Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Parera

Citaat van: StrataNL op 21/12/2021 | 14:48 uur
Daar hebben we de Geosea toch voor? Wel even overspuiten...

Leuk voor nu, maar voor de toekomst kan dat toch gewoon een gekochte boot worden? Geosea leasen we nu incl. bemanning dat zal voor de lange termijn bij kopen wel goedkoper zijn neem ik aan.
Naast het testen van nieuwe systemen kan zo'n schip natuurlijk ook ingezet worden met (delen van ) de MCM toolbox op de Noordzee of voor andere taken (HOV, EOD, duikondersteuning & diverse trainingen).

Wat mij betreft een prima investering voor de KM een 1 of 2 MRAV's, waarbij de grootste (MRAV 3600) slechts een 14 koppige bemanning heeft maar wel ruimte bied aan 45 opstappers en een (UAV) helidek.

StrataNL

Citaat van: Parera op 20/12/2021 | 09:56 uur
Reportage: testen van drones voor mijnenbestrijden op zee
Vanaf 2024 gaan België en Nederland met een nieuw concept van mijnenbestrijden aan de slag. De schepen staan vaak in de spotlights, maar cruciaal zijn de drones. Die mijnenbestrijdingsdrones zijn er nog lang niet allemaal en enkele moeten worden ontwikkeld, getest en de marine wil er ervaring mee opdoen. Dat gebeurt nu al aan boord van de Geosea.

https://marineschepen.nl/dossiers/Reportage-testen-van-mijnenbestrijdingsdrones-op-Geosea.html

Ik sta niet vreemd te kijken als defensie besluit tot het aanschaffen van een vergelijkbaar schip in de toekomst, nieuwbouw ( Damen MRAV of een civiele boot overkopen). Waarbij eventueel ook een burger bemanning het schip vaart en militairen de missies uitvoeren. Puur en alleen voor op de Noordzee en het testen van nieuwe middelen waarna ze uiteraard ook ingezet kunnen worden vanaf hetzelfde schip.
Daar hebben we de Geosea toch voor? Wel even overspuiten...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#2276
Reportage: testen van drones voor mijnenbestrijden op zee
Vanaf 2024 gaan België en Nederland met een nieuw concept van mijnenbestrijden aan de slag. De schepen staan vaak in de spotlights, maar cruciaal zijn de drones. Die mijnenbestrijdingsdrones zijn er nog lang niet allemaal en enkele moeten worden ontwikkeld, getest en de marine wil er ervaring mee opdoen. Dat gebeurt nu al aan boord van de Geosea.

https://marineschepen.nl/dossiers/Reportage-testen-van-mijnenbestrijdingsdrones-op-Geosea.html

Ik sta niet vreemd te kijken als defensie besluit tot het aanschaffen van een vergelijkbaar schip in de toekomst, nieuwbouw ( Damen MRAV of een civiele boot overkopen). Waarbij eventueel ook een burger bemanning het schip vaart en militairen de missies uitvoeren. Puur en alleen voor op de Noordzee en het testen van nieuwe middelen waarna ze uiteraard ook ingezet kunnen worden vanaf hetzelfde schip.


Harald

Naval Group launches MIRICLE project for new mine countermeasure solutions  
(Naval Group is in de EU MCM ontwikkelingen de lachende derde, NG heeft overal een stevige vinger in de pap, op lange termijn zal dit voor Frankrijk geld in het laadje brengen en daadwerkelijk bouw-/constructieopdrachten )

According to a press release published by Naval Group on December 14, 2021, the European consortium led by Naval Group Belgium kicked off the MIne RIsk CLearance for Europe (MIRICLE) project for which it was selected in July 2021 by the European Commission and approved by the Member States.

This 24-months project aims at achieving a European and sovereign capacity in the future mine warfare and will create a path for the next generation "made in Europe" countermeasure solutions.

To answer the future needs of European navies, a consortium led by Naval Group Belgium has been selected by the European Union to define and develop a technology and capability roadmap for the next generation of European maritime mine countermeasures capabilities.

Known as MIRICLE (Mine Risk Clearance for Europe), the 24-month project is being sponsored by the European Commission and eight European Union member states under the umbrella of the European Defence Industrial Development Program (EDIDP).

The MIRICLE consortium consists of 19 partners representing 10 countries: Belgium, Estonia, France, Greece, Latvia, Poland, Portugal, Romania, Spain and The Netherlands.

Belgium is the lead nation and Naval Group Belgium is the coordinator of the consortium. Naval Group Belgium will facilitate the gathering and works conducted by the partners through its MCM Laboratory, recently launched in its premises in Brussels especially to support R&D collaborative projects.

The vessels will also benefit from innovations through the development of (semi)-autonomous Mine Countermeasures Vessel (MCMV) platforms, the improvement of interoperability & standardization, as well as through the development of a scalable intelligent multi-UxV mission management system and of an evolutive UxV Launch and Recovery System (LARS) onboard platform and docking.

A mine countermeasures vessel or MCMV is a type of naval ship designed for the location of and destruction of naval mines which combines the role of a minesweeper and minehunter in one hull. The term MCMV is also applied collectively to minehunters and minesweepers.

https://www.navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2021/december/11117-naval-group-launches-miricle-project-for-new-mine-countermeasure-solutions.html

Harald

De Franse MCM USV

France Takes Delivery of First SLAMF Unmanned Mine Warfare Prototype

On November 25, 2021, the French armament procurement agency (DGA) took delivery of the first SLAMF (Système de lutte anti-mines futur) Future Mine Warfare System prototype. This system combines unmanned underwater and surface vehicles and should enable sailors to operate outside of the mine field.

DGA press release

The SLAM-F program, under the project management of the DGA, will replace all current mine warfare platforms (Tripartite-class mine hunters, sonar towing vessels, diver support vessels). The SLAM-F program will help secure the deployment of the French Navy's strategic units (nuclear-powered ballistic missile submarines, aircraft carriers) and protect access to French ports. It can also support the deployment of a naval action force, secure the evacuation of nationals by sea, participate in crisis prevention or intervene in a contested environment.

This first part of the SLAM-F program (known as MMCM in the UK), is the result of a Franco-British cooperation and is part of the Lancaster House military agreement (2010). The contract for the design, development and production of the prototypes (one per country) was signed in March 2015 between Thales and OCCAR on behalf of the two countries.

The architecture of an MMCM system is composed of two USVs, one equipped with a towed sonar and the other with a remotely operated robot (ROV), and two UAVs, responsible for detecting, classifying and locating mines. The remotely operated robot is used to identify and neutralize mines. ECA, a Thales subcontractor, produces the UAVs equipped with Thales sonars.

This new system offers a number of advantages: greater discretion in mine clearance operations, reduced human presence in the mine field , triple the depth of intervention (up to 300 meters below the surface), and better image quality thanks to the new-generation sonar onboard the underwater drones. The system can be deployed either from land or from a mine warfare vessel.

The naval mine countermeasures drone system prototype will allow the French Navy to evaluate and acquire a new capability. Upon completion, it will be retrofitted to become one of the first four operational systems to be delivered to the Navy by 2024 in accordance with the French Military Planning Act (LPM). The order for the retrofit of the prototype and the acquisition of the other three systems was placed by OCCAR with Thales on November 16, 2020, on behalf of DGA.

-End-

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/12/france-takes-delivery-of-first-slamf-unmanned-mine-warfare-prototype/?nowprocket=1

Huzaar1

Zal wat zijn als straks de hele marine platligt door weet ik wat maar deze 6 schepen nog wel varen  :angel:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Video: Naval Group Lays Keel of 1st MCM Mothership for Belgium

https://www.youtube.com/watch?v=Del3bPirYUY&t=411s

Mourning

Citaat van: Parera op 02/12/2021 | 10:09 uur
Ze worden uitgerust met 1x bofors 40 mm mk4, 2x 12,7 mm FN Sea DeFNder & 2x LRAD.

Dat is snel! Merci!  ;)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: Mourning op 02/12/2021 | 10:06 uur
Eens. Gezien het formaat van het schip, de kosten, etc, etc. Had er een klein RAM systeem op gemogen. 76mm kan maar denk dat bijv. een 30mm Marlin of deze 40mm hiervoor ook wel voldoet. 1-2 12.7mm hitrole's? Zitten die er op eigenlijk?

Ze worden uitgerust met 1x bofors 40 mm mk4, 2x 12,7 mm FN Sea DeFNder & 2x LRAD.

Mourning

#2269
Citaat van: Thomasen op 02/12/2021 | 08:11 uur
Ben absoluut van mening dat er een ander wapenpakket op had gemoeten. Een 76 en een RAM bijvoorbeeld. Maar dan nog zal er altijd een fregat bij moeten in geval van dreiging, daar ontkom je nagenoeg niet aan.

Eens. Gezien het formaat van het schip, de kosten, etc, etc. Had er een klein RAM systeem op gemogen. 76mm kan maar denk dat bijv. een 30mm Marlin of deze 40mm hiervoor ook wel voldoet.

1-2 12.7mm hitrole's? Zitten die er op eigenlijk? Je gaat er in eerste instantie niet vanuit dat deze schepen in hoog-risico gebieden "alleen" ergens opereren, maar kan me wel voorstellen dat ze bijvoorbeeld bij doorvaart in een gebied waar piraterij aanwezig is het wel handig is om die 1-2 HMG's the hebben naast het 40mm (of 30mm) snelvuurkanon, vooral als je van meerdere kanten wordt benaderd door kleine bootjes of iets van dien orde. Al is het maar om extra waarschuwingsschoten te kunnen geven.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: Thomasen op 01/12/2021 | 21:58 uur
Daar is het ook niet voor gemaakt. Maar ook een fregat kan jou makkelijker verdedigen als je op een gunstige plek ligt, en dat is niet persee naast een mijngevaarlijk gebied. En de USV's zijn natuurlijk een stuk kleiner, onbemand, dus risico op verlies kun je eerder accepteren.

Ja je hebt gelijk op het moment dat het schip straks opereert onder grote dreiging een fregat prima geschikt is. Maar denken we terug aan scenario Libië  dan is het 40 mm kanon een flinke upgrade t.o.v. de 12,7 mm maar nog steeds relatief weinig.

Daarvoor had een fregat ook overkill geweest maar met het formaat moederschepen had een iets zwaarder (FFBNW) wapen pakket maar misschien wenselijk geweest.

StrataNL

Citaat van: Parera op 01/12/2021 | 20:57 uur
Misschien is het wat lastig gedacht maar dat betekend dat je eigenlijk (bijna) altijd afhankelijk bent van een fregat.
Obviously, dat is nu ook al zo en is nooit anders geweest.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

In de video bij het artikel op Defensie.nl spreekt men over een afstand van 20 (zee)mijl waar over de USV's straks aangestuurd kunnen worden vanaf het moederschip. Dit betekend dat de USV's op zo'n maximaal 37 km afstand vanaf het schip gaan opereren, het kanon bied slechts tot 12,5 km afstand bescherming.

Misschien is het wat lastig gedacht maar dat betekend dat je eigenlijk (bijna) altijd afhankelijk bent van een fregat. Hadden hier geen andere surface-to-surface middelen toegepast moeten worden en/of misschien wel surface-to-air ?

https://www.defensie.nl/organisatie/marine/nieuws/2021/11/30/mijnenbestrijdingsvaartuigen-krijgen-naam-havenplaatsen

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 01/12/2021 | 20:01 uur
Het ontwerp is nog niet klaar. Grote dingen wijzigen kan niet echt, gaat nu echt om details. Maar die details kunnen het leven wel belangrijk maken.
Een bestek is nooit perfect geschreven, maar door de Belgen kan er eigenlijk geen afwijking zijn, want die zijn bij elke vraag bang dat het geld kost.
Dan zien we het ontwerp en is het bijvoorbeeld 'oh, het zou echt handig zijn als we deze meter hier kunnen aflezen'. Of het net anders plaatsen van een stoel oid.

We doen het echt graag met de Belgen, maar waar onze organisatie in veel opzichten een ramp is, is daar vrijwel alles erger. Het is echt een sterfhuis.

Kvo
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 01/12/2021 | 18:40 uur
Dit meen je niet toch, alweer? Maar hoe halen we voordeel uit een Franse toevoeging op het moment dat het platform al uit de projectfase is? De beperkende financiën van onze Zuiderburen hebben lijkt mij met name in die fase beperkend gewerkt voor het eindproduct.

Met Franse toevoeging is er enkel hoogstens een schaalvoordeel in materiaal en subsysteem kosten waarvan ik niet denk dat de Fransen onze kostprijs bij gaan stellen.



De winst had er toch juist ingezeten

Misschien op dit moment is er voor ons 0 winst te behalen maar met het oog op de toekomst qua upgrades en vervanging van de toolboxen (levensduur van de toolbox is slechts 10 jaar). Ik denk dat dat het moment is dat we winst kunnen pakken, en ja de kleine hoeveelheid NL bedrijven die meedoen aan de productie van deze schepen daar halen we iets uit bij het aansluiten van de Franse (en Britten).

De grote winnaar is en blijft Frankrijk in dit geval.

Citaat van: Thomasen op 01/12/2021 | 17:36 uur
Schijnbaar is er intern recent eea over gecommuniceerd. Was ik niet bij. Maar belangrijkste take-away was dat wij prima met die Fransen kunnen werken, maar de Belgen erg problematisch zijn. En dat is terug te leiden tot geld, en echt behoorlijk. Dezelfde problemen als met ASWF, maar dan erger.

Denk dat als de MN erbij komt het alleen maar beter kan worden.
Dat maakt het voor het andere project waar de Franse aan trekken natuurlijk extra gevaarlijk voor de Nederlandse concurrentie.