Waardering en respect voor de militair

Gestart door dudge, 28/07/2010 | 20:43 uur

Sine Pari

Dudge ja er zit een kern van waarheid in. Dat maakt programmas als deze dan ook zo geloofwaardig. De mannen hebben gedien, en ja ze zijn op uitzending geweest, als ook dat ze rottige dingen hebben gezien. Maar daar houd de kern van waarheid dan ook verder mee op. Ik ben zelf op diverse thuiskomsten geweest en men word daar en ook daarna zo dood gegooid met PTSD en dat er opvang mogelijk is dat het je na een tijdje de neus uitkomt. Ook word er geen man die problemen heeft buiten de 'wire' gestuurd als dit bekend is. En als er problemen zijn is het zelfs zo dat de man naar huis gestuurd word en zelfs niet langer op een FOB gehouden word. Als er al probelemen zijn in zaken PTSD is dit niet omdat de Army niet wil of niet kan, maar heeft dit meer te maken met de eerste fase van PTSD, en wel de ontkenning. Iemand die aan PTSD lijd zal in de eerste fase ontkennen dat hij PTSD heeft. Daarom worden we ook 'geschoold' om bij onze 'battle buddies' uit te kijken naar symtomen van mogelijke PTSD verschijnselen. Zoals ik al eerder posten zijn er legio programmas, boeken etc. gratis voor militaire en hun familie leden tot beschrikking. En het is op zijn zacht gezegt dan ook een linke achterbakse uitzending die kijkers een vertekend beeld voorspiegeld.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Tanker

Hier in NL kijken mensen op je neer als militair: "zeker je school niet afgemaakt knul".........

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 29/07/2010 | 22:23 uur
maar dan nog zit er een kern van waarheid in.

En hoe weet je dat zo stellig? Studie gemaakt hoe er binnen de US Army mee wordt omgegaan? Er geplaatst geweest? Ik kan me helemaal vinden in hetgeen Sine Pari heeft gepost. De praktijk is namelijk dat in de VS militairen (en ex-militairen) op handen gedragen worden, en dat vertaalt zich voor zover ik dat kan en mag beoordelen o.m. richting hun behandeling en waardering.

StormTrooper

Sine Pari,

Ik denk dat je het heel mooi omschreven hebt. Ik kan (wil) niet geloven dat er op deze manier met militairen wordt omgegaan.

Sine Pari

Ik heb gisteren zelf de eerste twee uitzendingen (op uitzending gemist) aangekeken, en heb me er mateloos over geergerd hoe er in de interviews moet zijn geknipt en er een totaal vertekend beeld word voor geschotteld. Het zit vol van onwaarheden (bv. over het verkrijgen van een medaille voor moed door een van de geinterviewed personen). Ook word de kijker voorgelogen dat bv. ambien enkel op recept te verkrijgen is, wat dus niet het geval is. Verder word verzwegen dat ambien en ook andere slaap middelen nog al eens misbruikt worden. Het schijnt de NCRV ook te zijn ontgaan dat niet de Army een contractbreuk maakt door zulke idioten uit dienst te gooien, maar dat zijzelf een contractbreuk plegen door bv. een maand AWOL te zijn, drugs te gebruiken etc. Er word nu de kijkers een beeld voor gespiegeld in welke het lijkt of de Army geen hulp wil aanbieden. Uit eigen ervaring weet ik dat het tegen deel waar is en zou hier legio voorbeelden kunnen noemen van hulp die aangeboden word. En deze hulp beperkt zich niet enkel op de uitgezonden militair, maar grijpt over naar zijn familie de als de soldaat onder PTSD lijd ook om hulp kunnen vragen. Ik weet dan ook niet met welke afzichten de NCRV dit drieluik uitzend, maar heb het gevoel dat er een politieke achtergrond is, waarin men militaire die terug komen van een uitzending als gevaarlijke tijdbommen wil afschrilderen, dan wel de U.S. Army in een kwaad daglicht willen stellen.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Elzenga

Citaat van: StormTrooper op 29/07/2010 | 01:33 uur
Wat je zegt.
Vooral de wijze waarop er om wordt gegaan met mensen die psychische hulp vragen. Medicijnen erin en gaan. :(
En als je door de PTSS aan de drugs geraakt dat als een excuus gebruiken om je eruit te knikkeren via oneervol ontslag en zo de verantwoordelijkheid voor alle shit neer te leggen bij de samenleving en andere instanties (meestal dus het gevangeniswezen blijkt)...ik zat echt verbijsterd te luisteren naar die uitspraken van de commandant van de eenheid...makkelijk praten vanaf afstand...in Irak waarschijnlijk ver weg gezeten in zijn hoofdkwartier.

StormTrooper

Citaat van: Elzenga op 29/07/2010 | 00:10 uur
Beide delen gezien...schokkend, bevestigend... :(

Wat je zegt.
Vooral de wijze waarop er om wordt gegaan met mensen die psychische hulp vragen. Medicijnen erin en gaan. :(

Elzenga

Beide delen gezien...schokkend, bevestigend... :(

dudge

#1
Citaat van: Ace1 op 27/07/2010 | 17:32 uur
Uitzending van 26 juli 2010
Hoe gaan soldaten om met de traumatische ervaringen die ze opdoen in een oorlog? In Netwerk deze week in een drieluik antwoord op deze vraag.

In het eerste deel van 'het gewonde peloton' volgen we de soldaten van het derde peloton van de Charlie Compagnie. Vijftien maanden lang vechten ze in Irak. Eenmaal thuis gaat de strijd echter door. Nachtmerries en zelfmoordgedachten zijn nu de nieuwe vijand. De soldaten zoeken troost in drank, drugs en criminaliteit.

Bekijk de film op de onderstande link, dat is de moeite waard.

http://www.netwerk.tv/uitzending/2010-07-26/het-gewonde-peloton

Kijk nu het tweede deel. Geeft goed aan hoe tekorten, ook bij de Amerikanen, leiden op grotere problemen en excessen. Schokkend, in de zin dat deze verhalen evengoed 40 jaar eerder naar boven kwamen.