Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

StrataNL

Ben benieuwd hoe lang het zal duren voordat we onder de 1% zitten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

dudge

Citaat van: Lex op 14/01/2016 | 18:16 uur
Kamerbrief Defensie-uitgaven

Minister Dijsselbloem van Financiën stuurt de Tweede Kamer een brief over de Defensie-uitgaven. De minister schrijft dat het kabinet extra geld beschikbaar heeft gesteld voor Defensie met de begrotingsakkoorden van 2013 en 2014 en in 2015 bij de ontwerpbegroting. Daarnaast treft het kabinet maatregelen op het gebied van terrorismebestrijding en zijn de budgetten van de inlichtingendiensten verhoogd.

MINFIN, 14-01-2016

In deze brief staat ook een overzicht betreffende het percentage BBP over meer dan een eeuw

Wow.
Dat is een treurig lijstje. Komt er dus eigenlijk op neer dat we nooit in de geschiedenis van Nederland zo weinig aan defensie uitgaven, relatief gezien.

Lex

Minister Asscher neemt geen nieuwe initiatieven

Geen hoop op akkoord met Marokko

Den Haag -
De hoop dat hij alsnog op het allerlaatste moment tot een akkoord kan komen met Marokko over aanpassing van het verdrag dat de export van uitkeringen regelt, acht minister Asscher (Sociale Zaken) nihil. ,,Ik zal geen initiatief meer nemen", zegt hij over zijn bereidheid met Marokko aan tafel te gaan.
 
Het kabinet wil de uitkeringen naar Marokko verlagen, maar Rabat ligt dwars. Mocht Marokko nog iets willen dan is het aan hen om over de brug te komen. Het zogeheten sociale zekerheidsverdrag - dat de export van uitkeringen regelt - gaat hij nu opzeggen. Aan opzegging kleven nadelen, benadrukt de PvdA-bewindsman. Bijvoorbeeld op het gebied van het controleren van fraude of vermogen van Nederlandse Marokkanen in Marokko. Maar de maat is vol. ,,Aanpassing is beter, maar als dat niet kan zeg ik niet 'nou laat maar zitten'."

Deadline

Asscher denkt dat er niet meer dan een theoretische kans is dat er voor de keiharde deadline van 1 juli alsnog een overeenkomst komt met Marokko. Vorig jaar stonden de handtekeningen al onder een akkoord, maar tot uitwerking in wetten kwam het niet. Ineens kwamen de Marokkanen met nieuwe eisen op de proppen, tot verbijstering van Asscher. Zo wilde Rabat ineens dat Nederland ook uitkeringen zou exporteren naar de Westelijke Sahara, een betwist gebied. Een eis waar Nederland volgens internationale verdragen onmogelijk aan kan voldoen.

Kiertje

De minister is nu helemaal klaar met de Marokkanen, al wil hij de deur niet definitief in het slot gooien. ,,Ik heb op alle mogelijke manieren duidelijk gemaakt dat de deur op een kier staat, dus als zij alsnog willen praten over de deal die er lag en ook getekend was, dan kan dat. Maar ik ga nu wel door." Dat betekent dat opzegging van het verdrag, per 1 januari 2017, in gang is gezet. De Tweede Kamer ging deze week akkoord en ook de Eerste Kamer zal binnenkort akkoord gaan. Door de opzegtermijn van een half jaar moet het voor 1 juli geregeld zijn.

Asscher: ,,Er was een fatsoenlijke afspraak tussen beide landen. Ik vind het heel jammer dat dat niet door kan gaan. Maar ik heb nu niks meer in m'n binnenzak zitten."

Telegraaf, do 14 jan 2016, 23:06

Elzenga

Citaat van: Lex op 14/01/2016 | 18:16 uur
Kamerbrief Defensie-uitgaven

Minister Dijsselbloem van Financiën stuurt de Tweede Kamer een brief over de Defensie-uitgaven. De minister schrijft dat het kabinet extra geld beschikbaar heeft gesteld voor Defensie met de begrotingsakkoorden van 2013 en 2014 en in 2015 bij de ontwerpbegroting. Daarnaast treft het kabinet maatregelen op het gebied van terrorismebestrijding en zijn de budgetten van de inlichtingendiensten verhoogd.

MINFIN, 14-01-2016

In deze brief staat ook een overzicht betreffende het percentage BBP over meer dan een eeuw
overzicht gekopieerd en zeer bruikbaar!

Lex

Kamerbrief Defensie-uitgaven

Minister Dijsselbloem van Financiën stuurt de Tweede Kamer een brief over de Defensie-uitgaven. De minister schrijft dat het kabinet extra geld beschikbaar heeft gesteld voor Defensie met de begrotingsakkoorden van 2013 en 2014 en in 2015 bij de ontwerpbegroting. Daarnaast treft het kabinet maatregelen op het gebied van terrorismebestrijding en zijn de budgetten van de inlichtingendiensten verhoogd.

MINFIN, 14-01-2016

In deze brief staat ook een overzicht betreffende het percentage BBP over meer dan een eeuw

Enforcer

Ach, dat is hetzelfde met die accijnsverhoging op gas die op 31-12-2105 bekent gesteld werd van meer dan 50%. Zelfde met de defensiebegroting. De roverheid komt met een heel klein verhaal waarin ze iets van je afpakken en een communicatie offensief wanneer ze een heel klein deel terug geven. En zo kunnen PvdA en VVD het allebei aan hun achterban verkopen....

Lex

Citaat van: DFT op 14/01/2016 | 16:00 uur
Pensioentegenvaller voor ambtenaar 

Naar nu blijkt was het douceurtje van Plasterk inderdaad van korte duur. Als er op korte termijn niets gebeurt moeten ambtenaren in april alweer een deel van hun salarisstijging inleveren.
Het was ook te mooi om waar te zijn, die loonstijging.  :sick:

Lex

Pensioentegenvaller voor ambtenaar 

Amsterdam -
De premie van ambtenarenfonds ABP moet in april opnieuw met een procentpunt omhoog.
   
Een ambtenaar met een gemiddeld bruto loon van 3500 euro op maandbasis gaat er op jaarbasis bijna honderd euro op achteruit. Dat heeft het grootste pensioenfonds van Nederland donderdag bekend gemaakt.

De verhoging van 17,8 procent naar 18,8 procent kan alleen voorkomen worden als sociale partners opnieuw een akkoord bereiken over een verdere versobering van de pensioenregeling.

In het totaal gaat om een tegenvaller van 350 miljoen euro. Tweederde komt voor rekening van het rijk.

Dekkingsgraad

Er moet extra geld bij omdat de dekkingsgraad van ABP verder verslechterde. Die kwam eind december uit op 97,2 procent wat betekent dat het pensioenfonds onvoldoende geld in kas heeft om aan alle verplichtingen te voldoen.

Omstreden

De inkt van het omstreden loonakkoord is nog niet droog of partijen moeten opnieuw rond de tafel. In dat akkoord sprak minister van Binnenlandse Zaken, Ronald Plasterk (PvdA), afgelopen zomer al eens een pensioenversobering af met de vakbonden. In ruil kregen ambtenaren een loonsverhoging nadat zij jaren op de nullijn hadden gestaan.

Sigaar

Iets minder dan de helft van de 5 procent loonstijging voor ambtenaren zou worden betaald uit de daling van de pensioenpremie.

De FNV noemde dat ,,een sigaar uit eigen doos" en keerde zich als grootste van vier vakbonden tegen de deal.

Naar nu blijkt was het douceurtje van Plasterk inderdaad van korte duur. Als er op korte termijn niets gebeurt moeten ambtenaren in april alweer een deel van hun salarisstijging inleveren.

Niet realistisch

In november vorig jaar maakte ABP al bekend dat de in het loonakkoord afgesproken premiedaling naar 17,4 procent gezien de financiële omstandigheden van het pensioenfonds niet realistisch was.

Lees ook: ABP vreest pensioenval

De premie daalde begin dit jaar daarom niet verder dan 17,8 procent, waardoor ambtenaren al een fractie van hun kersverse loonstijging zagen verdampen.

Loonakkoord

Houden partijen zich aan het loonakkoord, dat FNV weigerde te tekenen, dan betekent dat dat structurele premieverhogingen tot en met 2021 van de baan zijn.

Alleen als de situatie van het pensioenfonds dusdanig verslechtert dat zonder ingrijpen in de premie de pensioenen gekort of de pensioenopbouw voor werkenden verder verlaagd moet worden, zullen sociale partners opnieuw in onderhandeling moeten treden.

Dat moment komt nu een stuk sneller dan gehoopt. In het akkoord is sprake van een ,,open en reeël overleg over de mogelijkheid van incidentele premieopslagen, te financieren uit de dan beschikbare arbeidsvoorwaardenruimte." Of de FNV daaraan mee zal doen, is afwachten.

Rekening

Ook is afwachten of Den Haag de tegenvaller helemaal voor eigen rekening zal nemen.

In de onderwijssector vrezen ze dat de scholen zelf moeten opdraaien voor de extra kostenpost, indien vakbonden niet akkoord gaan met een nieuwe pensioenversobering.

DFT, do 14 jan 2016, 15:35

Enforcer

Citaat van: Zeewier op 13/01/2016 | 20:17 uur
Dat het mijn reet zal oxideren wie de juf van de Tweede Kamer wordt.
Dat wilde ik effe kwijt.  ;D

Aan de lichaamshouding van Pechtold was na de 3e ronde duidelijk te zien dat het hem wel uitmaakt, namelijk Arib. Er ligt duidelijk een deal met de PvdA. Wat mij betreft mag ze het worden, maar puur omdat ze hiermee dit kabinet nog verder om zeep gaat helpen.

Zeewier

Dat het mijn reet zal oxideren wie de juf van de Tweede Kamer wordt.
Dat wilde ik effe kwijt.  ;D

Elzenga

En daar is door betrokkenen ook lagere premie voor betaald tijdens de werkende jaren in Nederland?

En anders de ontwikkelingsrelatie nog eens herijken..
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/betrekkingen-met-nederland/inhoud/marokko

Lex

Citaat van: Telegraaf op 13/01/2016 | 18:19 uur
Verdrag Marokko gaat om tientallen miljoenen

Een addertje onder het gras is het samenwerkingsverdrag dat de Europese Unie en Marokko nastreven. Na een akkoord zou Nederland sowieso weer de huidige situatie moeten toepassen.
Dus ..... gewoon alles bij het oude laten en blijven uitkeren?  :sick:

Lex

Verdrag Marokko gaat om tientallen miljoenen

DEN HAAG -
Bij het bedrag dat aan Nederlandse uitkeringen naar Marokko vloeit, gaat het om enkele tientallen miljoenen euro's jaarlijks. Het is heel erg lastig om alles precies te specificeren, aldus een woordvoerder van het ministerie van Sociale Zaken over het socialezekerheidsverdrag met het Noord-Afrikaanse land.
   
Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat de meeste uitkeringen lager kunnen. De levenskosten in Marokko zijn immers lang niet zo hoog als in Nederland. Omdat Marokko dwarsligt, moet dan maar het hele verdrag worden opgezegd, aldus veel Kamerleden. Dan droogt een groot deel van de miljoenenstroom naar Marokko op.

Marokkaanse Nederlanders in Marokko verliezen hun AOW niet, maar ontvangen dan nog maar 50 procent van het wettelijk minimumloon. Zonder verdrag is immers niet meer te controleren of AOW-gerechtigden samenwonen. Nederland past deze strikte regel toe op alle landen waarmee geen verdrag is gesloten.

Minister Lodewijk Asscher wil eigenlijk het liefst het huidige verdrag met Marokko aanpassen. Door toepassing van het zogenoemde woonlandbeginsel zouden de meeste uitkeringen dalen. In sommige gevallen zouden echter verzachtende toestanden worden toegepast. De AOW zou in dat geval niet minder worden.

Een addertje onder het gras is het samenwerkingsverdrag dat de Europese Unie en Marokko nastreven. Na een akkoord zou Nederland sowieso weer de huidige situatie moeten toepassen.

Bij de uitkeringen voor Marokko gaat het, behalve om AOW, om de Algemene Nabestaandenwet, de arbeidsongeschiktheidsregelingen WAO en WIA, de Ziektewet, de kinderbijslag en het kindgebonden budget, een toeslag die afhangt van het inkomen.

Telegraaf, wo 13 jan 2016, 18:05

Elzenga

Citaat van: Mourning op 13/01/2016 | 10:23 uur
Absoluut GEEN Wilders aanhanger, maar ik zie het hele ''erge'' hier niet van in. Ja, hij heeft een 2e anonieme account... so, what? Als ik een bekende Nederlander zou zijn dan kan ik je garanderen dat ik daar, als ik dan inderdaad ook nog op Twitter actief zou zijn (waarschijnlijk wel), dan ook een tweede anonieme account voor zou aan maken.

Dus hij volgt Kim Holland... wederom... so, what? Het staat een ieder vrij om op Twitter iemand wel of niet te volgen en als hij het beeld wil creeren dat hij niemand volgt... het zou mij eerlijk gezegd worst wezen. Beetje kinderachtig, maar ach... dat is politici eigen, nietwaar?
Erg vind ik het ook absoluut niet. Alleen toont het weer Wilders hypocrisie richting zijn collega politici..qua uitspraken. Ook geeft het weer iets prijs van zijn zorgvuldig verzwegen achtergrond en voedingsbodems. Benieuwd trouwens wat mevrouw Wilders vond van zijn Kim Holland adoratie ;)

Zal het hem schaden?...nee...denk het niet. Zij die op deze gronden oordelen over hem stemden toch al niet op Wilders.

Zeewier

Citaat van: Mourning op 13/01/2016 | 15:29 uur
Misschien was dat meer symbolisch bedoelt?  :crazy:
Maar daar gaat het toch om, dat symbolische schild om buiten en binnen te scheiden? Natuurlijk wilt Geert Wilders bijhouden wat zijn oud-PVV'ers aan standpunten ontwikkelen en uitventen op twitter ter toetsing van eigen koers.