Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Lex

Franse marine-chef wil meer samenwerken met Den Helder

De Koninklijke Marine gaat intensiever samenwerken met de Franse Marine. Nederlandse fregatten zullen de komende jaren in de Indische Oceaan onder meer het vliegdekschip Charles de Gaulle escorteren. De Franse marine-chef zegt dit aan de vooravond van een kabinetsbeslissing over nieuwe onderzeeboten.

Admiraal Rob Kramer (57) en zijn Franse collega admiraal Christophe Prazuck (58) spraken afgelopen week in Den Haag over nauwere samenwerking. Prazuck vertelde na afloop aan Elsevier Weekblad dat een Nederlands fregat 'ten oosten van Suez' zal meegaan in het eskader rond de Charles de Gaulle.

Volgens een woordvoerder van de Koninklijke Marine zijn er nog geen concrete toezeggingen gedaan. In de tweede helft van 2021 treden Nederlandse oorlogsbodems op in de Indische Oceaan ter bescherming van het Britse vliegdekschip 'Queen Elizabeth'.  Voorafgaande daaraan zou de Koninklijke Marine eerder dat jaar kunnen optrekken met de Charles de Gaulle.

Aanvallen op  IS
Het Franse vliegdekschip speelde enkele jaren geleden een rol bij aanvallen op Islamitische Staat in Syrië. Franse bommenwerpers vertrokken in het Oostelijke deel van de Middellandse Zee vanaf de Charles de Gaulle om militaire doelen in het kalifaat uit te schakelen. Het reusachtige schip onderging het afgelopen jaar in Toulon een grote onderhouds- en vernieuwingsbeurt. Het zit dit voorjaar koers richting de Indische Oceaan.

Vliegdekschepen zijn machtige wapenplatforms, maar zijn zelf ook kwetsbaar. Vaak is de overgrote meerderheid van de vliegtuigen nodig om het schip zelf te beschermen. Slechts een klein deel is beschikbaar voor offensieve operaties. Een vliegdekschip wordt altijd vergezeld door mijnenjagers, fregatten en onderzeeboten. Zelfs de Franse marine – tien nucleaire onderzeeboten; 23 kanonneerboten en fregatten – heeft niet altijd genoeg schepen om het vliegdekschip te begeleiden.

Prazuck zei tegen Elsevier Weekblad dat de samenwerking tussen beide marines een positieve impuls krijgt, indien Den Haag kiest voor Franse onderzeeboten als opvolger van de dertig jaar oude Walrusklasse.

Kabinet beslist deze maand over ontwikkeling of aankoop onderzeeboten
Het kabinet-Rutte neemt deze maand een beslissing over de ontwikkeling of aankoop van vier nieuwe onderzeeboten. Met de beslissing is minstens 2,5 miljard euro gemoeid. Hiervoor zijn scheepsbouwers uit Nederland, Frankrijk, Duitsland en Spanje in de race. Volgens bronnen in Den Haag gaat het in feite om een keuze tussen Damen Shipyards (in combinatie met het Zweedse Saab) of de Franse Naval Groep. De Duitsers en Spanjaarden lijken kansloos.

Prazuck zei dat hij met Kramer de onderzeeboten-deal niet besprak: 'Ik ben geen commerciële man. Wij hebben het er niet over gehad.' Hij voegde wel toe dat 'achter commerciële zaken altijd een landenthema zit'.

Zou het ministerie van Defensie voor de Naval Groep kiezen, dan voorziet Prazuck dat de Nederlandse 'over het totale spectrum' met de veel grote Franse marine kan samenwerken. 'Uitrusting, training, operaties, onderhoud, het kan om heel veel dingen gaan.'

Met de Indiërs en de Australiërs is dat volgens Prazuck ook gebleken. De Naval Groep levert veel aan de Indiase strijdkrachten en bouwt in Australië twaalf Baracuda-onderzeeboten.

Elsevier Weekblad, 02-03-2019

Het artikel hier geplaatst, vanwege de vervanging van de onderzeeboten

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#5065
Citaat van: Sandgroper op 02/03/2019 | 16:58 uur
Ik vind het heel heel apart dat TKMS de Type 212 CD aanbiedt en niet een variant van de Type 216.  Terwijl Saab-Damen op basis van de A26 kustboot wel een 3.000 tonner aanbiedt.  TKMS heeft de meeste ervaring met onderzeeboten bouw en die beseffen donders goed dat ontwikkeling en bouw van een 3.000 tonner veel en veel meer gaat kosten dan de 3,5 miljard euro die er nu voor staat.


Ik denk een puur, door de Duitsers, politiek gemotiveerde keuze gebaseerd op het streven om te komen tot één model voor Nederland, Noorwegen en Duitsland.

Blijkbaar hebben ze mis gegokt vanuit een aanname dat een veredelde kustwaterboot met wat oceaan capaciteiten zou voldoen aan NL wensen en eisen.


Parera

Citaat van: Sandgroper op 02/03/2019 | 16:58 uur
Ik vind het heel heel apart dat TKMS de Type 212 CD aanbiedt en niet een variant van de Type 216.  Terwijl Saab-Damen op basis van de A26 kustboot wel een 3.000 tonner aanbiedt.  TKMS heeft de meeste ervaring met onderzeeboten bouw en die beseffen donders goed dat ontwikkeling en bouw van een 3.000 tonner veel en veel meer gaat kosten dan de 3,5 miljard euro die er nu voor staat.
Volgens mij is de laatste info dat ze niet de Type 212CD aanbieden maar een aangepaste versie daarvan die beter voldoet aan de NL eisen. Noem het voor het gemak Type 212NL

Citaat van: Sandgroper op 02/03/2019 | 16:58 uur
Van een uitvergroot A26 enkelromp ontwerp naar 74 meter en 8,40 meter dikte krijg ik ook geen oranje gevoel.  Maar wel veel twijfels of dit een boot oplevert die op die 3,5 miljard blijft EN op zijn minst aan vele Walrus specificaties kan voldoen.
De vraag is of die Duitse, Franse en Spaanse boten wel netjes binnen die 3,5 miljard gaan blijven. Als je kijkt naar de prijs die Australië betaald voor 12 aangepaste Barracuda's moet je je afvragen wat wij gaan betalen voor datzelfde ontwerp maar dan aangepast naar onze eisen. Australië betaald 50 miljard AUD voor 12 boten, omgerekend 31 miljard Euro's bijna 2,6 miljard per stuk. Dit is wel een complete prijs over de levensduur van de boten, maar upgrades/updates vallen hier buiten.

Citaat van: Sandgroper op 02/03/2019 | 16:58 uur
Met de huidige Walrus romp hebben we een uitmuntend ontwerp in huis.  Laat DMI samen met het MARIN een iets verlengde variant ontwerpen.
Saab-Kockums en TKMS: jullie hebben de meeste ervaring met Air Independent Propulsion.  Kom maar op met een aanbieding, die in dit Walrus 2.0 ontwerp te integreren is.
Dit was natuurlijk de beste oplossing geweest maar Damen en Saab hebben ervoor gekozen om een goedkopere optie aan te bieden en dat is dus gebruik maken van het A26 basis ontwerp.
Volgens mij is in het begin wel overwogen om een compleet nieuwe boot te ontwikkelen op basis van de walrus klasse maar ik vermoed dat de voor de aanbesteding procedure gekozen is voor een goedkopere oplossing.

Damen denkt al wel sinds 2002 over de onderzeeboot markt na, en sinds 2014 - 2015 werken ze samen met Saab aan dit project. En voor die tijd zijn er waarschijnlijk nog wel gesprekken geweest met de KM en / of DMO over wat de wensen waren.

Citaat van: Sandgroper op 02/03/2019 | 16:58 uur
De volgende vraag is veel belangrijker: gaan we die drukhuid compleet in eigen land bouwen, of laten we dat bij TKMS of Saab-Kockums doen?
Voor Damen-Saab gaat de drukhuid gebouwd worden in Zweden, vervolgens word het wel in Nederland in elkaar gelast.
Die enkele drukhuid komt overigens ook voort uit een afweging van de kosten, Damen heeft al aangegeven als de KM dit eist het ontwerp ook dubbelwandig te kunnen bouwen maar wel tegen een meerprijs.

Citaat van: Sandgroper op 02/03/2019 | 16:58 uur
Bottom-line: ga voor een evolved Walrus, met een Zweedse of Duitse AIP en of een binnenlands of uitbestede drukhuid.
Helaas is dit een gepasseerd station, en ik vermoed dat dit komt door het kabinets besluit om het project Europees aan te besteden. Als er direct gekozen was voor Damen dan had het project compleet anders gelopen.

Sandgroper

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/03/2019 | 13:23 uur
Vandaag in de Telegraaf

Race om de Walrus 2.0

Cruciale vraag in aanbestedingscompetitie: welke bouwer biedt het meeste rood-wit-blauw?

(....)
TKMS stond tot begin dit jaar uitermate nuchter in de wedstrijd. Vanuit Kiel kwamen geen grote beloften. Ons land kon een boot kopen zoals die ook voor de Duitse en Noorse marine wordt gebouwd. Een geheel Duits ontwerp waarbij de werf het in principe ontraadt al te veel aanpassingen te doen. Veranderingen kosten tijd, moeten getest worden wat meer, wellicht onverwachte, kosten en risico's met zich meebrengt.

,,Je kunt als land wel je eigen industrie willen stimuleren door bijvoorbeeld motoren van eigen bodem te gebruiken, maar of het een goed idee is ....", zegt projectverantwoordelijke Holger Isbrecht. ,,Wij hebben al goede motoren van onze eigen leverancier, dus wat je zou doen is kosten maken voor de ontwikkeling van iets dat er al is met het risico dat het minder goed werkt."

Het meest Nederlandse wat de Duitsers in de aanbieding wilden doen, was een overeenkomst waardoor alle Duitse, Noorse en Nederlandse schepen van hetzelfde type in ons land in onderhoud zouden gaan. Het Marinebedrijf in Den Helder gold als beoogde werf. Afgezet tegen vijfduizend Franse banen of de Grote Droom van Damen was het nogal magertjes.

Oranjegevoel

Totdat ook de Duitsers probeerden tegemoet te komen aan het oranjegevoel in de Defensie Industrie Strategie, de nota van afgelopen november waarin minister Bijleveld (Defensie) en staatssecretaris Keyzer (Economische Zaken) aankoersen op voortrekken van Nederlandse defensiebedrijven. In het Duitse bod kwam de belofte dat de onderzeeboten in Den Helder kunnen worden gebouwd en onderhouden. Vreemd of vergezocht was het niet; bij het Marinebedrijf in Den Helder was het laatste restant onderzeebootkennis ondergebracht na het faillissement van de Rotterdamse scheepswerf RDM, bouwer van de Walrusklasse. Als hier een tweede droogdok zou worden bijgebouwd, zou deze 'hub voor subs' ook onderzeeboten kunnen onderhouden van andere TKMS-klanten. Toegegeven: dat zijn er nogal wat; de marines van Noorwegen, Portugal, Italië, Israël, Turkije, Griekenland en van half Zuid-Amerika hebben Duitse onderzeeboten.

Het kon niet op: TKMS beloofde zelfs de 'sleuteltechnologie' achter de boten met ons land te delen. Zo zou Nederland weer helemaal technisch bij de tijd raken en op lange termijn zelfs zelfstandig boten kunnen bouwen. Hetzelfde deed TKMS met Zuid-Korea. Het delen van dit soort informatie geldt als verregaand. Is het last minute charmeoffensief waarbij TKMS ook 500 directe en 1.500 indirecte banen in de kop van Noord-Holland beloofde voldoende? Dat lijkt er niet op, nu de Duitsers openlijk verkondigen dat ze uit de race liggen omdat Nederland blind op Damen koerst.

Maar onder de streep is ook de Walrus 2.0 van Damen-Saab oranje met flinke delen blauw en geel. Voor het basisontwerp grijpt het samenwerkingsverband terug op de Saab A26. Een boot waarvan de Zweden er twee hebben verkocht aan de eigen marine. Ze worden nu gebouwd, met vertraging. Verder heeft het ontwerp volgens de combinatie 'geheel binnen het Nederlandse maritieme ecosysteem' plaats.

Kanttekening

Uit aanvullende informatie die Damen aan De Telegraaf vrijgeeft, blijkt dat daar een kanttekening bij te plaatsen is. Vooralsnog is het de bedoeling dat Nederland zorg draagt voor belangrijke onderdelen als het gecomputeriseerde gevechtsleidingsysteem, de luchtbehandeling- en koelwatersystemen. Maar er blijft dan nog behoorlijk wat over dat niet op Nederlandse bodem wordt uitgedokterd. ,,Maar op basis van de wensen die Defensie neerlegt, kunnen meer delen van het project naar Nederland worden overgebracht", reageert Richard Keulen van Damen.

De productie van de rompdelen – de drukhuid – zal volgens de bedrijven in Zweden plaatshebben. Saab heeft een recent gemoderniseerde werf en kan het werk daar het meest efficiënt doen. De verdere afbouw gebeurt in Nederland. ,,Onze samenwerkingspartner Saab heeft eerder bewezen dat hij dit soort projecten zo kan uitvoeren. In Australië heeft de scheepswerf bij het Collinsproject onderzeeboten door lokale bedrijven laten ontwerpen, bouwen en onderhouden. Meer dan 70 procent van alle werkzaamheden is lokaal uitgevoerd", zegt Keulen. Overigens voert Damen de bouw van het nieuwe bevoorradingsschip voor de Nederlandse marine in Roemenië uit.

Aan aantallen banen die een nieuwe Walrus zou opleveren, wil Damen zich niet wagen. Het bedrijf vindt strooien met zulke cijfers te kort door de bocht. ,,De werkgelegenheidseffecten zijn veel groter dan alleen het project vervanging Walrusklasse. Het onderzeebootproject is vooral een boost voor het innovatievermogen van de hele maritieme sector, waarvan een brede groep van bedrijven profiteert", legt oud-marineman Richard Keulen uit. ,,Het is voor Nederland vooral een strategisch project, dat in de komende decennia onze marinebouwsector veel meer geeft dan alleen arbeidsplaatsen."
Ik vind het heel heel apart dat TKMS de Type 212 CD aanbiedt en niet een variant van de Type 216.  Terwijl Saab-Damen op basis van de A26 kustboot wel een 3.000 tonner aanbiedt.  TKMS heeft de meeste ervaring met onderzeeboten bouw en die beseffen donders goed dat ontwikkeling en bouw van een 3.000 tonner veel en veel meer gaat kosten dan de 3,5 miljard euro die er nu voor staat.

Van een uitvergroot A26 enkelromp ontwerp naar 74 meter en 8,40 meter dikte krijg ik ook geen oranje gevoel.  Maar wel veel twijfels of dit een boot oplevert die op die 3,5 miljard blijft EN op zijn minst aan vele Walrus specificaties kan voldoen.
Met de huidige Walrus romp hebben we een uitmuntend ontwerp in huis.  Laat DMI samen met het MARIN een iets verlengde variant ontwerpen.
Saab-Kockums en TKMS: jullie hebben de meeste ervaring met Air Independent Propulsion.  Kom maar op met een aanbieding, die in dit Walrus 2.0 ontwerp te integreren is.

Thyssen ontwierp vroeger de TR 1700 boot voor de Argentijnen.
De TR 1700 is 67,30 meter lang bij 8,36 meter dik (diameter), dat komt nogal overeen met dat van de Walrus.  Deze sub heeft een bereik van 12.000 zeemijlen bij 8 knopen en heeft een onderwatervaart van maar liefst 25 knopen.
Argentinie verwierf de intellectuele eigendomsrechten van dit ontwerp en bouwde deze klasse in eigen land.  Waarbij ook de drukhuid op een door de Duitsers geleverde wals in Argentinie zelf werd gebouwd.  Staat die wals nu stof te verzamelen en te verroesten?
De volgende vraag is veel belangrijker: gaan we die drukhuid compleet in eigen land bouwen, of laten we dat bij TKMS of Saab-Kockums doen?

Bottom-line: ga voor een evolved Walrus, met een Zweedse of Duitse AIP en of een binnenlands of uitbestede drukhuid.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#5062
Citaat van: Ros op 02/03/2019 | 14:47 uur
Klopt natuurlijk maar in het geval van deze partijen gaat het om het draagvlak die zij hebben binnen het politiek bestel, de andere partijen dus. In tegenstelling tot GL waar andere partijen best mee samen willen werken.

Maar weer ontopic....interessante discussie dit maar beter in een andere topic.

Jij beweegt vrijwel identiek op dit onderwerp als tijdens de F35 discussie voordat deze kogel definitief door de kerk was, de ondertoon is wederom negatief.

Ook nu is de uitkomst zeker, Nederland gaat haar nieuwe onderzeeboten krijgen Het enige wat nog niet 100% zeker is, is de leverancierskeuze.

Voorspelbaar is het aanstaande publieke gebral waarin ongetwijfeld weer het aanschafbudget door het aantal rollators wordt gedeeld. We zullen concluderen dat het er best veel zullen zijn, uiteraard gevolgd door statements als: we zijn te klein, het is te duur, wie is de tegenstander etc. etc. etc...

Aan het einde van de rit, als de D brief verstuurd is, dan hoor je iemand meer, er is dan immers geen electoraal gewin meer te behalen (zie F35 dossier).

Ros

Citaat van: A.J. op 02/03/2019 | 12:20 uur
Ja en? Kijk ff waar PVV en FvD op staan, vraag die ff naar de klimaatmaatregelen...

Klopt natuurlijk maar in het geval van deze partijen gaat het om het draagvlak die zij hebben binnen het politiek bestel, de andere partijen dus. In tegenstelling tot GL waar andere partijen best mee samen willen werken.

Maar weer ontopic....interessante discussie dit maar beter in een andere topic.

Parera

#5060
Meer tekst bij de eerder gepresenteerde video en afbeelding

CitaatSaab en Damen willen de vervangers van de Nederlandse Walrusklasse onderzeeboten bouwen, in een gebalanceerde samenwerking tussen Nederland en Zweden.



Het evolutionaire ontwerp van deze nieuwe onderzeeboten is gebaseerd op de decennialange ervaring van Zweden, met het ontwerpen en bouwen van onderzeeboten. Sinds 1960 heeft Zweden voor meerdere landen zes klassen onderzeeboten ontwikkeld en vijf bestaande klassen gemoderniseerd. De drukhuidsegmenten voor de Nederlandse onderzeeboten worden straks in Zweden geproduceerd, waarna de volledige assemblage en integratie in Vlissingen plaatsvindt. Dankzij de unieke modulaire bouw van de nieuwe onderzeeboten, worden diverse deelprojecten door het Nederlandse marinebouwcluster uitgevoerd. Hierdoor zijn bedrijven en instellingen uit heel Nederland bij de bouw betrokken. De eindfase van de assemblage van de onderzeeboten, evenals het onderhoud en de modernisering gedurende de 'life cycle' van de boten, vindt plaats in Den Helder.

Deze gebalanceerde samenwerking zal hoogwaardige banen opleveren op diverse plaatsen in Nederland. Bedrijven die betrokken zijn bij de bouw, kunnen mee blijven innoveren, zolang de nieuwe Nederlandse onderzeeboten in dienst zijn – in het geval van de huidige Walrusklasse al meer dan 35 jaar lang!

Bekijk deze video voor een uitgebreide uitleg van dit project.

[Bron: nlnavy.damen.com]


De grootste grap van dit hele verhaal is dat deze afbeeldingen dus al sinds 2017 op deze site staan! :cute-smile: En heel opvallend is de zon onder de afbeelding;

CitaatSaab Damen hoofdkantoor (HQ): Projectmanagement voor vervanging van de Walrusklasse en de export van onderzeeboten.

Dus niet alleen de vOZB maar ook in de toekomst meer samenwerking bij de verkoop van onderzeeboten aan het buitenland!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#5059
Vandaag in de Telegraaf

Race om de Walrus 2.0

Cruciale vraag in aanbestedingscompetitie: welke bouwer biedt het meeste rood-wit-blauw?

Onderzeebootbouwers kunnen elkaar wel kielhalen. Binnenkort bepaalt het ministerie van Defensie wie door mag naar de volgende ronde in de aanbesteding voor de opvolger van de Walrus. Een van de belangrijkste argumenten bij deze afweging is het Nederlandse gehalte van de aanbiedingen. Werven schilderen zich zo rood-wit-blauw mogelijk, maar hoe Hollands is de beloofde glorie eigenlijk?

Olof van Joolen en Niels Rigter

In een zijkamertje van de zaal waar topmensen van de Franse Naval Group en de Nederlandse werf IHC de samenwerking voor de bouw van onderzeeboten bekend hebben gemaakt aan de vaderlandse pers, worden driftig contracten getekend. Terwijl de Defensie Materieel Organisatie (DMO) zich opmaakt voor de tot nu toe grootste stap in de aanbestedingsprocedure voor nieuwe Nederlandse onderzeeboten, is de inkt op de overeenkomst voor de wellicht doorslaggevende alliantie nog amper droog. Nu de sprint naar de streep van de onderzeebootrace is ingezet, doen de deelnemers hun uiterste best om niet uit de kopgroep te vallen.

Nee, deze samenwerking zat al twee jaar in de pijplijn, zo bezweren topmannen van de bedrijven. Maar de timing van bekendmaken is toch nogal opvallend. Vlak voordat staatssecretaris Visser (Defensie) met de zogeheten b-brief komt waarin ze meldt wie door mag naar de volgende ronde in de competitie. Een belangrijk, misschien wel het belangrijkste criterium daarbij is wat de BV Nederland wijzer wordt van het project.

Tot voor een paar weken profileerde vooral de Nederlands-Zweedse combinatie Damen-Saab zich als Hollands Glorie. Het duo presenteerde het ontwerp als de nieuwe Walrus. Die dertig jaar terug helemaal in Nederland ontwikkelde en gebouwde onderzeeboot is nog steeds een van de paradepaardjes van de Koninklijke Marine, een boot waarop marinemensen trots en zelfs verliefd zijn.

Droom

Zijn opvolger zou wat Damen-Saab betreft ook voor een groot deel hier moeten worden ontworpen en gebouwd. Met haar voorstel blies de combinatie een droom bij de marine, de vaderlandse industrie en kennisinstituten nieuw leven in: zelf weer het meest geavanceerde marinevaartuig kunnen bouwen. Precies de boot zoals de Onderzeedienst hem wil en volgens Damen-Saab ook nog een product waarmee exportsuccessen kunnen worden gescoord. Het plaatje maakt dat de Nederlands-Zweedse tandem volgens Haagse ingewijden momenteel aan kop van de onderzeebootrace ligt.

Aanvankelijk speelden de concurrenten maar mondjesmaat de rood-wit-blauwe kaart. Het Franse Naval hield het bij tamelijk algemene termen als 'openstaan voor samenwerking met de lokale industrie en kennisinstituten'. Wie goed luisterde, begreep dat de staatswerf een aangepaste versie van zijn Barracuda aanbiedt, bedacht en getekend in Cherbourg. Nederlands gehalte: laag. De aankondiging te elfder ure van de samenwerking met IHC, in het zaaltje van het Haagse Hilton, lijkt daar weinig aan te veranderen.

IHC heeft kennis van onderwateractiviteiten, maar nul ervaring met onderzeeërs. Topman Diederik van Rijn schermde met ervaring bij het bouwen van speciale vaartuigen, met name in de baggerindustrie. Hoe die ervaring precies haar weg naar een onderzeeboot gaat vinden, kan hij alleen niet zeggen. ,,We zijn gewend aan co-creatie en partnerships. We geven echt antwoord op de Nederlandse behoeften en vragen. We proberen het beste product voor de prijs aan te leveren. Binnen een Nederlands ecosysteem", zei de Nederlander. Zijn Naval-collega Eric Chaplet erkent dat de basis voor de Nederlandse boot de Barracuda is en blijft. Het meest concreet Nederlandse aan het project waar de partijen wel duidelijkheid over geven, is bouwen in ons land. Het zou goed zijn voor vijfduizend nieuwe banen.

Dat klinkt prachtig, te prachtig volgens concurrent ThyssenKrupp Marine Systems. CEO Rolf Wirtz stelt dat er in zijn hele bedrijf zesduizend man werken. En TKMS doet veel meer dan alleen onderzeeërs bouwen. ,,Dus wat gaan die vijfduizend man dan doen", wierp de Duitser sceptisch op. ,,En hoe duurzaam is die werkgelegenheid?"

TKMS stond tot begin dit jaar uitermate nuchter in de wedstrijd. Vanuit Kiel kwamen geen grote beloften. Ons land kon een boot kopen zoals die ook voor de Duitse en Noorse marine wordt gebouwd. Een geheel Duits ontwerp waarbij de werf het in principe ontraadt al te veel aanpassingen te doen. Veranderingen kosten tijd, moeten getest worden wat meer, wellicht onverwachte, kosten en risico's met zich meebrengt.

,,Je kunt als land wel je eigen industrie willen stimuleren door bijvoorbeeld motoren van eigen bodem te gebruiken, maar of het een goed idee is ....", zegt projectverantwoordelijke Holger Isbrecht. ,,Wij hebben al goede motoren van onze eigen leverancier, dus wat je zou doen is kosten maken voor de ontwikkeling van iets dat er al is met het risico dat het minder goed werkt."

Het meest Nederlandse wat de Duitsers in de aanbieding wilden doen, was een overeenkomst waardoor alle Duitse, Noorse en Nederlandse schepen van hetzelfde type in ons land in onderhoud zouden gaan. Het Marinebedrijf in Den Helder gold als beoogde werf. Afgezet tegen vijfduizend Franse banen of de Grote Droom van Damen was het nogal magertjes.

Oranjegevoel

Totdat ook de Duitsers probeerden tegemoet te komen aan het oranjegevoel in de Defensie Industrie Strategie, de nota van afgelopen november waarin minister Bijleveld (Defensie) en staatssecretaris Keyzer (Economische Zaken) aankoersen op voortrekken van Nederlandse defensiebedrijven. In het Duitse bod kwam de belofte dat de onderzeeboten in Den Helder kunnen worden gebouwd en onderhouden. Vreemd of vergezocht was het niet; bij het Marinebedrijf in Den Helder was het laatste restant onderzeebootkennis ondergebracht na het faillissement van de Rotterdamse scheepswerf RDM, bouwer van de Walrusklasse. Als hier een tweede droogdok zou worden bijgebouwd, zou deze 'hub voor subs' ook onderzeeboten kunnen onderhouden van andere TKMS-klanten. Toegegeven: dat zijn er nogal wat; de marines van Noorwegen, Portugal, Italië, Israël, Turkije, Griekenland en van half Zuid-Amerika hebben Duitse onderzeeboten.

Het kon niet op: TKMS beloofde zelfs de 'sleuteltechnologie' achter de boten met ons land te delen. Zo zou Nederland weer helemaal technisch bij de tijd raken en op lange termijn zelfs zelfstandig boten kunnen bouwen. Hetzelfde deed TKMS met Zuid-Korea. Het delen van dit soort informatie geldt als verregaand. Is het last minute charmeoffensief waarbij TKMS ook 500 directe en 1.500 indirecte banen in de kop van Noord-Holland beloofde voldoende? Dat lijkt er niet op, nu de Duitsers openlijk verkondigen dat ze uit de race liggen omdat Nederland blind op Damen koerst.

Maar onder de streep is ook de Walrus 2.0 van Damen-Saab oranje met flinke delen blauw en geel. Voor het basisontwerp grijpt het samenwerkingsverband terug op de Saab A26. Een boot waarvan de Zweden er twee hebben verkocht aan de eigen marine. Ze worden nu gebouwd, met vertraging. Verder heeft het ontwerp volgens de combinatie 'geheel binnen het Nederlandse maritieme ecosysteem' plaats.

Kanttekening

Uit aanvullende informatie die Damen aan De Telegraaf vrijgeeft, blijkt dat daar een kanttekening bij te plaatsen is. Vooralsnog is het de bedoeling dat Nederland zorg draagt voor belangrijke onderdelen als het gecomputeriseerde gevechtsleidingsysteem, de luchtbehandeling- en koelwatersystemen. Maar er blijft dan nog behoorlijk wat over dat niet op Nederlandse bodem wordt uitgedokterd. ,,Maar op basis van de wensen die Defensie neerlegt, kunnen meer delen van het project naar Nederland worden overgebracht", reageert Richard Keulen van Damen.

De productie van de rompdelen – de drukhuid – zal volgens de bedrijven in Zweden plaatshebben. Saab heeft een recent gemoderniseerde werf en kan het werk daar het meest efficiënt doen. De verdere afbouw gebeurt in Nederland. ,,Onze samenwerkingspartner Saab heeft eerder bewezen dat hij dit soort projecten zo kan uitvoeren. In Australië heeft de scheepswerf bij het Collinsproject onderzeeboten door lokale bedrijven laten ontwerpen, bouwen en onderhouden. Meer dan 70 procent van alle werkzaamheden is lokaal uitgevoerd", zegt Keulen. Overigens voert Damen de bouw van het nieuwe bevoorradingsschip voor de Nederlandse marine in Roemenië uit.

Aan aantallen banen die een nieuwe Walrus zou opleveren, wil Damen zich niet wagen. Het bedrijf vindt strooien met zulke cijfers te kort door de bocht. ,,De werkgelegenheidseffecten zijn veel groter dan alleen het project vervanging Walrusklasse. Het onderzeebootproject is vooral een boost voor het innovatievermogen van de hele maritieme sector, waarvan een brede groep van bedrijven profiteert", legt oud-marineman Richard Keulen uit. ,,Het is voor Nederland vooral een strategisch project, dat in de komende decennia onze marinebouwsector veel meer geeft dan alleen arbeidsplaatsen."

A.J.

Citaat van: Ros op 02/03/2019 | 10:13 uur

Vraag het, bijvoorbeeld, even aan GL wat zij er van vinden...

Ja en? Kijk ff waar PVV en FvD op staan, vraag die ff naar de klimaatmaatregelen...

Mourning

Citaat van: Ros op 02/03/2019 | 10:13 uur
Vraag het, bijvoorbeeld, even aan GL wat zij er van vinden...

Ja, want GROEN en LINKS is echhhhht gebalanceerd als het om het klimaat EN defensie gaat.... Lollll. Wtf man?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/03/2019 | 10:48 uur
The new expeditionary submarine (in Dutch) #SaabDamen

https://youtu.be/5y36Nw1gBxY via @YouTube

:big-smile: :big-smile: :big-smile:
Ik zat de afbeelding net te bekijken!




jurrien visser (JuVi op Twitter)

The new expeditionary submarine (in Dutch) #SaabDamen

https://youtu.be/5y36Nw1gBxY via @YouTube

Parera

#5054
Citaat van: Ros op 02/03/2019 | 10:13 uur
Vraag het, bijvoorbeeld, even aan GL wat zij er van vinden...

GL is tegen ALLES wat maar ook met defensie te maken heeft, in het partij programma van 2017 staat slechts 1 keer het woord defensie. En hieronder is de hele kop wat over defensie gaat.

Citaat
6. Nederland neemt het voortouw bij samenwerking en specialisatie van de krijgsmachten van de EU-landen, om hun efficiency en inzetbaarheid te vergroten. Zo wordt, in samenhang met de versterking van het gemeenschappelijk buitenlandsbeleid, toegewerkt naar een Europese defensiemacht. Deze staat onder controle van het Europees Parlement. De NAVO mag geen belemmering vormen voor Europese militaire integratie. Nederland pleit voor afschaffing van de kernwapentaak van de NAVO.

Vraag vooral niet teveel aan GL als het over defensie gaat !:sick:

Ros

Citaat van: Lex op 01/03/2019 | 23:27 uur
Zoals reeds in meerdere antwoorden gesteld is, is er geen bemoeienis van de Eerste Kamer.
Kijk naar de taakstelling.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/prinsjesdag/vraag-en-antwoord/hoe-wordt-de-rijksbegroting-vastgesteld

De taakstelling lijkt mij hiermee duidelijk genoeg. De Eerste Kamer kan niets aanpassen maar moet wel instemmen met een meerderheid. Het gevecht over wat partijen willen gebeurt  wel in de Tweede Kamer.

Citaat van: Mourning op 02/03/2019 | 00:20 uur
Daarbij... stellen dat er niets aan het klimaat wordt gedaan? Ik bedoel..tf?  :confused:

Vraag het, bijvoorbeeld, even aan GL wat zij er van vinden...

Ros

Citaat van: Mourning op 02/03/2019 | 00:20 uur
Daarbij... stellen dat er niets aan het klimaat wordt gedaan? Ik bedoel..tf?  :confused:

Vraag het even aan, bijvoorbeeld, GL.....