Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Sparkplug

Citaat van: Harald op 08/10/2019 | 08:59 uur
Precies, dat is de meest logische keuze.
Zeker met de toekomst gedacht met 2 type toestellen, nu aankoop van F35A en deze mee laten draaien in samenwerking met andere F35 gebruikers binnen Europa (VK, NL, NO, DK, IT, BE)
F-35A gaat zeker nog mee tot in de jaren 50-60

Vervolgens kan het niet lang meer duren voordat PL officieel kan worden toegevoegd aan dit rijtje Europese F-35 gebruikers. Om nog maar niet te spreken over mogelijke gebruikers FI en CH.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/10/2019 | 09:01 uur
Zeker.... jammer dat Frankrijk dan dwars gaat liggen met FCAS.

:hrmph:   tja ... altijd weer die Franse stok(brood)...  welke overal voor gestoken wordt.  ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 08/10/2019 | 08:35 uur
Dan is de F-35A nog veel logischer, omdat de USAFE F-15E squadrons 492nd FS en 494th FS (48th FW, RAF Lakenheath) per 2021 overgaan op de F-35A  :angel:

Duitsland had zo mooi kunnen aansluiten bij Italië en VK (Typhoon + F-35).

Zeker.... jammer dat Frankrijk dan dwars gaat liggen met FCAS.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 08/10/2019 | 08:35 uur
Dan is de F-35A nog veel logischer, omdat de USAFE F-15E squadrons 492nd FS en 494th FS (48th FW, RAF Lakenheath) per 2021 overgaan op de F-35A  :angel:

Duitsland had zo mooi kunnen aansluiten bij Italië en VK (Typhoon + F-35).

Precies, dat is de meest logische keuze.
Zeker met de toekomst gedacht met 2 type toestellen, nu aankoop van F35A en deze mee laten draaien in samenwerking met andere F35 gebruikers binnen Europa (VK, NL, NO, DK, IT, BE)
F-35A gaat zeker nog mee tot in de jaren 50-60

De Frans/Duitse FCAS moet nog ontwikkeld, ontworpen en gefabriceerd worden, leveringen pas in de jaren 40.

Hierdoor een mooie overlapping. Geen gelijktijdige aankoop-investeringen.
   

Sparkplug

A-Darter AAM formally qualified

https://www.janes.com/article/91722/a-darter-aam-formally-qualified


Denel Dynamics completed the formal qualification review of the A-Darter IIR short-range air-to-air missile in August. Source: Denel
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/10/2019 | 22:39 uur
De F15E heeft kort op het Duitse wensenlijstje gestaan... ik heb eigenlijk geen idee waarom deze van de lijst is afgehaald (De F15E zou zoveel logischer zijn gezien de Amerikaanse aanwezigheid met dit type in Europa).

Dan is de F-35A nog veel logischer, omdat de USAFE F-15E squadrons 492nd FS en 494th FS (48th FW, RAF Lakenheath) per 2021 overgaan op de F-35A  :angel:

Duitsland had zo mooi kunnen aansluiten bij Italië en VK (Typhoon + F-35).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#3735
Citaat van: Thomasen op 07/10/2019 | 22:34 uur
Zoals de Italianen F16's hadden geleased. Zou ook nog een optie zijn. Maar wat ik begrijp is het toch juist het B61 issue. Een F15E zou ook wel aardig zijn :D

De F15E heeft kort op het Duitse wensenlijstje gestaan... ik heb eigenlijk geen idee waarom deze van de lijst is afgehaald (De F15E zou zoveel logischer zijn gezien de Amerikaanse aanwezigheid met dit type in Europa).

Misschien vonden/vinden de Fransozen dit type te bedreigend voor het FCAS project???

jurrien visser (JuVi op Twitter)

De KLu wil uiteindelijk 67 F35, laten we nu 9+6 bestellen + meteen een extra squadron en deze leasen aan de Duitsers... kosten ze NL niets maar ze tellen wel mee in de defensiebegroting en kunnen ze bij instroom FCAS terug naar de KLu.

Houden wij zo maar wat pecunia over voor iets anders.  :angel:

A.J.

Citaat van: Thomasen op 07/10/2019 | 21:51 uur
De Luftwaffe doet zijn opleidingen toch al voor een deel in de US?

Zou de Typhoon echt zo'n slechte keuze zijn?
Voegt de F18 qua capaciteit zoveel toe? Wat brengt het aan kosten met zich mee? In hoeverre kun je daar niet juist ook investeren in de Typhoon. Beste zou m.i. zijn een handjevol F35's. Kunnen ze bommen mee gooien en hebben ze kans op wat ervaring en kennis die in komende eigen projecten van pas gaan komen. 2e keuze zou m.i een investering in extra Typhoons zijn.

Die Typhoons staan nu al bijna allemaal aan de grond, dat wordt echt niet beter met meer.

Sparkplug

#3732
Citaat van: Thomasen op 07/10/2019 | 21:51 uur
De Luftwaffe doet zijn opleidingen toch al voor een deel in de US?

Alleen de voortgezette vliegopleiding doen ze op dit moment in de VS (Sheppard AFB). De Tornado vliegopleiding was tot voor kort op Holloman AFB. De Tornado vliegopleiding is terug naar Duitsland gehaald.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 07/10/2019 | 19:05 uur
Vergeet niet dat de Franse marine van de jaren 60 tot 2000 met Vought F-8 Crusaders vanaf de Clemenceau en Foch  hebben gevlogen en daarnaast heeft de Franse Marine ook nog met Lynx helicopters gevlogen.

En nog veel meer. De Franse luchtmacht vloog lange tijd met de F-100 Super Sabre.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

#3730
Citaat van: Sparkplug op 07/10/2019 | 18:44 uur
Hoezo onjuist? Als er kritiek uit Frankrijk komt, dan is dat politiek Parijs. Heb de Franse marine niet horen klagen over de Hawkeyes of de Franse luchtmacht over de Hercules. Beide krijgsmachtdelen hebben een behoorlijke historie v.w.b. vliegend materieel van Amerikaans komaf.

Vergeet niet dat de Franse marine van de jaren 60 tot 2000 met Vought F-8 Crusaders vanaf de Clemenceau en Foch  hebben gevlogen en daarnaast heeft de Franse Marine ook nog met Lynx helicopters gevlogen.


Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 07/10/2019 | 18:44 uur
Hoezo onjuist? Als er kritiek uit Frankrijk komt, dan is dat politiek Parijs. Heb de Franse marine niet horen klagen over de Hawkeyes of de Franse luchtmacht over de Hercules. Beide krijgsmachtdelen hebben een behoorlijke historie v.w.b. vliegend materieel van Amerikaans komaf.

Ik lees hem nu anders, excuus ik vatte hem in de eerste instantie anders op. Maar wat je zegt klopt, als ze er niet omheen kunnen is Amerikaans next best thing voor wat betreft de Franse luchtboys.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 07/10/2019 | 16:49 uur
Onjuiste aanname.

Hoezo onjuist? Als er kritiek uit Frankrijk komt, dan is dat politiek Parijs. Heb de Franse marine niet horen klagen over de Hawkeyes of de Franse luchtmacht over de Hercules. Beide krijgsmachtdelen hebben een behoorlijke historie v.w.b. vliegend materieel van Amerikaans komaf.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 07/10/2019 | 10:40 uur
Gelukkig geldt dat alleen voor Parijs. De Franse luchtmacht en marine zit er niet zo mee als een vliegtuig of helikopter van Amerikaans ontwerp is. In ieder geval moet Duitsland in mijn ogen snel beslissen. De Tornado wordt er ook niet jonger op.

Onjuiste aanname.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"