Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Parera

#3971
Citaat van: Huzaar1 op 31/01/2018 | 10:56 uur
Zijn we hier blij mee?

Niet 100% maar ik blijf erbij dat dit niet het echte ontwerp is ;) Ik verwacht nog steeds een ander ontwerp op de aanbesteding dan wat we hier zien, dit is nl gewoon de A26.

Toevoeging: Het ontwerp dat ik gezien heb van Damen-Saab heeft een totaal andere toren dan dat we hier zien waarbij het veel gestroomlijnder was. En het lijkt er op dat het kuipje waar de bemanning kan staan ook afsluitbaar is voor betere stroomlijning. Ik weet alleen niet hoever dat ontwerp het echte is of dat men voor de A26 gekozen heeft.

Uit interviews bleek tot op heden dat men componenten gebruikt van de A26 maar met een eigen ontwerp komt.

Huzaar1

Zijn we hier blij mee?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#3969
Damen heeft een kleine update gedaan op haar NL navy website en daar een grotere render gepost van wat ze nu gebruiken als walrus klasse vervanger concept art tevens gebruikt tijdens de NIDV beurs in 2017:


[Bron: Damen.com ]

Parera

#3968
Citaat van: Dragnadh op 22/01/2018 | 20:29 uur
Ja, was het niet zo dat de onderzeeboot te zwaar was en kantelde ofzo? Daarna hebben ze amerikaanse hulp ingeroepen. Nooit echt begrepen waarom Spanje uit dat project/samenwerkingsverband met frankrijk is gestapt qua onderzeeboten.

De boot was door toevoegen van gewicht tijdens de bouw (75 a 100  ton) zo zwaar geworden dat deze niet meer kon surfacen nadat de boot onder water gegaan was, toch lastig bij een onderzeeboot  :big-smile: De fout was gemaakt door iemand die een komma verkeerd geplaatst had of door nieuwe apparatuur. De oplossing vond men door de boot met 7 meter te verlengen met een prijskaartje van 7,5 miljoen per meter. Doordat er ook nog eens problemen waren met de AIP installatie die het minder lang vol hield dan gepland liep het allemaal niet zo lekker.

Poleme

De S-80 sub werd te zwaar door een rekenfout bij het ontwerpen.

Een onderzeeboot ontwerpen heeft wel gelijkenissen met de vliegtuigbouw.
Daar kent men het begrip "groeifactor".  De ontwerpers moeten op de grammen per onderdeel letten, gewicht optimalisering, want anders ben je zo te zwaar.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Brandnetel

Ja, was het niet zo dat de onderzeeboot te zwaar was en kantelde ofzo? Daarna hebben ze amerikaanse hulp ingeroepen. Nooit echt begrepen waarom Spanje uit dat project/samenwerkingsverband met frankrijk is gestapt qua onderzeeboten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Dragnadh op 22/01/2018 | 20:15 uur
Best wel een flinke kostenoverschrijding toch? van 2,1 miljard naar 3 miljard, bijna een éénderde stijging van de kosten.

De bouw was dan ook een drama...

Brandnetel

Best wel een flinke kostenoverschrijding toch? van 2,1 miljard naar 3 miljard, bijna een éénderde stijging van de kosten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Ace1

Citaat van: Parera op 16/01/2018 | 18:20 uur
Allemaal leuk en aardig maar laten we eerst maar proberen 4 nieuwe onderzeeërs te krijgen waarmee we uit de voeten kunnen, dus 4 nieuwe zeegaande onderzeeboten van +/- 80 m lengte.
En als er dan nog wat geld is dan 2 erbij zodat we weer op de oude 6 stuks uitkomen waarmee inzet van volgens mij 2 stuks gegarandeerd werd. Dan kijken we daarna wel naar leuke speeltjes zoals onderzoeks en cargo-subs :hrmph:

Je begrijpt mij verkeerd die onderzoeks onderzeeboot hoeft niet voor de marine gebouwd te worden maar bijvoorbeeld voor Fugro of Boskalis.

http://www.fugro.nl/

https://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/boskalis_west/28938873/__Boskalis_neemt_Britse_bodemonderzoeker_over__.html

Parera

Citaat van: Ace1 op 16/01/2018 | 17:53 uur
Ben meer een voorstander voor een onderzoeksonderzeeër zoals de Russen dat nu doen en dan op basis van het Moray 1800 ontwerp.

Posting #61

http://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=28265.30

Allemaal leuk en aardig maar laten we eerst maar proberen 4 nieuwe onderzeeërs te krijgen waarmee we uit de voeten kunnen, dus 4 nieuwe zeegaande onderzeeboten van +/- 80 m lengte.
En als er dan nog wat geld is dan 2 erbij zodat we weer op de oude 6 stuks uitkomen waarmee inzet van volgens mij 2 stuks gegarandeerd werd. Dan kijken we daarna wel naar leuke speeltjes zoals onderzoeks en cargo-subs :hrmph:

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2018 | 13:16 uur
Zou er hedendaags een markt zijn voor cargosubs?

Ben meer een voorstander voor een onderzoeksonderzeeër zoals de Russen dat nu doen en dan op basis van het Moray 1800 ontwerp.

Posting #61

http://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=28265.30


Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2018 | 12:36 uur
Het onderstaande art. heeft niets met de Walrusopvolger te maken maar geeft wel een leuk inkijkje in Nederlandse vindingrijkheid als het gaat om de ontwikkeling van onderzeeboren, al is het 3/4 eeuw geleden.

Advanced Dutch multi-hull submarine designs of World War Two

http://www.hisutton.com/Dutch_WW2_Subs.html

Wat meer info daarover  citaat marineschepen.nl

Transport naar Malta
De oorsprong van het inventieve Driecilinder-ontwerp is anders dan bij de meeste marineschepen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de Nederlandse marine-ingenieur M.F. Gunning werkzaam bij het Nederlandse Ministerie van Marine, in Londen. Daar, in 1942, bedacht hij een oplossing voor een lastige kwestie. 2 Het eiland Malta in de Middellandse Zee was namelijk het laatste bolwerk van de Geallieerden. Het was ingesloten door Duitse en Italiaanse eenheden. Ieder transport naar dit belangrijke eiland leed grote verliezen.

Gunning bedacht toen dat deze aanvoer van voedsel, munitie en reserveonderdelen naar vechtende collega's op Malta wellicht beter onder water kon, uit het zicht van de vijandelijke vliegtuigen en marineschepen. Hij ontwierp daarop een duikboot bestaande uit drie cilinders die veel meer kon vervoeren dan het beetje dat een standaard boot bestaande uit één cilinder destijds mee kon nemen. Ondanks dat de eerste ontwerpen al binnen een paar weken gereed waren, was de situatie plots verbeterd en verdwenen de Driecilinders in de la.

https://marineschepen.nl/schepen/drie-cilinder-onderzeeboten.html


Parera

Citaat van: Thomasen op 16/01/2018 | 13:50 uur
Voor commerciele doelen zal het niks zijn. De winst die je maakt door minder weerinvloeden is volgens mij minimaal. Een beetje vrachtschip is zoveel goedkoper, daar valt onmogelijk mee te concurreren.
Maar militair hoeft dat ook niet. En op het moment dat je te maken hebt met groeiende proliferatie van effectiefe A2/AD capabilities, vooral qua ASuW en AAW, kan een dergelijke oplossing mogelijk worden. Maar reden er maar  niet op dat het wat gaat worden.

Want ook die is gewoon zeer duur, inefficient, en lastig om te opereren.

Ik denk dat het commercieel best interessant kan zijn i.c.m hoge automatisering / onbemand maar dan moet je wel grote boten kunnen bouwen. Maar dit is een discussie voor iets anders :D
Militaire cargo subs zijn natuurlijk al getest op kleine schaal en werkte toen wel dus moet zeker ook nu nog mogelijk zijn, ik zie het niet gebruikt worden in grote hoeveelheden maar kleine aantallen bijvoorbeeld door de Chinezen om de diverse eilanden te bevoorraden.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2018 | 14:09 uur
Hat zal altijd duurder zijn dan oppervlakte transport, maar een cargo sub hoeft geen state of the art te zijn als het gaat om duikdieptes, bewapening en snelheid, iets wat de kosten van een 'traditionele" sub aardig de hoogte in jagen, dit nog los van het feit dat je vermoedelijk niet zo veel bemanning nodig zal hebben.

Ik denk dat het nog meevalt met de prijs van het transport ten opzichte van normale zeevracht, je hebt minder last van weersinvloeden en dus zou je ook minder brandstof verbruiken. Zeker als het gaat om niet bederfelijke lading zou het zeer interessant kunnen zijn. Omdat je er langer over kan doen dan normaal kan je ook langzamer varen wat weer meer uitspaart op brandstof gebied.

Het word pas echt interessant als het een elektrisch aangedreven cargo-sub kan worden die zijn batterijen oplaad d.m.v. een diesel engine die bijvoorbeeld 1x per 72 uur de batterijen moet bijladen waar je gebruik kan maken van snorkel technologie iets dat al jaren bewezen werkt. Qua diepgang heb je aan +/- 50 meter genoeg ruim onder de olietankers en niet al te diep voor nood procedures.