Verlenging levensduur Patriot

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 05/10/2015 | 20:04 uur

Parera

Citaat van: StrataNL op 03/08/2018 | 13:19 uur
Waar haal je het vandaan dat de Smart-L MM/D specifiek voor koppeling aan het Patriot systeem heeft ontwikkeld?

Het zou mooi zijn als wat je voorstelt realiseerbaar is, maar ik denk dat dat nog een behoorlijke uitdaging is.

Waarvoor zou Thales Nederland anders een BMD radar ontwikkelen die voor mobiel gebruik is? Het zal natuurlijk wel te combineren zijn met andere Surface to Air missiles maar ik denk wel dat het voornamelijk ontwikkeld is voor koppeling aan de Nederlandse (en Duitse) patriot systemen.

Een uitdaging misschien wel maar als we dat voor elkaar krijgen laten we als klein land wel zien dat we bij de top behoren op dat gebied. En een uitdaging is leuk maar als het slaagt zit er zeker export potentie in. Ik denk dat als een LCF een shooter kan aansturen in de AEGIS + SM-3 vorm dat het ook moet lukken met Patriot's.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 03/08/2018 | 13:21 uur
Misschien is het nu handiger om in het Patriot topic verder te gaan.

Laten we dat doen

Strata ik zal in het patriot topic daar over antwoorden.

Sparkplug

Misschien is het nu handiger om in het Patriot topic verder te gaan.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Parera op 03/08/2018 | 12:56 uur
Ik zie meer in een combinatie van land based en maritime based BMD, zeker nu Thales ook de SMART-L MM/D heeft ontwikkeld specifiek voor koppeling aan de patriot kan je de combinatie maken.
Hierdoor zou je in een patriot batterij kunnen stationeren in een gebied dat potentieel aangevallen word en de LCF gebruiken als vooruitgeschoven sensor. De MM/D heeft bijvoorbeeld maar 50% van het bereik van de MM/N die op de LCF's geplaatst word natuurlijk komt dit omdat het mobiel moet zijn. Ik denk dat een combinatie voor Nederland de perfecte oplossing is, daar mee kunnen we met een relatief klein aantal eenheden toch een groot gebied beschermen. Maar ik hoor er zeker graag andere meningen over en nog interessanter als die mensen er ook verstand van hebben.
Waar haal je het vandaan dat de Smart-L MM/D specifiek voor koppeling aan het Patriot systeem heeft ontwikkeld?

Het zou mooi zijn als wat je voorstelt realiseerbaar is, maar ik denk dat dat nog een behoorlijke uitdaging is.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Sparkplug op 03/08/2018 | 12:47 uur
Als het nu 20 bataljons of squadrons zouden zijn (net als vroeger), dan zou ik misschien zeggen. Om eerlijk te zijn wordt ik niet echt warm of koud van deze hoeveelheid batterijen.

Ben wel benieuwd naar A.J. zijn mening hierover.

Ik zie meer in een combinatie van land based en maritime based BMD, zeker nu Thales ook de SMART-L MM/D heeft ontwikkeld specifiek voor koppeling aan de patriot kan je de combinatie maken.
Hierdoor zou je in een patriot batterij kunnen stationeren in een gebied dat potentieel aangevallen word en de LCF gebruiken als vooruitgeschoven sensor. De MM/D heeft bijvoorbeeld maar 50% van het bereik van de MM/N die op de LCF's geplaatst word natuurlijk komt dit omdat het mobiel moet zijn. Ik denk dat een combinatie voor Nederland de perfecte oplossing is, daar mee kunnen we met een relatief klein aantal eenheden toch een groot gebied beschermen. Maar ik hoor er zeker graag andere meningen over en nog interessanter als die mensen er ook verstand van hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 03/08/2018 | 12:47 uur
Als het nu 20 bataljons of squadrons zouden zijn (net als vroeger), dan zou ik misschien zeggen. Om eerlijk te zijn wordt ik niet echt warm of koud van deze hoeveelheid batterijen.

Ben wel benieuwd naar A.J. zijn mening hierover.

Los van 20 "aanwezige" batterijen... wat is de inzetbaarheid: als voorbeeld Nederland:

Aantal: 3 + 1 reserve = 4, inzetbaarheid: nihil.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 03/08/2018 | 12:12 uur
Nee niet perse om de niche maar er komen zoveel patriot batterijen om ons heen dat we niet meer exclusief dat systeem hebben dus de druk op die eenheden minder word.
Zweden koopt  2 batterijen, Roemenië koopt 1 batterij en ook Polen heeft 2 batterijen aangeschaft. Dat betekend dat er 3 nieuwe batterijen bijkomen binnen de NAVO en nog eens 2 andere in de EU.

De hoeveelheid Patriots binnen de Europese landen is (incl. de nieuwe operators):
Duitsland:      3 batterijen
Griekenland:  3 batterijen
Nederland:     3 batterijen (+ 1 reserve)
Polen:            2 batterijen
Roemenië:      1 batterij
Spanje:          6 batterijen
Zweden:         2 batterijen
Totaal:        20 batterijen

Verder zijn er nog Frankrijk en Italie met hun SAMP/T waarbij er 10 en 5 batterijen operationeel zijn. Dat aantal ligt behoorlijk hoog als je het mij vraagt, dan heb ik onze reserve niet meegerekend en ik verwacht eigenlijk dat de info van Duitsland niet compleet is en dat die meer dan 3 batterijen hebben waarvan misschien 3 operationeel zijn. De vraag is of we dan niet beter het geld van de upgrade van batterij 4 kunnen steken in maritime BMD in de vorm van (beperkte) aankoop van de SM-3 voor de LCF's en latere vLCF's waarbij we mogelijk uitbreiden in aantallen munitie.

Als het nu 20 bataljons of squadrons zouden zijn (net als vroeger), dan zou ik misschien zeggen. Om eerlijk te zijn wordt ik niet echt warm of koud van deze hoeveelheid batterijen.

Ben wel benieuwd naar A.J. zijn mening hierover.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#99
Citaat van: Sparkplug op 03/08/2018 | 11:49 uur
Zou dat juist niet doen. Alsof een niche een reden is om iets juist wel of juist niet te hebben. Zweden mag dan wel Patriots gaan aanschaffen, maar zij zitten nog steeds niet in de NAVO. En hoe is het gesteld binnen de Europese NAVO landen? Zijn er voldoende eenheden met dito materieel?
Nee niet perse om de niche maar er komen zoveel patriot batterijen om ons heen dat we niet meer exclusief dat systeem hebben dus de druk op die eenheden minder word.
Zweden koopt  2 batterijen, Roemenië koopt 1 batterij en ook Polen heeft 2 batterijen aangeschaft. Dat betekend dat er 3 nieuwe batterijen bijkomen binnen de NAVO en nog eens 2 andere in de EU.

De hoeveelheid Patriots binnen de Europese landen is (incl. de nieuwe operators):
Duitsland:      3 batterijen
Griekenland:  3 batterijen
Nederland:     3 batterijen (+ 1 reserve)
Polen:            2 batterijen
Roemenië:      1 batterij
Spanje:          6 batterijen
Zweden:         2 batterijen
Totaal:        20 batterijen

Verder zijn er nog Frankrijk en Italie met hun SAMP/T waarbij er 10 en 5 batterijen operationeel zijn. Dat aantal ligt behoorlijk hoog als je het mij vraagt, dan heb ik onze reserve niet meegerekend en ik verwacht eigenlijk dat de info van Duitsland niet compleet is en dat die meer dan 3 batterijen hebben waarvan misschien 3 operationeel zijn. De vraag is of we dan niet beter het geld van de upgrade van batterij 4 kunnen steken in maritime BMD in de vorm van (beperkte) aankoop van de SM-3 voor de LCF's en latere vLCF's waarbij we mogelijk uitbreiden in aantallen munitie.

Sparkplug

#98
Citaat van: Parera op 03/08/2018 | 11:45 uur
Ik denk dat Nederland er verstandig aan doet om de 4e batterij die nu reserve staat niet te upgraden en af te stoten en daar in ruil voor een deel maritieme BMD te kunnen oprichten.
Het aantal patriots in Europa is de afgelopen jaren zo uitgebreid dat wij opzoek moeten naar een nieuwe niche waardoor we opvallen op het toneel. Verder lekker die 3 batterijen operationeel houden ze verrichten geweldig werk.

Zou dat juist niet doen en alles behouden. Alsof een niche een reden is om iets juist wel of juist niet te hebben. Zweden mag dan wel Patriots gaan aanschaffen, maar zij zitten nog steeds niet in de NAVO. En hoe is het gesteld binnen de Europese NAVO landen? Zijn er voldoende eenheden met dito materieel?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 03/08/2018 | 10:41 uur
Sweden has taken the decision to purchase US Patriot missile system

https://www.armyrecognition.com/august_2018_global_defense_security_army_news_industry/sweden_has_taken_the_decision_to_purchase_us_patriot_missile_system.html
Ik denk dat Nederland er verstandig aan doet om de 4e batterij die nu reserve staat niet te upgraden en af te stoten en daar in ruil voor een deel maritieme BMD te kunnen oprichten.
Het aantal patriots in Europa is de afgelopen jaren zo uitgebreid dat wij opzoek moeten naar een nieuwe niche waardoor we opvallen op het toneel. Verder lekker die 3 batterijen operationeel houden ze verrichten geweldig werk.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

video maar in deze topic geplaatst, gaat ook over BMD vanaf land en zee

What does layered missile defence really mean?


A.J.

Citaat van: Lex op 29/03/2018 | 17:40 uur
Zie ook navolgend artikel:
Klikkerdeklik

Volgende week wordt die flarakgrp 61 ook officieel ingelijfd.

Lex


A.J.

Citaat van: Parera op 29/03/2018 | 15:46 uur
Toch denk ik dat het koppelen van de systemen en dus een samenwerking tussen beide systemen een mooie capaciteit geeft aan onze krijgsmacht.
Door de samenwerking tussen de Duitse marine en de KM op gebied van de LCF/F124's en ook op patriot gebied bied dit gewoon mooie kansen.

Zie SM-3 niet als vervanger in mijn idee maar als aanvulling 4op de patriots.

We zitten beide ook gewoon in de NATIAMDS. En sowieso moet je gelaagde luchtverdediging hebben.