonnen worden,  maar er moeten ook offers gebracht worden, zaaien voor je kunt oogsten. En dat is lastig, maar intens nodig.