NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

KapiteinRob

Citaat van: smash op 14/06/2011 | 17:59 uur
Ik vraag mij trouwens af of die bron van Kapitein Rob ook weet te vertellen dat de Chinook in feite gewoon op het water kan landen en de motoren uit zetten. Hoe maritiem wil je het hebben?!  :lol:

Dat heb ik 'm niet gevraagd. Bij mij kan elke vliegmachine op het water landen en de motor uitzetten.

KapiteinRob

Citaat van: smash op 14/06/2011 | 17:30 uur
Sinds wanneer is het transporteren van 157 pax over een afstand van 320 kilometer ook maar enigszins in de BUURT van bijzonder?

Blijkbaar is het bijzonder dat dit is uitgevoerd met de NH90. En daar o.m. jij dit een waardeloze kist vind, zou dat zomaar wel iets bijzonders kunnen zijn.....  ;)

KapiteinRob

Citaat van: smash op 14/06/2011 | 17:31 uur
Ik heb gelijk. Dus ik ben benieuwd wat voor persoon jij dan bedoelt als jouw bron. Zeg het eens.

Sorry, je zal me op mijn blauwe (of anders gekleurde) ogen moeten geloven. Ik ga deze bron echt niet onthullen. Maar mijn bron zit langer bij de KLu dan jij, heeft een hogere rang en heeft naar mijn inschatting meer verstand van de Chinook dan jij als Chinookpiloot.

Poleme

Citaat van: smash op 13/06/2011 | 08:34 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 12/06/2011 | 20:48 uur
Citaat van: smash op 12/06/2011 | 17:26 uur
Citaat van: dudge op 12/06/2011 | 17:25 uur
Opereren vanaf een schip?
Ja, dat kunnen Chinooks
Met alle respect, maar u kletst uit uw nek. De Chinooks kunnen, zoals Lex al zei, alleen oplanden en dan blijven staan met draaiende rotors om daarna weer af te vliegen. Dat noem ik geen "opereren vanaf een schip".
Zet een rotor brake op een Chinook en een Chinook kan gewoon normaal opereren vanaf een schip.
De Chinooks kunnen niet landen op Hr. Ms. Rotterdam, want daar is het helidek niet sterk genoeg voor.
Zij kunnen echter wel starten en landen van Hr. Ms. Johan de Witt bij kalm weer en kunnen ook opgeslagen worden benedendeks.
Langdurig opereren met Cougar en Chinook op zee is echter niet aan te raden.  Vanwege de lagere corrosie bescherming van deze heli's.

Een rotor rem monteren op de Chinook?   Volgens mij moet dan de hoofd tandwielkast worden vervangen.  Een beetje te duur.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: smash op 14/06/2011 | 17:30 uur
Citaat van: Lex op 13/06/2011 | 12:18 uur
Finnish NH90s take part in historic operation

To be able to do this, technicians had to put up a lot of maintenance works. But if the planning and the execution of the mission was a good training for the pilots, then also was the preplanning and maintenance task also very good training for the mechanics, tells Lieutenant Colonel Ari Pellinen, Commanding Officer of the Helicopter Battalion.    Source: Finnish Army

Wat een ontzettend onzin bericht, komt héél klungelig over. Sinds wanneer is het transporteren van 157 pax over een afstand van 320 kilometer ook maar enigszins in de BUURT van bijzonder?

Met de info die er staat in dit artikel kan ik simpelweg concluderen dat dit ook kon uitgevoerd worden in slechts 1 wave met 4 Chinooks in 1 uur en 40 minuten, zonder refuel.
Zie Antwoord #580  Waar Oostenrijkse piloten melden dat  de NH90 veel onderhoud nodig heeft.  Daar hadden hun S-70 kisten geen last van.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

#551
Citaat van: smash op 14/06/2011 | 17:59 uur
Ik vraag mij trouwens af of die bron van Kapitein Rob ook weet te vertellen dat de Chinook in feite gewoon op het water kan landen en de motoren uit zetten. Hoe maritiem wil je het hebben?!  :lol:
Een Klu Chinook deed dat.  ......En liep bijna vol met water, sinds dien gaat deze Chinook door het leven als "Red October".
Het betrof hier  een Chinook die overgenomen was van de Canadezen.   Deze Chinooks kunnen op het water landen, maar moeten wel een soort damwand in het laadruim opklappen.  Anders wordt het 'afborrelen' voor de kist.   De betreffende bemanning was tijdens dit incident vergeten om die damwand op te klappen.   'Een beetje jammer.'
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

5m@sh_1up

Ik vraag mij trouwens af of die bron van Kapitein Rob ook weet te vertellen dat de Chinook in feite gewoon op het water kan landen en de motoren uit zetten. Hoe maritiem wil je het hebben?!  :lol:

5m@sh_1up

Citaat van: Elzenga op 13/06/2011 | 15:00 uur
Citaat van: smash op 13/06/2011 | 08:39 uurHahahaha, dit zijn écht geen dingetjes die je effe in een upgrade recht trekt. Dit is een faalhelikopter van A tot Z. Een ENORME downgrade van Cougar naar NH90. Hetzelfde als een Toyota verkopen en in plaats daarvan een Daihatsu Cuore aanschaffen.
-knip-

Natuurlijk zal ook de NH90 zijn sterke en zwakke punten hebben..maar dat geldt ook voor de Cougar als ook voor de S70/UH60 en de Chinook. En de lobby van de KLu tegen de NH90 is helaas voor hen zo doorzichtig als wat....zeg nou gewoon dat je een fixatie en voorkeur hebt voor Amerikaans materiaal!!..in plaats van dit soort zielige beschadigingspogingen...want wie een kuil graaft voor een ander...etc etc..

Natuurlijk wil ik een Amerikaanse kist zoals een Blackhawk. Die zou tenminste kunnen vliegen in een gebied als Afghanistan. Die NH90 die gaat daar niet van de grond af komen hoor. Je kunt hier een heel verhaal typen, feit blijft dat die NH90 een ontzettend underpowered ding is die totaal niet geschikt is als vervanger van de Cougar. Misschien wel voor de Lynx hoor, daar ben ik niet zo bekend mee. Jammer dat ie véél minder geschikt is voor SAR omdat ie te groot en te zwaar daarvoor is, maar als vervanger voor de Cougar? Forget it. Werkt niet.

5m@sh_1up

Citaat van: Kapitein Rob op 13/06/2011 | 14:20 uur
Citaat van: smash op 13/06/2011 | 08:34 uur
Zet een rotor brake op een Chinook en een Chinook kan gewoon normaal opereren vanaf een schip.

Toch wel heel vreemd dat mijn bron (die veel dichter bij het Chinook-vuur heeft gezeten dan jij) mij iets anders heeft ingefluistert. Maar we zullen zien wie er uiteindelijk gelijk krijgt.

Ik heb gelijk. Dus ik ben benieuwd wat voor persoon jij dan bedoelt als jouw bron. Zeg het eens.

5m@sh_1up

Citaat van: Lex op 13/06/2011 | 12:18 uur
Finnish NH90s take part in historic operation

Finnish Defence Forces made aviation history on 8th June, when eight NH90-helicopters executed large troop transportation in FDF main field exercise "Pyörremyrsky".

Over 150 jaegers were transported from Helsinki area to Kauhava. This was the largest troop transportation so far made with NH90-helicopters in Finland, perhaps even in the whole world.

In Finnish Defence Forces' main field exercise "Pyörremyrsky", whirlwind in Finnish, Helicopter Battalion was given a mission where 157 conscripts from Guard Jaeger Regiment had to be relocated from Helsinki area at a 320 kilometres distance to Kauhava.

Eight NH90-helicopters were planned to use in this massive troop transportation. Plan was quite ambitious because it demanded 80 percent usability of the helicopter capacity. Utti Jaeger Regiment's Helicopter Battalion has so far been delivered ten NH90-helicopters out of twenty Finland has ordered from NHI. In the early morning of the D-day up to nine NH90's were straight in flight line on the apron ready to start the operation, one helicopter being in the reserve.

To be able to do this, technicians had to put up a lot of maintenance works. But if the planning and the execution of the mission was a good training for the pilots, then also was the preplanning and maintenance task also very good training for the mechanics, tells Lieutenant Colonel Ari Pellinen, Commanding Officer of the Helicopter Battalion.

The actual operation planning was done between the troops, helicopter pilots, Army and Air force HQ´s, says Captain Kimmo Nordberg, who was the main planner and leader of the helicopter operation.

The first transportation from Helsinki to Kauhava was made with eight NH90's leaving about 45 jaegers still in Helsinki. The second transportation took place with four helicopters taking the rest of the troop to their new operation zone.

Two hot refuels were performed during the operation. Four helicopters were refuelled at same time taking only nine minutes.

The whole transportation was made in tactical eight ship formation in low level flight. Only few minor failures occurred during mission and in the end all the helicopters landed to main base and would have been able to get airborne still right after the mission. So the usability was still 80% after the mission, continues Captain Kimmo Nordberg very pleased.

Eight NH90-helicopters used all together 40 flight hours in the operation which proceeded better and faster than was expected as it took five hours to relocate 157 soldiers in this mission.  NH90 aviation history was made at least in Finland, maybe in the whole world.

Source: Finnish Army
June 13, 2011

Wat een ontzettend onzin bericht, komt héél klungelig over. Sinds wanneer is het transporteren van 157 pax over een afstand van 320 kilometer ook maar enigszins in de BUURT van bijzonder?

Met de info die er staat in dit artikel kan ik simpelweg concluderen dat dit ook kon uitgevoerd worden in slechts 1 wave met 4 Chinooks in 1 uur en 40 minuten, zonder refuel.

5m@sh_1up

Citaat van: Elzenga op 12/06/2011 | 18:01 uur
Citaat van: smash op 12/06/2011 | 17:27 uur
Citaat van: Elzenga op 12/06/2011 | 17:25 uur
Citaat van: smash op 12/06/2011 | 17:23 uurDe NH90 heeft een performance ongeveer 2x slechter dan die van de Cougar, en die van de Cougar was al enorm slecht... De NH90 kan amper vracht mee nemen. En als ze al wat passagiers mee kunnen nemen, dan moeten die zich enorm opproppen in de veel te kleine cabine. Ook moeten ze voorzichtig instappen anders trappen ze de vloer kapot. De Duitsers klagen daar ook al enorm over, ze hebben zelfs houten planken over de vloer moeten leggen.
Bron?
Collega's die in het test & research traject hebben gezeten voor de NH90. Paar dagen terug was het ook naar de media gelekt trouwens. Stond in de Trouw.
De ernstigste klachten die je aanhaalt zijn die van de Duitsers...daarover werd het volgende gesteld..
"According to a 2010 Bild report, German Army experts deem the helicopter to be utterly unusable for the transportation of combat troops. Among other things they complained that the seats are only suitable to carry 110 kg (240 lb) maximum weight—not enough for a fully equipped soldier. Weapons cannot be sufficiently secured during transport. The floor is too weak and can be damaged by dirty combat boots. The helicopter can only land on firm ground, with obstacles not exceeding 16 cm (6.3 in). Troops carrying full equipment cannot board/leave the helicopter, as the access ramp is too weak. Adding a doorgun is not possible due to the lack of space.[17] In response to this article, the German Defense Ministry proclaimed that the report in question referred to a prototype version, and not to the production model, the specifications for which were not even finalised at the time of the report. The prototype evaluation and its results were described as a normal procedure in an ongoing design process.[18]" http://en.wikipedia.org/wiki/NHIndustries_NH90

De kritiek van de KLu neem ik met een flinke korrel zout...omdat ik persoonlijk heb meegemaakt en gezien waar men toe in staat is als men een specifiek toestel of veel liever een ander toestel wil hebben....en dat is hier dus duidelijk het geval. Ongekende en eigenlijk onacceptabele vormen van manipulaties werden/worden toegepast..in de testrapporten als ook in de communicatie en voorlichting richting het ministerie en de politiek...vaak bewust inspelend op het gebrek aan kennis en inzicht van betrokken ambtenaren en politici. Sinds ik dat zo duidelijk heb gezien en meegemaakt neem ik deze kritiek en oordelen dus niet meteen voor waar en juist aan (helaas..want zou niet nodig moeten zijn) en check of er andere motivaties zijn hiervoor. En die waren er toen en zijn er dus nu ook weer.

Toch is die kritiek terecht, volledig terecht, whatever jij ervan vindt. Het is een kuthelikopter ook al heb denk jij het beter te weten vanachter je computer.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 13/06/2011 | 19:11 uur
Het is een illusie te denken dat we UH-60s/S-70s heel veel goedkoper zouden kunnen aanschaffen.

Mwa, het zou (gezien de koers van de euro) zomaar kunnen dat met wat handige valutadeskundigen je momenteel best wel "goedkoop" een helikopter kan kopen die je in dollars betaalt.....

Elzenga

Citaat van: Poleme op 13/06/2011 | 18:54 uur
Op dit forum en puur rationeel gezien ben ik voor de Gripen NG.  Alleen is het project "Vervanging F-16" en vele andere defensie materiaal aankopen in de niet virtuele wereld nou niet bepaald rationeel.  Het is een spel van diverse belangen, ideeen, gewoontes en ook emotie.
De NH90 werd door de politiek aan ons verkocht als zijnde de meest capabele heli in haar klasse met een begin lever datum van 2007 en een kostprijs van NLG 55 miljoen (volgens van Hoof). In 2001 werden prijzen opgevraagd bij Sikorsky en de US Navy voor de SH-60R.  Sikorsky zat 30% onder deze prijs en de US Navy zat minder dan 5% onder de toenmalige NH90 prijs. 
De NH90 kwam pas 3 jaar later en tegen een prijs van NLG 128,86 miljoen / EUR 58,47 miljoen = 234% prijsstijging!   Het lijkt dat andere internationale project wel, de JSF.
NH90,   Eens, maar nooit meer!
Het is zeker een spel van diverse belangen, ideeën, gewoontes en ook emoties. Alleen is het wel zo eerlijk als men (= ook KLu) dit openlijk erkend en niet hardnekkig gaat stellen en/of suggereren dat de eigen specifieke voorkeur rationeel en feitelijk is en die van concurrentie/andere pleitbezorgers virtueel of irrationeel of door vage pro-Europese ideeën bepaald. 

Je vergeet er bij te vertellen dat de NH90 met name zoveel duurder is geworden door allerlei extra eisen die tijdens de looptijd van het project zijn gesteld...ook door Nederland...en voor extra kosten en vertragingen hebben gezorgd. Vertragingen die Nederland eigenlijk wel goed uitkwam, want er was gewoon niet genoeg geld om de NH90s wel op tijd af te nemen en te betalen. 

Het is een illusie te denken dat we UH-60s/S-70s heel veel goedkoper zouden kunnen aanschaffen. Die worden ook een stuk duurder als er allerlei specifiek Nederlandse voorzieningen in moeten worden ingebouwd. Of de Amerikanen moeten een politiek voordeel zien bij deze order en er dus een stuk politiek/strategische "verlies" bij incalculeren. Wat ik zeker niet uitsluit, want Nederland is als pro-Atlantische/VS factor belangrijk. Ook de "uitsmeer-tactiek" zal dan van stal gehaald worden neem ik aan. Men koopt de UH60s/S-70s vrij kaal...lijken ze minder duur dan de NH90s...en gaan vervolgens in allerlei relatief dure update-programma's die goeddeels buiten het zicht van de media en Kamer plaats vinden...alsnog allerlei zaken inbouwen die bij het NH90 programma al wel zijn inbegrepen. 

Poleme

Op dit forum en puur rationeel gezien ben ik voor de Gripen NG.  Alleen is het project "Vervanging F-16" en vele andere defensie materiaal aankopen in de niet virtuele wereld nou niet bepaald rationeel.  Het is een spel van diverse belangen, ideeen, gewoontes en ook emotie.
De NH90 werd door de politiek aan ons verkocht als zijnde de meest capabele heli in haar klasse met een begin lever datum van 2007 en een kostprijs van NLG 55 miljoen (volgens van Hoof). In 2001 werden prijzen opgevraagd bij Sikorsky en de US Navy voor de SH-60R.  Sikorsky zat 30% onder deze prijs en de US Navy zat minder dan 5% onder de toenmalige NH90 prijs. 
De NH90 kwam pas 3 jaar later en tegen een prijs van NLG 128,86 miljoen / EUR 58,47 miljoen = 234% prijsstijging!   Het lijkt dat andere internationale project wel, de JSF.
NH90,   Eens, maar nooit meer!
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Elzenga

Citaat van: Poleme op 13/06/2011 | 18:34 uur;D ;D ;D Ik lobbyist van Sikorsky?  Nou, nee hoor.  wel van de AH-64 Apache en....JSF.
De JSF? hebben ze vast je bijdrages hier nog niet gelezen ;D...je voorkeur was toch de Gripen NG?! :devil:....maar ik mag aannemen dat je Sikorsky inmiddels wel je bankrekeningnummer hebt doorgemaild?! ;) Want je pleidooi voor de S70i komt op een zeer gelegen moment...althans voor de KLu dan...