Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Mourning

Citaat van: Sparkplug op 24/09/2018 | 09:22 uur
72 stuks voor de KLu net als de RAAF. Sommige mensen zouden waarschijnlijk dan helemaal gek worden  ;D

Oh, het zou (theoretisch) kunnen hoor, maar ik denk dat als dat zou gebeuren er tegelijk ook andere keuzes zijn gemaakt die nog veel verstrekkender zijn er vooral voor andere KMD's (lees afstoting van diverse takken van sport). Zeer onwaarschijnlijk... gelukkig.

Ik zie 54 F35's er niet zo snel van komen, maar een verhoging van 37 naar zeg 45... ja, lijkt me niet onwaarschijnlijk. Helaas, want ik zou met de beperkte extra middelen liever zien dat de KM 2 extra M-vervangers krijgt en de KL de middelen krijgt om van i.i.g. de 43e brigade weer een geloofwaardige eenheid te maken. Keuzes.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Zalig zijn de goedgelovigen  :angel:

Sparkplug

Citaat van: Master Mack op 23/09/2018 | 22:44 uur
Klopt 4.5 miljard voor in eerste instantie ik meen 85 JSF. Maar ze werden duurder en duurder tijdens de ontwikkeling. Maar nu Ross worden ze steeds goedkoper en kunnen we voor de 4.5 Mijard al 45 stuks kopen en als de KLU de komende jaren 400miljoen extra te besteden krijgt kunnen ze er straks zeg 54 kopen rond dezelfde aantallen als de Aussies en de Noren. Lets make it happen😊

72 stuks voor de KLu net als de RAAF. Sommige mensen zouden waarschijnlijk dan helemaal gek worden  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 23/09/2018 | 23:33 uur
blabla
Ik heb de bovengrens voor mijn  volgende woning ook losgelaten. Nu de bank nog zo gek krijgen om enkele tonnen extra te schuiven......zou het lukken met alleen een pensioenfonds uitkering  :confused: :cute-smile:

Strohalm 2.. en 3.. en dat is 4..
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: Master Mack op 23/09/2018 | 22:44 uur
Klopt 4.5 miljard voor in eerste instantie ik meen 85 JSF. Maar ze werden duurder en duurder tijdens de ontwikkeling. Maar nu Ross worden ze steeds goedkoper en kunnen we voor de 4.5 Mijard al 45 stuks kopen en als de KLU de komende jaren 400miljoen extra te besteden krijgt kunnen ze er straks zeg 54 kopen rond dezelfde aantallen als de Aussies en de Noren. Lets make it happen😊

De 4,5 miljard is de bovengrens dat Nederland wil uitgeven aan de F-35. Kan je daar een aantal extra mee kopen zou dat mooi zijn. Krijgen wij dan ook de lagere prijs die de VS heeft gekregen voor hun grote order ? Ja.....MINDEF heeft wat geroepen maar waar nog geen politieke instemming voor is. Gaat ook een beslissing voor de volgende regering worden of misschien zelfs voor de club die daarna komt.

Ik heb de bovengrens voor mijn  volgende woning ook losgelaten. Nu de bank nog zo gek krijgen om enkele tonnen extra te schuiven......zou het lukken met alleen een pensioenfonds uitkering  :confused: :cute-smile:

Master Mack

Klopt 4.5 miljard voor in eerste instantie ik meen 85 JSF. Maar ze werden duurder en duurder tijdens de ontwikkeling. Maar nu Ross worden ze steeds goedkoper en kunnen we voor de 4.5 Mijard al 45 stuks kopen en als de KLU de komende jaren 400miljoen extra te besteden krijgt kunnen ze er straks zeg 54 kopen rond dezelfde aantallen als de Aussies en de Noren. Lets make it happen😊

Huzaar1

Citaat van: Ros op 22/09/2018 | 13:16 uur
The defense ministry spokesman described the move as "just a formality" that would not require parliamentary approval, as the Dutch objective of buying 37 copies of the Lockheed Martin-made jet for €4.7 billion remains in place.

defensenews.com

De kern van de hele actie......
Tot de laatste strohalm, toch
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Umbert op 22/09/2018 | 18:34 uur
Dus 323 krijgt de zak voor hun goede werk wat ze nu doen?

Nee, want zou houden zich bezig met testwerk als onderdeel van het Joint Operational Test Team (JOTT) op Edwards AFB. Zij zouden daarna het kantoor testvliegen kunnen gaan doen.

Op Tucson zijn de Nederlandse F-16's ook ingedeeld bij het 148th Fighter Squadron van de 162nd Fighter Wing.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Umbert

Citaat van: Sparkplug op 22/09/2018 | 16:45 uur
Weet niet of je specifiek een KLu opleiding squadron bedoelt, maar de KLu toestellen op Luke AFB worden ingedeeld bij de 56th Fighter Wing (61st, 62nd of 63rd Fighter Squadron).

Dus 323 krijgt de zak voor hun goede werk wat ze nu doen?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2354
Citaat van: Ros op 22/09/2018 | 17:18 uur
Een dermate grote ingreep om een aantal F-35's aan te gaan schaffen zit er m.i. gewoon niet in. Of men moet heel fors gaan snijden in andere plannen.

De enige ruimte in de D brief is + 10% (afgerond 4 toestellen), worden het er meer dan kan dat alleen als het budget stevig wordt verhoogd.

Stel NL geeft de middelvinger aan de VS naar wil wel in de pas lopen met de Duitse doelstelling (1.5% bbp) dan gaat ons budget naar 12 miljard euro structureel (volgens bbp 2018), hiervan 20% aan investeringen aan materieel (volgens NAVO eis), dat betekend dat er jaarlijks 1.2 miljard euro beschikbaar is voor nieuwe middelen.

Met jaarlijks 1.2 miljard kan je best wat (dat getal is immers exclusief exploitatie).

Additionele F35A mogen wat mij betreft dan ook niet ten kosten van andere KMD's gaan, maar moeten gefinancierd kunnen worden een structurele budget verhoging.

Ros

#2353
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/09/2018 | 16:09 uur
Of het leuk vindt of niet, ik verwacht dat jij op dit dossier wederom ongelijk zal gaan krijgen.

Gelijk krijgen of niet is helemaal niet belangrijk. Ik erger mij aan het gegeven dat mensen blind varen op loze kreten en ongefundeerde politieke uitlatingen. Rutte komt terug uit de VS, roept wat politiek correct en iedereen gaat los op de 2%. En nu ?  Nu weer MINDEF dat iets doet zonder een enkele gevolg voor wat dan ook en voila. Er worden gelijk volledige squadrons opgetuigd.

Er staat een Defensie Nota  2018 met een globaal plan hoe het moet gaan lopen en hier kan links en recht nog wat in veranderd worden. Een dermate grote ingreep om een aantal F-35's aan te gaan schaffen zit er m.i. gewoon niet in. Of men moet heel fors gaan snijden in andere plannen. Dit is geen aanpassing of bijstellen van de plannen maar een totale koersverandering

De keuze voor welk toestel wij krijgen zal mij niet boeien. De keuze om maar een handjevol toestellen te kopen waardoor wij  geen capaciteit krijgen wel. Er had een keuze gemaakt moeten worden met  enige zekerheid een aantal gevolgen voor andere KMD's.....wij kopen er genoeg of geen. Het is gewoon een politieke keuze om de VS te vriend te houden en meer niet.

Parera

#2352
Citaat van: Sparkplug op 22/09/2018 | 16:45 uur
Weet niet of je specifiek een KLu opleiding squadron bedoelt, maar de KLu toestellen op Luke AFB worden ingedeeld bij de 56th Fighter Wing (61st, 62nd of 63rd Fighter Squadron).

Ik bedoelde eigenlijk een apart squadron met nummer e.d. speciaal voor trainings/reserve en test jets en of deze nu op Luke staan of op leeuwarden staan dat heb ik nog niet eens over na gedacht.
Het ging mij meer om de aantallen, die 8 stuks extra op trainings squadron zijn dan naast reserve toestellen voor (vredes) verliezen ook bruikbaar als je bijvoorbeeld bij een operationeel squadron tijdelijk minder toestellen hebt i.v.m. groot onderhoud na terugkomst van een missie zoals nu boven Irak/Syrië, mocht je dan toestellen nodig hebben kun je die tijdelijk uitlenen of iets in die vorm.

Ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel  :P

Met 60 F-35's kan de KLU prima doen wat ze nu ook doen, origineel zouden we er 68 aankopen dat werd toen gereduceerd naar 52 stuks en later naar de 37 die we zeker gaan kopen.
Als we uiteindelijk weer terug komen op minimaal 52 (45 + 7) dan komt het wel goed, ideaal gezien heb je nog wat extra reserve achter de hand o.a. voor het opvangen van verloren toestellen wat gegarandeerd gaat gebeuren in de 30 a 40 jaar dat ze in dienst blijven. Dan hoef je niet te wachten op productie mocht die nog open zijn en kan je direct het toestel binnen de eenheid vervangen, reserve kunnen we tijdelijk wel met minder doen.

Citaat van: Nikehercules op 22/09/2018 | 16:59 uur
Het doel moet niet zijn om de krijgsmachtdelen tevreden te houden. Wat moet de krijgsmacht als uitvoerend orgaan van de Nederlandse regering op de mat kunnen brengen? Dat is waar het om draait.
Daar heb je gelijk in, maar wat ik meer bedoel is dat zoals Sparkplug schrijft niet elk KMD alles kan aankopen wat ze graag willen. Dus ook de KLU zal ergens water bij de wijn moeten doen op het gebied van de F-35  en ik vind persoonlijk dat bij  52 of 60 stuks ze zeer tevreden kunnen zijn en daarmee alle opdrachten kunnen uitvoeren die we nu ook kunnen met de F-16 en konden voordat de krijgsmacht bijna compleet weg bezuinigd was.

Nikehercules

Citaat van: Parera op 22/09/2018 | 14:37 uur
Tsja, 4 squadrons is leuk maar ik vind ook wel dat we ergens de lijn moeten trekken op aankoop van de verschillende krijgsmacht delen. Zo zou de KL waarschijnlijk 150 Leopard 3's willen en nog eens 30 Pzh2000 vervangers  maar ook daar zal niet alles mogelijk zijn. Dus ook de KLU zal met extra toestellen ergens genoegen moeten nemen, en ik denk dat met 60 F-35's ze niet mogen klagen.

Het doel moet niet zijn om de krijgsmachtdelen tevreden te houden. Wat moet de krijgsmacht als uitvoerend orgaan van de Nederlandse regering op de mat kunnen brengen? Dat is waar het om draait.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 22/09/2018 | 16:29 uur
Dat laatste voorbeeld is natuurlijk extreem maar dat is hoe het zat, nu dit maximum bedrag van het project af is kunnen er extra toestellen worden gepland. En hoeveel dat er precies worden dat weet op dit moment waarschijnlijk niemand zelfs niet binnen defensie. Maar de kans is heel groot dat er meer dan 37 toestellen komen als we kijken naar de huidige eenheden vliegt de KLU met 3 F-16 squadrons:
- 322 Squadron (Leeuwarden)
- 312 Squadron (Volkel)
- 313 Squadron (Volkel)

De plannen van de KLU met 67 F-35's is dus ook een uitbreiding van het aantal squadrons terug naar 4, ik twijfel of we dit gaan halen maar zou wel durven inzetten op 3 operationeel + 1 trainings squadron met 7 toestellen (mogelijk uit te breiden naar 8 stuks). Met de huidige 37 kunnen we slechts 2 squadrons en 7 trainers (minimaal benodigd) invullen.

Weet niet of je specifiek een KLu opleiding squadron bedoelt, maar de KLu toestellen op Luke AFB worden ingedeeld bij de 56th Fighter Wing (61st, 62nd of 63rd Fighter Squadron).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#2349
Citaat van: Ros op 22/09/2018 | 15:59 uur
En waar valt dit uit op te maken ? In de Defensie Nota 2018 niet, begroting 2019 niet en de uitspraak Rutte dat wij niet naar de 2% gaan  is ook duidelijk. Mocht het wel zo zijn dat er meer kisten komen,ten kosten van ?.

Heeft Nederland echt de ambitie om naar meer capaciteit te gaan zal dit toch verwerkt moeten worden in het totaalplaatje als het de ambitie en visie betreft. En die keuze had dan al eerder gemaakt moeten worden voor de Nota 2018 was verschenen. Met 25-30 toestellen erbij heb je het wel over een kleine 3-4 miljard Euro los van de exploitatiekosten.

Zou er politieke besluitvorming nodig zijn geweest voor de actie van MINDEF om de bovengrens weg te halen, betwijfel het dan ten sterkste dat dit noeste besluit van MINDEF was genomen. Maar de jongens en meisjes zijn voorlopig weer blij......'we krijgen meer toestellen'.

Het hele probleem dat we er nu maar 37 kunnen kopen komt juist door dat de PvdA in die tijd dat maximum budget op het project heeft gekregen. Als dat er nooit op had gezeten dan hadden we nu misschien een grotere order geplaatst maar omdat er een maximaal bedrag op het project zat kon defensie ook niet meer. Als de toestellen 1 miljard per stuk hadden gekost hadden we er dus 3 of 4 kunnen kopen.

Dat laatste voorbeeld is natuurlijk extreem maar dat is hoe het zat, nu dit maximum bedrag van het project af is kunnen er extra toestellen worden gepland. En hoeveel dat er precies worden dat weet op dit moment waarschijnlijk niemand zelfs niet binnen defensie. Maar de kans is heel groot dat er meer dan 37 toestellen komen als we kijken naar de huidige eenheden vliegt de KLU met 3 F-16 squadrons:
- 322 Squadron (Leeuwarden)
- 312 Squadron (Volkel)
- 313 Squadron (Volkel)

De plannen van de KLU met 67 F-35's is dus ook een uitbreiding van het aantal squadrons terug naar 4, ik twijfel of we dit gaan halen maar zou wel durven inzetten op 3 operationeel + 1 trainings squadron met 7 toestellen (mogelijk uit te breiden naar 8 stuks). Met de huidige 37 kunnen we slechts 2 squadrons en 7 trainers (minimaal benodigd) invullen. Dus als we uitgaan van minimaal 15 kisten extra, vanaf LIRP 11 word verwacht dat de kostprijs 88 miljoen dollar per toestel is dat is omgerekend +/- 75 miljoen euro x 15 = 1,1 - 1,2 miljard.

Zou de KLU haar wens van 67 krijgen dan moeten er dus 30 stuks bij dan kom je op 2,2 - 2,3 miljard euro uit. Ik denk dat de KLU erg blij mag zijn als het straks 3 squadrons + 7 trainers kan neer zetten met de kans op uitbreiding naar 15 trainers cq. reserve toestellen, komt neer op 60 kisten lijkt mij een mooi aantal voor 1,7 - 1,8 miljard euro extra.