Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Ace1

Jan Roos wordt lijsttrekker van VNL



Door Joost Niemoller

Wie het wederzijdse geflirt op Twitter tussen VNL en Jan Roos volgde de laatste tijd, zag het al aankomen. Ik kreeg de afgelopen dagen via verschillende bronnen het gerucht door. Er werd gehint. Er waren aanwijzingen. Het lag natuurlijk ook zeer voor de hand. Vandaag kreeg ik van andere bronnen zekerheid: Jan Roos wordt lijsttrekker van VNL. Hij gaat dit groot aankondigen in een tv programma. Ik weet niet welk. Ik weet niet wanneer.

In het kader hiervan worden de felle aanvallen op de PVV op de website GeenStijl begrijpelijk.

De politieke ambities van Jan Roos en zijn liefde voor VNL , en de wederzijdse liefde daar voor hem, zijn niet nieuw. Toen Jan Roos bij Powned op een zijspoor werd gezet, gaf hij een interview aan Nieuwe Revu.

Daarin vertelde hij over zijn ambities:

'Ja, ik heb een hele grote geldingsdrang. Ik ga ermee om door te wachten. Net zo lang totdat iemand mij die hoofdrol wél geeft. Als dat niet hier is, wat het blijkbaar niet is, is het ergens anders.'

En gaf hij aan in de politiek te willen. En toen al was gevraagd door VNL:

Eigenlijk zit ik nu tegenover een man die een beetje vastzit.

'Ik moet nu stappen maken. Ik zit niet vast, want dan zou ik geen uitweg weten. Er zijn uitwegen zat, die worden mij ook aangeboden. Ik ben op zoek naar een uitweg die ikzelf wil.'

Schets die gedroomde uitweg eens.

'Die kan twee kanten op. Er is de serieuzere kant en dat is politiek.'

Je bedoelt Jan Roos als politicus?

'Ja. Ik ben door twee politieke partijen gevraagd om in de Tweede Kamer plaats te nemen.'

Welke politieke partijen?

'Die noem ik niet.'

Louis Bontes?

'De VNL, ja.'

En de PVV?

'Nee.'

Jan Roos en de politiek. Ik denk dat best veel lezers dat een gek idee vinden.

'Dan moet ik inderdaad wel stoppen met het clowneske gebeuren. Maar aan de zijkant blijven schreeuwen dat alles kut is, vind ik ook te makkelijk. Toch weet ik niet zeker of ik nu al de politiek in moet gaan. Ik heb op tv ook echt iets neergezet. Een character waar ik nog veel mee kan. Ik heb nog niet het interviewprogramma dat ik wil doen.'

Voor de media zal het lijsttrekkerschap van Jan Roos een geschenk uit de hemel zijn. Na de mislukking met die bekende advocaat –hoe heet die ook alweer- hebben ze nu iemand die altijd zal aanschuiven bij Pauw en de andere VARA programma's van de NPO. Heeft Wilders iets gezegd waar commentaar op nodig is, gooi een kwartje in Jan en het komt eruit. Tweespalt bij de populisten! Ze maken mekaar helemaal af! De journalisten zullen zich in de handen wrijven. Jan kan er met de botte bijl ingaan en zo hebben de journalisten het in dit geval graag.

Zo is de politiek. Zo zijn de media. Daar hoeven we verder niet moeilijk over te doen. Als Jan het goed doet, versplintert hij het landschap bij de anti-multiculturalisten. Doet Jan het slecht dan is dat het einde van Jan. Een lose lose situatie dus.

En hoe gaat dat uitpakken voor GeenStijl? Ik hoop dat ze het gaan redden, en dat ze niet aan interne ruzies ten onder gaan. Want websites als GeenStijl hebben we keihard nodig in dit verdorde en politiek correcte medialandschap..

http://joostniemoller.nl/2016/08/jan-roos-wordt-lijsttrekker-vnl/

Lex

Waarom de verkiezingen in 2017 een zinderend spektakel worden 

De verkiezingen zijn pas in maart 2017, maar aan de vooravond van het nieuwe parlementaire jaar zijn de inleidende beschietingen al begonnen van wat een lange en spannende campagne belooft te worden. 

Wie had op 5 november 2012, de dag van beëdiging, gedacht dat het kabinet Rutte 2 de rit zou uitzitten? Met een Samsom die als betweterig heethoofd bekend stond en de VVD voor wie de PvdA stijf onderaan stond in de lijst van geprefereerde coalitiepartners.

In de campagne hadden Rutte en Samsom elkaar nog zwaar bestreden met als gevolg dat hun partijen samen met afstand de grootste werden. Ze moesten het samen doen, vonden ze zelf. De rest had het nakijken.

Maar ondanks de pittige hervormingsagenda, waarbij een groot deel van de oppositie steeds weer handenwrijvend klaarstond om op een dreigende kabinetscrisis te springen, hielden VVD en PvdA keurig stand.

De band tussen de partijen bleef sterk en ze lijken als eerste coalitie sinds Kok 1 (1994-1998) de eindstreep halen. En juist doordat het kabinet niet valt is de aanloop naar de verkiezingen zo vreselijk lang.

Meer afstand

Komende tijd zullen Rutte en Samsom strategisch meer afstand nemen om de verschillen tussen de partijen te benadrukken. Beide heren gaven afgelopen weekend, naast de excuses voor de dingen die fout zijn gegaan, daarom een voorzetje voor de verkiezingscampagne.

Zo noemde Rutte in een interview in Telegraaf zorg en veiligheid de belangrijke thema's en zet hij zich ook nadrukkelijk af tegen het 'pessimisme' van Wilders in de hoop de PVV-stemmer terug te lokken.

In een interview in NRC benadrukte Samsom de zorgen bij mensen om de invloed van buitenlandse toestanden op Nederland. "Mensen hebben zoiets van: is dit ons land nog?", vroeg hij zich af, daarmee benadrukkend dat de campagne wat hem betreft vooral moet gaan over integratie.

De flankpartijen, zoals SP en PVV, zullen er de komende maanden op blijven hameren dat Rutte en Samsom hun uitgangspunten jarenlang hebben verwaarloosd.

Spannend

Wat de campagne dit keer extra spannend en onvoorspelbaar maakt zijn de nieuwe spelers in het al zo gefragmenteerde politieke veld. Niemand kan inschatten hoe groot de partijen Denk en VNL gaan worden.

Beide partijen hebben nu een schamele twee zetels en komen voort uit afsplitsingen, maar weten om verschillende redenen wel aandacht te genereren.

Zo hebben ze mediagenieke figuren aan boord gehaald. VNL heeft met Jan Roos een lijsttrekker die bij het Oekraïne-referendum heeft bewezen mensen te kunnen mobiliseren en achter zich te krijgen.

Denk heeft een groot electoraal potentieel onder met name Turkse Nederlanders, maar hoe groot hun aanhang werkelijk is lijkt moeilijk te peilen.

Sylvana

De recente onrust in Turkije levert de partij aandacht op en met Sylvana Simons hebben ze een populaire tv-persoonlijkheid aan zich gebonden wat Denk meer aandacht geeft dan andere kleine partijen.

Met name PVV en VVD zullen met de nodige zenuwen de komst van Roos aanschouwen. VNL is geen onbeduidende partij meer die opereert in de marge. Bij de PvdA worden ze juist weer zenuwachtig van Denk.

Politici met een Turkse achtergrond krijgen traditiegetrouw veel voorkeursstemmers, maar de sociaaldemocraten hopen dat de Turks Nederlandse stemmers toch in de eerste plaats naar het partijprofiel kijken.

Asscher

In oktober beslist Lodewijk Asscher of hij mee wil strijden om het lijsttrekkerschap bij de PvdA. Ook de populariteit van de vicepremier is moeilijk in te schatten. Immers, van Job Cohen werd ook veel verwacht toen hij het stokje overnam van Wouter Bos.

Ook als Samsom lijsttrekker wordt heeft de PvdA met recht vertrouwen in een positieve uitkomst. Ook al verloor de partij onder zijn leiding diverse verkiezingen.

In 2012 wist hij in drie weken tijd met het 'eerlijke verhaal' en wat missers van rivaal Emile Roemer een gigantische verkiezingswinst voor de SP om te draaien naar winst voor de PvdA.

Roemer liet zich in 2012 bij het premiersdebat afbluffen door Rutte, terwijl Samsom de premier stoïcijns voorhield dat hij wéér niet eerlijk is. Een scenario waarbij Samsom de winst pakt door sterkere optredens tijdens debatten is dus weer denkbaar.

De economische meewind kan bovendien zorgen voor een positievere stemming in het land en dus electorale winst voor de partijen die aan het roer hebben gestaan afgelopen jaren.

Onbetrouwbaar

Bij de VVD is het vertrouwen in Rutte misschien wel groter dan ooit. Ook al zullen partijen hem blijven inwrijven dat hij onbetrouwbaar is door gebroken verkiezingsbeloftes, zijn positivisme en sterke debatkwaliteiten missen hun uitwerking vaak niet, waardoor de kans groot is dat hij na de verkiezingen kantoor blijft houden aan de Hofvijver.

Zelfs als de PVV uiteindelijk iets groter wordt zal hij premier kunnen blijven aangezien een coalitie met de partij van Wilders uitgesloten lijkt.

D66 en GroenLinks lopen het risico evenals bij eerdere verkiezingen een beetje tussen wal en schip te vallen. De partijen hebben een gematigd profiel op de thema's waar de campagne waarschijnlijk over zal gaan: veiligheid en integratie.

Bovendien verliezen partijen in de campagnestrijd vaak zetels door de tweestrijd tussen twee lijsttrekkers, zoals Samsom en Rutte in 2012. Leiders als Klaver en Pechtold, maar ook Sybrand Buma, zullen de kiezer echter helpen herinneren aan het feit dat de strategische stem destijds juist tot gevolg had dat ze met elkaar in zee gingen.

Onrust

Hoe de partijen op 15 maart scoren hangt met name af welke thema's dominant worden. Blijft het bij onrust over de Turkse integratie in Nederland dan zou de VVD het nog best aardig kunnen doen.

Mocht er onverhoopt komende tijd een aanslag in Nederland worden gepleegd of ontstaan er grote onrusten rond asielzoekers dan zou de PVV weleens de grootste kunnen worden.

Wat de uitslag ook wordt, een lastige formatie ligt in het verschiet. De verwachting is immers dat de coalitie niet meer wil werken zonder meerderheid in de Senaat.

En aangezien de verhoudingen daar al vast liggen tot 2019 zullen er minstens vier partijen nodig zijn voor een regeringscoalitie.

Komende maanden wordt voor de partijen op eieren lopen. De vorige verkiezingen hebben laten zien dat in de laatste drie weken alles nog kan veranderen. Het wordt een bokswedstrijd van ruim een half jaar. Waarbij een linkse of rechtse directe de winst kan opleveren, maar ook elk moment van onoplettendheid of elke fout direct einde verhaal kan betekenen.

Planning verkiezingen

◾6 september: presentatie programma GroenLinks
 
◾Begin september: presentatie kandidatenlijst CDA
 
◾Begin oktober: presentatie verkiezingsprogramma CDA
 
◾7 oktober: presentatie verkiezingsprogramma VVD
 
◾Half oktober: presentatie verkiezingsprogramma SP
 
◾24 oktober: presentatie verkiezingsprogramma PvdA
 
◾28 oktober: presentatie verkiezingsprogramma Denk
 
◾Begin november: presentatie kandidatenlijst VVD
 
◾7 november: presentatie kandidaten D66
 
◾8 november: presentatie kandidaten lijsttrekker PvdA
 
◾19 november: congres VVD
 
◾9 december: presentatie lijsttrekker PvdA
 
◾Denk presenteert geleidelijk de topkandidaten. Voor kerst moet hele lijst bekend zijn
 
◾Half februari zal de campagne naar verwachting in alle hevigheid losbarsten met onder andere diverse lijsttrekkersdebatten.
 
◾15 maart: verkiezingsdag

(PVV was niet bereikbaar voor datum presentatie kandidatenlijst)

Nu.nl, 02 september 2016 18:49

Lex

Citaat van: Ros op 02/09/2016 | 17:49 uur
Dit zijn de punten waar spijkers met koppen moeten worden geslagen. Valt me tegen dat de economie en daarmee samengaande werkgelegenheid niet in het lijstje voorkomt ?
Helaas kan men elke poll/enquete sturen middels de vraagstelling, zodanig dat de uitslag voorspelbaar is.

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/09/2016 | 17:26 uur
Eerste politieke schermutselingen over marine in aanloop naar verkiezingen

http://marineschepen.nl/nieuws/johan-de-witt-conferentie-en-opening-wereldhavendagen-rotterdam-020916.html#.V8mZ2xHtazI.twitter

Wat de politici publiekelijk uitspreken en in de praktijk ten uitvoer brengen..... :sick: Komen deze 3 partijen aan de onderhandelingstafel voor de coalitievorming is Defensie het eerste die het loodje legt.

Citaat van: Telegraaf op 02/09/2016 | 13:35 uur
In totaal 50 procent van de ondervraagden koos de zorg als belangrijkste thema. Andere belangrijke onderwerpen zijn immigratie en asiel (27 procent), onderwijs (22 procent), pensioenen (21 procent) en terrorisme (21 procent).

Dit zijn de punten waar spijkers met koppen moeten worden geslagen. Valt me tegen dat de economie en daarmee samengaande werkgelegenheid niet in het lijstje voorkomt ?

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Lex

Kiezer kijkt vooral naar zorg 

DEN HAAG -  De gezondheidszorg is voor kiezers veruit het belangrijkste thema waar hun partij aandacht aan moet besteden in het verkiezingsprogramma. Dat blijkt uit de eerste Politieke Barometer van marktonderzoeksbureau Ipsos na het zomerreces. In totaal 50 procent van de ondervraagden koos de zorg als belangrijkste thema. Andere belangrijke onderwerpen zijn immigratie en asiel (27 procent), onderwijs (22 procent), pensioenen (21 procent) en terrorisme (21 procent).

Het schort volgens de kiezers in de zorg vooral aan de betaalbaarheid ervan. De partijen moeten zich volgens hen vooral inzetten voor het laag houden van het eigen risico, de zorg voor ouderen en het terugdraaien van de marktwerking in de zorg.

Met name kiezers met een voorkeur voor de SP, het CDA en de PvdA vinden dat hun partij zich vooral met de zorg moet bezighouden. De verkiezingen voor de Tweede Kamer zijn volgend jaar maart.

Telegraaf, 02-09-2016, 10:12

Lex

Wijzigingen in het DMP proces

Kamerbrief en nieuwe brochure "DMP bij de tijd"

Kamerstuk, 31-08-2016

Lex

Onderhandelingen arbeidsvoorwaarden Defensiepersoneel gaan starten

Half september starten de onderhandelingsgesprekken tussen de bonden en Defensie over een nieuw arbeidsvoorwaardenakkoord. In deze gesprekken worden de afspraken die zijn gemaakt in het eerste deelakkoord verder uitgewerkt. Het eerste deelakkoord werd in het voorjaar van 2015 gesloten. Het is op het gebied van arbeidsvoorwaarden enige tijd stil geweest omdat de bonden en Defensie "verkenningen" hebben uitgevoerd. Dat waren gesprekken om zoveel mogelijk tot een gedeeld beeld te komen op de onderwerpen waarover vervolgafspraken nodig zijn. De onderhandelingen zouden, samen met de afspraken uit het deelakkoord, moeten leiden tot een volledig arbeidsvoorwaardenpakket. Uiterlijk eind september zult u worden geïnformeerd over de voortgang van het onderhandelingsproces.

Persbericht gepubliceerd door de bonden, 30-08-2016

Ros

Citaat
de komende tijd zullen de sociaal-democraten zich meer gaan bezig houden met sociaal-culturele kwesties. Dat is volgens Samsom een "nog veel grotere uitdaging".

Of dit gaat werken ? De PvdA achterban zal niet snel te overtuigen zijn van de oprechtheid van de intenties. Zeker niet met Samsom als leider

Ros

Samsom 'verwaarloosde' PvdA-fractie
   
PvdA-leider Diederik Samsom vindt dat hij zijn fractie 'verwaarloosd' heeft. In een interview zaterdag met NRC zegt hij vooral in het begin van deze kabinetsperiode te weinig aandacht te hebben gehad voor zijn collega-PvdA'ers in de Tweede Kamer.
"Ik had Kamerleden meer moeten coachen. Uit de fractie is niet gehaald wat erin zat. Ik heb de couveusebaby verwaarloosd." Volgens Samsom was hij er vooral op gebrand om het kabinet-Rutte II tot een succes te maken, waardoor zijn aandacht voor andere aspecten van het partijleiderschap in het gedrang kwam.

Door als PvdA-fractievoorzitter in de Tweede Kamer te blijven hoopte hij het sociaal-democratische profiel van zijn partij scherp te houden. Sommigen zagen echter een politicus die vooral op leek te komen voor de coalitie van zijn partij met de VVD. Een van de gevolgen hiervan was een botsing tussen Samsom en opstandige Kamerleden over strafbaarstelling van illegaliteit. Vier PvdA-Kamerleden verlieten onder Samsom teleurgesteld de fractie.

Uit de gesprekken die Samsom deze zomer met potentiële kiezers heeft gehad trekt hij de conclusie dat "de opdracht van de PvdA verschuift". Richtte zijn partij zich samen met de VVD de afgelopen vier jaar vooral op economisch herstel, de komende tijd zullen de sociaal-democraten zich meer gaan bezig houden met sociaal-culturele kwesties. Dat is volgens Samsom een "nog veel grotere uitdaging".

In het debat over deze kwesties wil de PvdA-leider "explicieter maken waar Nederland voor staat". Wie kiest voor de Nederlandse waarden van tolerantie, vrijheid en gelijkwaardigheid "hoort erbij, wie die waarden verwerpt niet".

www.nu.nl

JdL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/08/2016 | 17:31 uur
Het wachten is op het lekken van delen of de gehele begroting....
Verwacht dat dat niet heel lang meer zal duren. ;D
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/08/2016 | 17:31 uur
Het wachten is op het lekken van delen of de gehele begroting....
Geduld is een schone zaak   :big-smile: 8)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#10772
Citaat van: Lex op 26/08/2016 | 16:51 uur
Mededelingen over de precieze plannen en cijfers zijn niet gedaan. Die komen op Prinsjesdag. Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën liet vrijdag na het laatste begrotingsoverleg weten dat hij ,,een tevreden man is''.

Het wachten is op het lekken van delen of de gehele begroting....

Lex

Kabinet heeft 'solide' begroting rond

DEN HAAG - Het kabinet heeft een ,,solide'' begroting rond voor 2017, met extra aandacht voor veiligheid en zorg. Dat heeft vicepremier Lodewijk Asscher vrijdag gezegd. De afgelopen dagen heeft het kabinet de laatste puntjes op de i gezet.

Asscher zei ook dat aan de koopkracht is gesleuteld. Deze week werd al bekend dat het de coalitie van VVD en PvdA is gelukt om de koopkracht voor ouderen voor volgend jaar te herstellen. Uit ramingen van het Centraal Planbureau was gebleken dat die groep er zonder ingrepen van het kabinet op achteruit gaat.

Mededelingen over de precieze plannen en cijfers zijn niet gedaan. Die komen op Prinsjesdag. Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën liet vrijdag na het laatste begrotingsoverleg weten dat hij ,,een tevreden man is''.

ANP, 26-8-2016, 15:59

Mourning

Citaat van: Lex op 26/08/2016 | 14:44 uur
Dank hiervoor.
Men zou dus uit het geheel kunnen opmaken dat, als het aan D66 ligt, er voor inzet van de Krijgsmacht te allen tijde de goedkeuring van een ruime meerderheid van de Tweede Kamer nodig is. Blijft wel de vraag wat D66 verstaat onder een ruime meerderheid.

Graag gedaan. Voorts geef ik dezelfde uitleg als jij doet m.b.t. de toestemming/goedkeuring welke D66 wenst.

V.w.b. die ruime meerderheid idem. Behoorlijk subjectief m.i.. Wat is een ruime meerderheid? 2/3 van de Tweede Kamer? 3/4? Geen idee eigenlijk.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).