Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 11/02/2020 | 16:57 uur
Yesss.... eindelijk  :big-smile:
snijden en lassen met dat staal .. ;)

En nu meteen tempo maken op het vMFF dossier!



jurrien visser (JuVi op Twitter)

De werkgroep Politiek en Defensietechniek van het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) heeft onderstaande opmerkingen en vragen over dit onderwerp (CSS). Deze zijn opgesteld op basis van openbaar beschikbare stukken en kennis en ervaring op het gebied van defensietechnologie. De opmerkingen en vragen betreffen uitsluitend
technologische of daarmee verband houdende aspecten.

https://drive.google.com/file/d/13Sr8xeuNYEdxdD4_mwRxIBKMZ3QWo6oR/view

Ace1

Kabinet besluit tot de bouw van nieuw marineschip Zr. Ms. Den Helder, en het mooie is: hij wordt nog in Den Helder afgebouwd ook

DEN HELDER
Het eerste oorlogsschip dat Den Helder gaat heten wordt ook in deze Noord-Hollandse plaats afgebouwd. Voor de regio Noordkop betekent dat veel extra werkgelegenheid.

Die onverwachte wending werd donderdagavond bekend nadat het kabinet wereldkundig maakte dat de regering ingestemd had met de bouw van een nieuw transportschip voor de Nederlandse oorlogsvloot.

Dat er voor het eerst een operationeel schip naar de marinestad vernoemd zou worden was al geruime tijd bekend. Maar dat scheepswerf Damen de afbouw van het vaartuig ook in Den Helder zou verrichten, is volkomen nieuw.

Tot nu toe werd de ruwbouw van moderne Nederlandse oorlogsschepen van deze omvang (200 meter) op de Roemeense werf van Damen gedaan. De praktijk was dat het vaartuig naar Vlissingen werd gesleept om daar te worden afgebouwd tot een marineschip dat kant en klaar het ruime sop kan kiezen. Nu wordt die bijzondere en arbeidsintensieve klus in Den Helder uitgevoerd.

Het is meer dan een halve eeuw geleden dat de Koninklijke Marine op de Rijkswerf Willemsoord oorlogsschepen liet bouwen. Dat waren echter nooit vaartuigen met de indrukwekkende afmetingen zoals die van het transportschip Zr.Ms. Den Helder, dat nu op stapel staat.

Damen Schelde Naval Shipbuilding bouwt het schip voor een bedrag van 374 miljoen. De Den Helder wordt 50 miljoen euro duurder en twee jaar later opgeleverd dan gepland. Er wordt geleund op het ontwerp van de Karel Doorman. Dit zusterschip is een slag groter en heeft meer mogelijkheden. Zr.Ms. Den Helder gaat in 2024 varen.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20191219_8495888/kabinet-besluit-tot-de-bouw-van-nieuw-marineschip-zr-ms-den-helder-en-het-mooie-is-hij-wordt-nog-in-den-helder-afgebouwd-ook

Ace1

Citaat van: Thomasen op 21/12/2019 | 10:44 uur
Systemen van het schip dat in onderhoud ligt hebben ook onderhoud nodig.
Het is wel mogelijk dat dit het gaat worden, maar niet te hopen. Kijk naar de Doorman en haar Ebola inzet, het is maar de vraag in hoeverre je tijd krijgt om zo'n systeem te integreren.
Er komt daarnaast ook wel wat meer bij kijken dan alleen dat ding erop schroeven.

Dat valt mee bij een MLG35.


Parera

#687
Citaat van: Thomasen op 21/12/2019 | 10:44 uur
Systemen van het schip dat in onderhoud ligt hebben ook onderhoud nodig.
Het is wel mogelijk dat dit het gaat worden, maar niet te hopen. Kijk naar de Doorman en haar Ebola inzet, het is maar de vraag in hoeverre je tijd krijgt om zo'n systeem te integreren.
Er komt daarnaast ook wel wat meer bij kijken dan alleen dat ding erop schroeven.

Ik verwacht ook niet dat we het op die manier gaan doen want te omslachtig zoals je aangeeft hebben ook de systemen onderhoud nodig.

Een systeem zoals de SEA RAM, Phalanx en Milenium gun zijn allemaal relatief modulair en "simpel" te plaatsen indien nodig voor de missie.



35 mm moet heel simpel te bevestigen zijn d.m.v. de container fittingen. Het schip hoeft alleen voorbereid zijn voor de aansluitingen en stroom.

Voor het CSS zou een 35 mm op de boeg + SEA RAM op de hangaar voldoende moeten zijn.

Parera

#686
Citaat van: Ace1 op 20/12/2019 | 14:33 uur
Dat vermoed ik ook er zal dan een  CIWS worden gebruikt van een schip wat in onderhoud ligt of men koopt de CIWS  gelijk aan met CIWS systemen die bedoeld zijn voor de vervanging van M fregatten.

Ik verwacht het laatste en misschien zelfs een modulair systeem als de 35 mm dat geplaatst kan worden op een schip naar keuze wanneer nodig (LPD of OAR's) of denk aan de combi RAM voor fregatten en SEARAM voor LPD,s & AOR's.

Ace1

Citaat van: Parera op 20/12/2019 | 10:26 uur
Ik vermoed dat we in de toekomst toe gaan naar een CIWS op dit soort schepen zoals de RFA dat doet. Alleen geplaatst wanneer nodig.

Dat vermoed ik ook er zal dan een  CIWS worden gebruikt van een schip wat in onderhoud ligt of men koopt de CIWS  gelijk aan met CIWS systemen die bedoeld zijn voor de vervanging van M fregatten.

Parera

Citaat van: Harald op 20/12/2019 | 08:54 uur
Defensie en Damen bereiken overeenstemming over nieuw bevoorradingsschip

https://marineschepen.nl/nieuws/D-brief-Combat-support-ship-naar-Tweede-Kamer-191219.html

kort citaat :

Het CSS zal ook niet worden voorzien van de eerder getoonde wapensystemen en radars. De vervanger van de Goalkeeper en het Softkill Torpedo Defensiesysteem worden "met het oog op het beschikbare projectbudget niet aan boord van het CSS geplaatst," schrijft staatssecretaris Visser in de D-brief. Wel is het schip voorbereid voor toekomstige installatie van deze systemen. De brief spreekt niet over sensoren, maar de mast die in de illustraties zichtbaar is, lijkt perfect voor een radar.

Ik vermoed dat we in de toekomst toe gaan naar een CIWS op dit soort schepen zoals de RFA dat doet. Alleen geplaatst wanneer nodig.

Harald

Defensie en Damen bereiken overeenstemming over nieuw bevoorradingsschip

https://marineschepen.nl/nieuws/D-brief-Combat-support-ship-naar-Tweede-Kamer-191219.html

kort citaat :

Het CSS zal ook niet worden voorzien van de eerder getoonde wapensystemen en radars. De vervanger van de Goalkeeper en het Softkill Torpedo Defensiesysteem worden "met het oog op het beschikbare projectbudget niet aan boord van het CSS geplaatst," schrijft staatssecretaris Visser in de D-brief. Wel is het schip voorbereid voor toekomstige installatie van deze systemen. De brief spreekt niet over sensoren, maar de mast die in de illustraties zichtbaar is, lijkt perfect voor een radar.

Lex

Lokale media in de Noordkop zijn erg enthousiast en schrijven gelijk dat Damen ook de v-MFF voor zowel BE als NL mag bouwen.
Een voorbeeld:

Kabinet besluit tot bouw van Combat Support Ship Zr.Ms. Den Helder

Door Redactie DHA -19 december 2019

Den Helder – Het kabinet heeft donderdagavond met een zogenaamde D-brief aan de Tweede Kamer voorgelegd, om met de bouw van het 'Combat Support Ship' Zr.Ms. Den Helder te starten. Met dit nieuwe schip wordt de bevoorradingscapaciteit van de Koninklijke Marine weer uitgebreid naar twee schepen. Een essentiële behoefte voor de marinevloot, waarvan Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) de bouw gaat begeleiden.

Directeur Hein van Ameijden van DSNS is verheugd met deze stap van het kabinet, maar wacht uiteraard het oordeel van de kamer nog af. "De Schelde is al 140 jaar de belangrijkste leverancier van Defensie en de Koninklijke Marine. Het is onze specialiteit om complexe marineschepen op tijd en binnen budget te leveren, waarbij altijd gebruik wordt gemaakt van een brede keten van Nederlandse toeleveranciers."

Deze maand was het precies tien jaar geleden dat de laatste opdracht voor de bouw van een groot Nederlands marineschip werd vergeven. Van Ameijden: "Gelukkig hebben we een gezonde exportmarkt, zodat we in tussenliggende jaren de in Nederland opgebouwde expertise op peil konden houden. Zo hebben we samen met de Nederlandse marinebouw tien fregatten voor buitenlandse klanten gebouwd. Daarnaast wordt momenteel gebouwd aan een zeer complexe ijsbreker voor de Australische autoriteiten. Door deze export opdrachten zijn we nu gereed en toegerust voor de komende projecten van de Koninklijke Marine."

2024
Het nieuwe Combat Support Ship voor de Koninklijke Marine, is gebaseerd op het ontwerp van het eerder door Damen gebouwde Joint Support Ship Zr.Ms. Karel Doorman. Door een bestaand ontwerp als basis te nemen, is het mogelijk om het schip in 2024 al op te leveren. Het bijna 200 meter lange schip krijgt een 75-koppige bemanning en kan daarnaast nog 75 extra opvarenden meenemen. Er is plek voor meerdere helikopters en zo'n 20 containers. De engineering van het CSS vindt grotendeels in Nederland plaats en een groot aantal componenten wordt geleverd door Nederlandse toeleveranciers aan Damen Schelde Naval Shipbuilding. Het CSS wordt door Damen in Roemenië gebouwd, waarna de scheepstoebehoren en het Combat Management Systeem in Den Helder worden geïnstalleerd.

DSNS bouwt naast het 'Combat Support Ship' ook de vervangers voor de M-fregatten van zowel de Belgische marine als de Nederlandse marine. Daarnaast is de werf vorige week, samen met haar Zweedse partner Saab Kockums, geselecteerd voor de volgende fase voor de vervanging van de Walrusklasse onderzeeboten.

Lex

Bouw nieuw bevoorradingsschip nadert start

Nieuwsbericht | 19-12-2019 | 16:00

De bouw van het nieuwe Combat Support Ship (CSS) Zr. Ms. Den Helder kan bijna beginnen. Met Damen Schelde Naval Shipbuilding is overeenstemming bereikt over de bouw en levering van een CSS volgens de eisen van Defensie. Staatssecretaris Barbara Visser stuurde het laatste benodigde document (D-brief) vandaag naar de Tweede Kamer. Als die akkoord is, staan alle seinen op groen.

De bouw van het nieuwe Combat Support Ship (CSS) Zr. Ms. Den Helder kan bijna beginnen. Met Damen Schelde Naval Shipbuilding is overeenstemming bereikt over de bouw en levering van een CSS volgens de eisen van Defensie. Staatssecretaris Barbara Visser stuurde het laatste benodigde document (D-brief) vandaag naar de Tweede Kamer. Als die akkoord is, staan alle seinen op groen.

Een 2e schip voor maritieme bevoorradingscapaciteit, is 1 van de maatregelen om de (gevechts)ondersteuning op peil te brengen. Als het Combat Support Ship er is, heeft de marine een volledige bevoorradingscapaciteit die nagenoeg permanent beschikbaar is. Deze wordt naast het CSS geleverd door het Joint Support Ship (JSS) Zr. Ms. Karel Doorman.

Met meer bevoorradingscapaciteit zijn maritieme operaties op zee, zowel in nationaal als internationaal verband, langer vol te houden. Dit vergroot de effectiviteit van (inter)nationale vlootverbanden en helpt de krijgsmacht bij het uitvoeren van de grondwettelijke taken. Het schip is wereldwijd inzetbaar en kan, beschermd door fregatten, opereren onder hoge dreiging.

Daarnaast is het in te zetten bij de bestrijding van drugssmokkel, het beheersen van vluchtelingenstromen en het verlenen van noodhulp.

Nederlands fabricaat
Het ontwerp van Zr. Ms. Den Helder is grotendeels gebaseerd op dat van Zr.Ms. Karel Doorman. Het CSS lijkt van buiten niet op het JSS, maar van binnen wordt veel hergebruikt. Het CSS is functioneel ook vergelijkbaar met het Joint Support Ship. Uitzondering zijn de functies strategisch zeetransport en logistieke ondersteuning vanaf zee (sea basing). Die heeft het CSS niet, omdat het alleen wordt ingezet voor maritieme bevoorrading.

De bouwopdracht is niet Europees aanbesteed. Defensie wil de kennis en kunde van het ontwerpen en bouwen van marineschepen in Nederland houden. De krijgsmacht beriep zich zodoende op het artikel 346 van het Verdrag Werking Europese Unie. Hierin staat dat lidstaten wezenlijke veiligheidsbelangen mogen beschermen. Dat heeft ook betrekking op de productie van Defensiematerieel.

Specificaties
Het bijna 200 meter lange schip krijgt een 75-koppige bemanning en kan daarnaast nog 75 extra opvarenden meenemen. Er is plaats voor meerdere helikopters en zo'n 20 containers. De €375 miljoen kostende bouw valt bijna €50 miljoen hoger uit dan eerder berekend. Dit komt onder meer door nieuwe eisen en ontwikkelingen in marinebouw, energie, milieu en beveiliging.

Bij het ontwerp is nu bijvoorbeeld nadrukkelijk gekeken naar brandstofverbruik en de uitlaatgassenuitstoot. De combinatie van dieselmotoren, rompvorm en schroefontwerp zorgt voor een verlaging van het brandstofverbruik van ongeveer 6 procent in vergelijking met de Doorman.

Oplevering
De oplevering staat gepland voor het 2e kwartaal van 2024. Een jaar later, in het 2e kwartaal van 2025, moet het CSS operationeel inzetbaar zijn.

Mindef

RTB

#680
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2019/12/19/bouw-nieuw-bevoorradingsschip-stap-dichterbij

Oplevering 2e kwartaal 2024
Operationeel inzetbaar 2e kwartaal 2025

Bemanning van 75 pers + 75 opstappers
Hangaarruimte voor meerdere helikopters
Ruimte voor 20 ISO containers

Kosten €375m 355,7m + 18,3m risicoreservering (€50m meer dan eerder begroot door nieuwe eisen omtrent marinebouw, energie, milieu en beveiliging)

Niet goedkoop, maar goed nieuws voor de KM.

Lex

Kamerbrief: Resultaten van de verwervingsvoorbereiding (D-fase) van het project 'Verwerving Combat Support Ship'

De brief

Kamerstuk, 19-12-2019