Nederland in nieuwe expeditiemacht

Gestart door Sparkplug, 01/12/2015 | 11:25 uur

Ros

Conclusie......Hennis tekent alles wat je haar voorschotelt. Niet gehinderd door tekorten aan materiaal en een chronisch geldgebrek.

Mourning

Ik dacht dat het een Brits-Frans initiatief was en niet alleen Brits. Toch? Verder interessant dat Noordwegen! Weet iemand waar dat ligt?  :devil:

Tenslotte de meerwaarde lijkt mij dat er een operationeel en snel-inzetbaar hoofdkwartier is dat de hersenen vormt van het JEF. Dat staat er gewoon en is klaar voor inzet. Geen eindeloos gezever m.a.w. over wie iets te zeggen heeft in het hoofdkwartier. Tenminste de Britten een beetje kennend... hoop ik dat.

Verder ben ik als we met andere landen samenwerken een groot voorstander van zo veel mogelijk intensieve samenwerking met de Britten. Als we van twee krijgsmachten in Europa veel kunnen leren dan zijn het die van Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Waarbij Het Verenigd Koninkrijk voor mij dan nog iets meer de voorkeur geniet i.v.m. de taal en de overeenkomsten op verschillende vlakken die we met de Britten m.i. een stuk meer hebben dan met de Fransen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Elzenga

Wat is de meerwaarde boven de NAVO snelle reactiemacht en de EU battlegroups? dat heb ik nog niet helemaal helder..hoezeer ik Europese militaire samenwerking ook toejuich...

Sparkplug

Nederland in nieuwe expeditiemacht

Redactie Defensie-Platform | 30 november 2015

Minister Hennis van Defensie ondertekende vandaag in het Lancaster House in Londen het oprichtingsdocument voor de Joint Expeditionary Force (JEF). De JEF is een initiatief van Groot Brittanniƫ en is een snelle expeditiemacht die overal ter wereld ingezet kan worden. De eenheid is volgens het ministerie van Defensie opgebouwd rond Britse eenheden en wordt ingezet in tijden van crisis.

De Nederlandse inbreng bestaat uit het Nederlandse deel van de UK/NL Amphibious Force, bestaande uit eenheden van het Korps Mariniers en schepen, zoals Zr. Ms. Karel Doorman. Per inzet wordt bekeken aan wat voor soort eenheden er behoefte is. Nederland levert sinds juni van dit jaar al een kolonel aan de staf van de JEF.

Naast Nederland en Groot Britannie tekenden ook de ministers van Defensie uit Denemarken, Estland, Letland, Litouwen en Noordwegen het oprichtingsdocument. Volgens minister Hennis is het goed dat meer landen betrokken zijn. Op Defensie.nl zegt ze: 'We willen deze samenwerking versterken en verbeteren. Samen trainen maakt het mogelijk bij inzet snel te schakelen'.

Minister Hennis zei dat de JEF los staat van de NAVO, de EU of andere instellingen. "De JEF is volledig complementair, maar werkt conform NAVO-doctrines en -standaarden waardoor integratie in de NAVO-systemen, zoals bijvoorbeeld de VJTF, naadloos verloopt. De JEF kijkt echter breder en is ook inzetbaar voor EU- en VN-missies, of andere inzet."

http://defensie-platform.nl/nederland-in-nieuwe-expeditiemacht/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.