NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nu de vraag over de 8 NH90 TNFH en de (zoals het er nu uitziet) 8 resterende Cougars: of deze 16 helies (op termijn) één op één zullen worden vervangen door één Type.

Bij voorbeeld:

16 NH90 MTTH
of
16 UH 60 Black Hawks

En worden de 8 NH90 TNFH dan verkocht of toegevoegd aan het KM bestand (zodat de marine de beschikking krijgt over 20 NH90 in de gewenste maritieme uitvoering) ???

Harald

Citaat van: Elzenga op 05/06/2011 | 20:45 uur
als ik het goed begrijp hebben we dus niet de MTTH als variant maar de TNFH...een aantal van de 20 NFHs zijn uitgekleed of zoals ze zeggen "landscoped" waarbij de radarkoepel blijft zitten. Terwijl het dus prettiger was geweest als dat MTTHs waren geweest (gezien ook inzet vanaf de LPD en JSS). Maar dat bleek te duur of kon in de onderhandelingen niet meer worden geregeld begrijp ik. 

Je hebt gelijk, ik ben op het verkeerde been gezet doordat iedereen over de MTTH praat.
Maar zojuist op Defensiematerieel gekeken en JA, we hebben 12 NFH en 8 TNFH gekocht. Dus geen MTTH.

Aanvankelijk is een behoefte gesteld voor twintig NFH's. Naar aanleiding van de studie 'Integrale helikoptercapaciteit' is de behoefte gewijzigd in twaalf NFH's en acht maritieme transporttoestellen (Transport NFH; TNFH ). Deze acht helikopters moeten geschikt worden voor landgerichte operaties.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/defensiematerieel/defensiebreed/nh-90

Elzenga

#449
Citaat van: Harald op 05/06/2011 | 20:38 uur
ik heb even zitten te googlen, maar als ik het goed begrijp zijn er eigenlijk 3 typen NH90

1) NFH, de marine versie
2) TTH, de landmacht versie
3) MTTH, een uitgeklede marine versie, voor transportgebruik

Nederland heeft dus niet voor TTH, maar voor de MTTH gekozen. Dus heb je een loze radardrome aan de onderzijde, welke een TTH dus niet heeft.

Eigenlijk moet Nederland als vervanging van de Cougars niet de MTTH aanschaffen maar de TTH.

Dus of wat Elzinga voorsteld MTTH doorverkopen en daarvoor TTH kopen of....  wat nog beter is de MTTH houden, kunnen eventueel in de toekomst geupdate worden (voorzien van radar) en extra TTH bestellen, aantal : 10-15 stuks.
Want 12 NFH + 8 MTTH zijn niet voldoende om het gat van de Cougars op te vullen. De MTTH zullen eerst wel taken van de Cougars overnemen en later geheel besteld zijn voor de KM. En als de TTH binnenkomen zullen deze geheel de rol overnemen als Cougar-vervanger.
Dit zal wel niet binnen een paar jaar geregeld kunnen worden i.v.m. levertijden (denk ik).
als ik het goed begrijp hebben we dus niet de MTTH als variant maar de TNFH...een aantal van de 20 NFHs zijn uitgekleed of zoals ze zeggen "landscoped" waarbij de radarkoepel blijft zitten. Terwijl het dus prettiger was geweest als dat MTTHs waren geweest (gezien ook inzet vanaf de LPD en JSS). Maar dat bleek te duur of kon in de onderhandelingen niet meer worden geregeld begrijp ik. 

Harald

ik heb even zitten te googlen, maar als ik het goed begrijp zijn er eigenlijk 3 typen NH90

1) NFH, de marine versie
2) TTH, de landmacht versie
3) MTTH, een uitgeklede marine versie, voor transportgebruik

Nederland heeft dus niet voor TTH, maar voor de MTTH gekozen. Dus heb je een loze radardrome aan de onderzijde, welke een TTH dus niet heeft.

Eigenlijk moet Nederland als vervanging van de Cougars niet de MTTH aanschaffen maar de TTH.

Dus of wat Elzinga voorsteld MTTH doorverkopen en daarvoor TTH kopen of....  wat nog beter is de MTTH houden, kunnen eventueel in de toekomst geupdate worden (voorzien van radar) en extra TTH bestellen, aantal : 10-15 stuks.
Want 12 NFH + 8 MTTH zijn niet voldoende om het gat van de Cougars op te vullen. De MTTH zullen eerst wel taken van de Cougars overnemen en later geheel besteld zijn voor de KM. En als de TTH binnenkomen zullen deze geheel de rol overnemen als Cougar-vervanger.
Dit zal wel niet binnen een paar jaar geregeld kunnen worden i.v.m. levertijden (denk ik).

Versies

NFH: NATO Frigate Helicopter

De NFH versie is primair bedoeld voor onderzeebootbestrijding vanaf moederschepen (fregatten en jagers). Dit type wordt dan aangeduid als NH-90(M) waarbij de M staat voor Maritiem)

Verder kan dit type taken uitvoeren op het gebied van oppervlakte-oorlogvoering (i.c. aanvallen van andere oorlogsschepen m.b.v. zeedoelraketten), opsporing en redding (Search and rescue) en ondersteuning verlenen bij het onderscheppen van drugstransporten en het boarden (i.c. het aan boord laten van mariniers en/of politiepersoneel) van schepen (maritieme interdictie).

Ook kunnen deze toestellen beperkt worden ingezet bij luchtverdediging (mits uitgerust met Stinger raketten - of vergelijkbaar), bevoorrading van schepen (het zogenaamde vertrep - vertical replenishment) en troepentransport.

Deze toestellen zijn uitgerust om zowel overdag als 's nachts te kunnen vliegen en ook in slecht weer, als het schip niet stabiel is.

TTH: Tactical Transport Helicopter

De primaire rol van de TTH versie is het transport van 20 militairen of meer dan 2.500 kg aan vracht. Ook zijn de toestellen geschikt voor Search & Rescue.

Andere mogelijke taken zijn medische evacuaties (MEDEVAC - medical evacuation, met maximaal 12 brancards), speciale operaties, electronic warfare, vliegende commandopost, parachuting, VIP transport en opleiding.

De TTH heeft onder meer zelfdichtende brandstoftanks, i.v.m. het risico boven land beschoten te worden door afweergeschut.

Aangepaste versies

Een kruisbestuiving tussen de NFH en de TTH is de Marinised TTH (MTTH). Dit is een transporthelikopter voor gebruik vanaf zee. In wezen een TTH variant, maar voorzien van het landingsgestel en de opvouwbare rotorbladen van de NFH.

De TNFH (Tactical NFH) is een uitgeklede NFH, die net als de MTTH transporttaken vanaf zee moet uitvoeren. De TNFH is de "landscoped" versie van de NFH, maar dan zonder de zelfdichtende brandstoftanks van de TTH.


http://nl.wikipedia.org/wiki/NH-90

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 05/06/2011 | 19:25 uur
Citaat van: Lex op 05/06/2011 | 19:16 uur
Citaat van: Ace1 op 05/06/2011 | 19:13 uur
Dat is weer kortzochtig dan had men gelijk een standaard gehad met de KLU en had men veel centjes kunnen besparen en daardoor minder hoeven te bezuinigen.
Je gaat dan wel voorbij aan het feit dat de NH 90 voorbestemd was om de Lynx te vervangen en het initiëel een KM zaak was.
Nu wordt plotsklaps melding gemaakt van "vervangen van de Cougar". Dat is dus afwijken van het initiële plan.
Lex je heb gelijk maar als men de  Eurocopter AS532 SC gekocht had dan had men kunnen besparen met het inkopen van reserveonderdelen en had men bij eurocopter korting daarop kunnen krijgen 20 AS532 SC + 17 AS532 U2 = 37 AS532
Je praat hier over een oud model helikopter...in combinatie dan met Cougars die ook al niet meer de jongste zijn...dat lijkt me een stap terug. De NH90 komen gewoon. Dan zou ik meer zien in het doorverkopen van een aantal NH90s met die radarkoepel en daarvoor dan exemplaren kopen zonder. Of misschien kan er op dat vlak "geruild" worden met andere NH90 afnemers.

Poleme

Citaat van: Lex op 05/06/2011 | 19:16 uur
Citaat van: Ace1 op 05/06/2011 | 19:13 uur
Dat is weer kortzochtig dan had men gelijk een standaard gehad met de KLU en had men veel centjes kunnen besparen en daardoor minder hoeven te bezuinigen.
Je gaat dan wel voorbij aan het feit dat de NH 90 voorbestemd was om de Lynx te vervangen en het initiëel een KM zaak was.
Nu wordt plotsklaps melding gemaakt van "vervangen van de Cougar". Dat is dus afwijken van het initiële plan.
Errrrr,
Bij aanschaf van de Cougar midden jaren 90, werd deze als interim aanschaf gezien voor de NH-90.
In september 2004 gaf toenmalig CDS Dick Berlijn aanbevelingen voor de MinDef heli vloot op basis van de bevindingen, constateringen en conclusies uit de Studie Integrale Heli capaciteit.:
- Cougar.  Aanhouden tot de 15 jaars inspectie in de eerste helft van het tweede decennium.   Lopen de instandhoudingskosten op door bijvoorbeeld verminderde verkrijgbaarheid van onderdelen of is er een goede boekwinst te behalen bij vroegtijdige uitfasering van de Cougar.  Dan vervangen door... de NH-90 transport versie of door een mix van NH-90's en Chinooks.

- NH-90.   Het huidige contract wijzigen in 12 NFH's en 8 Maritime Tactical Transport Heli uitvoeringen, met een optie op nog eens 2 MTTH's.
Hij stond er op dat deze 20 NH-90's op de Kooy zouden blijven gestationeerd i.v.m. een goede interactie met de vloot.   Politici vonden echter dat er een 'nieuw evenwicht' moest komen bij MinDef.  En in het kader van doelmatigheid en betaalbaarheid zou de Kooy in hun ogen moeten worden opgeheven.

- AB412SP.   Rond 2008-2009 de Klu SAR taak vanaf Leeuwarden in samenspraak  aan de KM overdragen en de per vlieguur dure AB412SP's dan uitfaseren.
- Alouette III.  Zo spoedig mogelijk uitfaseren en de VIP vervoer taak afschaffen of uitbesteden.  Overal wordt bezuinigd, maar deze luxe capaciteit bestaat nog steeds.
- Chinook. 3 extra aanschaffen tot een totale vloot van 20 kisten, met een optie op 4 extra CH-47's.

Helaas, verwaarloos ronde op verwaarloos ronde levert kwantitatieve en structurele tekortkomingen op.  En daar ga je dan, 1 Apache en 2 Chinooks op hun klep.  Wie is de volgende?  (oef off topic)
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#445
Citaat van: Lex op 05/06/2011 | 19:16 uur
Citaat van: Ace1 op 05/06/2011 | 19:13 uur
Dat is weer kortzochtig dan had men gelijk een standaard gehad met de KLU en had men veel centjes kunnen besparen en daardoor minder hoeven te bezuinigen.
Je gaat dan wel voorbij aan het feit dat de NH 90 voorbestemd was om de Lynx te vervangen en het initiëel een KM zaak was.
Nu wordt plotsklaps melding gemaakt van "vervangen van de Cougar". Dat is dus afwijken van het initiële plan.

Precies!

20 NH90 voor de KM is een prima getal (en een uitstekende heli):4 voor de LCF's, 4 voor de OPV's, 2 voor de M's en respectievelijk 2+2+2 voor de LPD's en het JSS. Dan blijven er 4 over voor SAR en onderhoud.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 05/06/2011 | 19:13 uur
Citaat van: Poleme op 05/06/2011 | 19:02 uur
t.a.v. Ace1:  Er is niet gekeken naar de Eurocopter AS532 SC, alleen naar de Super Lynx 300, Seasprite SH-2G en SH-60R.

Dat is weer kortzochtig dan had men gelijk een standaard gehad met de KLU en had men veel centjes kunnen besparen en daardoor minder hoeven te bezuinigen.

Maak je niet ongerust, met het afgelopen Afganistan avontuur en de opeenvolgende bezuinigingsrondes was het budget lang en breed op... hadden we nu het zelfde verhaal gehouden over een ander type.

Ace1

Citaat van: Lex op 05/06/2011 | 19:16 uur
Citaat van: Ace1 op 05/06/2011 | 19:13 uur
Dat is weer kortzochtig dan had men gelijk een standaard gehad met de KLU en had men veel centjes kunnen besparen en daardoor minder hoeven te bezuinigen.
Je gaat dan wel voorbij aan het feit dat de NH 90 voorbestemd was om de Lynx te vervangen en het initiëel een KM zaak was.
Nu wordt plotsklaps melding gemaakt van "vervangen van de Cougar". Dat is dus afwijken van het initiële plan.

Lex je heb gelijk maar als men de  Eurocopter AS532 SC gekocht had dan had men kunnen besparen met het inkopen van reserveonderdelen en had men bij eurocopter korting daarop kunnen krijgen 20 AS532 SC + 17 AS532 U2 = 37 AS532

Lex

Citaat van: Ace1 op 05/06/2011 | 19:13 uur
Dat is weer kortzochtig dan had men gelijk een standaard gehad met de KLU en had men veel centjes kunnen besparen en daardoor minder hoeven te bezuinigen.
Je gaat dan wel voorbij aan het feit dat de NH 90 voorbestemd was om de Lynx te vervangen en het initiëel een KM zaak was.
Nu wordt plotsklaps melding gemaakt van "vervangen van de Cougar". Dat is dus afwijken van het initiële plan.

Ace1

Citaat van: Poleme op 05/06/2011 | 19:02 uur
t.a.v. Ace1:  Er is niet gekeken naar de Eurocopter AS532 SC, alleen naar de Super Lynx 300, Seasprite SH-2G en SH-60R.

Dat is weer kortzochtig dan had men gelijk een standaard gehad met de KLU en had men veel centjes kunnen besparen en daardoor minder hoeven te bezuinigen.

Lex

Citaat van: Poleme op 05/06/2011 | 19:02 uur
De Klu valt over de radarkoepel?  Bron a.u.b.
Gesprekken in het "veld', waar men een vergelijk trekt tussen NH90 en Cougar bij ops in niet vlak terrein.

Poleme

#439
Citaat van: Lex op 05/06/2011 | 18:16 uur
In deze video is het verschil tussen de "maritieme" en "landversie" zeer goed te zien.
De "maritieme" versie heeft aan de onderzijde een grote koepel en dat is waar die KLu over valt.
De Klu valt over de radarkoepel?  Bron a.u.b.

t.a.v. Ace1:  Er is niet gekeken naar de Eurocopter AS532 SC, alleen naar de Super Lynx 300, Seasprite SH-2G en SH-60R.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Elzenga

Citaat van: Lex op 05/06/2011 | 18:16 uur
In deze video is het verschil tussen de "maritieme" en "landversie" zeer goed te zien.
De "maritieme" versie heeft aan de onderzijde een grote koepel en dat is waar die KLu over valt.
Ja daar was ik al bang voor...er moet toch iets niet deugen... :(

Lex

In deze video is het verschil tussen de "maritieme" en "landversie" zeer goed te zien.
De "maritieme" versie heeft aan de onderzijde een grote koepel en dat is waar die KLu over valt.