De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

A.J.

Citaat van: Mourning op 03/04/2023 | 14:05 uur
Geen idee of dit het juiste topic is, maar ik maak even van de gelegenheid gebruik om hier de "Veldheren"-podcast te pluggen.

"Veldheren is de podcast waarin Peter van Uhm en Mart de Kruif, beiden generaal buiten dienst, uitleggen hoe oorlog werkt. Onder leiding van journalist Jos de Groot kijken we door de ogen van twee van de belangrijkste militairen van Nederland naar de grootste oorlog op ons continent sinds 1945."

Links:
https://open.spotify.com/show/6NuLTAJtcgsU2lKYxQqPCJ
https://player.fm/series/veldheren-3450884
https://podcastluisteren.nl/pod/Veldheren

Goeie podcast idd. Thanks.

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 03/04/2023 | 17:57 uur
Het was een close call, maar CLAS heeft wat het wilde. Eindelijk.

Het broodnodige voor de KL was nog een close call ook?

Fucking hell, de Klu krijgt nog eens JASSM ook. Toegegeven, liever air launched LACM dan vanaf schepen, maar toch.

Huzaar1

Het was een close call, maar CLAS heeft wat het wilde. Eindelijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Resultaten verwervingsvoorbereidiing Raketartillerie

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2023Z05877&did=2023D13902

- 20 PULS MLRS systemen op Scania Gryphus onderstellen met pantser cabines

Harald

CitaatDe landmacht krijgt nog dit jaar de beschikking over het Isra?lische PULS (Precise and Universal Launch System)-systeem. Daardoor heeft Defensie voor het eerst in jaren weer eigen raketartillerie. Die is nodig voor effectieve grondgebonden vuursteun, omdat deze verder reikt, grotere ladingen heeft en sneller zijn doel kan bereiken dan de huidige vuursteunmiddelen.

Toch wel PULS !!  ;)  wel gedacht, maar er was verwarring ivm HIMARS berichten. Goede zaak ... dikke duim  :big-smile:

en wel op Scania truck onderstellen

Citaat van: Parera op 03/04/2023 | 17:06 uur


Parera

#2722
Defensie versterkt vuurkracht met raketartillerie en langeafstandswapens

Defensie versterkt de vuurkracht van de krijgsmacht. Dat gebeurt met de aanschaf van raketartillerie voor de landmacht en langeafstandswapens voor de marine en luchtmacht. Deze systemen kunnen over langere afstand met grote precisie en kracht doelen bereiken. Dat schrijft staatssecretaris Christophe van der Maat vandaag aan de Tweede Kamer.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/04/03/defensie-versterkt-vuurkracht-met-raketartillerie-en-langeafstandswapens


PULS
De landmacht krijgt nog dit jaar de beschikking over het Israelische PULS (Precise and Universal Launch System)-systeem. Daardoor heeft Defensie voor het eerst in jaren weer eigen raketartillerie. Die is nodig voor effectieve grondgebonden vuursteun, omdat deze verder reikt, grotere ladingen heeft en sneller zijn doel kan bereiken dan de huidige vuursteunmiddelen. Op dit moment beschikt de Nederlandse vuursteun over pantserhouwitsers die tot maximaal 50 kilometer ver kunnen schieten.

Uit de onderzoeksfase voor het systeem bleek dat er 2 systemen zijn die voldoen aan de Nederlandse eisen: het HIMARS-systeem en het PULS-systeem. Het PULS-systeem onderscheidt zich op verschillende vlakken. Ten opzichte van het Amerikaanse HIMARS-systeem kan het meer raketten meevoeren. Ook zijn met het budget meer raketten in te kopen en zijn ze eerder beschikbaar. Daarnaast is PULS in de toekomst geschikt voor munitie van Europese producenten.

Een partner als Denemarken schaft de het PULS-systeem ook aan, terwijl Duitsland interesse heeft. Dit biedt perspectief op internationale samenwerking om zo de Europese autonomie te vergroten.


Mourning

Geen idee of dit het juiste topic is, maar ik maak even van de gelegenheid gebruik om hier de "Veldheren"-podcast te pluggen.

"Veldheren is de podcast waarin Peter van Uhm en Mart de Kruif, beiden generaal buiten dienst, uitleggen hoe oorlog werkt. Onder leiding van journalist Jos de Groot kijken we door de ogen van twee van de belangrijkste militairen van Nederland naar de grootste oorlog op ons continent sinds 1945."

Links:
https://open.spotify.com/show/6NuLTAJtcgsU2lKYxQqPCJ
https://player.fm/series/veldheren-3450884
https://podcastluisteren.nl/pod/Veldheren

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Nederlandse landmacht gaat grotendeels op in Duitse leger

DEN HAAG
Nederland en Duitsland zetten een nieuwe stap in de samenvoeging van hun strijdkrachten. De 13 Lichte Brigade uit Oirschot gaat donderdag op in de Duitse 10e Pantserdivisie. Daarmee valt dan het overgrote deel van de gevechtseenheden van de Nederlandse landmacht onder Duits bevel.

Binnen de NAVO werken beide landen al decennia samen. Het leidde ertoe dat in 1995 het Duits-Nederlandse legerkorps werd opgericht dat het hoofdkwartier heeft in M?nster. In de jaren daarna groeide de samenwerking tussen beide landmachten. De 11 Luchtmobiele Brigade maakt sinds 2014 onderdeel uit van de Division Schnelle Kr?fte en twee jaar later werd de 43 Gemechaniseerde Brigade uit Havelte onderdeel van de 1e Duitse Pantserdivisie.

De trend tot samensmelting is versneld door de oorlog in Oekra?ne. Verdere integratie moet de strijdkrachten van beide landen versterken. Er wordt samen opgeleid en geoefend. Het moet er ook toe leiden dat gezamenlijk materieel wordt ingekocht. Dat is goedkoper, maar moet er tevens voor zorgen dat er veel minder verschillende wapensystemen komen waardoor samenwerking makkelijker wordt.

Nederlandse zeggenschap
Dat de eenheden van de landmacht opgaan in de Duitse divisies betekent trouwens niet dat de zeggenschap uit handen wordt gegeven. Nederland blijft beslissen over de inzet van zijn militairen. In de politiek is grote steun voor de bundeling van krachten. Niet alle onderdelen van de landmacht gaan trouwens samen met de Duitsers. Zo blijft het Korps Commandotroepen zelfstandig opereren.

De laatste stap in de integratie wordt donderdag gemarkeerd door het symbolisch overdragen van de eenheidsvlag van de brigade uit Oirschot. Bij die ceremonie in Veitsh?chheim (de thuisbasis van de 10e Pantserdivisie) zijn minister Kajsa Ollongren en haar Duitse collega Boris Pistorius aanwezig.

ANP, 30-03-2023, 04:04

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

#2718
Citaat van: Huzaar1 op 14/03/2023 | 15:37 uur
Dat is in de ogen van CLAS ook zo denk ik.  Genoeg conventionele art. Art behoefte wordt geplust op Raketart.

Als we dan toch bezig zijn  :cute-smile:

Ground launched Taurus cruise missile via twitter @xaviervav


Misschien niet met de Taurus, maar in de VS en Australie kijkt men naar o.a. de plaatsing van de NSM/JSM en LRASM in de HIMARS. Dat zouden nog interessante opties kunnen zijn voor ons waarbij de NSM & LRASM tegen zee doelen maar ook tegen land doelen ingezet kan worden.

Huzaar1

Dat is in de ogen van CLAS ook zo denk ik.  Genoeg conventionele art. Art behoefte wordt geplust op Raketart.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Citaat van: Parera op 14/03/2023 | 11:40 uur
Ja oke, maar we zouden nu een mooie kans hebben om aan te sluiten bij de Duitse aankoop mochten we dat willen.

Dat is natuurlijk altijd het ding geweest, maar als je nu de kans hebt en je wilt dat toch kopen zeg ik 1 + 1 = 2  ;) Bij de MQ-9's kon er ook versneld gekocht worden omdat er ruimte in productie lots was.

Wat ik probeer te zeggen, maar waar ik kennelijk in tekort schiet, is dat we zeer waarschijnlijk op dit moment gewoon voldoende PH2000's hebben tenzij we brigades van fors meer artillerie gaan voorzien of bijv. een brigade zouden omvormen. Ik denk dat beiden niet zal gebeuren. Dan blijft hoogstens over een paar vervangende stukken, maar ik betwijfel dus of dat nodig is.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: Mourning op 13/03/2023 | 21:41 uur
Snap ik wel, maar ik dacht dat we er nog genoeg hebben voor twee afdelingen, wat voor training, etc. Maar ik zou er naast kunnen zitten hoor. Zal i.i.g. niet om grote aantallen gaan.

Ja oke, maar we zouden nu een mooie kans hebben om aan te sluiten bij de Duitse aankoop mochten we dat willen.

Citaat van: Huzaar1 op 14/03/2023 | 11:22 uur
Wat er wel en niet wordt gekocht is toch de keuze van defensie  :cute-smile:

Dat is natuurlijk altijd het ding geweest, maar als je nu de kans hebt en je wilt dat toch kopen zeg ik 1 + 1 = 2  ;) Bij de MQ-9's kon er ook versneld gekocht worden omdat er ruimte in productie lots was.

Huzaar1

Citaat van: DvdW op 13/03/2023 | 23:23 uur
Ik dacht dat we alles netjes 1 op 1 zouden terugkrijgen wat we weg hadden gegeven
Wat er wel en niet wordt gekocht is toch de keuze van defensie  :cute-smile:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

DvdW

Citaat van: Mourning op 13/03/2023 | 21:41 uur
Snap ik wel, maar ik dacht dat we er nog genoeg hebben voor twee afdelingen, wat voor training, etc. Maar ik zou er naast kunnen zitten hoor. Zal i.i.g. niet om grote aantallen gaan.
Ik dacht dat we alles netjes 1 op 1 zouden terugkrijgen wat we weg hadden gegeven
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל