De CV90

Gestart door battle10, 06/05/2011 | 06:30 uur

Huzaar1

zelfde shit, alles ipv ciws is toepasbaar en drones en EW behoort toe aan andere clubs op heden en past niet in onze doctrine.
En een drone past in je achterzak over 5 jaar, ga je een beetje een kast op een voertuig bouwen voor zoiets. Daarnaast is er iets heel erg mis gegaan als een club cv90's gaan knokken zonder recce.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Ik begrijp je verhaal met CIWS versie even niet maar dat zal aan mij liggen. Ik heb het over bijvoorbeeld de EW of UAV recon capaciteit of iets in die vorm.
EW is natuurlijk vooral in verstedelijkt gebied handig en een UAV kan vrij breed ingezet worden maar deze zijn slechts voor korte afstand ik denk ook dat de vertoonde nano uav te klein is voor serieuze operaties buiten verstedelijkt gebied om.

Ik begrijp dat ze relatief onhandig zijn in een groot conflict maar ik kan de meerwaarde zien bij de operaties die we de afgelopen jaren gevoerd hebben. Electronic Warfare kan de komende jaren wel toenemen in nut op het slagveld zeker nu er steeds meer elektronica in het veld komt maar de vraag is of dit dan op een IFV geplaatst moet worden of een apart voertuig speciaal ingericht voor deze taak.

Huzaar1

Ik heb al eens uitgelegd dat in de studie naar de CV90 alle opties zijn verkend.
Er zijn conclusies getrokken en de CIWS is het hem niet geworden.
De coax van de cv90 biedt problemen op het moment, ik begreep dat er een aparte variant van de MAG kwam, uit ervaring weet ik dat de kast nu onder te grote spanning staat in de huidige constructie. Er is ook al het een en ander gebeurt waardoor er al een poosje gewerkt wordt aan een oplossing. Ik begrijp dat die in de MLU wordt meegenomen.

De CIWS is gewoon duur, en de toegevoegde waarde is discutabel. Je kunt er alles op plakken om het 'beter' te maken maar wat maak je dan beter? Meer vuurkracht? Een hoger en dus meer zichbtbaarder silhouet dat dat oplevert? Veel meer taken voor de commandant want wie gaat dat ding bedienen met een crew van drie. En wat is er aan te grijpen met dat apparaat? Wat moet er in hemelsnaam onderdrukt of uitgeschakeld worden dat een 35mm kanon en een 7.62 niet kan? En je bent met zijn vieren he, althans daar start je mee, dat is dus het uitgangspunt. Daarnaast nogmaals, het is enorm duur en kwetsbaar. De commandant is verantwoordelijk voor 11 man he, het is een AIFV. Als er contact is zijn die ook weg, en dan is het fijn als de commandant al zijn aandacht kan gebruiken voor het aansturen en zo overleven van de bemanning, en het in leven houden van de taxi voor de poppetjes die er uit zijn gerend om het doel aan te grijpen wat je met die CIWS wil gaan bestrijden, of een van de. En die taxi is nodig voor de poppetjes als ze terugkomen en willen manoeuvreren.

En in de luxe oorlog a la Irak en Afghanistan is het natuurlijk superhandig, maar we zijn bezig met het voorbereiden op een conflict van staal op staal heren. De CV90 krijgt al aanpassingen om hoger te kunnen eleveren met kanon en coax. Anti tank (RPG) capaciteiten, Actieve bescherming, nieuw loopwerk, computers en software. Dat is naar mijn mening de goede keus, een club CV90's heeft goede SA en is met AT mogelijkheden zeer vervelend.  Meer KKW kracht is zonde van je geld i.m.o, het is nu te duur en heeft nadelen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Harald op 01/08/2018 | 12:25 uur
ik dacht eens gelezen te hebben dat de plek van de coax niet ideaal is/was, maar dan zou ik eerder nog een rws erop zetten, zoals bij de Noren, maar die vind ik weer zo hoog erboven uitsteken. Tja.. dat heeft ook weer zo zijn voors en tegens.
Dan een rws puur voor bescherming dichtbij, 12,7mm of een 7.62 mm  , welke apart van de toren 360 graden kan draaien.

Dat zou kunnen, ik heb ook wel eens iets in die strekking gelezen hier op het forum als ik me het goed herinner. Maar ik heb 0 verstand van landsystemen vandaar mijn vraag naar huzaar waarom hij er zo duidelijk tegen is. Het idee van een module voor bijvoorbeeld EW, UAV of andere dingen klinkt voor mij niet verkeerd maar ik hoor graag het tegen argument. Dat de coax dan mist vind ik een mindere keuze van BAE maar dat is inderdaad op te lossen met een RWS al is dat wel gevoelig voor schade en een coax is dat natuurlijk niet want dat is een handmatig wapen.

Harald

Citaat van: Parera op 01/08/2018 | 11:59 uur
Zekers , maar huzaar wat is er dan zo ''nee'' aan deze toren? Ik begrijp dat het weghalen van de Coax niet het meest handige is maar een aantal van die modules klinken toch wel handig.

ik dacht eens gelezen te hebben dat de plek van de coax niet ideaal is/was, maar dan zou ik eerder nog een rws erop zetten, zoals bij de Noren, maar die vind ik weer zo hoog erboven uitsteken. Tja.. dat heeft ook weer zo zijn voors en tegens.
Dan een rws puur voor bescherming dichtbij, 12,7mm of een 7.62 mm  , welke apart van de toren 360 graden kan draaien.

Parera

Citaat van: Harald op 01/08/2018 | 10:41 uur
zo ... dat is kort en krachtig  :P

Zekers , maar huzaar wat is er dan zo ''nee'' aan deze toren? Ik begrijp dat het weghalen van de Coax niet het meest handige is maar een aantal van die modules klinken toch wel handig.

Harald


Huzaar1

Citaat van: Parera op 31/07/2018 | 23:20 uur
Een video over de nieuwste generatie CV90, misschien kunnen we een aantal functies overnemen bij de MLU. Bijvoorbeeld die modulaire turret klinkt zeer interessant met verschillende missie modules zoals; MG, 40 mm AGL, EW of UAV.



Nee.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Een video over de nieuwste generatie CV90, misschien kunnen we een aantal functies overnemen bij de MLU. Bijvoorbeeld die modulaire turret klinkt zeer interessant met verschillende missie modules zoals; MG, 40 mm AGL, EW of UAV.


vlincent

Interessant artikel  over de ontwikkeling van de CV90.

Link: http://www.tanks-encyclopedia.com/cv90-development/


Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 06/07/2018 | 15:35 uur
Voordat dat ding 180 graden gedraaid is... nee ga voor CV90 uit van twee launchers.

Volgens mij draaien die dingen snel. Gaat eerder om een 2e aanval die dan te counteren is zonder reload.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Parera op 06/07/2018 | 14:33 uur
Het heet de Bright Arrow, het is niets meer dan een Iron Fist launcher met een MAG aan de zijkant gemonteerd gebruikt op lichte voertuigen. Hier de brochure Het lijkt mij ook niet echt een nuttig systeem maar goed ik heb er geen verstand van dus wie weet.
Voordat dat ding 180 graden gedraaid is... nee ga voor CV90 uit van twee launchers.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 06/07/2018 | 14:25 uur
Een Iron fist launcherr geïntegreerd in een RWS? Dat lijkt me een beetje sterk.

Wil je voldoende reactiesnelheid hebben dan heb je twee launchers wel nodig.

Het heet de Bright Arrow, het is niets meer dan een Iron Fist launcher met een MAG aan de zijkant gemonteerd gebruikt op lichte voertuigen. Hier de brochure Het lijkt mij ook niet echt een nuttig systeem maar goed ik heb er geen verstand van dus wie weet.


StrataNL

Citaat van: Parera op 06/07/2018 | 11:37 uur
Dat lijkt mij ook voor de hand liggend maar goed je weet het nooit. Ik heb Iron Fist ook op andere platformen gezien met 1 launcher zelfs i.c.m. een MAG als RWS.
Ik had wel verwacht dat jij op de hoogte was  ;) Maar goed je kan niet alles weten, ik ben benieuwd naar het antwoord.
Een Iron fist launcherr geïntegreerd in een RWS? Dat lijkt me een beetje sterk.

Wil je voldoende reactiesnelheid hebben dan heb je twee launchers wel nodig.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Ik heb me er nooit zo in verdiept om eerlijk te zijn. Ik zag het enkel voorbij komen in de jaarplannen van DMO.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"