Goalkeeper: AOW leeftijd bereikt?

Gestart door Ace1, 04/11/2011 | 20:11 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#308
Citaat van: Flyguy op 31/10/2020 | 00:26 uur
De GK trekt een kaarsrechte hypersone missile opzich wel. Als ze maar niet met te veel komen...

Eén inkomend projectiel met mach 8 aan gort schieten zal dan misschien lukken al gaan brokstukken met dit tempo als een warm mes door boter door de scheepshuid als je pech hebt.

Hypersoon heeft (nu nog) het kernmerk van zeer snel maar in een rechte lijn, de (meer) stealth oplossing is langzaam (subsonisch tot supersonisch) maar is daarentegen weer flexibel en manoeuvreerbaar.

Mach 8 geeft een bitch van een reactietijd als deze pijlen op > 300 km afstand worden gelanceerd, AI zal dan ook onontkoombaar zijn in een gelaagde verdediging.

Zover ik het begrijp heeft geen enkele (NAVO) marine op dit moment een afdoende verdediging tegen deze (aanstaande) zeer hoge snelheden.

Misschien is hypersoon te veel een hype en blijkt doeltreffendheid in de praktijk niet waargemaakt te kunnen worden. In tussentijd investeren de grote mogendheden allen voortvarende in deze middelen.

Misschien is de (aanstaande) realiteit weerbarstiger dan het verkoopverhaal, misschien ook niet.


Flyguy

#307
Citaat van: Huzaar1 op 31/10/2020 | 00:36 uur
Meerdere systemen dan? Ik ga niet geloven dat een millennium kanon wat dan 'de geprezen' oplossing moet zijn dat wel kan, of de reguliere 76mn met een toffe radar. Het voelt als Europese wijsneuzerij die gebaseerd is op budgettaire overwegingen. De Amerikanen, Russen, Singaporezen en weet ik niet wie meer pompen het systeem op. Klinkt aannemelijker dan onze piepenschieter. Maar misschien zit ik er naast. Natuurlijk moet dit allemaal in de context worden geplaatst van een 'layered defense'. Laatste redmiddel. Pantser op schepen moet maar dikker worden, zoals de OPV.

Layered ja, dat werkt. We hebben eigenlijk meer lagen nodig en een kanon is daar zeker een van. Daar horen ook decoys en ECM/ESM en de hele RamBam bij en dat gedeelte schuiven dan we lekker onder. Het is een gesamtkunstwerk zo'n schuit.

Pantser gaat em sowieso nooit worden meer, dat is niet te doen tegenwoordig. Wel moet er een wat robuustere constructie komen, zoals de Duitsers en Amerikanen dat doen willen we beter voorbereid zijn op een impact. Maarja, dat kost knaken

Huzaar1

Citaat van: Flyguy op 31/10/2020 | 00:26 uur
De GK trekt een kaarsrechte hypersone missile opzich wel. Als ze maar niet met te veel komen...

Meerdere systemen dan? Ik ga niet geloven dat een millennium kanon wat dan 'de geprezen' oplossing moet zijn dat wel kan, of de reguliere 76mn met een toffe radar. Het voelt als Europese wijsneuzerij die gebaseerd is op budgettaire overwegingen. De Amerikanen, Russen, Singaporezen en weet ik niet wie meer pompen het systeem op. Klinkt aannemelijker dan onze piepenschieter. Maar misschien zit ik er naast. Natuurlijk moet dit allemaal in de context worden geplaatst van een 'layered defense'. Laatste redmiddel. Pantser op schepen moet maar dikker worden, zoals de OPV.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

De GK trekt een kaarsrechte hypersone missile opzich wel. Als ze maar niet met te veel komen...

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/10/2020 | 23:43 uur
Doet een GK-achtig systeem wat het moet doen tegen een salvo van (minimaal) 2 hypersone raketten?

Tegen veel andere aanvalsmiddelen is een GK-achtig middel, als laatste verdediging, ruim voldoende.
geen idee, maar ook met drones krijgen we veel meer luchtvervuiling, een GK is zo snel en zo effectief. Ik snap niet wat een ander systeem dan dat daar tegenop kan brengen, in de range van kanonsystemen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 30/10/2020 | 23:25 uur
Ik weet niet genoeg van het onderwerp en heb niet de toegang tot de benodigde gegevens om daar iets zinnigs over te zeggen. Maar het gatling principe kan gewoon veel meer lood leveren, op een of andere manier geloof ik daar met de huidige geavanceerde technieken meer in dan zo'n Europees millennium kanon.

Doet een GK-achtig systeem wat het moet doen tegen een salvo van (minimaal) 2 hypersone raketten?

Tegen veel andere aanvalsmiddelen is een GK-achtig middel, als laatste verdediging, ruim voldoende.

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 30/10/2020 | 22:54 uur
Je zegt inderdaad Gatling, maar je zegt er niet bij welk kaliber. Het huidige 30x173mm (GAU-8/A), 20x102mm (M61A1) of 25x137mm (GAU-12/U 5-loops of GAU-22/A 4-loops)?

Ik weet niet genoeg van het onderwerp en heb niet de toegang tot de benodigde gegevens om daar iets zinnigs over te zeggen. Maar het gatling principe kan gewoon veel meer lood leveren, op een of andere manier geloof ik daar met de huidige geavanceerde technieken meer in dan zo'n Europees millennium kanon.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 30/10/2020 | 22:02 uur
Gatling en een kanon met kaliber van wat jij stelt zijn 2 totaal verschillende concepten met totaal verschillende uitwerkingen. Ik zeg expliciet gatling.

Je zegt inderdaad Gatling, maar je zegt er niet bij welk kaliber. Het huidige 30x173mm (GAU-8/A), 20x102mm (M61A1) of 25x137mm (GAU-12/U 5-loops of GAU-22/A 4-loops)?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 30/10/2020 | 21:57 uur
Ook al eens eerder aangegeven (voor mij), 1 van onderstaande 2 opties.
- 30mm bestaande Goalkeeper kanon
- 35mm millennium kanon
Gecombineerd met een Thales systeem

Gatling en een kanon met kaliber van wat jij stelt zijn 2 totaal verschillende concepten met totaal verschillende uitwerkingen. Ik zeg expliciet gatling.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: StrataNL op 30/10/2020 | 21:14 uur
Wat versta je onder de Goalkeeper 2.0?

Is dat het huidige systeem met hetzelfde kanon? Ander kanon? Andere zoek/volg radar? Laser? Missile?

Ook al eens eerder aangegeven (voor mij), 1 van onderstaande 2 opties.
- 30mm bestaande Goalkeeper kanon
- 35mm millennium kanon
Gecombineerd met een Thales systeem

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 30/10/2020 | 21:14 uur
Wat versta je onder de Goalkeeper 2.0?

Is dat het huidige systeem met hetzelfde kanon? Ander kanon? Andere zoek/volg radar? Laser? Missile?

Een kanonsysteem t.b.v CIWS middels een 'muur van vuur' a la gatling.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 30/10/2020 | 17:40 uur
Waarom komt er niet gewoon een goalkeeper 2.0 dan? Dit begint vermoeiend te worden.
De ene keer zegt iedereen de goalkeeper is een concept wat niet meer past in de toekomst en dan zie hier, allemaal goalkeepers 2.0.....
Wat versta je onder de Goalkeeper 2.0?

Is dat het huidige systeem met hetzelfde kanon? Ander kanon? Andere zoek/volg radar? Laser? Missile?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 30/10/2020 | 17:54 uur
Het is maar wie je het vraagt. En veel hangt af van je geaccepteerde dreigingsbeeld en hoe je je lagen inricht. Want dat is het uiteindelijk, een samenstel van verschillende systemen die als geheel een redelijke veiligheid moeten bieden.

Als je een goed pdms hebt is een kanon systeem misschien alleen nodig als echte ciws. Een goalkeeper heeft tegen hypersonics relatief beperkt nut ten gevolge van de kinetische energie in de wrakstukken zit en überhaupt de kans dat je wat raakt. Tegen een zwerm CH901 drones is het denk ik juist je beste kans.

ja maar daar is pantser toch juist voor bedoelt? Ik begijp dat de massa nog door wil, maar dat is niets anders dan een tankbemanning, die hebben ook een gelaagde verdediging. Waarom kan dat 35mm systeem dan wel? Bv Oerlikon achtig, dat lijkt me veel minder resoluut en dodelijk dan een CIWS a la de goalkeeper, de hoeveelheid staal die zoiets uitspuwt is ongekend.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Waarom komt er niet gewoon een goalkeeper 2.0 dan? Dit begint vermoeiend te worden.
De ene keer zegt iedereen de goalkeeper is een concept wat niet meer past in de toekomst en dan zie hier, allemaal goalkeepers 2.0.....
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Parera op 30/10/2020 | 16:53 uur
De Italianen hebben ooit (1988) een prototype CIWS ontwikkeld genaamd de ''Myriad'' op basis van 2 25 mm Gatlinguns ontwikkeld door Oerlikon. Het is zonde dat Signaal en/of Thales de Goalkeeper nooit heeft door ontwikkeld, bijvoorbeeld een variant met in het midden een SEARAM lanceer inrichting (11 schots) + 2 kanons (Gau-8 of een ander kanon).
Een commercieel bedrijf gaat niet zomaar een of ander duur en zwaar monsterwapen ontwikkelen als er geen behoefte aan is. De Goalkeeper is ontstaan door een behoefte van de KM. We weten wat er onder de GK zit/hangt, wat denk je hoeveel ruimte je boven en onder het dek nodig hebt bij twee GAU-8's + een SAM inrichting.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation