Militairen: niet in uniform reizen

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 25/09/2014 | 08:46 uur

Ros

Citaat van: Poleme op 06/05/2016 | 21:42 uur
Het uniform gewoon aan, laat de angst niet regeren.

Tot er een militair, mogelijk met gezin, slachtoffer(s) worden van een aanval/aanslag......... dan staat politiek, bonden en militairen op de achterste poten

JdL

Citaat van: Ton de Zwart op 06/05/2016 | 22:07 uur
Dus, overheid, investeer in veel meer hand - en schoudervuurwapens met bijbehorende ammo. En maak (in het geheim) alvast plannen voor als het zover komt. Zorg dat je er gereed voor bent, want het kan nog ooit eens er op of er onder worden
Speak softly and carry a big stick....
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Ton de Zwart

De situatie in ons land is nu nog niet van dien aard dat militairen gewapend op straat moeten zijn. Maar dat kan zomaar veranderen. Mocht de spanning tussen de diverse bevolkingsgroepen uit de hand gaan lopen dan moet de staat van beleg eerst afgekondigd worden, om de wet op wapenbezit en gebruik ter zijde te kunnen schuiven in belang van land en volk.

Nu is het zo dat burgers geen wapen mogen bezitten, uitgezonderd zij die een vergunning hebben. Laat staan wapens daadwerkelijk gebruiken om lijf en goed en dat van medeburgers te kunnen verdedigen. Maar ik ben er redelijk van overtuigd, dat bepaalde groepen in ons land wel voorzien zijn van wapens. ik wil daar niet verder op speculeren anders krijg ik daar weer gedonder over.

Maar mocht het uit de hand gaan lopen en dat kan al zijn na enkele grote of minder grote aanslagen, dan is het zeker wel een goede methode om tenminste alle militairen in het openbaar een wapen te laten dragen en daarbij gedegen bruikbare geweldsinstructies op te stellen.

Zoals het in ons land nu gaat zie ik een bepaalde escalerende lijn in wording. We zijn, en dat geldt evenzo voor de landen om ons heen, helaas onderweg naar een burgeroorlog. De tendens is onmiskenbaar. Het kan nog een poosje duren maar het gaat m.i. zeker zover komen. En als het om je hagje gaat en het hagje van je gezin, je familie, buren en plaatsgenoten, dan Wil je graag iemand in de buurt hebben die gewapend op kan treden.

Dus, overheid, investeer in veel meer hand - en schoudervuurwapens met bijbehorende ammo. En maak (in het geheim) alvast plannen voor als het zover komt. Zorg dat je er gereed voor bent, want het kan nog ooit eens er op of er onder worden





Poleme

Het uniform gewoon aan, laat de angst niet regeren.
Ik ben het met Gozo eens dat naamlinten niet op een uniform horen.

Een Glock mee naar huis is onmogelijk zoals A.J. schreef, want te weinig beschikbaar en het kan tegen je gebruikt worden.  Plus de veilige opslag thuis dient toch te gebeuren in een kluisje conform de regels die gelden voor wapen vergunning houders die hun wapen(s) en ammo thuis hebben.  En de politiek zal dit idee natuurlijk enorm eng vinden.  Want ja, vuurwapens, 'brrrrr'.

Ik ben wel van mening dat elke militair, 'pliesie' agent, brandweer en ambulance personeel regelmatig getraind wordt in bijvoorbeeld Krav Maga, Judo of Wing Chun.
Wing Chun is een eenvoudige en efficiënte Kung Fu stijl die niet uitgaat van een verdediging, maar van een snelle tegen aanval.
Klinkt agressief he! 
Welnee,  poten af van deze mensen enonkruid moet je niet behandelen met water en mest.  Maar zo snel mogelijk uit de grond omver schoffelen en vervolgens een paar weken een zeer Spartaanse 'kliko' in, waar je minimaal te eten krijgt, geen verwarming en in de rij moet voor WC en douche.

Het regelmatige beoefenen van dit soort vechtsporten kan van pas komen in een oorlogsgebied en is uiteraard goed voor lijf en geest.
En dat is voor bovengenoemde beroepen een must.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

StrataNL

Citaat van: Gozo op 06/05/2016 | 14:02 uur
Die Israelis dragend die wapens juist vanwege het veiligheidsaspect (aanslagen aan de orde van de dag) en omdat ze in een alarm-situatie snel ter plekke kunnen zijn en hun ding kunnen doen. Is een andere situatie. Niet vergelijkbaar met de Nederlandse situatie. De beste zelfverdediging is om weg te blijven van een confrontatie. Wat te doen met militairen die geen wapen dragen uit hoofde van hun functie? Die hebben dan geen wapen en wel een uniform aan op straat. Dan ga je dus onderscheid maken tussen militairen maar de veiligheidssituatie voor die militairen verschilt niet. Beetje krom.

Daar ben ik me uiteraard van bewust, gelukkig is het in NL (nog?) niet zo ver.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Gozo

Precies!

Citaat van: A.J. op 06/05/2016 | 13:44 uur
Goed, dan ben ik thuis. Het pistool in het keukenkastje leggen? Of in de schuur ofzo? En de volgende dag op de kazerne weer met ons allen een afspraak maken bij de centrale wapenkamer?

We hebben niet eens genoeg Glocks om iedereen met zo'n ding op pad te sturen.

Kortom het gaat hem niet worden en ik zou het niet eens willen.

Gozo

Die Israelis dragend die wapens juist vanwege het veiligheidsaspect (aanslagen aan de orde van de dag) en omdat ze in een alarm-situatie snel ter plekke kunnen zijn en hun ding kunnen doen. Is een andere situatie. Niet vergelijkbaar met de Nederlandse situatie. De beste zelfverdediging is om weg te blijven van een confrontatie. Wat te doen met militairen die geen wapen dragen uit hoofde van hun functie? Die hebben dan geen wapen en wel een uniform aan op straat. Dan ga je dus onderscheid maken tussen militairen maar de veiligheidssituatie voor die militairen verschilt niet. Beetje krom. 

Citaat van: StrataNL op 05/05/2016 | 23:21 uur
Dat is een risico inderdaad, kun je afwegen. Hij kan ontdaan worden van zijn wapen in het geval van een confrontatie, maar de kans dat iemand de confrontatie aangaat met een militair met wapen lijkt mij veel kleiner dan zonder wapen. Uiteraard alleen ter zelfverdediging. Tja ik heb nu eenmaal gezien hoe het in Israël ging en voelde me daar veiliger dan wanneer ik in een Nederlandse stad loop ;)

Gozo

Ik zeg alleen dat die achternaam wellicht een zorg kan zijn, niet meer niet minder. En dat je het beu bent snap ik, dat mag. En ik ben er ook niet voor om die naam af te dekken. Maar als er al een veiligheidsrisico is, dan die naam gewoon weglaten. Ik weet uit mijn voormalige baan dat namen van opsporingsambtenaren ook niet altijd bekend worden gemaakt. Dat heeft alles met veiligheid te maken.

Citaat van: Huzaar1 op 05/05/2016 | 23:20 uur
Dat hele geneuzel met achternamen en uniform is wel zo overdreven.

Ben dat gemiet beu.

A.J.

Goed, dan ben ik thuis. Het pistool in het keukenkastje leggen? Of in de schuur ofzo? En de volgende dag op de kazerne weer met ons allen een afspraak maken bij de centrale wapenkamer?

We hebben niet eens genoeg Glocks om iedereen met zo'n ding op pad te sturen.

Kortom het gaat hem niet worden en ik zou het niet eens willen.

StrataNL

Citaat van: Gozo op 05/05/2016 | 19:59 uur
Pistool mee de straat op, ben ik geen voorstander van. Een militair reist wellicht alleen en kan - zeker in het openbaar vervoer - wel ontdaan worden van zijn wapen. Bij de politie komt dit ook incidenteel voor. En die zijn toch vooral met zijn tweeën. Bovendien: een militair is geen opsporingsambtenaar en alleen in het openbare leven is het geweldsmonopolie voorbehouden aan politie en Kmar. Hoe minder wapens in het publieke domein, hoe beter.

Dat is een risico inderdaad, kun je afwegen. Hij kan ontdaan worden van zijn wapen in het geval van een confrontatie, maar de kans dat iemand de confrontatie aangaat met een militair met wapen lijkt mij veel kleiner dan zonder wapen. Uiteraard alleen ter zelfverdediging. Tja ik heb nu eenmaal gezien hoe het in Israël ging en voelde me daar veiliger dan wanneer ik in een Nederlandse stad loop ;)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Dat hele geneuzel met achternamen en uniform is wel zo overdreven.

Ben dat gemiet beu.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Admiral Halsey

#87
Citaat van: Gozo op 05/05/2016 | 19:59 uur
Ros doelt er denk ik op, dat als je met een incompleet uniform op straat zou lopen, dat de burgers dan zullen kunnen denken dat het carnaval is. Dus als het uniform gedragen wordt in het openbaar, dan ook compleet en correct. Ik zou er wel wat voor voelen om het naamlint tijdelijk te verwijderen. Of, om dat aan de keuze van de desbetreffende militair over te laten.

Als sympathisant van de Koninklijke Marine draag ik thuis en in het openbaar marineblauwe werkkleding die je bij bedrijfskledingwinkels kunt kopen. Waaronder een marineblauwe BT-achtige werkbroek van PortWest en diverse klassieke (marine)blauwe werkoverhemden.

Wanneer ik openbare Facebookpagina's van onze schepen van de Koninklijke Marine bekijk, zie ik daar heel vaak bij de berichten over het reilen en zeilen aan boord foto's van bemanningsleden met naamlinten op hun BT-jasjes in beeld. Persoonlijk lijkt mij dat vanwege de veiligheid en de privacy van onze marinemensen en hun families erg onverstandig om met naamlint en al op Facebook te staan. Om de veiligheid en de privacy van marinemensen en hun families te waarborgen, zouden de beheerders van deze Facebookpagina's zulke foto's zodanig moeten bewerken dat naamlinten van bemanningsleden onleesbaar zijn, of dat bemanningsleden voordat zij op de foto komen, even hun naamlinten van hun BT's zouden moeten verwijderen.

Gozo

Ros doelt er denk ik op, dat als je met een incompleet uniform op straat zou lopen, dat de burgers dan zullen kunnen denken dat het carnaval is. Dus als het uniform gedragen wordt in het openbaar, dan ook compleet en correct. Ik zou er wel wat voor voelen om het naamlint tijdelijk te verwijderen. Of, om dat aan de keuze van de desbetreffende militair over te laten.

Pistool mee de straat op, ben ik geen voorstander van. Een militair reist wellicht alleen en kan - zeker in het openbaar vervoer - wel ontdaan worden van zijn wapen. Bij de politie komt dit ook incidenteel voor. En die zijn toch vooral met zijn tweeën. Bovendien: een militair is geen opsporingsambtenaar en alleen in het openbare leven is het geweldsmonopolie voorbehouden aan politie en Kmar. Hoe minder wapens in het publieke domein, hoe beter.

Citaat van: Admiral Halsey op 05/05/2016 | 08:25 uur
Wat heeft dit nu met dit onderwerp te maken?

JdL

Citaat van: StrataNL op 05/05/2016 | 00:13 uur
Exact, militair hoort gewoon in uniform. Glock mee, dan zal iemand die problemen met militairen heeft wel 2x nadenken. Pas dan zie je wat voor gevolgen het voor de veiligheid van een militair heeft. Tis toch van de zotte dat je als Nederlandse militair niet gewoon in uniform over straat kunt lopen. Nu worden militairen gestraft om militair te zijn, ja hallo, degene die er problemen mee hebben moeten gestraft worden, accepteren of ophoepelen.
+1
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Admiral Halsey

Citaat van: Ros op 04/05/2016 | 22:20 uur
Kijk heb je er weer eentje die bij de dumpshop is geweest.............

Wat heeft dit nu met dit onderwerp te maken?