Wat is jouw ideale staatsvorm?

Gestart door Do1990, 08/11/2015 | 12:54 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 17/01/2017 | 16:35 uur
Is het wat of moet ik het bier laten staan?

Als mensen in die regio open staan voor dialoog dan is het misschien een idee echter zolang ze elkaar het levenslicht in de ogen niet gunnen denk ik dat het strand nog voor het de tekentafel bereikt.

Helaas vrees ik dat een stammenland als Libië gebaat is bij een stevige dictator die misschien langzaam de teugels kan laten vieren tot een mildere vorm.

Zeewier

Het Poule-systeem?

Ik las via Hans Damen's Deftwit dit: https://euobserver.com/foreign/136537
Kortweg, Libië glijdt weg naar een failed state zonder duidelijke regering met overwicht. Omdat warlords en clanheren daar de dienst uitmaken en het tribaal ingestelde Libische volk eigenlijk nooit democratie omarmd hebben. Daarom zat ik te denken aan een roulerende regering van twee clanheren uit twee provincies die samen één regering mogen vormen voor 4 jaar.

We kennen bij de loting van de Champions League en de Europa League het systeem waarbij hoog gerangschikte clubs in pot A komen, middel gerangschikte clubs in Pot B en C, en nieuwkomers (via de nationale beker) in pot D. Grote clubs kunnen dus nooit bij elkaar in de poulefase komen. Vertaald naar Libië: een clanheer van een groter volk en een wat kleiner volk mogen samen de president, premier en de ministers leveren voor 4 jaar. De grote clans kunnen niet samen een pact vormen. Op die manier kunnen alle binnenlandse culturen na verloop van tijd zich vertegenwoordigen namens alle Libiërs. En zelfs a-politieke volkeren als de Toearegs maken een kans op zeggenschap.

Of naar Nederland vertaald: de grote provincies NH, ZH, UT, NB kunnen niet samen. Maar Noord-Holland en Drenthe mogen bijvoorbeeld voor 4 jaar een regering leveren. Naar mijn idee wordt er dan ook naar andere richtlijnen geselecteerd en komen dan andere type bestuurders aan de macht.

Is het wat of moet ik het bier laten staan?

dudge

Citaat van: Micheltje op 10/04/2016 | 20:30 uur
Of een moeilijke, maar dan met een simpele uitleg?

Sommige onderwerpen zijn te complex om op basis van een simpele uitleg over te beslissen.

Sparkplug

Citaat van: Micheltje op 10/04/2016 | 20:30 uur
Of een moeilijke, maar dan met een simpele uitleg?

Mits goed verwoord, dan wel.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Micheltje

Citaat van: Sparkplug op 10/04/2016 | 16:56 uur
Normaal gesproken wel. Wat ik wilde aangeven, is dat je bij een referendum een voor iedereen begrijpelijk onderwerp kiest.

Tenzij Nederland ineens een republiek wordt, blijft het Wilhelmus in de huidige vorm ons volkslied.

Of een moeilijke, maar dan met een simpele uitleg?

Poleme

Een verlichte dictatuur a la Singapore.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

#47
Citaat van: Micheltje op 10/04/2016 | 16:44 uur
Nee absoluut niet
Als je een beetje trots in je donder hebt blijf je gewoon van je eigen land z'n volkslied af

Normaal gesproken wel. Wat ik wilde aangeven, is dat je bij een referendum een voor iedereen begrijpelijk onderwerp kiest.

Tenzij Nederland ineens een republiek wordt, blijft het Wilhelmus in de huidige vorm ons volkslied.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Micheltje

Citaat van: Sparkplug op 10/04/2016 | 13:25 uur
In tegenstelling tot het associatieverdrag met Oekraïne is dit wel een voor iedereen begrijpelijk referendumonderwerp   ;)

Nee absoluut niet
Als je een beetje trots in je donder hebt blijf je gewoon van je eigen land z'n volkslied af

Sparkplug

Citaat van: DvdW op 10/04/2016 | 03:35 uur
Tijd voor een referendum...?  :devil:
In tegenstelling tot het associatieverdrag met Oekraïne is dit wel een voor iedereen begrijpelijk referendumonderwerp   ;)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

mikemans

Het enige antwoord op de vraag is uiteraard: Een verlichte dictatuur, onder mijn bewind. Die letterlijke zin is het antwoord dat eenieder eigenlijk zou willen geven  :devil:

DvdW

Citaat van: Zeewier op 09/04/2016 | 22:26 uur
Moet het Wilhelmus in de prullenbak?
Sommige mensen...
Als je het rechts-extremisme echt een forse slinger wilt geven moet je zeker (samen met Sylvana Simons & Quinsy Gario) het volkslied gaan herschrijven. Nee dan heb je het serieus over je afgeroepen.  :dead:
Blijf met je tengels van het volkslied af. AF! AF! AF! Nee, ook niet een béétje. Gewoon afblijven.
Tijd voor een referendum...?  :devil:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Zeewier

Moet het Wilhelmus in de prullenbak?
Sommige mensen...
Als je het rechts-extremisme echt een forse slinger wilt geven moet je zeker (samen met Sylvana Simons & Quinsy Gario) het volkslied gaan herschrijven. Nee dan heb je het serieus over je afgeroepen.  :dead:
Blijf met je tengels van het volkslied af. AF! AF! AF! Nee, ook niet een béétje. Gewoon afblijven.

JdL

Citaat van: Enforcer op 15/01/2016 | 16:40 uur
Er is geen ideale staatsvorm, maar liever een gedragen staatsvorm met wat foutjes. Gezien de titel van het topic ga ik het maar niet hebben over de inhoudelijke uitvoering van de staatsvorm.


Daarin heb je gelijk
Churchill zei geloof ik ooit: democratie is de minst slechte staatsvorm

Er is geen een staatsvorm perfect maar democratie heeft denk ik de minste zwakke kanten
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Enforcer

Citaat van: JdL op 15/01/2016 | 15:04 uur
In zo'n soort referendum wezen de zwitsers ook de JAS-39 af :cute-smile:
Sommige dingen moet je nu eenmaal niet aan het volk overlaten

Er is geen ideale staatsvorm, maar liever een gedragen staatsvorm met wat foutjes. Gezien de titel van het topic ga ik het maar niet hebben over de inhoudelijke uitvoering van de staatsvorm.


ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 15/01/2016 | 16:09 uur
Ik heb Duitse kennissen en in Duitsland is het verboden om een dubbele nationaliteit te hebben, deze kennissen begrijpen ook niet waarom in Nederland het wel kan dat je een  dubbele nationaliteit  hebt.
Dat klopt dus niet meer...
https://www.tagesschau.de/inland/doppelpass-109.html