Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Ace1

#1873
Er gaan geruchten rond dat Sea DeFNder ook een 25 0f 30mm versie heeft en dat FN Herstal hiervoor heeft samengewerkt met John Cockerill Defense  weet hier iemand meer over?

https://johncockerill.com/en/defense/weapons-systems/cockerill-3000-series/


Ace1

Citaat van: Parera op 15/04/2020 | 13:15 uur
Ik kan niet anders zeggen dat dit artikel van marineschepen.nl vrij weinig toevoegd aan de informatie die al bekend was over de schepen.
Eigenlijk het enigste wat het artikel kan bevestigen en wat nog niet helemaal duidelijk was is dat we nu kiezen voor het Polaris CMS van Naval Group i.p.v. Guardion van Thales NL.

Guardion is gemaakt door het JIVC, het softwarehuis van Defensie, Thales NL levert TACTICOS.

https://www.thalesgroup.com/en/tacticos-combat-management-system

Ace1

Citaat van: bergd op 15/04/2020 | 13:18 uur
Weet iemand of er ook een watermistblusinstallatie in komt?

Leerzaam bezoek aan Den Helder

"We hebben hen meegenomen naar Den Helder om aan boord van Nederlandse en Belgische schepen te kijken," vervolgt Bultot, "naar oplossingen zoals wij die zagen. Voor de Franse ingenieurs was dat zeer interessant en zeer verhelderend omdat ze soms bij bepaalde specificaties niet erg goed begrepen wat wij bedoelden. Dat is echt een versnelling geweest in het proces."

Bultot: "Een voorbeeld was de watermist. Zij hebben niet de gewoonte om in alle ruimtes watermist te plaatsen, zij doen dat alleen in bepaalde ruimtes zoals de machinekamer. Dat hadden wij wel geëist om de risico's voor de manschappen zoveel mogelijk te beperken. Dat hadden zij aanvankelijk niet goed begrepen.

https://marineschepen.nl/nieuws/Mijnenbestrijdingsvaartuigen-Belgie-en-Nederland-interview-090320.html

bergd

Weet iemand of er ook een watermistblusinstallatie in komt?

Parera

#1869
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/04/2020 | 12:48 uur
Wapens en sensoren van de nieuwe Belgisch-Nederlandse mijnenbestrijdingsvaartuigen

https://marineschepen.nl/nieuws/Wapens-en-sensoren-nieuwe-mijnenjagers-Belgie-Nederland-deel-3-150420.html#.XpbmZnlCfUc.twitter

Ik kan niet anders zeggen dat dit artikel van marineschepen.nl vrij weinig toevoegd aan de informatie die al bekend was over de schepen.
Eigenlijk het enigste wat het artikel kan bevestigen en wat nog niet helemaal duidelijk was is dat we nu kiezen voor het Polaris CMS van Naval Group i.p.v. Guardion van Thales NL.

Info van het Polaris CMS via Naval Group

Citaat
POLARIS® is a naval system covering the full spectrum of maritime surveillance missions and protection of State interests at sea in the EEZ.

Thanks to its ability to integrate all involved maritime and ground units into a common network, POLARIS® strengthens intelligence gathering means and significantly increases reaction and engagement capabilities.

Based on an open architecture, POLARIS® processes a wide range of data, including from remote sensors. The correlation of all the retrieved data, analysed through an innovative tool for abnormal behaviour detection, helps the officer to take the most relevant decision quickly and react accordingly.

Key points:
- EASY TO INSTALL, OPERATE AND MAINTAIN
- ADAPTED TO NEW AND EXISTING SHIPS FOR MODERNIZATION
- OPERATED BY THE FRENCH NAVY IN INTERNATIONAL OPERATIONS (E. ATALANTA)
- QUALIFIED FOR UNMANNED SYSTEMS INTEGRATION

We krijgen daarmee dus een CMS volledig toegerust op functioneren in kustwateren en voor laag-geweldsspectrum operaties :angel:

En bij het 40 mm kanon liggen er meer opties dan die marineschepen.nl laat zien:
- BAE Systems Bofors 40Mk4 40mm
- Leonardo MARLIN 40mm
- Nexter and Thales Naval RapidFire 40mm ( 40CTA kanon)

De kans is natuurlijk wel heel groot dat het Franse Naval Group gaat kiezen voor het Franse kanon van Nexter en Thales.

De kans is heel groot dat FN de 12,7 mm RMG's mag gaan leveren als Belgisch bedrijf met de Sea DeFNder. Verder is het weinig schokkends en vind ik het vreemd dat er op dit moment nog steeds geen besluit genomen is over wat de schepen nu wel of niet gaan krijgen.

Ik verwacht ook niet dat Thales met de NS-50 het gaat worden maar dat we een (veel) simpeler systeem gaan krijgen vanwege de prijs die NG heeft begroot voor de schepen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

Citaat van: Huzaar1 op 07/04/2020 | 16:57 uur
Nou ja, als hier niet voor gekozen is, dan snap ik niet waarom er niet gekozen is voor 4x een zeer multi bruikbaar platform. Moest nu perse een dedicated systeem komen?
De enige reden die ik kan bedenken zijn de Belgen, die hebben mijnenjagen nog net niet uitgeroepen tot nationale sport.


Ik ga er maar vanuit dat er de NAVO ook de vraag gekomen is om zo'n systeem te leveren maar wat ik begreep van die studies is dat 4 stuks dan ook genoeg was geweest (i.c.m. OPV /LPD opties).
Maar we kunnen er ook wel vanuit dat het voor een deel te maken heeft met het zorgen dat de Belgen bij ons blijven voor het vMFF waardoor wij ook goedkoper kunnen bouwen.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 07/04/2020 | 15:20 uur
Zoals eerder gemeld zijn hiervoor studies gedaan om de OPv's en LPD's te gebruiken als platform. Daarnaast zou NL een 4 tal dedicated platformen aankopen maar alleen voor gebruik op de Noordzee.
Nou ja, als hier niet voor gekozen is, dan snap ik niet waarom er niet gekozen is voor 4x een zeer multi bruikbaar platform. Moest nu perse een dedicated systeem komen?
De enige reden die ik kan bedenken zijn de Belgen, die hebben mijnenjagen nog net niet uitgeroepen tot nationale sport.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 07/04/2020 | 12:05 uur
Krijg een steeds groter vraagteken bij de behoefte van deze capaciteit en een apart dedicated schip ervoor. Had de OPVS dan voorzien van zo'n toolkit. Zonde van geld en staal dit.

Zoals eerder gemeld zijn hiervoor studies gedaan om de OPv's en LPD's te gebruiken als platform. Daarnaast zou NL een 4 tal dedicated platformen aankopen maar alleen voor gebruik op de Noordzee.

Flyguy

#1864
Citaat van: Thomasen op 07/04/2020 | 12:24 uur
OPV's zijn niet geschikt voor inzet in het hogere spectrum. De vMCM waarschijnlijk ook niet, maar zou het wel moeten zijn.

Een Batch2 OPV of beter nog een soort XO achtig schip had zeker mijn voorkeur gehad. Maar er is wel een goede reden om er een platform aan te hangen. MCM is ontzettend  moeilijk én tijdrovend (en saai). Niet iets dat je er even bij doet. Alle eenheden zijn overvraagd. Dus niemand kan dat MCM er bijgaand doen.

4x XO a €250 mio had een mooi setje opgeleverd.

Overigens: een bakkerij! Dat is alvast een positieve verassing.

Ik ben toch zooo benieuwd naar hoe zeewaardig deze schepen worden. Voor de gebieden waar we de MCM's nu inzetten zal het wel prima zijn, ook al zullen ze af en toe wel vreselijk gaan rollen met die LxB verhouding. Ik ben het vooral eens met jouw opmerking dat deze schepen iets multifunctioneler hadden kunnen worden. OPV's langzamerhand deels exit en dan 6 van deze tobben met een iets mannelijkere romp (zeg 100-110m met een normale LxB houding) die ook kunnen patrouilleren op open zee was top geweest voor de flexibiliteit van de vloot, helemaal voor de Belgen... Die hadden gewoon 6x een force multiplier kunnen winnen voor alles van MCM tot ocean going patrouilles.

Ach ja, gepasseerd station. Gelukkig is er een bakker aan boord, dat dan weer wel.

Citaat van: Thomasen op 07/04/2020 | 12:41 uur
Kan ook Nederlands zijn.
Dat afbakbrood neemt echt tering veel ruimte in. En is ook niet overal goed te verkrijgen.
Zeker als je voor 60 man een maand meeneemt. Aan de andere kant, een bakker met bakkerij nemen denk ik nog steeds meer ruimte in. Whatever the reason, dit is gewoon goed haha.

Ben jij OPV boer trouwens? Hoe liggen die dingen in het water? Ik heb nog nooit ook maar een yard met een OPV gevaren, maar van wat ik hoor liggen ze altijd wel lekker stabiel. Dat is iets waar 'wij' als Nederlanders wel goed in zijn; onze schepen zijn altijd een tandje zeewaardiger dan die van de landen om ons heen zoals DK, BE en Swe, omdat ze naar de West moeten kunnen.

Harald

Citaat van: Thomasen op 07/04/2020 | 12:24 uur
Een Batch2 OPV of beter nog een soort XO achtig schip had zeker mijn voorkeur gehad.

.../...

4x XO a €250 mio had een mooi setje opgeleverd.

Idd, dat had ook mijn voorkeur. Tevens is een XO geen dedicated platform, wat speciaal ontworpen is voor MCM, daardoor voor meerdere taken inzetbaar.
Ook makkelijk te voorzien van kwa bewapening, .. Ja XO is groter, .... persoonlijk denk ik dat het dan beter inzetbaar zo zijn geweest.   

Harald

Citaat van: Thomasen op 07/04/2020 | 12:24 uur
Overigens: een bakkerij! Dat is alvast een positieve verassing.

Was vast een eis van de Belgen ...

:big-smile:  Voor de Belgische zeegebak ..   :P

Huzaar1

Krijg een steeds groter vraagteken bij de behoefte van deze capaciteit en een apart dedicated schip ervoor. Had de OPVS dan voorzien van zo'n toolkit. Zonde van geld en staal dit.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Waarom de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen kort en breed zijn - deel 2 over de nieuwe schepen voor België en Nederland

Sinds een jaar hebben we in Nederland en België een beeld van hoe de mijnenbestrijdingsvaartuigen er ongeveer uit gaan zien. In het begin was het een en ander vaag, maar met de rap naderende opleverdatum wordt steeds meer duidelijk over de binnen- en buitenkant van de nieuwe schepen. Deel 2 over de mijnenbestrijdingsvaartuigen. 


.../...

https://marineschepen.nl/nieuws/Bouw-en-onderhoud-mijnenbestrijdingsvaartuigen-Belgie-en-Nederland-interview-060420.html

Mourning

Citaat van: Harald op 16/03/2020 | 10:20 uur
Waarom niet aangesloten bij de FR/UK initiatief ?  Daar zit ook OCCAR geld in ? dus een "EU" onderzoek.

Ga het de Belgen vragen, ik heb geen idee. Deze optie bood waarschijnlijk 25 minder banen in Belgie ofzo...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).