Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Zander

Citaat van: JdL op 10/09/2016 | 16:12 uur
Het verbaasd me daarom ook dat Roos zijn mond nog niet heeft opengetrokken, deze partij maakt zoveel kans bij kiezers die van de vluchtelingenproblematiek af willen maar wel inzien dat de PVV daarvoor de oplossing niet is.

Ik verwacht ook dat de propaganda machine binnen korte termijn los gaat komen en dan.....................
Ik heb hoge verwachtingen van VNL hopelijk maken zijn het waar met hun verkiezingsprogramma.
People are sheep

JdL

Het verbaasd me daarom ook dat Roos zijn mond nog niet heeft opengetrokken, deze partij maakt zoveel kans bij kiezers die van de vluchtelingenproblematiek af willen maar wel inzien dat de PVV daarvoor de oplossing niet is.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Ace1

#10844
Jan Roos en de slapende reus: hoe VNL zetels kan winnen door haar potentieel te benutten

'De VVD is electoraal kwetsbaar met een leider die alom wordt gewantrouwd'

Twee weken geleden werd bekend dat journalist Jan Roos fractievoorzitter werd van VNL. Experts buitelden over elkaar heen met uiteenlopende voorspellingen omtrent zijn kansen bij de Tweede Kamerverkiezingen in maart. Wat kunnen we zeggen op basis van wetenschappelijke studies?



"Ja, het is waar: ik word de nieuwe fractievoorzitter van VNL."
Via een filmpje op GeenStijl.nl deed Roos op 29 augustus zijn intrede in de Haagse politiek. Dit lokte een aantal voorspellingen uit. Politicoloog Chris Aalberts bijvoorbeeld denkt dat Roos het moeilijk gaat krijgen, terwijl zijn collega Meindert Fennema verwacht dat hij veel rechtse kiezers aan zich kan binden. Beiden hebben gelijk.

Enerzijds staat Roos voor een enorme opgave, zoals Aalberts beweert. Anderzijds vormt hij een bedreiging voor PVV en VVD, zoals Fennema stelt. Allebei waar. Waarom? Omdat VNL een fors kiezerspotentieel heeft dat overlapt met dat van PVV en VVD. VNL is een slapende reus. Het benutten van dat potentieel is moeilijk, maar gezien de kwetsbaarheid van die rivalen best mogelijk.

Potentieel
Wat weten we van VNL's potentieel? Twee jaar terug, toen VNL net was opgericht, deed ik met een New Yorkse collega en TNS Nipo onderzoek op basis van een representatieve steekproef van het electoraat. We vroegen 1.553 respondenten wat ze zouden stemmen bij de volgende Tweede Kamerverkiezingen. Slechts 0,5 procent van degenen die een stemkeuze opgaven zou VNL stemmen.

Maar we stelden de respondenten ook een andere vraag: hoe waarschijnlijk is het dat u ooit VNL zal stemmen? Terwijl 45 procent nooit op VNL zou stemmen, sloot liefst 39 procent een VNL-stem niet uit. Die cijfers weken niet erg af van die van de PVV: 48 procent wees een PVV-stem categorisch van de hand en 43 procent kon zich voorstellen ooit op de PVV te stemmen. Dit suggereert dat VNL destijds een flink potentieel had.

Zou dat nog steeds zo zijn? Voor zover VNL op de populaire thema's immigratie en integratie mikt zal haar potentieel niet zijn verkleind. Een aanwijzing is dat van de 64 eerder dit jaar door Koen Damhuis (European University Institute) geïnterviewde PVV-stemmers er liefst 13 VNL als tweede voorkeur opgaven – terwijl VNL toen nog een partijleider zocht. Ook dit wijst op een fors potentieel voor VNL.

Benutten
Hoe kan Roos dat potentieel benutten? Wetenschappelijk onderzoek suggereert dat hij daarvoor drie dingen moet doen en drie dingen moet laten. Wat moet hij doen? Hij moet zich positioneren als anti-immigratie, veel met immigratiethema's in verband gebracht worden en met die thema's zo veel mogelijk kiezers bereiken. De hijgerigheid van veel nieuwsmedia maakt dit laatste vrij makkelijk.

De zwalkende partij zal ongetwijfeld profiteren van Roos' mediacontacten. De Volkskrant schreef op 29 augustus dat VNL ruim 1.000 leden heeft, en een campagnekas van "250 duizend euro". Daar kan Roos wel wat mee, als hij de "effectieve campaigner" is die NRC Handelsblad die dag in hem zag. Hij zal telkens de media proberen te halen door mediagenieke acties en door conflicten op te zoeken.

Wat moet Roos vooral laten? Eén: ontwijk vragen over economische onderwerpen. Andere partijen zijn geloofwaardiger op die onderwerpen en VNL's neoliberalisme is impopulair. Twee: vermijd elke indruk niet-democratisch te zijn, toon een 'fatsoenlijk' gezicht. Drie: laat geen zwakte zien, doe alsof VNL sterk staat. Die drie factoren zijn waarschijnlijk cruciaal voor succes van anti-immigratiepartijen.

Concurrenten
Roos heeft het geluk dat PVV en VVD nu electoraal kwetsbaar zijn. Al kan Wilders profiteren van zijn strafproces, de PVV heeft zich zodanig politiek geïsoleerd dat kiezers die bezorgd zijn over integratie naar alternatieven zoeken. En de VVD? Die partij heeft een leider die alom wordt gewantrouwd. Bovendien heeft de VVD de integratieproblemen niet aangepakt zoals die kiezers het graag zien.

Waar Aalberts gelijk in heeft is dat Roos voor een moeilijke klus staat. Slechts 10 procent van alle nieuwe partijen sinds 1948 wist zetels te veroveren. VNL heeft het voordeel van een hoog electoraal plafond (hoger dan DENK, bijvoorbeeld), maar de concurrentie is moordend. Waar Fennema gelijk in heeft is dat als Roos PVV en VVD weet af te troeven, hij veel kiezers van die twee rivalen zal afsnoepen.

Dan heeft Roos de slapende reus wakker geschud.

http://politiek.tpo.nl/2016/09/10/roos-en-reus/

Ace1


Mourning

Citaat van: Ros op 09/09/2016 | 16:28 uur
Benieuwd naar wat de CDA in het verkiezingsprogramma gaat zetten als het Defensie betreft.........en trouwens wat de VVD wil natuurlijk ook. De ambities gaan, denk ik, ook meer naar een EU Defensie en kleiner van opzet.

Ja, want we bungelen ook echt niet zo'n beetje volledig onderaan als het om het aantal militairen per hoofd van de  bevolking gaat. We hebben niet al een achterlijk klein EN licht bewapende ''krijgsmacht'' op dit moment...  :dead:

CitaatAfgezet tegen het inwonertal beschikte Nederland in 2012 over de kleinste krijgsmacht van
de Europese landen in de vergelijking. Alleen Canada beschikt verhoudingsgewijs over een
kleinere krijgsmacht.11) De relatie tussen het aantal militairen en de defensie-uitgaven blijkt
niet eenduidig: zo heeft het Verenigd Koninkrijk na Frankrijk de hoogste defensie-uitgaven,
maar is het aantal militairen daar lager dan in Duitsland, Frankrijk en Italië. De grootste legers
worden onderhouden door Rusland, China en de Verenigde Staten. Ook India en NoordKorea
zouden meer dan een miljoen militairen in dienst hebben.12) Doordat de lonen en
materiaalkosten in de VS echter veel hoger liggen, zijn de defensie-uitgaven van deze landen
ondanks de grote legers nog steeds fors lager dan in de Verenigde Staten.
5. Conclusie
Nederland heeft een relatief klein leger en kent in vergelijking met andere NAVO-landen
relatief lage uitgaven aan defensie. De Nederlandse uitgaven aan defensie dalen bovendien
al decennia.

link: https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2015/37/de-opkomst-van-nieuwe-militaire-supermachten
blz.12

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 09/09/2016 | 22:21 uur
Zal ik niet vergeten en zeker meenemen in mijn keuze voor de komende verkiezingen.

Deze feiten ben ik ook niet vergeten...  :sick:

Lex

Citaat van: Ros op 09/09/2016 | 22:51 uur
Over Defensie (nog) geen woord.

•Sterke samenleving

Alleen een sterke samenleving is bestand tegen de grote veranderingen in deze tijd. In een sterke samenleving voelen mensen zich veilig, thuis en met elkaar verbonden: we staan er met elkaar voor. In een sterke samenleving ligt het initiatief bij mensen en bij niet de overheid of de markt. Samen hebben we de sleutel in handen voor een beter Nederland. Een sterke samenleving vraagt om een overheid die dienstbaar is en oog heeft voor de zorgen, ideeën en ambities van burgers.

Hoe maken we de samenleving veiliger? Hoe geven we mensen meer invloed en ruimte om zelf problemen op te pakken? Hoe blijft Nederland overeind in een wereld die steeds verder globaliseert en minder grenzen kent? Wat is onze plaats in Europa en hoe geven we vorm aan internationale samenwerking en defensie? Wat is onze oplossing voor het Europese vluchtelingenvraagstuk en hoe zorgen we ervoor dat nieuwkomers goed integreren en mee kunnen doen in onze samenleving?


Lex

Een duidelijk overzicht van de bezuinigingen op defensie: http://marineschepen.nl/dossiers/bezuinigingen-defensie-marine.html
Het is reeds eerder vermeld, maar goed om in deze tijd aan te halen.

Lex

Citaat van: Ros op 09/09/2016 | 16:28 uur
Benieuwd naar wat de CDA in het verkiezingsprogramma gaat zetten als het Defensie betreft.........
Zie: https://www.cda.nl/partij/tweede-kamerverkiezingen-2017/verkiezingsprogramma/cda1000/ voor de eerste aanzet/discussies.

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/09/2016 | 16:51 uur
Afgaande op uitingen van beider partijen dan is dat 1 tot 1,5 miljard euro plus om z.s.m. op het NAVO gemiddelde uit te komen...

Of het daadwerkelijk zo is zal weldra blijken.
Het waren de VVD en CDA die op defensie het meeste hebben bezuinigd de laatste 20 jaar.
Het was minister Hillen van het CDA die alle tanks er uit heeft gegooid. Toen hij geen minister meer was had hij hier spijt van en wilde dat Hennis het terug zou draaien (huichelaar). Onder zijn bewind werd er €1 mld bezuinigd op defensie.
Slager Kamp: Orions eruit, 13.000 minder militairen, van 14 naar 10 fregatten, van drie naar twee brigades bij landmacht, tanks van 180 naar 110, geplande panzerhouwitzers van 58 naar 37, F16's van 137 naar 108, alle MLRS eruit.
Defensie zou er voor terug krijgen; kruisraketten (nog gekomen), uitbreiding KCT en een extra DC-10 tanker.

De grootste problemen waar defensie nog iedere dag tegen aanloopt zijn voornamelijk door deze twee heren gecreëerd.
Afgelopen regeerperiode blonk de VVD ook niet uit in een visie en meer budget voor defensie.

Zal ik niet vergeten en zeker meenemen in mijn keuze voor de komende verkiezingen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 09/09/2016 | 16:28 uur
Benieuwd naar wat de CDA in het verkiezingsprogramma gaat zetten als het Defensie betreft.........en trouwens wat de VVD wil natuurlijk ook. De ambities gaan, denk ik, ook meer naar een EU Defensie en kleiner van opzet.

Afgaande op uitingen van beider partijen dan is dat 1 tot 1,5 miljard euro plus om z.s.m. op het NAVO gemiddelde uit te komen...

Of het daadwerkelijk zo is zal weldra blijken.

Lex

Kamerbrief Samenhang Nederlandse inspanningen in missies

Kamerbrief betreffende de beschrijving van de overwegingen die ten grondslag liggen aan besluiten over de inzet van de krijgsmacht

Kamerbrief, 09-09-2016

Ros

Citaat van: Admiral Halsey op 09/09/2016 | 09:07 uur
Wat is jullie politieke richting, links, midden of rechts? Als lid van het CDA ben ik van het midden.

Benieuwd naar wat de CDA in het verkiezingsprogramma gaat zetten als het Defensie betreft.........en trouwens wat de VVD wil natuurlijk ook. De ambities gaan, denk ik, ook meer naar een EU Defensie en kleiner van opzet.

Ros

Die € 300 miljoen (extra)  komt goed van pas  :cute-smile: