Opvolging P-3C Orion

Gestart door Ace1, 20/11/2012 | 20:38 uur

Ace1

Citaat van: IPA NG op 20/01/2013 | 19:49 uur
Van die laatste bestaat naar mijn weten geen MPA versie.

Ik heb weleens een PDFje gezien op internet waarop stond dat het wel mogelijk was, helaas kan ik dat niet meer terug vinden.

IPA NG

Van die laatste bestaat naar mijn weten geen MPA versie.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Ace1


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 20/01/2013 | 18:44 uur
Jou idee gaat juist ten koste van de jachtvloot

Ook dit is natuurlijk BS, je kan het ook omkeren, heeft de jachtvloot van defensie baat gehad bij het verpatsen van de P3C.... het antwoord is heel simpel: nee.

Als defensie deze donkere tijden achter zich heeft gelaten dan wordt het de hoogste tijd om het budget ze herzien, want doen we dat niet en trekken we de volgende 20 jaar door in vegelijking met 1990 dan hebben we nog net genoeg uitzendkrachten om op de 3e disndag van september de route van de goudenkoets te voorzien van een erehaagje.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 20/01/2013 | 18:44 uur
Jou idee is onbetaalbaar IPA, NG Defensie moet bezuinigen waar denk jij de poen vandaan te halen?
Alleen 6 of 7 C-295's  zijn betaalbaar, daarnaast ben ik postitief dat Airbus de C295 van winglets gaat voorzien.


Betaalbaarheid is een rekbaar begrip en mede afhankelijk van de nieuwe visie incl het gewenste ambitieniveau daarnaast hoeft dit idee ook niet in 2013 te worden ingevoerd.

Ik mag toch aannemen dat "we" een keer klaar zijn met de crisis en met roofmoord op defensie.


Ace1

Citaat van: IPA NG op 20/01/2013 | 18:33 uur
Misschien is het iets om 6 C-295's te kopen inclusief 4 MPA modules en die dan in te zetten in de West en eventueel elders.
Een tweede squadron zou dan beschikken over 6 tot 8 P-8's voor het zwaardere werk bij bijvoorbeeld de Hoorn van Afrika en voor scenario's in het hogere geweldsspectrum. Eventueel in combinatie met Eurohawks of zo, bijvoorbeeld 6 om 4. Of alleen Poseidon's. Zou ook geweldig zijn.

Jou idee is onbetaalbaar IPA, NG Defensie moet bezuinigen waar denk jij de poen vandaan te halen?
Alleen 6 of 7 C-295's  zijn betaalbaar, daarnaast ben ik postitief dat Airbus de C295 van winglets gaat voorzien.


Citaat van: IPA NG op 20/01/2013 | 18:33 uur
Dit alles mag alleen niet ten kosten gaan van de jachtvloot m.i.

Jou idee gaat juist ten koste van de jachtvloot

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 20/01/2013 | 18:33 uur
Misschien is het iets om 6 C-295's te kopen inclusief 4 MPA modules en die dan in te zetten in de West en eventueel elders.
Een tweede squadron zou dan beschikken over 6 tot 8 P-8's voor het zwaardere werk bij bijvoorbeeld de Hoorn van Afrika en voor scenario's in het hogere geweldsspectrum. Eventueel in combinatie met Eurohawks of zo, bijvoorbeeld 6 om 4. Of alleen Poseidon's. Zou ook geweldig zijn.

Dit alles mag alleen niet ten kosten gaan van de jachtvloot m.i.

Ik kan mij hier volledig in vinden, de jachtvloot is natuurlijk weer een ander verhaal.

Ace1


IPA NG

#72
Citaat van: jurrien visser op 20/01/2013 | 18:26 uur
Exact.

Misschien is het iets om 6 C-295's te kopen inclusief 4 MPA modules en die dan in te zetten in de West en eventueel elders.
Een tweede squadron zou dan beschikken over 6 tot 8 P-8's voor het zwaardere werk bij bijvoorbeeld de Hoorn van Afrika en voor scenario's in het hogere geweldsspectrum. Eventueel in combinatie met Eurohawks of zo, bijvoorbeeld 6 om 4. Of alleen Poseidon's. Zou ook geweldig zijn.

Dit alles mag alleen niet ten kosten gaan van de jachtvloot m.i.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 20/01/2013 | 18:14 uur
Lijkt mij een goede mix. De C-295 is goedkoop, voldoet prima voor patrouilles en kan ook voor andere taken gebruikt worden (transport, special forces droppen etc.), de P-8 is dan weer geschikt voor langere afstanden en voor de jacht op onderzeeërs. Iets waar ik de C-295 te licht bewapend voor vind.

Exact.

IPA NG

Citaat van: jurrien visser op 20/01/2013 | 15:57 uur
Citaat van: Elzenga op 20/01/2013 | 15:38 uur
De keuze zou voor mij de C-295 MPA blijven. Met dan Leeuwarden als thuisbasis.

Misschien bied een gezonde mix (6-8 x 2) een flexible oplossing, de C295 voor activiteiten in brown water gebieden en de P8 meer voor blue water een langdure patrouille missies.

De eventuele thuisbasis Leeuwarden zou wat mij betreft ook het meest voor de hand liggen.

Waar teken ik?

Lijkt mij een goede mix. De C-295 is goedkoop, voldoet prima voor patrouilles en kan ook voor andere taken gebruikt worden (transport, special forces droppen etc.), de P-8 is dan weer geschikt voor langere afstanden en voor de jacht op onderzeeërs. Iets waar ik de C-295 te licht bewapend voor vind.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 20/01/2013 | 17:13 uur
de P8 lijkt me te groot worden als toestel voor Nederland

Zoveel veschil zit er toch niet tussen een Boeing 737 en een Airbus 319?

Oorlogsvis

Heb geen mening over wat voor type toestel er moet komen, maar dat er zo'n type toestel moet komen lijkt me wel duidelijk !..ook bij vredesmissies zijn dit soort toestellen van onschatbare waarde om inlichtingen te verzamelen en ASW is en wordt steeds belangrijker.

Harald

Ik neig ook meer naar een toestel voor Nederland in het type zoals de Airbus A319 MPA of C295 MPA of juist de ASW-versie.

de P8 lijkt me te groot worden als toestel voor Nederland

De A319 heeft voor mij nu even de voorkeur ivm gelijkwaardig aan de Orion.
Maar is deze versie en ook type al eens aangeboden aan landen of verkocht ?

Airbus A319 MPA :
The A319 MPA is a long range maritime patrol and ASW aircraft developed by Airbus Military. The aircraft can be deployed in anti-submarine and anti-surface warfare, intelligence, reconnaissance and surveillance missions.
Designed with larger access doors, the aircraft allows easier component replacement.
The A319 MPA comes with an option for universal aerial refuelling receptacle slipway installation (UARRSI) for aerial refuelling.
The 3.7m long fuselage cross-section allows setting up of a spacious cabin housing six operator consoles, a galley, a toilet, electronic equipment racks and sonobuoy storage.
The A319 MPA is fitted with anti-submarine and anti-surface weapon systems. The aircraft can carry a variety of weapons internally and on wing-pylons. The internal bomb-bay can house eight weapon stations for torpedoes, depth charges, mines and other ASW weaponry. Four under-wing points can hold missiles to attack naval or land-based targets.