Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 09/06/2017 | 14:44 uur
Maar toch..het defensie budget zou toch omhoog gaan...waarom dan weer zo'n 1 op 1 vervanging vd M-fregatten....dan zou je eigenlijk naar 4 M-fregat vervangers moeten voor Nederland. ....en zou de Marine dus zo weer kunnen beschikken over een beetje een normaal aantal fregatten


Volledig mee eens. minimaal een "vierslag" voor de KM.

Oorlogsvis

Citaat van: Parera op 07/06/2017 | 23:58 uur
Belangrijkste punten uit het artikel:

- De fregatten zullen tussen 2024 -2029 worden vervangen
- Schip 1 + 2 gaan naar Nederland en 3 + 4 naar Belgie
- De nieuwe fregatten worden geoptimaliseerd voor onderzeebootbestrijding
- Verschillende ontwerpen liggen op tafel van 4500 tot 6000 ton
- Er zal binnenkort gestart worden met de vervanging van de Harpoons
- De schepen worden uitgerust met een nieuw verdedigings systeem tegen torpedo's.

Los van de fregatten staat er als laatste vermeld dat er gewerkt word aan een nieuw Ondersteunings schip ''combat support ship'' dat in 2022 te water gelaten moet worden.
Maar toch..het defensie budget zou toch omhoog gaan...waarom dan weer zo'n 1 op 1 vervanging vd M-fregatten....dan zou je eigenlijk naar 4 M-fregat vervangers moeten voor Nederland. ....en zou de Marine dus zo weer kunnen beschikken over een beetje een normaal aantal fregatten

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Ronald Elzenga

Citaat van: Poleme op 07/06/2017 | 21:14 uur
Ik ben het helemaal met je eens.

Maar ehh, de Fransen zijn bezig met een FREMM 'light', om het oorspronkelijke FREMM programma budgettair te ontlasten.
In Deutschland zijn ze bezig, met de in mijn ogen interessante MKS-180.
In de Lage Landen zijn ze ook met een nieuw groot fregat bezig, maar daar gaat het er nogal vaag en zo snel als een zeeschildpad aan toe.

Waarom moet er vier keer hetzelfde 'stuurrad' ehh ik bedoel wiel in Europa worden uitgevonden ?
Omdat nationale tradities, eilandjesdenken en koppigheid doorbroken moeten worden. Omdat er politieke visie en doorzettingsvermogen ontbreekt om dit voor elkaar te krijgen. En we zo dus binnen de EU zelfs niet tot enige vorm van standaardisatie komen in deze en vorming van strategische clusters. Maar de globale markt voor marinebouw gaat dat afdwingen uiteindelijk. Is een kwestie van tijd. De vraag voor ons Europa is tegen welke (pijnlijke) prijs.

Parera

#3896
Belangrijkste punten uit het artikel:

- De fregatten zullen tussen 2024 -2029 worden vervangen
- Schip 1 + 2 gaan naar Nederland en 3 + 4 naar Belgie
- De nieuwe fregatten worden geoptimaliseerd voor onderzeebootbestrijding
- Verschillende ontwerpen liggen op tafel van 4500 tot 6000 ton
- Er zal binnenkort gestart worden met de vervanging van de Harpoons
- De schepen worden uitgerust met een nieuw verdedigings systeem tegen torpedo's.

Los van de fregatten staat er als laatste vermeld dat er gewerkt word aan een nieuw Ondersteunings schip ''combat support ship'' dat in 2022 te water gelaten moet worden.

Citaat
Netherlands details new ship projects
07th June 2017 - 19:13 by Beth Maundrill in Portsmouth



While the Royal Netherlands Air Force focuses on the F-35 multirole fighter, its new tanker aircraft and the procurement of CH-47F Chinooks, the navy is also working on numerous acquisition programmes.

Recent times have seen a lack of money for navy projects but the tides are now turning with at least ten new projects underway and officially set to begin in September.

'Now it is our decade,' said Capt Sebo Hofkamp, head, naval plans and requirements at the Netherlands MoD, during the Future Surface Fleet conference in Portsmouth.

The Royal Netherlands Navy (RNLN) is planning the replacement of its mine countermeasures (MCM) vessels, its M-Frigates and replacement of its four Walrus class submarines.

In 2016, the nation signed a memorandum of understanding with Belgium for the MCM and frigate projects. Six new MCM vessels and two frigates will be acquired by the Netherlands and the same number of both for Belgium.

Belgium will take the lead on the MCM vessel and Netherlands will lead on the frigate development, according to Hofkamp.

The replacements for the M-Frigate are scheduled to be delivered between 2024 and 2029 with the first two to be sent to the Netherlands. The project began two years ago with requirements and specifications completed and the new frigates will be optimised for anti-submarine warfare.

Models of the frigate designs shown during the presentation, revealed ships between 4,500 and 6,000 tonnes.

Some of the RNLN's weapon systems are also scheduled for upgrade or renewal. Hofkamp said that the replacement of the Harpoon ship missile system will begin shortly, while the Netherlands is also looking into a new torpedo defence system for 2024 and beyond.

The MCM vessels will incorporate more unmanned systems, as is the trend with the renewal of MCM platforms.

'We will build a ship to operate with all that unmanned gear... and launch and recover it up to sea state three or four,' said the captain.

It is likely that the MCM vessels will be equipped with two USVs, up to 15m in length, and Hofkamp said the vessel itself will be around 80-90m.

The requirements for the MCM have been completed and the project is now in the specifications phase.

The nation is also looking at a fast replacement for its combat support ship with a new design. 'We need it quick,' said Hofkamp, 'It should be in the water around 2022.

[source: https://www.shephardmedia.com/ ]   Link


Parera

Citaat van: Poleme op 07/06/2017 | 21:14 uur
Ik ben het helemaal met je eens.

Maar ehh, de Fransen zijn bezig met een FREMM 'light', om het oorspronkelijke FREMM programma budgettair te ontlasten.
In Deutschland zijn ze bezig, met de in mijn ogen interessante MKS-180.
In de Lage Landen zijn ze ook met een nieuw groot fregat bezig, maar daar gaat het er nogal vaag en zo snel als een zeeschildpad aan toe.

Waarom moet er vier keer hetzelfde 'stuurrad' ehh ik bedoel wiel in Europa worden uitgevonden ?

Omdat het concept ''1 voor allemaal'' zich al bewezen heeft niet te werken of duur te worden ; zie NFR-90 dit is uiteindelijk uitgekomen op de Horizon, Type 45,  Sachsen, Álvaro de Bazán & LCF programma's.

De FREMM ''light'' bedoel je daar mee de Frégates de taille intermédiaire (FTI) ? Die zullen de La Fayette's gaan vervangen dat opzich al patrol frigates zijn.

Zeewier

Citaat van: Poleme op 07/06/2017 | 21:14 uur
Ik ben het helemaal met je eens.

Maar ehh, de Fransen zijn bezig met een FREMM 'light', om het oorspronkelijke FREMM programma budgettair te ontlasten.
In Deutschland zijn ze bezig, met de in mijn ogen interessante MKS-180.
In de Lage Landen zijn ze ook met een nieuw groot fregat bezig, maar daar gaat het er nogal vaag en zo snel als een zeeschildpad aan toe.

Waarom moet er vier keer hetzelfde 'stuurrad' ehh ik bedoel wiel in Europa worden uitgevonden ?
Omdat competitie innovatie vooruit drijft. Ieder "land" er met een andere visie tegenaan kijkt. Ieder consortium ontwerpt richting een andere prijsklasse. Diverse aankopende exportlanden graag uit strategisch opzicht net wat anders willen dan hun buurlanden. Zo lang Azië nog steeds niet de markt overspoelt doen we hier in Europa toch iets goed.

Poleme

Citaat van: Parera op 07/06/2017 | 00:50 uur
Toch blijft dit Royal Navy Type 26 concept zeer interessant, niet 100% voor de KM maar het concept overnemen prima, 7,000 ton fregat a 150x 21 m goed bewapend. Focus op ASW , multirole als secondaire taken.
..........
Ik ben het helemaal met je eens.

Maar ehh, de Fransen zijn bezig met een FREMM 'light', om het oorspronkelijke FREMM programma budgettair te ontlasten.
In Deutschland zijn ze bezig, met de in mijn ogen interessante MKS-180.
In de Lage Landen zijn ze ook met een nieuw groot fregat bezig, maar daar gaat het er nogal vaag en zo snel als een zeeschildpad aan toe.

Waarom moet er vier keer hetzelfde 'stuurrad' ehh ik bedoel wiel in Europa worden uitgevonden ?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#3892
Citaat van: Parera op 07/06/2017 | 16:21 uur
Ik verwacht dat de T31's uit gaan komen op wat Nederland heeft gedaan bij de Hollands, dat begon ooit als korvetten maar werd langzaam afgebouwd naar wat het nu zijn patrouille vaartuigen met goede sensoren maar te weinig bewapening.

Het zou me niets verbazen en dat in de wetenschap dat Europa haar ASW capaciteit de laatste paar decennia heeft gedecimeerd... Om Trump te parafraseren: "this is very bad"

Dus snel de kogel door de kerk op het vMFF dossier, met een wenselijk behoefte stelling van minimaal 4 voor de KM.

Parera

Citaat van: Ronald Elzenga op 07/06/2017 | 13:43 uur
En ook een knots van een voormast...zoals de F-125 en MKS180.....

Die ''knots'' is de eis van Australie zelf, ze eisen gewoon dat er Australische radars opkomen (zie gemodificeerde ANZAC klasse).

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/06/2017 | 14:08 uur
De RN had liever een volle serie T26 en niet de aanvulling met een B keuze in de vorm van T31 welke minder/niet geschikt is voor ASW.

Er zijn inmiddels publicaties verschenen waarin men overweegt T31 standaard in de golf regio en/of de Indische oceaan te stationeren.

If the sh*t hits the fan en de UK moet zijn strategische middelen (carriers en SSBN) naar veiliger wateren loodsen met een handvol T26 (in de hoop dat ze allemaal inzetbaar zullen zijn, wat tzt zeer twijfelachtig genoemd mag worden).

Ik verwacht dat de T31's uit gaan komen op wat Nederland heeft gedaan bij de Hollands, dat begon ooit als korvetten maar werd langzaam afgebouwd naar wat het nu zijn patrouille vaartuigen met goede sensoren maar te weinig bewapening.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#3890
Citaat van: Ronald Elzenga op 07/06/2017 | 13:48 uur
Ja weet niet of de Britse Marine zo blij is met die mix. En voor de exportkansen maakt het blijkbaar niet veel uit. Of doet een type 31 het beter in de Golfregio?!

De RN had liever een volle serie T26 en niet de aanvulling met een B keuze in de vorm van T31 welke minder/niet geschikt is voor ASW.

Er zijn inmiddels publicaties verschenen waarin men overweegt T31 standaard in de golf regio en/of de Indische oceaan te stationeren.

If the sh*t hits the fan en de UK moet zijn strategische middelen (carriers en SSBN) naar veiliger wateren loodsen met een handvol T26 (in de hoop dat ze allemaal inzetbaar zullen zijn, wat tzt zeer twijfelachtig genoemd mag worden) heeft men wellicht een groot probleem.

Ronald Elzenga

Citaat van: ARM-WAP op 07/06/2017 | 12:43 uur
Ziet er goed uit die Type26/AUS.
Mast lekker aangepast aan hun electronica, net zoals de Seahawks.
Jobs voor de Australiers...
5" main gun van BAE
Jammer dat de "eigen (Royal) Navy" dan weer met een Type 31 opgezadeld zal worden, naast een beperkt aantal Type 26s.
Ja weet niet of de Britse Marine zo blij is met die mix. En voor de exportkansen maakt het blijkbaar niet veel uit. Of doet een type 31 het beter in de Golfregio?!

Ronald Elzenga

En ook een knots van een voormast...zoals de F-125 en MKS180.....

ARM-WAP

Ziet er goed uit die Type26/AUS.
Mast lekker aangepast aan hun electronica, net zoals de Seahawks.
Jobs voor de Australiers...
5" main gun van BAE
Jammer dat de "eigen (Royal) Navy" dan weer met een Type 31 opgezadeld zal worden, naast een beperkt aantal Type 26s.


Parera

Toch blijft dit concept zeer interessant, niet 100% voor de KM maar het concept overnemen prima, 7,000 ton fregat a 150x 21 m goed bewapend. Focus op ASW , multirole als secondaire taken.