Opvolging KDC-10

Gestart door Ace1, 11/04/2014 | 20:24 uur

Zander

https://www.defensenews.com/air/2017/10/25/boeing-hit-with-another-kc-46-cost-overrun-this-time-worth-329m/

Buy American he..............
Had men bij Airbus gebleven, dan had men nu een betaalbare en reeds inzetbare kist.
Die KC46 heeft al vele hobbels gehad.
People are sheep

Parera

Citaat van: StrataNL op 26/09/2017 | 19:57 uur
Nee, behoefte was later niet meer nodig omdat het aantal F16's gehalveerd werd. Behoefte aan luchttransport groeide wel.

Nu ook niet, want we krijgen maar 37 F35's  :( Dus maar goed ook dat we ze in een pool aankopen, hebben onze bondgenoten er tenminste nog iets aan.

Stilstaande kisten is ook niet nodig, die lucht transport kan worden opgevangen door evt extra andere toestellen maar dat is weer een andere discussie voor later.

StrataNL

Citaat van: Parera op 26/09/2017 | 19:39 uur
Te duur maar dan blijft die behoefte wel bestaan door die 2 (eigenlijk 3) nu te vervangen voor 1 a 2 stuks is natuurlijk niet het meest ideale wat je kan doen maar zelf aankopen was blijkbaar te duur. Alsnog hoop ik dat we zoveel mogelijk kunnen samenwerken met de Franse A330's in onderhoud, upgrades en opleidingen.
Nee, behoefte was later niet meer nodig omdat het aantal F16's gehalveerd werd. Behoefte aan luchttransport groeide wel.

Nu ook niet, want we krijgen maar 37 F35's  :( Dus maar goed ook dat we ze in een pool aankopen, hebben onze bondgenoten er tenminste nog iets aan.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 26/09/2017 | 19:35 uur
Bleek veel te duur, en om commonality tussen de drie toestellen te behouden was het wenselijk de andere twee ook aan te passen.

Te duur maar dan blijft die behoefte wel bestaan door die 2 (eigenlijk 3) nu te vervangen voor 1 a 2 stuks is natuurlijk niet het meest ideale wat je kan doen maar zelf aankopen was blijkbaar te duur. Alsnog hoop ik dat we zoveel mogelijk kunnen samenwerken met de Franse A330's in onderhoud, upgrades en opleidingen.

StrataNL

Citaat van: Parera op 26/09/2017 | 19:25 uur
Origineel waren er wel plannen om de 3e DC-10 ook omte bouwen naar KDC-10 als ik het me goed herinner.

Bleek veel te duur, en om commonality tussen de drie toestellen te behouden was het wenselijk de andere twee ook aan te passen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Sparkplug op 26/09/2017 | 15:54 uur
De derde KLu DC-10 was alleen voor transport en geen tanker.

Vooralsnog zijn het er 7 stuks, maar je weet niet wie of hoeveel er extra in de toekomst erbij zal komen.

Origineel waren er wel plannen om de 3e DC-10 ook omte bouwen naar KDC-10 als ik het me goed herinner.

Citaat van: Thomasen op 26/09/2017 | 17:41 uur
Operationele analyse is niet makkelijk.
Het aantal tankers kun je natuurlijk afzetten naar het aantal fighters. Maar dat is slechts 1 maat. Want de behoeftes zijn ook anders. Neem bijvoorbeeld Duitsland, dat alleen kleinschalige deployments doet en voor oefeningen naar de VS gaat. Zet dat af tegen een land als Frankrijk, dat o.a. in Tsjaad een oefenterrein/laagvlieggebied van 1.300.000 km2 heeft, overzeese territories in de 3 Oceanen en daarnaast nogal wat militaire operaties uitvoert op vaak korte termijn. De Fransen hebben overigens straks 61 tankers, namelijk ook nog 50 A400M.
Maargoed,  inderdaad, het blijft gevoelsmatig weining, en dit is dan ook een typische ondergewaardeerde capaciteit. Niet sexy, wel een force multiplier.

Ik heb ook maar even gekeken naar de tanker/fighter verhoudingen. De A400M's zijn wel optioneel tanker maar dat is lang niet voor alle toestellen zo, daarnaast moet je ze of ombouwen met pods onder beide vleugels of in de cargo area 1 refueling systeem gelijk aan 1 pod. Die heb ik dus niet meegeteld als tankers net als de KC-130's bij diverse landen in gebruik omdat deze niet geschikt zijn voor o.a. de F-16/F-35 bij te tanken.

Dat de nieuwe A330's beschikking krijgen om met zowel probe als chute bij te tanken lijkt me niet meer dan logisch als je internationaal wilt samenwerken bij het opereren van de kisten en ook bij missies is het makkelijker dat je alles kan bijtanken.

Harald

Idd, we hebben nu 2 tanker KDC10 en hadden 1 transport DC10

en voor de gezamelijke Pool heeft NL 1 MRTT aangekocht voor transport en tanker vluchten, dus van 3 naar 1.
Straks hebben we niets meer in eigendom en alles wordt via de Pool gedaan.

Om onze transport capaciteit te waarborgen zou ik een extra MRTT aanschaffen voor de Pool en nog een ander type transport toestel aanschaffen in NL eigendom.
Type toestel kan zijn, C-130J, KC-390, ... A400M (niet mijn voorkeur)

Voor zwaar transport via de lucht zijn we altijd weer afhankelijk van lease IL-76, C-17 e.d.   

Sparkplug

Citaat van: Parera op 26/09/2017 | 13:26 uur
Tot nu toe 7 stuks maar maximaal 11 toestellen. Dat is natuurlijk wel erg weinig als je kijkt dat dit voor 6 landen is waarvan er 4 hiervoor geen enkele tanker hebben. De twee landen samen (GER/NL) hebben al 6 toestellen in dienst dus dit lage aantal gaat operationeel natuurlijk tegen problemen aanlopen. De Fransen hebben 12 A330's gekocht die vervangen de 12 oude C-135FR's.

Als je kijkt naar dat het relatief grote luchtmachten zijn binnen Europa zijn 11 toestellen in mijn ogen te weinig.
Nederland heeft met 61 F-16's behoefte aan 2 (was 3) tankers, ongeveer per 30 jets een tanker.
Duitsland heeft 4 tankers op 228 jets, is 57 jets per tanker.

Frankrijk doet dat in mijn ogen veel beter met 245 jets en 12 tankers per 20 jets 1 tanker.
Daarmee komt het gemiddeld uit op 35 jets per tanker dan zou je met alle landen samen (BE, GER, LUX, NL, NO, POL). Ik kijk dan naar de bekende toekomstige aantallen toestellen of huidige.

Belgie: 34 Jets
Duitsland: 228 Jets
Luxemburg: 0 Jets
Nederland : 37 Jets
Noorwegen : 52 Jets
Polen: 99 Jets

Totaal: 450 Jets / 35 is  12,85 dat is discutabel of dat naar 12 of 13 moet maar in mijn ogen zou een totaal gezamenlijk aantal van 15 tankers volstaan omdat je ook te maken hebt met inzet per land en het dus kan dat zowel Nederland als Duitsland op andere missies een tanker nodig hebben. Ga je kijken naar de EATC en mogelijke toekomstige partners zal hieraan nog een groter aantal benodigd zijn als bijvoorbeeld Spanje, Portugal & Italië zich aansluiten komen daar totaal nog +/- 375 toestellen bij dat gelijk staat aan 11 tankers. Nu heeft Italië zelf 4 tankers moeten er daar er alsnog ongeveer 7 stuks bij.


De derde KLu DC-10 was alleen voor transport en geen tanker.

Vooralsnog zijn het er 7 stuks, maar je weet niet wie of hoeveel er extra in de toekomst erbij zal komen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#260
Citaat van: Lex op 25/09/2017 | 23:24 uur
Simpel. Zo te lezen 7x.

Tot nu toe 7 stuks maar maximaal 11 toestellen. Dat is natuurlijk wel erg weinig als je kijkt dat dit voor 6 landen is waarvan er 4 hiervoor geen enkele tanker hebben. De twee landen samen (GER/NL) hebben al 6 toestellen in dienst dus dit lage aantal gaat operationeel natuurlijk tegen problemen aanlopen. De Fransen hebben 12 A330's gekocht die vervangen de 12 oude C-135FR's.

Als je kijkt naar dat het relatief grote luchtmachten zijn binnen Europa zijn 11 toestellen in mijn ogen te weinig.
Nederland heeft met 61 F-16's behoefte aan 2 (was 3) tankers, ongeveer per 30 jets een tanker.
Duitsland heeft 4 tankers op 228 jets, is 57 jets per tanker.

Frankrijk doet dat in mijn ogen veel beter met 245 jets en 12 tankers per 20 jets 1 tanker.
Daarmee komt het gemiddeld uit op 35 jets per tanker dan zou je met alle landen samen (BE, GER, LUX, NL, NO, POL). Ik kijk dan naar de bekende toekomstige aantallen toestellen of huidige.

Belgie: 34 Jets
Duitsland: 228 Jets
Luxemburg: 0 Jets
Nederland : 37 Jets
Noorwegen : 52 Jets
Polen: 99 Jets

Totaal: 450 Jets / 35 is  12,85 dat is discutabel of dat naar 12 of 13 moet maar in mijn ogen zou een totaal gezamenlijk aantal van 15 tankers volstaan omdat je ook te maken hebt met inzet per land en het dus kan dat zowel Nederland als Duitsland op andere missies een tanker nodig hebben. Ga je kijken naar de EATC en mogelijke toekomstige partners zal hieraan nog een groter aantal benodigd zijn als bijvoorbeeld Spanje, Portugal & Italië zich aansluiten komen daar totaal nog +/- 375 toestellen bij dat gelijk staat aan 11 tankers. Nu heeft Italië zelf 4 tankers moeten er daar er alsnog ongeveer 7 stuks bij.

Hierbij nog een artist impression van bij de Duits-Noorse ondertekening van het contract:


Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/09/2017 | 22:19 uur
Over hoeveel (Europese/NAVO) uitbreiding hebben we het eigenlijk...? (voor NL geldt slechts een 1 op 1 vervanging)
Simpel. Zo te lezen 7x.

Parera

#258
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/09/2017 | 22:19 uur
Over hoeveel (Europese/NAVO) uitbreiding hebben we het eigenlijk...? (voor NL geldt slechts een 1 op 1 vervanging)

Huidige Tanker vloot van de partners:
Belgie : 0
Duitsland : 4x Airbus A310
Luxemburg: 0x
Nederland: 2x
Noorwegen: 0x

Mogelijke partners:
Polen: 0x

Totaal zijn er dus 6 kisten dat worden er nu 7 maar moeten wel met 4 landen gedeeld worden daarnaast kunnen er 2 landen en maximaal 4 toestellen bijkomen. Ik hoop uit eindelijk dat er nog 5 kisten bijkomen dat er 12 kisten tot de beschikking staan van deze 6 landen.

Ik zou ook voorstellen om de configuratie zoveel mogelijk gelijk te maken met de Franse A330 MRTT Phenix. De Franse luchtmacht heeft 12 van deze kisten besteld waarmee je ze dan ook gemakkelijk kunnen meedraaien binnen het European Air Transport Command (EATC). De Phenix zal zowel boom als pod refueling kunnen uitvoeren, dit is voor NL ook interessant met de Duitse en Poolse toestellen in gedachten (Tornado / Typhoon & MIG-29).



Eerste franse A330 MRTT tijdens test vlucht op 7 september 2017


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 25/09/2017 | 22:17 uur
Belgie heeft al aangegeven ook 1 toestel te willen bijdragen waarmee het totaal op 8 komt, in dit artikel staat dat er totaal nog 4 optioneel zijn. Een vloot van 11 A-330's is toch een redelijke hoeveelheid.

Over hoeveel (Europese/NAVO) uitbreiding hebben we het eigenlijk...? (voor NL geldt slechts een 1 op 1 vervanging)

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/09/2017 | 22:01 uur
GERMANY AND NORWAY ORDER FIVE A330 MRTT TANKERS

http://www.blogbeforeflight.net/2017/09/germany-and-norway-order-five-a330-mrtt.html

Belgie heeft al aangegeven ook 1 toestel te willen bijdragen waarmee het totaal op 8 komt, in dit artikel staat dat er totaal nog 4 optioneel zijn. Een vloot van 11 A-330's is toch een redelijke hoeveelheid.

Lex


Ace1

Luchtmacht uniform tijdelijk verruild voor KLM uniform

Twee vliegers van het 334 squadron van vliegbasis Eindhoven verruilen vanaf november tijdelijk hun luchtmacht uniform voor een uniform van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM). Zij starten daar op 1 november de opleiding tot vlieger op de Airbus 330, de opvolger van de KDC-10 tankervliegtuigen. Vandaag ondertekende commandant vliegbasis, kolonel Elanor Boekholt-O'Sullivan, op Schiphol de detacheringsovereenkomst met KLM.

"Met deze constructie halen we veel ervaring in huis om in de toekomst onze eigen opleidings- en trainingsprogramma's te ontwikkelen voor de internationale Multi Role Transport Tanker (MRTT) organisatie, die vanaf 2020 op de vliegbasis van start gaat," aldus 334 squadroncommandant, luitenant-kolonel Cris.

De opleiding bestaat uit drie onderdelen. Eerst wordt in de simulator een zogeheten 'typerating' gehaald. Een typerating is een omscholing voor het opleiden van een vlieger op een specifiek vliegtuigtype. Hierna gaan de vliegers aan de slag als co-piloot op lijnvluchten van de KLM. Nadat hier de benodigde ervaring is op gedaan gaan ze uiteindelijk de opleiding tot gezagvoerder volgen. En later tot instructeur op de A330.

De verwachting is dat de beide vliegers het eerste deel van de opleiding in februari 2018 hebben afgerond.


https://www.facebook.com/Luchtmacht/posts/1435936466442542