NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

Lex

Citaat van: bergd op 20/09/2017 | 22:32 uur
En nog 1 dingetje laatst deden we een beetje lacherig over fietsen in het leger maar in de situatie van Sint Maarten was dat volgens mij helemaal niet zo'n gek idee geweest waar mobiliteit en openbare orde een probleem was.
Waarschijnlijk refereer je naar een bericht op Twitter vandaag, waarop te zien was dat het KMARNS op een van de eilanden de fiets gebruikt.
Ik heb deze niet voorhanden.

bergd

Weet iemand ook of er een Scan Eagle in de west is gestationeerd want volgens mij is dat ook geen overbodige luxe.

bergd

En nog 1 dingetje laatst deden we een beetje lacherig over fietsen in het leger maar in de situatie van Sint Maarten was dat volgens mij helemaal niet zo'n gek idee geweest waar mobiliteit en openbare orde een probleem was.

Lex

'Luchtbrug met Sint-Maarten langzaam afbouwen' 

WILLEMSTAD -  De luchtbrug tussen Curaçao en het door orkaan Irma zwaar getroffen Sint-Maarten wordt afgebouwd. ,,We hebben afgewacht wat de schade van orkaan Maria zou worden", zegt hoofd kustwacht van het vliegveld op Curaçao, Olav Burger.

,,Nu dat heel erg mee lijkt te vallen, gaan we langzaam afbouwen. Ook omdat het erop lijkt dat het vliegveld op Sint-Maarten spoedig weer open kan." De stroom evacués is ook zo goed als opgedroogd inmiddels, aldus het hoofd van de kustwacht.

Verkenningsvlucht

Een toestel van de kustwacht is momenteel een verkenningsvlucht aan het maken boven de Nederlandse eilanden Sint-Maarten, Saba en Sint Eustatius. ,,We bekijken dan ook hoe Dominica erbij ligt, voor eventuele hulp", zegt Burger. Het oog van de orkaan Maria is recht over dit eilandje getrokken.

Sinds de verwoestende orkaan twee weken geleden, is er nagenoeg non-stop op Sint-Maarten gevlogen vanaf het 1000 kilometer verderop gelegen Curaçao. ,,De toestellen van de kustwacht hebben meer dan honderd vlieguren gemaakt", aldus Burger. Dat is nog bovenop de vluchten die het Hercules-toestel van het ministerie van Defensie heeft gemaakt. Dat toestel blijft tot vrijdag in de Cariben.

Telegraaf, 20-09-2017, 17:35

Lex

Citaat van: bergd op 20/09/2017 | 22:20 uur
Bedankt Lex! Bijna eng hoe het rapport een paar maanden later tot in detail in praktijk wordt gebracht. Ik ben benieuwd of er een Deltaplan voor het carribisch komt.
Geen dank. Of het Deltaplan er zal komen, hangt ook af van de eilanden. Maar het is duidelijk dat er werk aan de winkel in het verschiet ligt.

bergd

Citaat van: Lex op 20/09/2017 | 20:59 uur
Kamerbrief betreffende het Rapport Verkenning doelrealisatie communicatiemiddelen Caribisch Nederland

Voor hen die interesse hebben.  ;)
Bedankt Lex! Bijna eng hoe het rapport een paar maanden later tot in detail in praktijk wordt gebracht. Ik ben benieuwd of er een Deltaplan voor het carribisch komt.

Parera

Citaat van: Lex op 20/09/2017 | 21:55 uur
Er zullen idd vele vragen/opmerkingen zijn over hetgeen via zee/door de lucht richting SSS eilanden gaat.
Zo waren er ook vragen/opmerkingen over het feit dat de AN-124, welke beladen is op Eindhoven, een aantal vuilniswagens meenam.
Ik ga ervan uit dat alles weloverwogen geschiedt.

Inderdaad, alles dat niet nodig is zal niet worden ingevlogen / ingevaren. Daarom is een goede logistieke opzet zoals nu vanaf Curaçao gebeurd van groot belang.
Als je iedereen maar alles zelf laat meenemen heb je straks 20 bulldozers staan terwijl je er maar 4 nodig had. Water en voedsel heb je nooit genoeg maar ook daarbij is het van belang een goed georganiseerde distributie op te zetten zodat alles op de juiste bestemming komt. Die 2 vuilniswagens zullen zeer welkom zijn om in elk geval het afval te verzamelen van de straten/huizen en het weer georganiseerd op de vuilbelt te storten zodat niet het hele eiland een grote vuilstort word.

Lex

Er zullen idd vele vragen/opmerkingen zijn over hetgeen via zee/door de lucht richting SSS eilanden gaat.
Zo waren er ook vragen/opmerkingen over het feit dat de AN-124, welke beladen is op Eindhoven, een aantal vuilniswagens meenam.
Ik ga ervan uit dat alles weloverwogen geschiedt.

Parera

Citaat van: Ace1 op 20/09/2017 | 21:16 uur
Klopt dat ben ik met jou eens maar een hijskraan kan handig zijn voor zendmasten op te zetten of grote stukken puin optillen.

De zendmasten die mee zijn zijn mobiele tijdelijke masten, het telecom bedrijf zal vanuit Curaçao zelf permanent de reparaties moeten uitvoeren maar die masten moeten besteld worden in Nederland of de VS dus daar gaan enkele maanden overheen voor dat het weer 100% werkt. Alles wat nu meegaat is tijdelijk zodat het normale leven door kan en de opbouw kan beginnen.

Ze zeggen dat er 1 jaar nodig is voor alles opgebouwd is maar ik geloof er niets van dit gaat zeker 3 a 5 jaar duren voordat het eiland er weer helemaal bovenop is.
Kijk naar de VS daar is in 2005 Katrina over New Orleans getrokken, sommige delen zijn nu 12 jaar later nog niet opgebouwd. En nu NL de leiding neemt over de wederopbouw van het eiland worden er ook bepaalde voorwaarden gesteld aan die wederopbouw zoals ''hurricane proof'' bouwen en klimaat neutraal voor zover mogelijk. Daarnaast zal de orkaan ook politieke gevolgen hebben voor de ''rebelse'' regering van St. Maarten, Nederland wil helpen met de wederopbouw maar zal hier aan ook zeker politieke eisen stellen zo is al bepaald dat NL het geld zelf uitgeeft en niet via de regering van St. Maarten.

Wat betreft de kranen zoals ik eerder zei die zijn er al voldoende op het eiland aanwezig waarschijnlijk. De eilanden lopen niet gelijk met NL maar zijn zeker geen 3e wereld landen waar niks is.

Ace1

Citaat van: Parera op 20/09/2017 | 21:14 uur
Misschien is die in de tussentijd al ingevlogen en ook op St. Maarten zijn er wel een aantal van deze kranen waarvan zeker 1 of 2 de storm wel hebben overleefd.
Zo'n kraan tilt zelfs een orkaan niet zomaar op.

Klopt dat ben ik met jou eens maar een hijskraan kan handig zijn voor zendmasten op te zetten of grote stukken puin optillen.

Parera

Citaat van: Ace1 op 20/09/2017 | 21:12 uur
Het bevreemd mij dat er geen mobiele hijskraan meegaat?
Misschien is die in de tussentijd al ingevlogen en ook op St. Maarten zijn er wel een aantal van deze kranen waarvan zeker 1 of 2 de storm wel hebben overleefd.
Zo'n kraan tilt zelfs een orkaan niet zomaar op.

Ace1

#1632
Citaat van:  Defensie op 20/09/2017 | 21:02 uur
Grootste marineschip vol hulpgoederen naar Caribisch gebied

Nieuwsbericht | 20-09-2017 | 14:41

Het logistiek ondersteunings- en bevoorradingsschip van de Koninklijke Marine Zr. Ms. Karel Doorman is vanmiddag uit de haven van Den Helder vertrokken. Het vaart in ongeveer 2 weken naar het Caribisch gebied met hulpgoederen voor Sint-Maarten, Saba en Sint Eustatius.

Van schoolspullen tot politieauto's

De lading loopt uiteen: schoolmeubilair en 3 paviljoententen voor 36 schoolklassen, 10 zendmasten voor mobiele telefonie,  18 politieauto's, 12 kiepvrachtwagens, 8 watertankvrachtwagens, 2 mobiele commando-units, levensmiddelen en toiletpapier. Ook is er materieel aan boord als bulldozers en graafmachines om rommel op te ruimen.

De goederen zijn bedoeld voor herstelwerk. Verder zijn er spullen aan boord die via spontane acties zijn ingezameld. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties stelde de lading samen. Dat gebeurde in overleg met andere ministeries en het Rode Kruis.

Het 205 meter lange en 30 meter brede schip kwam vrijdag in Den Helder, nadat het was teruggeroepen van een internationale oefening in de Oostzee. De afgelopen dagen is in Den Helder hard gewerkt om het schip vol te laden met hulpgoederen voor de 3 eilanden. Die zijn zwaar getroffen door orkaan Irma. Op de kade in Den Helder zorgden verschillende hijskranen van de marine ervoor dat de lading aan boord kwam.

Het grootste schip van de Marine vertrok rond 13.30 uur uit Den Helder.

Mindef

Het bevreemd mij dat er geen mobiele hijskraan meegaat?

https://www.defensie.nl/organisatie/landmacht/materieel/voertuigen/liebherr-ltm

Lex

Grootste marineschip vol hulpgoederen naar Caribisch gebied

Nieuwsbericht | 20-09-2017 | 14:41

Het logistiek ondersteunings- en bevoorradingsschip van de Koninklijke Marine Zr. Ms. Karel Doorman is vanmiddag uit de haven van Den Helder vertrokken. Het vaart in ongeveer 2 weken naar het Caribisch gebied met hulpgoederen voor Sint-Maarten, Saba en Sint Eustatius.

Van schoolspullen tot politieauto's

De lading loopt uiteen: schoolmeubilair en 3 paviljoententen voor 36 schoolklassen, 10 zendmasten voor mobiele telefonie,  18 politieauto's, 12 kiepvrachtwagens, 8 watertankvrachtwagens, 2 mobiele commando-units, levensmiddelen en toiletpapier. Ook is er materieel aan boord als bulldozers en graafmachines om rommel op te ruimen.

De goederen zijn bedoeld voor herstelwerk. Verder zijn er spullen aan boord die via spontane acties zijn ingezameld. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties stelde de lading samen. Dat gebeurde in overleg met andere ministeries en het Rode Kruis.

Het 205 meter lange en 30 meter brede schip kwam vrijdag in Den Helder, nadat het was teruggeroepen van een internationale oefening in de Oostzee. De afgelopen dagen is in Den Helder hard gewerkt om het schip vol te laden met hulpgoederen voor de 3 eilanden. Die zijn zwaar getroffen door orkaan Irma. Op de kade in Den Helder zorgden verschillende hijskranen van de marine ervoor dat de lading aan boord kwam.

Het grootste schip van de Marine vertrok rond 13.30 uur uit Den Helder.

Mindef

Lex


bergd


Crisiscommunicatie Caribisch Nederland niet op orde bij ramp 

Nu.nl Gepubliceerd: 20-09-17 20:03

De middelen voor crisiscommunicatie op Bonaire, Sint Eustatius en Saba laten behoorlijk te wensen over tijdens een ramp. Dat staat in een kritisch rapport over deze Caribische eilanden, dat al gereed was voor de verwoestende orkaan Irma.

De onderzoekers schrijven dat er tijdens een ramp forse problemen kunnen ontstaan. Daardoor neemt het risico toe op slachtoffers en letsel, vooral als er snelheid is geboden zoals bij brand, medische noodsituaties en rampen.

Tijdens een ramp of crisissituatie zijn onder andere de orkaanbestendigheid van masten, verouderde apparatuur, geringe beschikbaarheid van satelliettelefoons en de onderlinge communicatie tussen de hulpdiensten problematisch, aldus de onderzoekers. Eén van de eerste prioriteiten na orkaan Irma was het herstellen van de communicatie.

In het rapport dat door minister Stef Blok (Veiligheid en Justitie) naar de Tweede Kamer is gestuurd, staat een behoorlijk aantal aanbevelingen. Blok gaat met minister Ronald Plasterk (Koninkrijksrelaties) en de gezaghebbers van de eilanden overleggen over de aanpak.