Defense Security Cooperation Agency US possible sale approval

Gestart door Sparkplug, 14/05/2015 | 17:01 uur

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 17/02/2023 | 12:47 uur
Het is speculeren, maar omdat rechtstreeks van de plank wordt gekocht bij Lockheed Martin, krijg je die Hummers er vanzelf bij, Oshkosh is de concurrentie dus helaas geen JLTV?s. Alhoewel de productie van JLTV ?s nu in handen komt van AM General; ik zie kansen!

Alsof er ?ets mis is met een HMMV.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Citaat van: Sparkplug op 17/02/2023 | 13:01 uur
HMMWV producent AM General ontving vorige week het contract voor een vijf jaar durende JLTV productie. Afwachten of het straks ook daadwerkelijk de M1152A1 HMMWV wordt.
Ja, nu AM General de JLTV gaat produceren zal de productie van de Hummer misschien wel gestaakt worden of uitbesteed aan een andere fabrikant.

Sparkplug

Citaat van: Kornet43 op 17/02/2023 | 12:47 uur
Het is speculeren, maar omdat rechtstreeks van de plank wordt gekocht bij Lockheed Martin, krijg je die Hummers er vanzelf bij, Oshkosh is de concurrentie dus helaas geen JLTV?s. Alhoewel de productie van JLTV ?s nu in handen komt van AM General; ik zie kansen!

HMMWV producent AM General ontving vorige week het contract voor een vijf jaar durende JLTV productie. Afwachten of het straks ook daadwerkelijk de M1152A1 HMMWV wordt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Kornet43

Citaat van: Huzaar1 op 17/02/2023 | 08:44 uur
Geen idee hoe dat met de hummers zit.
Het is speculeren, maar omdat rechtstreeks van de plank wordt gekocht bij Lockheed Martin, krijg je die Hummers er vanzelf bij, Oshkosh is de concurrentie dus helaas geen JLTV?s. Alhoewel de productie van JLTV ?s nu in handen komt van AM General; ik zie kansen!

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/02/2023 | 08:07 uur
Deze lag in de lijn der verwachtingen, het wachten is nu op onder andere FMS goedkeuring voor SOF helies en lange afstandswapens t.b.v. de F-35 en vuurpijlen (SM3, SM6? en TLAM) voor de marine.

Laten we er maar van uitgaan dat ook die andere capaciteiten in behandeling zijn ;)
Citaat van: Huzaar1 op 17/02/2023 | 09:30 uur
Dit is al een gelopen race hoor.

Oke duidelijk, omdat in kamerstukken ook staat dat er een 2e aanbieder opgevraagd is maar ik ga er dan maar vanuit dat je gelijk hebt.

Citaat van: Mourning op 17/02/2023 | 10:59 uur
Dan denk ik dat we de Barak voor de KM ook wel definitief kunnen afschrijven?

...

Als Barak door de huidige Israelische regering ook buiten de boot gaat vallen dan ook op dit dossier doorpakken. Ik vermoed dat dat ook zomaar een gezamenlijke aankoop met bondgenoten zou kunnen worden (schaalvoordeel), dus mogelijk dat dat iets langer zal duren.

Dat is misschien maar beter ook, onze KM heeft zoveel kennis van de SM-familie en overige Amerikaanse raketten dat het dood zonde zou zijn om daar vanaf te stappen. We zijn als een van de weinige in Europa in staat zelf het onderhoud aan de raketten uit te voeren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Master Mack op 17/02/2023 | 11:00 uur
Ik zou eerder zeggen wachten op kiellegging ASWF en AWWD. Die pijlen gaan er gewoon komen. Ook hopen op nog een paar aankopen  voor CLAS.

Ook.

Master Mack

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/02/2023 | 08:07 uur
Deze lag in de lijn der verwachtingen, het wachten is nu op onder andere FMS goedkeuring voor SOF helies en lange afstandswapens t.b.v. de F-35 en vuurpijlen (SM3, SM6? en TLAM) voor de marine.
Ik zou eerder zeggen wachten op kiellegging ASWF en AWWD. Die pijlen gaan er gewoon komen. Ook hopen op nog een paar aankopen  voor CLAS.

Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 17/02/2023 | 08:41 uur
Compatibiliteit met o.a NAVO, en de israelische regering die niet oke is op dit moment. Beetje in notendop.

Dan denk ik dat we de Barak voor de KM ook wel definitief kunnen afschrijven?

Anyhow, zeer positief nieuws deze HIMARS-aanschaf, maar ik dacht dat we dit samen met een bondgenoot zouden doen of gold dat enkel voor het PULS-systeem als dat het was geworden? Kan me ook voorstellen dat we minder met een bondgenoot hoeven op te trekken bij HIMARS daar het inmiddels al door een redelijk groot aantal NATO-bondgenoten is besteld en bij een redelijk aantal ook al is ingevoerd.

Maar EINDELIJK (!!!) een knoop die eens wordt doorgehakt!

Als Barak door de huidige Israelische regering ook buiten de boot gaat vallen dan ook op dit dossier doorpakken. Ik vermoed dat dat ook zomaar een gezamenlijke aankoop met bondgenoten zou kunnen worden (schaalvoordeel), dus mogelijk dat dat iets langer zal duren.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Citaat van: Parera op 17/02/2023 | 07:32 uur
Het is een FMS goedkeuring, dus eigenlijk niks meer dan een akkoord om himars naar Nederland te exporteren. Er is nog geen contract getekend met LM, ik weet uit kamerstukken dat er een 2e offerte is aangevraagd bij niet genoemde partij. De vraag is nu welke offerte past binnen budget , welke voldoet beste aan onze eisen en wie kan het snelste leveren?

Even afwachten op contract ondertekening. Maar we zijn een stap dichterbij.

Dit is al een gelopen race hoor.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Nikehercules op 17/02/2023 | 07:08 uur
Goed nieuws en godzijdank gewoon Himars. Maar Watsgeburt?

Compatibiliteit met o.a NAVO, en de israelische regering die niet oke is op dit moment. Beetje in notendop.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 17/02/2023 | 07:32 uur
Het is een FMS goedkeuring, dus eigenlijk niks meer dan een akkoord om himars naar Nederland te exporteren. Er is nog geen contract getekend met LM, ik weet uit kamerstukken dat er een 2e offerte is aangevraagd bij niet genoemde partij. De vraag is nu welke offerte past binnen budget , welke voldoet beste aan onze eisen en wie kan het snelste leveren?

Even afwachten op contract ondertekening. Maar we zijn een stap dichterbij.

Deze lag in de lijn der verwachtingen, het wachten is nu op onder andere FMS goedkeuring voor SOF helies en lange afstandswapens t.b.v. de F-35 en vuurpijlen (SM3, SM6? en TLAM) voor de marine.

Parera

Citaat van: Harald op 17/02/2023 | 07:20 uur
Dit was ook mijn eerste gedachte...  :hrmph: waarom Hummer.. ?

Maar is waarschijnlijk gevolg van compleet "van de plank" kopen, dus dan krijg je alles zoals de Amerikanen het ook hebben.
Kunnen we altijd nog veranderen.

Maar goed nieuws dat de order de deur uit is, nu hopen op een snelle levering.

Het is een FMS goedkeuring, dus eigenlijk niks meer dan een akkoord om himars naar Nederland te exporteren. Er is nog geen contract getekend met LM, ik weet uit kamerstukken dat er een 2e offerte is aangevraagd bij niet genoemde partij. De vraag is nu welke offerte past binnen budget , welke voldoet beste aan onze eisen en wie kan het snelste leveren?

Even afwachten op contract ondertekening. Maar we zijn een stap dichterbij.

Harald

Citaat van: Parera op 17/02/2023 | 03:20 uur
Goed nieuws!

Ik vraag me wel af waarom we er M1152A1 HMMWVs bij willen kopen?

Of is er gewoon een aanvraag gedaan voor een voltallige batterij ?
Dit was ook mijn eerste gedachte...  :hrmph: waarom Hummer.. ?

Maar is waarschijnlijk gevolg van compleet "van de plank" kopen, dus dan krijg je alles zoals de Amerikanen het ook hebben.
Kunnen we altijd nog veranderen.

Maar goed nieuws dat de order de deur uit is, nu hopen op een snelle levering.

Nikehercules

Citaat van: Huzaar1 op 07/02/2023 | 22:21 uur
Wij willen liever een ander systeem.

Goed nieuws en godzijdank gewoon Himars. Maar Watsgeburt?