De Eurozone en haar problemen

Gestart door KapiteinRob, 02/05/2010 | 22:09 uur

KapiteinRob

Niets aan de hand; ga maar rustig slapen. De regering waakt over u...........

A.J.

Euro naar laagste niveau sinds januari

AMSTERDAM - De euro is maandag gedaald naar het laagste niveau ten opzichte van de dollar sinds januari.

Door stijgende zorgen over een mogelijk Grieks bankroet zakte de koers van de euro naar 1,331 dollar in de Aziatische handel. De euro daalde ook ten opzichte van de yen. Een euro is nu 102,75 yen waard.

Zondag maakte de Griekse regering bekend zijn doelstelling om het begrotingstekort terug te brengen tot 7,4 procent van het bruto binnenlands product niet te halen.

In plaats hiervan komt het volgens de Grieken nu uit op 8,5 procent. Maandag komen de ministers van Financiën van de eurozone bijeen om te overleggen over het nieuwe steunpakket voor Griekenland.

nu.nl

KapiteinRob

Citaat van: Oorlogsvis op 03/10/2011 | 11:03 uur
Kunnen we niet alvast Kreta bezetten ?

Dat doen we al geregeld.....  ;)

Oorlogsvis

Kunnen we niet alvast Kreta bezetten ? dan hebben we in ieder geval een onderpand... ;D

Vanmiddag komen de geleerde politici weer bijelkaar, ben benieuwd wat ze vandaag weer zullen verzinnen om de boel goed te praten..
eur/usd is alvast wat gezakt 1.3333  en grofweg alle beurzen staan nu 2.5 % in de min....van mij mag de onrust nog wel even doorgaan !

KapiteinRob

Een gebed zonder einde; iets wat al eerder is geroepen maar waar o.m. eurofielen hun kop hoofd voor in het zand steken. En het zou me niet verbazen als de cijfers zelfs nu nog te rooskleurig worden voorgesteld.

andré herc

zo 02 okt 2011, 19:34
'Griekenland mist doelen begrotingstekort' ATHENE -  Griekenland slaagt er dit jaar en in 2012 niet in om zijn begrotingsdoelstellingen te halen vanwege een sterker dan verwachte recessie. Dat zeiden bronnen zondag tegen persbureau Reuters. Later op de dag stemt het Griekse kabinet naar verwachting in met de ontwerpbegroting voor volgend jaar.

Griekenland verwacht dat het begrotingstekort dit jaar uitkomt op 8,5 procent van het bruto binnenlands product (bbp), terwijl gemikt werd op 7,6 procent. De ontwerpbegroting voor volgend jaar gaat uit van een tekort van 6,8 procent tegen een eerdere raming van 6,5 procent.

De Griekse economie krimpt dit jaar met 5,5 procent en in 2012 met 2 procent. Die prognose komt overeen met de zogeheten World Economic Outlook die het Internationaal Monetair Fonds vorige maand publiceerde, maar veel slechter dan de ramingen die tijdens onderhandelingen over steun aan Griekenland in juli. Destijds werd er nog op gerekend dat de economie in 2012 zou groeien.

telegraaf.nl
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Ace1

Schäuble: geen extra Duits geld naar noodfonds

De Duitse minister van Financiën Wolfgang Schäuble (CDU) heeft een hogere Duitse bijdrage aan het Europese reddingsfonds uitgesloten.

Dat deed hij in het Duitse tijdschrift Super-Illu. Duitsland staat nu garant voor €221 mrd van het €440 mrd grote reddingsfonds. 'En dat was het. Schluss', zei Schäuble. Zodra het tijdelijke reddingsfonds EFSF vervangen is door het vaste stabiliteitsmechanisme ESM, wordt dat bedrag nog iets lager (€190 mrd), door de andere constructie van het ESM, voegde hij eraan toe.

Afgelopen week ging het Duitse parlement akkoord met het noodfonds, dat onder de Duitse bevolking niet populair is. Ook de regering van Bondskanselier Merkel is niet populair, wat de speelruimte van de coalitie beperkt.

http://fd.nl/economie-politiek/270536-1110/schauble-geen-extra-duits-geld-naar-noodfonds

Elzenga

Hans Wijers: Met een beetje doorpakken is de eurocrisis heus wel op te lossen
Fokke Obbema − 02/10/11, 13:42

Hans Wijers (60) wil zich niet aansluiten bij de doemdenkers die het einde van de eurozone voorzien. 'Mijn optimisme is erop gestoeld dat Europa altijd weer naar de volgende oplossing weet te struikelen. We bouwen daarmee geen aanzien op en het ziet er voor de rest van de wereld niet mooi uit, maar die oplossing komt er wel.'
Eigenlijk wil Hans Wijers, die verfmultinational AkzoNobel in 2012 voor onder meer het voorzitterschap van Natuurmonumenten verruilt, het vooral over opkomende landen hebben. Zijn bedrijf sponsort het Brasil Festival dat de komende weken in Amsterdam wordt gehouden (zie kader), maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan bij de oud-D66-minister van Economische Zaken (1994-1998): 'Europa gaat me te zeer aan het hart.'

Dus somt hij vlot vier voorwaarden voor de oplossing van de eurocrisis op. Drie daarvan komen bekend voor: spijkerharde afspraken met landen over hun overheidsfinanciën, plus inperking van hun autonomie als dat niet gebeurt; een grotere slagkracht voor het Europese noodfonds en schuldverlichting ('op enig moment') voor de Grieken. Zijn vierde eis wordt minder vaak gesteld: 'We moeten plannen maken om landen als Griekenland weer concurrerend te maken.' Met nadruk: 'Dat is de bron van groei, dat is de essentie.'

Die essentie moet snel tot heel Europa doordringen. 'We hebben heel veel voor elkaar in dit deel van de wereld. Maar we moeten wel vitaal blijven. Het risico is dat we te veel met onszelf bezig zijn. We worden trager, kijk naar onze pensioendiscussie. We zitten nu te veel te simmen dat vroeger alles beter was en terug te verlangen naar de jaren vijftig. Maar de wereld verandert: kijk naar landen als Brazilië en China.'

De angst is dat die landen ons er straks met onze eigen technologie uit concurreren. Het worden ook kenniseconomieën.

'Die vrees zou terecht zijn als we op ons achterwerk blijven zitten. Maar als je bedenkt wat we allemaal kunnen en als we onszelf blijven vernieuwen, dan zie ik niet waarom we onze successen van de laatste 150 jaar niet kunnen voortzetten. Hun betere toekomst hoeft helemaal niet ten koste van die van ons te gaan, integendeel: we kunnen er zelfs van meeprofiteren.'

Is niet het grote verschil dat mensen in die landen het idee hebben dat ze hun kinderen een betere toekomst kunnen geven, terwijl wij dat zijn kwijtgeraakt?
'Ja, precies, daar zit de sleutel. Het slechtste wat je in een samenleving kunt hebben, is angst. Maar de discussie over de mondialisering, zowel door de voorstanders als de tegenstanders ervan, is helaas wel in dat teken geplaatst. Dat neem ik mezelf ook kwalijk. Ook de voorstanders zeggen: pas op, je moet wel harder en langer werken, want anders zullen de Chinezen of de Indiërs... Terwijl je ook kunt kiezen voor een veel positievere benadering, namelijk: we behoren al tot de best concurrerende economieën ter wereld en als we dit en dat doen, kunnen we onze kinderen wel een betere toekomst bieden. Die benadering mis ik - het ingrediënt angst is nu te groot in het debat. We hebben al heel veel voor elkaar. We zijn veel gezonder dan ooit en we zijn veel rijker dan ooit. Laten we eens wat creatiever nadenken over wat we met al onze welvaart kunnen doen.'

'Wat ik verder voor Nederland belangrijk vind, is dat we onze cultuur van openheid behouden. Ik kom veel expats tegen, Amerikanen, Indiërs, Chinezen, die ons land juist daarom prijzen en er graag wonen. Dat zijn geen incidenten; dat hoor ik echt systematisch. Dat maakt ons land erg aantrekkelijk voor investeerders. We moeten die kwaliteit niet op het spel zetten door vijandig tegenover buitenlanders te worden.' De angst in de samenleving waar u voor waarschuwt, wordt door de eurocrisis bepaald niet minder.

'Maar met een beetje guts en doorpakken is die heus wel op te lossen. Vergelijk ons eens met de VS. Macro-economisch gezien is daar het vraagstuk veel groter, zeker als je de schulden van hun staten meerekent. En ze hebben niet eens het begin van een oplossing! Waarom hebben wij dan zo veel meer last van onze schulden? Natuurlijk, de dollar helpt, maar het is ook psychologie. Er is een fundamenteel vertrouwen: de Amerikanen komen er wel uit. In Europa hebben we een relatief klein vraagstuk met halve maatregelen te lang voor ons uitgeschoven. Daardoor is het probleem steeds groter geworden.'

Valt dat slecht managen van deze crisis niet ook mede aan Duitsland en Nederland te wijten? Hun eis dat private partijen mee moesten betalen aan de oplossing, heeft het proces niet bepaald versneld.
'Ik weet niet precies wat er achter de schermen allemaal is gebeurd. Achteraf zou je willen dat we het probleem vanaf het begin massief hadden aangepakt. Maar dat is niet gebeurd. Ik wijt dat aan de zwakte van de Europese instituties. De politieke macht ligt nog altijd bij de hoofdsteden, hoeveel lawaai Barroso ook maakt. Daar betalen we nu de prijs voor. We leren nu dat we die autonomie onder bepaalde condities moeten opheffen, namelijk wanneer landen zich niet aan de fiscale ratio's houden. Uiteindelijk is er geen alternatief voor een fiscale en dus ook in hoge mate politieke unie.'
www.volkskrant.nl

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Meerderheid Bondsdag voor Noodfonds
»
Bondskanselier Merkel tijdens het debat over Duitse steun aan het Europese noodfonds
ZDF Toegevoegd: donderdag 29 sep 2011, 10:39
Update: donderdag 29 sep 2011, 12:21

De Bondsdag heeft ingestemd met de verhoging van de Duitse bijdrage aan het Europees Noodfonds. Van de 611 parlementariërs stemden 523 voor het voorstel van de regering Merkel. Er waren 85 tegenstemmers en 3 onthoudingen.

Het Europees Stabiliteitsfonds (EFSF) is bedoeld om Europese landen die kampen met hoge schulden te hulp te schieten. Op die manier moet een eurocrisis worden voorkomen.

Duitsland staat al garant voor ruim 120 miljard euro. Daar komt nu 88 miljard euro bij. Morgen stemt de Bondsraad, de Duitse Eerste Kamer, over het voorstel.

De uitslag van de stemming is een opluchting voor bondskanselier Merkel. De oppositie van sociaal-democraten en Groenen is voor, maar dat geldt niet voor de regeringsfracties van christen-democraten en liberalen. Merkel bleek de oppositie nét niet nodig te hebben. Volgens correspondent Wouter Meijer versterkt dat de positie van de bondskanselier in Europa.

Acuut
De regeringsleiders in de eurozone besloten 21 juli om meer geld in het EFSF te stoppen. Het gaat om een uitbreiding van 440 miljard euro naar 780 miljard. De lidstaten hoeven geen geld te storten, maar moeten garant staan.

Toen het fonds vorig jaar werd opgericht, waren de risico's minder acuut. Nu ook problemen dreigen in grote eurolanden als Spanje en Italië, is uitbreiding van het fonds gewenst.

Het fonds krijgt behalve meer geld ook ruimere bevoegdheden. Zo zal het EFSF in de toekomst niet alleen overheden te hulp schieten, maar ook banken die door de schuldencrisis in problemen raken. Ook kan het fonds obligaties kopen van eurolanden die in de gevarenzone zitten. Tot nu heeft alleen de Europese Centrale Bank die bevoegdheid.

Slowakije
Of de aanpassingen van het noodfonds echt doorgaan, hangt nu nog af van de parlementen van Nederland en Slowakije. Vooral in dat laatste land wordt de stemming spannend, omdat één van de coalitiepartijen fel tegen is.

Nederland staat nu al garant voor 56 miljard euro. Als alles doorgaat wordt dat straks 100 miljard. De PVV en de SP zijn tegen.

Bron NOS

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 29/09/2011 | 18:35 uur
Citaat van: jurrien visser op 27/09/2011 | 19:20 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 27/09/2011 | 19:13 uur
Citaat van: ANP op 27/09/2011 | 18:11 uur
Zo gaan er tien tolken mee.

Die ene keer dat ik er "met de zaak" was kon ik er met Engels (een van de 3 officiele talen naast Frans en "Seychels Creools") anders prima terecht.....  :P

Ik heb me er met de zaak ook prima vermaakt en kon me ook prima redden met Engels en dollars.
Was jij daar ook al voor de zaak ? kapitein Rob ook al....hmmm...wat voor werk doen jullie dan als ik het vragen mag..hahaha ;D

Ik mocht in mijn marine tijd (1986 - 1994) in 1990 een paar dagen op de eilanden genieten van R&R (toen a/b Pieter Florisz)

onderofficier

Citaat van: Oorlogsvis op 29/09/2011 | 18:35 uur
Was jij daar ook al voor de zaak ? kapitein Rob ook al....hmmm...wat voor werk doen jullie dan als ik het vragen mag..hahaha ;D

Goh, wat "raar" dat de marine daar eens komt................... pff

Je moet eens weten waar de medewerkers van de KM, KL, KLu en Kmar heen gaan op individuele basis  (en wat er allemaal aan buitenlandse militairen hier naar Nederland komen)

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser op 27/09/2011 | 19:20 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 27/09/2011 | 19:13 uur
Citaat van: ANP op 27/09/2011 | 18:11 uur
Zo gaan er tien tolken mee.

Die ene keer dat ik er "met de zaak" was kon ik er met Engels (een van de 3 officiele talen naast Frans en "Seychels Creools") anders prima terecht.....  :P

Ik heb me er met de zaak ook prima vermaakt en kon me ook prima redden met Engels en dollars.
Was jij daar ook al voor de zaak ? kapitein Rob ook al....hmmm...wat voor werk doen jullie dan als ik het vragen mag..hahaha ;D

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Italië betaalt recordrente voor obligaties

Toegevoegd: donderdag 29 sep 2011, 14:22

Italië heeft een recordrente betaald voor een tienjarige staatslening. Het land leende bijna 8 miljard euro op de obligatiemarkt tegen een rente van bijna 6 procent.

Het was de eerste keer dat Italië een langlopende lening aanging, sinds de afwaardering door kredietbeoordelaar Standard en Poor's, ruim een week geleden.

Om de rente te drukken, heeft de Europese Centrale Bank de voorbije weken op grote schaal Italiaanse staatsobligaties opgekocht. Toch zit de rente die de regering in Rome moet betalen nu op het hoogste niveau sinds de invoering van de euro.

Gelukt
Handelaren noemen de rente onhoudbaar hoog. Wel zijn ze gerustgesteld dat het Italië is gelukt om 8 miljard euro binnen te halen.

Het Italiaanse overheidstekort is één van de hoogste ter wereld. De schuld is 1900 miljard euro, 120 procent van het nationaal inkomen.

Bron NOS

KapiteinRob



Maar het is geen snoepreisje hoor.........  :P

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 27/09/2011 | 19:13 uur
Citaat van: ANP op 27/09/2011 | 18:11 uur
Zo gaan er tien tolken mee.

Die ene keer dat ik er "met de zaak" was kon ik er met Engels (een van de 3 officiele talen naast Frans en "Seychels Creools") anders prima terecht.....  :P

Ik heb me er met de zaak ook prima vermaakt en kon me ook prima redden met Engels en dollars.