Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Lex

Nieuw materieel voor Defensie

DEN HAAG - Begin maart zijn door het Materieellogistieke Commando van de Landmacht zeventien DAF trekkers in ontvangst genomen en overgedragen aan het Bevoorradings- en Transportcommando.

Transport Online, 18-03-2021.

Zie: https://www.transport-online.nl/site/124848/nieuw-materieel-voor-defensie/

Master Mack

Volgens mij was er ook een plan voor een Vector met dubbele achteras. Misschien met een zwaar wapen op het dek zit het ook in de 12 ton range

DiepFries



Ik stel me een zware, moderne 6x6 Pinzgauer voor met zelfde Steyr en ruiten en schokdempers als Vector. Vervoer voor pallets, 10 pax of quads..

A man can dream..  8)

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 17/03/2021 | 15:59 uur
Wellicht zijn ze met zoiets bezig. Maar dan liever niet als dit voertuig, rijdend legoblok.

Nee ik gebruik de JTTV alleen als voorbeeld om aan te geven wat voor soort voertuig het moet zijn ;) Laat Defenture maar een mooi ontwerp maken als we zo iets zoeken, geen probleem voor NL industrie. En voor de SOF een prachtig platform met groot laadvermogen en/of wapendrager. Een ander voorbeeld is de Britse HMT Extenda Mk2 in de 6x6 variant een 12 ton's voertuig met een laadvermogen van 3800 kg.

https://supacat.com/wp-content/uploads/sites/3/2019/08/HMT-EXTENDA-MK2-2.pdf

Huzaar1

Citaat van: Parera op 17/03/2021 | 15:50 uur
Ik heb nog eens nagedacht en kwam uit bij de Belgische Unimog's, deze worden vervangen door nieuwe voertuigen van Jankel en die nieuwe voertuigen wegen ook net iets onder de 12 ton.



Misschien dat er binnen de NL SOF ook behoefte is naar een Light Tactical Transport Vehicle (LTTV) waarbij de eenheden meer mee kunnen nemen zoals extra munitie en voedsel voor langere missies?

https://jankel.com/wp-content/uploads/2020/07/Fox_LTTV_Spec_Sheet_2019-V3.pdf

Wellicht zijn ze met zoiets bezig. Maar dan liever niet als dit voertuig, rijdend legoblok.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Ik heb nog eens nagedacht en kwam uit bij de Belgische Unimog's, deze worden vervangen door nieuwe voertuigen van Jankel en die nieuwe voertuigen wegen ook net iets onder de 12 ton.



Misschien dat er binnen de NL SOF ook behoefte is naar een Light Tactical Transport Vehicle (LTTV) waarbij de eenheden meer mee kunnen nemen zoals extra munitie en voedsel voor langere missies?

https://jankel.com/wp-content/uploads/2020/07/Fox_LTTV_Spec_Sheet_2019-V3.pdf

DiepFries

#1613
Als ik in de zelfde hoek blijf als de quads en vector: is zo'n 12 ton vol voertuig (lege Buma) of ~10 ton als leeggewicht nog comfortabel te vervoeren in een Chinook? Ik zag eens een Italiaans ongerealiseerd concept voor een chinook transporteerbaar vrachtwagentje met neerklapbare panelen en zitplaatsen ietwat als een Mungo. Combineer dit wellicht met betere spreiding gewicht en betere mobiliteit voor de gewichtsklasse in een 6x6 model als de Total Mobility Vehicle (met raakvlakken op gebied van schokdempers en wielsturing) en je hebt een mooi versatile, expeditionary, commando etc SOF Support model?

Misschien is 12 ton ook wel een lost in translation van 12kN aangezien het verschil gewicht zo radicaal is. Maar goed bij de Vector was Ricardo UK ook deels betrokken.



delarey

Citaat van: Nikehercules op 16/03/2021 | 21:21 uur
Dat zou je de denken, maar wat dan? Het gaat hier ongetwijfeld over een prijzig maar zeer terreinwaardig voertuig, een niche. Buiten SOF zie ik daar niet direct een klant voor.

Eens, enige andere mogelijkheid die ik zou kunnen bedenken is de behoefte van het Korps Mariniers (± 100 amfibisch inzetbare pantserwielvoertuigen) zoals Extrabytes hieronder reeds suggereerde. 12 ton is wel weer een klap zwaarder dan de JLTV die hier eerder voor getest werd.

Nikehercules

#1611
Citaat van: delarey op 16/03/2021 | 21:17 uur
SOF zijn met de BuMa's en straks de softtop variant van de MTV (beiden grofweg zelfde gewichtsklasse) wel voorzien in deze categorie, zou je zeggen

Dat zou je de denken, maar wat dan? Het gaat hier ongetwijfeld over een prijzig maar zeer terreinwaardig voertuig, een niche. Buiten SOF zie ik daar niet direct een klant voor.

delarey

Citaat van: Parera op 16/03/2021 | 21:10 uur
Dat kan maar misschien zoekt de SOF ook nog wel een eigen voertuig wat zwaarder is dan de Vector. Je zit met 12 ton op een voertuig vergelijkbaar met de ATF Dingo of net boven het gewicht van de Fennek.

Het kan dus alle kanten op op dit moment.

SOF zijn met de BuMa's en straks de softtop variant van de MTV (beiden grofweg zelfde gewichtsklasse) wel voorzien in deze categorie, zou je zeggen

Parera

Citaat van: Extrabytes op 16/03/2021 | 21:04 uur
Kunnen dat niet de amfibische voertuigen van het korps mariniers zijn?

Dat kan maar misschien zoekt de SOF ook nog wel een eigen voertuig wat zwaarder is dan de Vector. Je zit met 12 ton op een voertuig vergelijkbaar met de ATF Dingo of net boven het gewicht van de Fennek.

Het kan dus alle kanten op op dit moment.

Extrabytes

Citaat van: DiepFries op 16/03/2021 | 20:43 uur
2 nieuwe artikelen over de financiele kant achter Defenture.

https://fd.nl/-/1377305/nieuwe-investeerder-voor-producent-van-militaire-voertuigen

https://www.quotenet.nl/quote-500/a35851430/benzinehoofd-jeroen-van-den-berg-haalt-versterking-bij-bouwer-legerjeeps/

Ik probeer mn hoofd te kraken over wat dit uit de behoefte van defensie kan zijn, help?

Kunnen dat niet de amfibische voertuigen van het korps mariniers zijn?

DiepFries

2 nieuwe artikelen over de financiele kant achter Defenture.

https://fd.nl/-/1377305/nieuwe-investeerder-voor-producent-van-militaire-voertuigen

https://www.quotenet.nl/quote-500/a35851430/benzinehoofd-jeroen-van-den-berg-haalt-versterking-bij-bouwer-legerjeeps/

CitaatEen ander plan is het in samenwerking met Defensie ontwikkelen van een zwaarder voertuig van 12 ton, waar de Vector 3,5 ton weegt.

Ik probeer mn hoofd te kraken over wat dit uit de behoefte van defensie kan zijn, help?

Lex

Citaat van: Ros op 15/03/2021 | 12:07 uur
Eerst maar afwachten wat er na 17 maart gaat/moet gebeuren en welke compromissen eruit komen rollen.  En vooral hoe lang het proces gaat duren eer er een nieuwe regering staat.
Dat is idd de grote vraag. Uw huidige MP, uitgaande van het feit dat zijn partij wederom de grootste zal zijn, heeft aangegeven dat het in het leven roepen van een Herstelfonds na 17 maart van het grootste belang is en dan pas de formatie. Ik ben benieuwd.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 15/03/2021 | 15:45 uur
De prijs/kosten staat ook al vast ?

Het definitieve ontwerp is nog niet af.... dus nee, maar of het (aanstaande) Kabinet zich hiermee gaat bemoeien?