Duitsland zoekt CH-53 Stallion vervanging

Gestart door Sparkplug, 03/12/2015 | 09:07 uur

Harald

Citaat van: Parera op 19/11/2021 | 08:31 uur
Mooie combideal  45  a 60 CH-47's & +/- 50 AH-64's :silent:

Dit zou ook voor NL een goede keuze zijn waardoor we nog beter kunnen samenwerken met de Duitsers op gebied van helikopters (11 LMB).

Als aanvulling bij de 20 F-modellen van NL zouden we idd een extra DE F-modellen kunnen aanschaffen gelijktijdig met Duitsland.

Of de keuze als vervanger voor de huidige Cougars ? en het 300 squadron met deze Duitse SF-versie Chinook uit te rusten.

Maar Chinooks zijn weer een stuk groter van de Cougars, misschien beter dan een type ala HH-60W Jolly Green II of een MH-60M (160th Special Operations Aviation Regiment (SOAR) ) te kiezen.
Er zou ook sprake van zijn dat de Britten een aantal Blackhawk SF-uitvoering zouden willen aanschaffen om aansluiting te houden bij de VS. 

Parera

Citaat van: Harald op 19/11/2021 | 08:22 uur
Nieuwe ontwikkelingen in Duitsland
https://twitter.com/GarethJennings3?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1460962253226786824%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es2_&ref_url=

Boeing bied nog steeds een aangepaste Chinook CH-47F aan in ER uitvoering met "ïn de lucht" bijtank "boom" maar nu ook de Apache ! 

Gareth Jennings
@GarethJennings3




Gareth Jennings
@GarethJennings3

Mooie combideal  45  a 60 CH-47's & +/- 50 AH-64's :silent:

Dit zou ook voor NL een goede keuze zijn waardoor we nog beter kunnen samenwerken met de Duitsers op gebied van helikopters (11 LMB).

Harald

Nieuwe ontwikkelingen in Duitsland
https://twitter.com/GarethJennings3?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1460962253226786824%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es2_&ref_url=

Boeing bied nog steeds een aangepaste Chinook CH-47F aan in ER uitvoering met "ïn de lucht" bijtank "boom" maar nu ook de Apache ! 

Gareth Jennings
@GarethJennings3

Citaat17 nov.
#SchwererTransportHubschrauber (#STH) heavy-lift helicopter requirement now waiting on judgement of Lockheed Martin's protest at cancellation in 2020. Expected on 24 November, after which programme may move forward. Offer remains Block 2 CH-47F ER with aerial refuelling.





Gareth Jennings
@GarethJennings3

Citaat17 nov.
Interesting tidbits from @BoeingDefense
ahead of #Berlin Security Conference next week, including confirmation #Germany IS interested in #Apache. RFI received and responded prior to Covid, and now waiting on Bundeswehr as to next step (could be Apache, could be something else).

Sparkplug

Citaat van: bergd op 01/09/2021 | 23:08 uur
Is er al meer bekend hoe dit afgelopen is  en waar de Duitsers voor gaan?

Helaas is hierover nog steeds geen openbaar nieuws bekend.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

bergd

Citaat van: Harald op 15/06/2021 | 16:17 uur
Sikorsky appeal puts German heavy-lift competition in limbo

Germany's heavy-lift helicopter plans have taken another unexpected twist, with future developments hinging on a decision from the Düsseldorf Higher Regional Court.

An appeal by Sikorsky to have the German heavy-lift helicopter competition reinstated in its original guise means that alternative plans drawn up by the German MoD are on hold for at least three months and could potentially be scrapped altogether.

https://www.shephardmedia.com/news/defence-helicopter/sikorsky-appeal-puts-german-heavy-lift-competition/

Is er al meer bekend hoe dit afgelopen is  en waar de Duitsers voor gaan?

Harald

Sikorsky appeal puts German heavy-lift competition in limbo

Germany's heavy-lift helicopter plans have taken another unexpected twist, with future developments hinging on a decision from the Düsseldorf Higher Regional Court.

An appeal by Sikorsky to have the German heavy-lift helicopter competition reinstated in its original guise means that alternative plans drawn up by the German MoD are on hold for at least three months and could potentially be scrapped altogether.

https://www.shephardmedia.com/news/defence-helicopter/sikorsky-appeal-puts-german-heavy-lift-competition/

Harald

Botched military helo tender shall remain kaput, German court rules

Germany – Germany's go-to court for federal procurement disputes has ruled that the German ministry of defense cannot be forced to resume a tender for the acquisition of heavy transport helicopters that officials suddenly nixed last fall over cost worries.

The decision by a court of the Federal Cartel Office follows Lockheed Martin-Sikorsky's protest against the cancellation. Executives had said the legal pressure was meant to test the waters in an unusual federal procurement situation involving billions of dollars.

Lockheed Martin and Boeing were the only bidders in an effort to replace Germany's CH-53G helicopters when the government here walked away from the procurement process, offering the CH-53K King Stallion and the CH-47 Chinook, respectively.

While court upheld the government's decision to abandon the tender, its March 5 ruling still found the move to be unlawful, according to a statement published Tuesday on the Federal Cartel Office website. That's because the defense ministry failed to properly document its argument that the cost of the two offers was unacceptably high, the statement read.

.../...

https://www.defensenews.com/global/europe/2021/03/10/botched-military-helo-tender-shall-remain-kaput-german-court-rules/

Sparkplug

Germany seeks new STH bids from Boeing, Lockheed Martin

27 JANUARY 2021

by Gareth Jennings

Germany has resurrected its cancelled heavy lift helicopter programme, with both competitors invited to submit new bids to the Ministry of Defence (MoD).

Lockheed Martin's Rheinmetall partner disclosed on 27 January that the Schwere Transporthubschrauber (STH) cancelled in late 2020 has been relaunched, with Boeing and Lockheed Martin asked to submit new bids based on baseline versions of the H-47 Chinook and CH-53K King Stallion.

"Having cancelled the so-called STH tender last year, the German Ministry of Defence is currently soliciting bids for the former competitors from the US government in a so-called Foreign Military Sales (FMS) process. Such a programme typically provides for the purchase of the basic version of an aircraft," Rheinmetall said in a statement announcing an expansion of the CH-53K industrial team in Germany.

Under the STH programme, the Luftwaffe seeks to replace its 70 VFW-Sikorsky CH-53G-series Stallions with between 40 to 60 Chinook or King Stallion helicopters respectively. With the tender having been launched in 2018, the MoD unexpectedly announced a cancellation in September 2020, citing budgetary concerns with the planned multi-million Euro procurement. Specifically, it said that the project would be unlikely to be realised within the allocated budget while meeting all of the Luftwaffe's requirements. At that time the MoD said, "The aim remains to replace the previous model CH-53G in a timely manner. The project will therefore [continue] with changed specifications."

Though the STH requirements have never been publicly disclosed, Janes

Already a Janes subscriber? Read the full article via the Client Login

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/germany-seeks-new-sth-bids-from-boeing-lockheed-martin
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Boeing, Lockheed Martin respond to cancelled German heavy-lift helo tender

14 JANUARY 2021

by Gareth Jennings

The two bidders for Germany's heavy-lift helicopter requirement have responded to the country's decision to cancel the Schwerer Transporthubschrauber (STH) tender without warning in late 2020.

Both Boeing and Lockheed Martin told Janes on 13 January that they remain ready to support the Luftwaffe's continued requirement to replace its 70 VFW-Sikorsky CH-53G-series Stallions with between 40 to 60 H-47 Chinook or CH-53K King Stallion helicopters respectively, although the latter added that it is seeking a review from the Federal Office of Bundeswehr Equipment, Information Technology, and In-Service Support (BAAINBw) into the reasons behind the cancellation.

"After careful evaluation, [Lockheed Martin subsidiary] Sikorsky has decided to move forward with a request for review from the BAAINBw on its decision to cancel the STH programme," Lockheed Martin told Janes . "We believe we have a compelling case in this regard. We are confident that we offer the most valuable and capable solution to meet the needs of the German armed forces while providing robust opportunities for German industry. We remain committed to supporting the German armed forces with its transition from the legacy Sikorsky CH-53G helicopter fleet and look forward to continuing dialogue with the German government regarding the CH-53K helicopter as its next heavy-lift solution."

For its part, Boeing told Janes

Already a Janes subscriber? Read the full article via the Client Login

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/boeing-lockheed-martin-respond-to-cancelled-german-heavy-lift-helo-tender
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Competing teams continue to pursue German CH-53 replacement after tender cancellation

06 OCTOBER 2020

by Nicholas Fiorenza

The two teams competing for the Luftwaffe's future Schwerer Transporthubschrauber (Heavy Transport Helicopter, STH) requirement still plan to offer their helicopters after the Bundeswehr cancelled the tender. The German Ministry of Defence (MoD) announced in a press release on 29 September that the tender was cancelled because it "would be unlikely to be realised within the allocated budget while meeting all requirements".

The Bundestag, the German parliament, committed EUR5.6 billion (USD6.6 billion) to the STH programme in November 2018, but Janes understands that the two competing proposals – the Boeing H-47 and Sikorsky CH-53K – would have cost about EUR10 billion. Neither company officially confirmed this to Janes, with Rheinmetall, which is the chief partner in the Sikorsky team offering the CH-53K, on 2 October citing public procurement law and Boeing saying on 1 October that it "cannot comment on live commercial matters and ongoing negotiations with the BAAINBw [Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr, Germany's Federal Office of Bundeswehr Equipment, Information Technology and In-Service Support]".

In its press release, the German MoD said the STH requirement would be re-examined but that a contract would not be ready in 2021, although the aim is still to replace the CH-53G, the service life of which ends in 2030, "in a timely manner". The ministry added, "the STH project is of very high priority for the Bundeswehr, as air transport is of paramount importance for the mobility and responsiveness of the armed forces, as well as for humanitarian and support services. The project will therefore be continued with changed specifications".

Noting this, Boeing stated in an email to Janes

Already a Janes subscriber? Read the full article via the Client Login

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/competing-teams-continue-to-pursue-german-ch-53-replacement-after-tender-cancellation
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Vergelijkbaar met onze uniformen casus.
Ook zij moeten de p.v.e's van aanbestedingen die worden uitgezet beter gaan formuleren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Duitsland staakt aanbesteding luchtmachthelikopter

Leonard van den Broek 01/10/2020

Het Duitse ministerie van Defensie heeft besloten om de aanbestedingsprocedure voor de aankoop van een nieuwe zware transporthelikopter voorlopig te stoppen. Belangrijkste reden is de te hoge kostprijs, zo werd bekend gemaakt als een persbericht.

Duitsland is op zoek naar een nieuwe zware transporthelikopter, ter vervanging van de Sikorsky CH-53G Sea Stallion helikopters. Boeing bood aan Duitsland de CH-47F Chinook aan, terwijl Sikorsky de CH-53K King Stallion aan Duitsland hoopte te verkopen.

Oneconomisch

Oorspronkelijke plan was om 45 en 60 nieuwe 'Schwerer Transporthubschrauber' (STH) aan te schaffen, met een totale waarde van vier tot zes miljard euro. Omdat nu volgens het Duitse ministerie 'de beschikbare aanbiedingen (...) oneconomisch' waren, is besloten de procedure te stoppen. Er volgt nu een heroverweging, maar 'het doel blijft om de CH-53G tijdig te vervangen'.

Levensduur

Het einde van de levensduur van de huidige CH-53 vloot ligt rond 2030. Er is dus wel enige haast geboden. Uit het persbericht: "De realisatie van het STH-project heeft een zeer hoge prioriteit voor de Bundeswehr, aangezien het vermogen om door de lucht te vervoeren van het grootste belang is voor de mobiliteit en reactievermogen van de strijdkrachten en voor hulp- en ondersteuningsdiensten."

Russisch

De vraag is of Duitsland veel andere keuzes heeft, naast de twee Amerikaanse helikoptertypen. Europese helikopterfabrikant Airbus Helicopters biedt geen vergelijkbare zware transporthelikopter. Het lijkt vrijwel uitgesloten dat Duitsland een Russische zware transporthelikopter als de Mi-26 zou gaan aanschaffen. De Sikorsky CH-53K King Stallion leek een logische opvolger van de huidige CH-53G. Maar met een stuksprijs van meer dan 100 miljoen US dollar, is deze ook aanzienlijk duurder dan de Chinook. Mogelijk zijn aanvullende Duitse eisen en specificaties een andere verklaring voor de oplopende kosten van de beoogde nieuwe helikopter.

https://www.upinthesky.nl/2020/10/01/duitsland-staakt-aanbesteding-luchtmachthelikopter/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 30/09/2020 | 19:42 uur
Optie 2 is totaal geen optie en dat weet jij ook.

Ik verander de optie nrs en optie 3 gaat hem niet worden.

Harald

#161
Citaat van: Ace1 op 30/09/2020 | 17:40 uur
Er zijn 3 opties mogelijk.

1 men kiest voor AW101 van Leonardo.

2 men kiest voor Mi-26T van Russian Helicopters

3 men kiest ervoor om de CH-53G door Airbus Helicopters Duitsland naar 0 uren te laten brengen en deze te voorzien van nieuwe motoren, instrumenten en avionica.
Ik denk geen van 3-en

Mijn gevoel is dat ze waarschijnlijk niet meer gaan voor "zware, grote" helicopters. Maar voor een type ala NH90, dus dan gaat ook de gehele doctrine over de kop.
En dat puur om budget.

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 30/09/2020 | 17:40 uur
Er zijn 3 opties mogelijk.

1 men kiest voor AW101 van Leonardo.

2 men kiest voor Mi-26T van Russian Helicopters

3 men kiest ervoor om de CH-53G door Airbus Helicopters Duitsland naar 0 uren te laten brengen en deze te voorzien van nieuwe motoren, instrumenten en avionica.

Optie 2 is totaal geen optie en dat weet jij ook.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"