OPV: geschikt of ongeschikt

Gestart door KapiteinRob, 17/08/2009 | 19:20 uur

Reinier

Citaat van: IPA op 19/11/2009 | 15:47 uur
Een OPV is geen fregat en heeft daarom ook geen echte bewapening, en dus heb je geen IMast nodig.

Spijker op zijn kop!

Deze OPV's zijn niet meer en minder dan demo-schepen voor Thales.
Leuk voor Thales, minder leuk voor de marine en belastingbetalers.

IPA NG

Een Fregat behoor multifunctioneel bewapend te worden, daar hoort een kanon en in deze tijd ook een CIWS bij.
Een OPV is geen fregat en heeft daarom ook geen echte bewapening, en dus heb je geen IMast nodig.

En waarom zou je in godsnaam een OPV sturen naar waar het beschoten gaat worden met anti-ship rakketen?
Als je dat wilt doen moet ie op z'n minst terug kunnen schieten en dan heb ik het niet alleen over een 76mm.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Poleme

#218
'Die mast hoort gewoon totaal niet thuis op een OPV'.
Toen het M-fregat bij de KM, begin jaren 90 werd ingevoerd, was er ook kritiek op de CIWS wapens van de "M".
De "M" heeft 1 Goalkeeper en 2 midscheeps geplaatste handbediende Oerlikon 20 mm kanons met een mondingssnelheid van 820 m/s; 450 schoten per minuut & een max. bereik van 2.000 meter tegen luchtdoelen.
De betreffende kritische vlootbalen vonden de Oerlikons totaal niet geschikt tegen Anti Schip raketten, want te lage mondings-, en vuursnelheid en te klein kaliber.   En pleitten toen voor een tweede Goalkeeper tussen de brug en de OTO Melara 76mm.
Of dat mogelijk is, ik weet het niet?

Ik vindt het raar, dat men bij de OPV voor de OTO Melara Marlin WS 30mm heeft gekozen.  De Omaanse marine heeft of gaat ze vervangen door de capabelere Rheinmetall MLG 27mm kanon, een afgeleide van het boordkanon in bijvoorbeeld Eurofighter en Gripen.  Maar dan met een lagere vuursnelheid van 1.700 schoten per min. i.p.v. 2.000.
Misschien kan men de OPV van een geloofwaardiger nabijheidswapensysteem voorzien, door de enkele Marlin en de 2 12.7mm Hitrole NT's te vervangen door 3 MLG 27mm kanons??
3 x 1.700 schoten = 5.100 schoten per min., de Goalkeeper haalt maximaal 4.200 schoten per min.
Het Goalkeeper Gatling kanon moet voor het vuren ook nog eens enkele tienden van seconden op toeren spinnen, terwijl de MLG 27 gelijk vuurgereed is.  900 Schoten per minuut meer, natuurlijk als alle MLG27's de ASM onder vuur kunnen nemen en een grotere reaktie-snelheid.  Bij onderschepping van ASM's draait het om seconden, zo niet frakties van seconden.

Launch ASM('s) at OPV!  Whhooosshh, 2 ASM's gaan op de "Holland" af.   De iMast detecteerd en volgt de beide ASM's, maar dan:
de vluchtcontrolecomputers van de ASM's zien alleen maar een grote 'sneeuwbui' op hun radar.  De "Holland" is echter niet meer zichtbaar, plons.
 Of ze vliegen af op een radar echo, die in werkelijk zeg 5 nm / 9 km van de OPV af ligt.  Plons, de ASM's slaan in zee op een valse radarecho.

Het zou zo maar eens kunnen dat die Thales iMast een gedetecteerde ASM bestraald met een potlooddikke geconcentreerde microgolf-straal
en dat vervolgens die ASM een electro-magnetische puls krijgt.
Alles wat electrisch werkt aan boord van die anti-schip raket; radar, vluchtcontrole / vuurleidingscomputer(s), electromotoren, oorlogskop-ontsteker etcetera brand dan door. ;D
De ASM is dan net als de 70mm raketten aan boord van bijvoorbeeld de Apache heli's een ongeleid ballistisch projektiel geworden.
En kan dan ontweken worden. ;)
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

IPA NG

#217
Die mast hoort gewoon totaal niet thuis op een OPV.

--------------------------------------------------

Ik vraag me af waarom ze een Griekse FAC/corvette gebruiken als tweede voorbeeld in het Thales I-Mast filmpje?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu


Reinier

Na de iPhone, iPod nu ook de iMast? Gaaf!

Dus als ik het filmpje mag geloven, kan je met die mast een meeuw op 100km zien kakken op een ander schip. Maar komt die meeuw je OPV ondersch*ten, dan moet je hopen dat die tegen je radar opvliegt, anders heb je geen middelen om hem weg te jagen?

Alles Thales weer eens een nieuwe radar wilt uit testen en verkopen, kan de marine ze dan niet een oude mijnenveger geven om daar lekker op te gaan oefenen? Hoeft de marine in de toekomst niet weer een paar waardeloze schepen aan te schaffen.

Moet toegeven; zijn mooie schepen, maar totaal nutteloos en zonde van het geld en vermindering van de capaciteiten van de marine.

Nikehercules

Citaat van: hudinie op 16/11/2009 | 18:35 uur
nee maar nu serieus, wat kan er allemaal nog op worden gezet om de OPV op te waarderen ?, waar is nog ruimte ? kan dat ding niet met sonar worden uitgerust ? kan er een RAM worden geplaatst ? of harpoons of is helemaal nergens meer wat bij te plaatsen ?

Beter is deze dingen weer te vekopen en een nieuwe klasse fregatten/korvetten te ontwikkelen dan heb je 4 LCF'S en 4 lichte Fregatten
en nog de 2 andere fregatten. kom je tenminste weer op een respectabel aantal van 10 Fregatten.

Een RAM (voorkeur) of een phalanx is nog wel te doen lijkt me, een goalkeeper gaat al meer problemen opleveren ben ik bang.
Maar wil je het ding een beetje geschikt maken voor het serieuzere werk praat je denk ik toch al gauw over flinke modificaties.

Je 2e alinea bevalt me een stuk beter...

hudinie

nee maar nu serieus, wat kan er allemaal nog op worden gezet om de OPV op te waarderen ?, waar is nog ruimte ? kan dat ding niet met sonar worden uitgerust ? kan er een RAM worden geplaatst ? of harpoons of is helemaal nergens meer wat bij te plaatsen ?

Beter is deze dingen weer te vekopen en een nieuwe klasse fregatten/korvetten te ontwikkelen dan heb je 4 LCF'S en 4 lichte Fregatten
en nog de 2 andere fregatten. kom je tenminste weer op een respectabel aantal van 10 Fregatten.

Nikehercules

Citaat van: Enforcer op 16/11/2009 | 18:28 uur
Dan gaan ze het vast de "Kelly" klasse noemen....  :crazy:

Nou het schijnt.... laat mar trouwens ;D

Enforcer

Citaat van: hudinie op 16/11/2009 | 18:21 uur
Toch ziet dat K.. ding er wel mooi uit, het is als een mooie vrouw zonder zonder k**je...je kunt er niets mee alleen maar naar kijken

Dan gaan ze het vast de "Kelly" klasse noemen....  :crazy:

hudinie

#210
Toch ziet dat K.. ding er wel mooi uit, het is als een mooie vrouw zonder zonder k**je...je kunt er niets mee alleen maar naar kijken

Nikehercules

#209
Op een of andere manier is de afbeelding op defensie forum niet te zien met internet explorer.
Maar wanneer je de volgende link in je adresbalk invoert werkt ie wel.

http://www.dutchfleet.net/download/file.php?id=44151&mode=view


En het volgende kwam ik tegen op de site van thales, volgens het bij behoorde filmpje zijn de opv's in ieder geval in staat zich voldoende te kunne verdedigen tegen inkomende zeemeeuwen

http://www.thalesgroup.com/Countries/Netherlands/Innovation/Integrated_Mast_Family(2)/

En deze staat op youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=8sMgEsHC1Lc


Enforcer

Bij mij doet die foto (?) ook niks.

Ace1

even  afwachten tot de economie weer aantrekt, dan kun je er nog altijd wat extra bewapening op zitten.

Nikehercules

Bij mij werkt ie gewoon.
Blijf het jammer vinden dat zo'n verdomt mooi schip zo weinig kan.