NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 02/06/2011 | 01:33 uur
Citaat van: Elzenga op 02/06/2011 | 01:13 uur
Het uitblijven van de Nederlandse en Britse order was niet echt bevorderlijk voor de snelheid waarmee het programma wordt gerealiseerd...
Tuurlijk Elzenga, met de Tiger zijn ze nu nog steeds aan het aanrommelen en wij vliegen ondertussen alweer bijna 16(!) jaar met gevechtshelikopters rond.
Het is niet anders...die orders hadden veel impact gehad. En de Tiger is ook al een jaar operationeel actief in Afghanistan nu en was dat voor de Nederlandse inzet ook al geweest als we hem hadden gekozen indertijd. Die 16 jaar laat trouwens ook mooi the technology gap zien tussen beide toestellen. Maar goed, snellere levertijd was een voordeel van de Apache.
Citaat van: Nikehercules op 02/06/2011 | 01:33 uur
Uitgaande van het bericht over de Duitse bevindingen gaat het over zaken die ik niet meer als kinderziektes wil kwalificeren.
Dat bericht hoeft natuurlijk niet (meer) te kloppen, dus laten we hopen dat het meevalt.
Dat is inderdaad een oud bericht...en dat een toestel niet altijd aan alle eisen voldoet is dus ook niet bijzonder. Merkwaardig altijd dat dit bij Europese wapensystemen ontzettend kritisch wordt opgepakt terwijl het bij Amerikaanse systemen meestal niet eens wordt genoemd (ik gaf het voorbeeld al van de C-17).
Citaat van: Nikehercules op 02/06/2011 | 01:33 uur
Ik denk idd dat je gelijk hebt dat de luchtmacht de Cougars zelf aangeboden heeft, maar natuurlijk zijn ze daar wel rouwig om.
Heli's inleveren die de longen uit hun lijf gevlogen hebben om er vervolgens niets voor terug te krijgen vind niemand leuk.

Marja als er dan toch systemen uit moeten pak je de systemen waar je minder tevreden over bent.
En waar dus blijkbaar de kans wordt gezien om alsnog de toestellen te krijgen die men altijd al graag had willen hebben.

Poleme

#420
Citaat van: Ace1 op 02/06/2011 | 10:27 uur
Er is natuurlijk ook een ander alternatief voor de NH90 de Agusta Westland SuperLynx300 dat is een vergrote versie van de Lynx.

http://www.finmeccanica.it/Corporate/EN/Corporate/Settori/Elicotteri/Prodotti/Super_Lynx_300_Agusta_Westland/index.sdo
http://www.aircraftcompare.com/helicopter-airplane/Agusta-Westland-Super-Lynx-300/255
http://navy.org.za/files/Super_Lynx_300_Maritime_Helicopter.pdf      
De SH-14D Lynx & Cougar vervanger hoort een multi-functionele heli te zijn en dat is de Super Lynx 300 niet.   Dit geldt ook voor de Kaman SH-2F Seasprite.   Daarnaast klagen Super Lynx klanten over de onvoldoende functionerende onderdelen voorziening.  Met als gevolg een slechte inzetbaarheid.   Dit geldt nu ook voor de 'logistieke staart' van de NH-90.
Eigenaren van Sikorsky heli's hebben deze problemen niet, want deze fabrikant staat juist bekend om zijn zeer goede dienstverlening.
Huh, de SH-14D En Cougar vervanger?   Ja, al bij aankoop van de 17 Cougars werd deze helikopter als interim aankoop gezien voor de uiteindelijke NH-90.  Nu stromen er maar 20 NH-90's in, te weinig, dus vechten om de schaarse bullen.   
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: bergd op 02/06/2011 | 12:17 uur
Offtopic: voor degene die het interresant vinden blader het even door http://www.azo.nl/documents/RapportageNachtpilot.pdf

Trauma helicopters zijn daar te duur voor. Dit heeft te maken met de arts die mee vliegt. Het gebied wordt te groot voor de trauma heli, nu is het zo dat de lijn Urk-Almelo al te ver weg liggen vanaf UMCG Groningen/Nijmegen en Amsterdam. Als de trauma heli van het UMCG vervolgens de patienten vervoer daarbij moet doen, heb je een groot gebied wat niet gedekt is.

bergd,  een of twee extra traumahelicopters  aanschaffen voor het gebruik van patientenvervoer van de waddeneilanden is zo gebeurt dan heb je niet het probleem dat een groots gebied niet gedekt is. Maar je kan het natuurlijk ook uitbestenden aan een van de helibedrijven die aktief zijn op Den Helder Airport?

http://www.denhelderairport.nl/?category=business_luchtvaartmaatschappijen

bergd

Citaat van: bergd op 02/06/2011 | 12:06 uur
Citaat van: Ace1 op 02/06/2011 | 11:28 uur
Citaat van: bergd op 02/06/2011 | 11:26 uur
Klopt het dat de SAR ook de NH-90 gaat gebruiken? voor patientenvervoer waddeneilanden?
Dat lijkt me qua kosten effiecientie uit verhouding, zo'n grote heli voor het vervoer van hooguit 2 personen
Bijvoorbeeld de EC 155 of ander soorgelijke type kan die taak ook prima af. Kan de defensie de SAR niet afstoten en samen laten gaan met bijvoorbeeld de KNRM?

Ik benzelf een voorstander ervan patientenvervoer van de waddeneilanden uit te besteden aan trauma helicopters


Offtopic: voor degene die het interresant vinden blader het even door http://www.azo.nl/documents/RapportageNachtpilot.pdf

Trauma helicopters zijn daar te duur voor. Dit heeft te maken met de arts die mee vliegt. Het gebied wordt te groot voor de trauma heli, nu is het zo dat de lijn Urk-Almelo al te ver weg liggen vanaf UMCG Groningen/Nijmegen en Amsterdam. Als de trauma heli van het UMCG vervolgens de patienten vervoer daarbij moet doen, heb je een groot gebied wat niet gedekt is.

Ace1

Citaat van: dudge op 02/06/2011 | 11:53 uur
Citaat van: andré herc op 02/06/2011 | 11:36 uur
Het valt mij wel op dat nu ook de Zweden,en de Denen voor de Black/Sea Hawk kiezen,het toch wel een gevoelig verlies is in Europa voor de NH-90. :hrmph:

De Zweden kopen de seahawks naast de NH-90, de Denen weet ik niet, gaan die Blackhawks kopen? Die hebben toch juist fonkelnieuwe EH101's?

Dudge lees de volgende topic even door die gaat over de aanschaf van Seahawks

http://www.defensieforum.nl/Forum/empty-t20005.0.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 02/06/2011 | 10:35 uur
Citaat van: jurrienvisser op 02/06/2011 | 10:21 uur
Citaat van: dudge op 02/06/2011 | 10:00 uur
Het blijft dus wel een ingewikkelde markt.
Desondanks, staat op de lange termijn het voordeel m.i. aan dan kant van de NH90. Zeker als maritieme helikopter.

Maritiem staat de NH90 wat mij betreft niet ter discussie, het is denk ik een uitstekende keuze voor de KM.

8 NH90 van de KM in gebruik bij de Klu...

Als ze er een sqn Blakhawks van weten te maken met 20 blackhwaks en als de resterende 8 NH90 dan weer volledig KM worden dan zou ik dit alleen maar toejuichen.

We zullen het wel of niet mee maken....

Wat denk je nu zelf? De Cougars zijn reeds stilgezet omdat het geld op is. Er worden inmiddels 40 helikopters vervangen door een 20 tal, helaas een gebruikelijke verhouding. En nu denk je dat er ruimte is voor 20 Blackhawks? Nee, dat geloof ik absoluut niet. Als er al extra helikopters komen is dat op zijn vroegst een order in 2015, en dan is de NH-90 verder ontwikkeld en gebruikt, en de blackhawk verder verouderd. Het aanhouden van een groter aantal van de Cougar is het beste waar we op kunnen hopen.

Dat ben ik met je eens.

Ik regaeer alleen op de kennelijke wens (zoals verwoord op dit forum) van de Klu om Blackhawks te bezitten en te gebruiken.

Dus als er idd een spelletje wordt gespeeld en het resultaat zou zijn een x aantal (meer dan 8  Black Hawks) dan hebben ze een punt.

Ook ik hoop op het langer in dienst houden van meer Cougars, wat de aversie tegen dit toestel ook mogen zijn.

Stel er blijven 5 Cougars extra behouden (onder politieke druk) dan kan je er vergif op innemen dat deze tzt worden vervangen door NH90 waarbij de problemen wel zijn opgelost. (zou een prima optie zijn)

Een andere optie zou dan eventueel zijn om de KLu NH90 + de resterende Cougars in een batch te vervangen door een type als de Black Hawk...

bergd

Citaat van: Ace1 op 02/06/2011 | 11:28 uur
Citaat van: bergd op 02/06/2011 | 11:26 uur
Klopt het dat de SAR ook de NH-90 gaat gebruiken? voor patientenvervoer waddeneilanden?
Dat lijkt me qua kosten effiecientie uit verhouding, zo'n grote heli voor het vervoer van hooguit 2 personen
Bijvoorbeeld de EC 155 of ander soorgelijke type kan die taak ook prima af. Kan de defensie de SAR niet afstoten en samen laten gaan met bijvoorbeeld de KNRM?

Ik benzelf een voorstander ervan patientenvervoer van de waddeneilanden uit te besteden aan trauma helicopters


Trauma helicopters zijn daar te duur voor. Dit heeft te maken met de arts die mee vliegt. Het gebied wordt te groot voor de trauma heli, nu is het zo dat de lijn Urk-Almelo al te ver weg liggen vanaf UMCG Groningen/Nijmegen en Amsterdam. Als de trauma heli van het UMCG vervolgens de patienten vervoer daarbij moet doen, heb je een groot gebied wat niet gedekt is.

andré herc

Het valt mij wel op dat nu ook de Zweden,en de Denen voor de Black/Sea Hawk kiezen,het toch wel een gevoelig verlies is in Europa voor de NH-90. :hrmph:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Lex

Opvolger Sea King op bezoek in Koksijde

Koksijde - Een NH90-helikopter heeft dinsdagavond 31 mei een tussenstop gemaakt op de Basis Koksijde. Dergelijke type helikopters moeten binnenkort de beroemde Sea Kings vervangen.

Binnen afzienbare tijd worden de resterende vier Sea King-helikopters op de luchtmachtbasis van Koksijde, wereldberoemd in Vlaanderen door de serie 'Windkracht 10', vervangen. De Search & Rescue-helikopters van het 40ste smaldeel vertonen na jarenlange trouwe dienst ouderdomskwaaltjes. De vier – oorspronkelijk vijf – toestellen staan sinds 1976 in Koksijde. Vandaar dat het tijd wordt om plaats te maken voor een nieuwe vloot helikopters.

Het nieuwe model, de NH90, aangekocht door Defensie, moet de opvolger worden voor de reddingshelikopter. De NH90 die dinsdagavond een tussenstop maakte op de basis Koksijde was er een van de Nederlandse luchtmacht.

Krant van West-Vlaanderen,
woensdag 01 juni 2011 om 23u02

Lex

Citaat van: bergd op 02/06/2011 | 11:26 uur
Klopt het dat de SAR ook de NH-90 gaat gebruiken? voor patientenvervoer waddeneilanden?
In beide gevallen is dat correct.

Ace1

Citaat van: bergd op 02/06/2011 | 11:26 uur
Klopt het dat de SAR ook de NH-90 gaat gebruiken? voor patientenvervoer waddeneilanden?
Dat lijkt me qua kosten effiecientie uit verhouding, zo'n grote heli voor het vervoer van hooguit 2 personen
Bijvoorbeeld de EC 155 of ander soorgelijke type kan die taak ook prima af. Kan de defensie de SAR niet afstoten en samen laten gaan met bijvoorbeeld de KNRM?

Ik benzelf een voorstander ervan patientenvervoer van de waddeneilanden uit te besteden aan trauma helicopters

bergd

Klopt het dat de SAR ook de NH-90 gaat gebruiken? voor patientenvervoer waddeneilanden?
Dat lijkt me qua kosten effiecientie uit verhouding, zo'n grote heli voor het vervoer van hooguit 2 personen
Bijvoorbeeld de EC 155 of ander soorgelijke type kan die taak ook prima af. Kan de defensie de SAR niet afstoten en samen laten gaan met bijvoorbeeld de KNRM?


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 02/06/2011 | 10:00 uur
Het blijft dus wel een ingewikkelde markt.
Desondanks, staat op de lange termijn het voordeel m.i. aan dan kant van de NH90. Zeker als maritieme helikopter.

Maritiem staat de NH90 wat mij betreft niet ter discussie, het is denk ik een uitstekende keuze voor de KM.

8 NH90 van de KM in gebruik bij de Klu...

Als ze er een sqn Blakhawks van weten te maken met 20 blackhwaks en als de resterende 8 NH90 dan weer volledig KM worden dan zou ik dit alleen maar toejuichen.

We zullen het wel of niet mee maken....

Poleme

#407
Citaat van: Kapitein Rob op 01/06/2011 | 23:09 uur
Ik snap trouwens niet dat defensie niet ingaat op het aanbod van een de helft goedkopere helikopter. Het ding hoeft alleen maar mensen te kunnen vervoeren en een paar moeten nog een sonar kunnen laten zakken (al zal Den Haag dat laatste zelfs niet eens belangrijk vinden....). Ideale manier om wat budgetwinst te halen......
Hoe hoog zullen de annuleringskosten voor de NH-90 gaan uitvallen?  De EC725 mag dan wel goedkoop in aanschaf zijn.  Maar hoe zit het met de (toekomstige) exploitatie-, en opwaardering kosten van een heli die net als de Cougar afstamt van een kist uit de jaren 60?  Kan de EC725 na zeg 2026 nog wel door de industrie ondersteund worden?   Het zou zo maar eens kunnen dat de NH-90 over veel meer groei potentieel beschikt dan de EC725.
Een andere reden kan zijn, dat annulering van de NH-90 gevolgen heeft voor het 5,5% kleine werk aandeel.  Welke door NH Industries nog niet helemaal is ingevuld.

Noorse SAR heli piloten zien de civiele broer van de EC725, de EC225 wel als hun favoriet ten opzichte van de Sikorsky S-92, AW101 Merlin en NH-90.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.