Streven naar een defensiewet.

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 04/12/2014 | 20:14 uur

Ros

Ik kan mij geen enkele regering voor de geest halen, bestaande uit welke coalitie dan ook, die hier in gaat tuinen. Een wetsvoorstel op dit gebied  is bij voorbaat al gedoemd tot mislukking. Het heeft dus geen zin om te gaan bomen over dit onderwerp. Kan in de kast bij de andere luchtfietserij over honderden tanks, schepen, vliegtuigen en  een mooie toekomst voor de krijgsmacht.

slaydo

Ik vind het in ieder geval geen slecht idee... Landen zoals Nederland drijven op handel. Handel vindt voor het overgrote deel via zee plaats en Nederland dient haar belangen te beschermen. Het vormen van niche capaciteit binnen EU of NATO verband is denk ik een doel voor NL om naar te streven en internationaal weer mee te kunnen doen. NL moet niet langer alles willen.

Een vlootwet gaat wel ten koste van andere delen van Defensie, voornamelijk het CLAS... Zoals eerder aangedragen in andere topics zie ik daar mogelijkheden toe.. MITS de politiek bereid is om alles volledig om te gooien.

Dingen zoals 1 a 2 LHD, Kruisvluchtwapens en schepen om de taakgroepen te beschermen zijn dan wel een vereiste. Vergeet niet dat de NL industrie hier veel profijt van zal hebben. Werkgelegenheid zal aantrekken en uiteindelijk een stimulerend effect hebben op de economie.

Wat willen wij bereiken? Power projectie, veiligheid op zee vergroten of bescherming van ons soeverein gebied? Willen wij ook meedoen aan internationale missies? Het bijstaan van onze bondgenoten?

Een defensiewet zou dingen vastleggen, waar de politiek niet meer omheen kan.. m.i. een goede zaak.

wat vinden jullie?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1
In het kader van een "nieuw" ambitieniveau  zou het m.i. wenselijk zijn om de krijgsmacht wettelijk te beschermen tegen politici  met een korte houdbaarheidsdatum die, om wille van electoraal gewin, de veiligheid van Nederland en haar inwoners willens en wetens in gevaar brengen.

Als voorbeeld de vlootwet uit de jaren twintig van de vorige eeuw (voorzien van interessante getallen)

Goed idee of niet?

http://www.dbnl.org/tekst/_gid001192301_01/_gid001192301_01_0103.php