Light Tanks... de toekomst ?

Gestart door Harald, 07/06/2016 | 13:51 uur

Umbert

Citaat van: Huzaar1 op 04/03/2022 | 12:52 uur
Overigens is het zeer goed nieuws dat Duitsland het defensie budget heeft verhoogt. Maar heeft neveneffecten. Het Duitse leger zal haar bestellingen bij KMW, Rheinmetall en weet ik waar gigantisch opvoeren. Deze grote orders zullen de Nederlandse orders overschaduwen. Ik hoop dat onze goede banden onze behoeftes kunnen veiligstellen. Een positieve noot is dat de producenten hun productie capaciteiten zullen opkrikken. Ik vrees dat alleen ook zij kampen met personeels tekorten.

Er gebeurt godsakker exact hetzelfde als in de jaren 30. NL verhoogt in aanloop van spanningen in 36,37 en 38 ook haar defensie budget. Om bij het uitbreken van oorlog in Europa in 39 eindelijk een afdoende budget beschikbaar te stellen. Helaas was de productie order capaciteit hiervan totaal vol. En toen het echt misging werd wat er op transport stond voor NL omgekeerd of geconfisqueerd.

Plus dat er nu een tekort aan Hardware (grondstoffen en capaciteit) en software (mens) is, zal erg moeilijk worden om dit op tijd recht et breien.
Misschien artikel in grondwet aanpassen met de 2% regel om dit in een verdere toekomst te voorkomen, want het is gewoon dom dat we voor de zoveelste keer met de broek op de enkels zijn komen te staan als het ernst wordt. Ja we hadden kunnen bezuinigen op ons leger na het einde van de koude oorlog maar zoals het westen en dus ook wij hebben gedaan blijkt nu onverantwoord te zijn. En laten we wel wezen geen van de grote partijen in onze volksvertegenwoordiging kan zich aan onttrekken qua verantwoording, want de een riep nog harder om te bezuinigen als de ander. Hebben we hier iets aan nee, maar gewoon puntje van aandacht en verbetering.

Huzaar1

Overigens is het zeer goed nieuws dat Duitsland het defensie budget heeft verhoogt. Maar heeft neveneffecten. Het Duitse leger zal haar bestellingen bij KMW, Rheinmetall en weet ik waar gigantisch opvoeren. Deze grote orders zullen de Nederlandse orders overschaduwen. Ik hoop dat onze goede banden onze behoeftes kunnen veiligstellen. Een positieve noot is dat de producenten hun productie capaciteiten zullen opkrikken. Ik vrees dat alleen ook zij kampen met personeels tekorten.

Er gebeurt godsakker exact hetzelfde als in de jaren 30. NL verhoogt in aanloop van spanningen in 36,37 en 38 ook haar defensie budget. Om bij het uitbreken van oorlog in Europa in 39 eindelijk een afdoende budget beschikbaar te stellen. Helaas was de productie order capaciteit hiervan totaal vol. En toen het echt misging werd wat er op transport stond voor NL omgekeerd of geconfisqueerd.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 04/03/2022 | 10:41 uur
Er wordt atm gewerkt aan de nieuwe defensie visie 2022. Die houdt rekening met 2% BNP budget.

Eerst moet officieel het budget naar 2% worden getild, dat moet dan formeel worden toegewezen. Of in ieder geval de plannen financieel worden ondersteund. Dan zullen ook inhoud van die plannen naar voren komen. Na het uitkomen van de visie verwacht ik wat meer nieuws.

De behoefte van CLAS lag op +-52 tanks. Gezien de grote nood aan slagkracht voor land optreden verwacht ik eerder 2x tank bataljon dan 1.
Gaan weer naar beetje normale aantallen hoop ik ...

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 04/03/2022 | 10:41 uur
Er wordt atm gewerkt aan de nieuwe defensie visie 2022. Die houdt rekening met 2% BNP budget.

Eerst moet officieel het budget naar 2% worden getild, dat moet dan formeel worden toegewezen. Of in ieder geval de plannen financieel worden ondersteund. Dan zullen ook inhoud van die plannen naar voren komen. Na het uitkomen van de visie verwacht ik wat meer nieuws.

De behoefte van CLAS lag op +-52 tanks. Gezien de grote nood aan slagkracht voor land optreden verwacht ik eerder 2x tank bataljon dan 1.

Bedankt voor de duidelijke reactie. Dan gaan we maar massaal zitten duimen voor de visie 22  :angel:

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 04/03/2022 | 09:19 uur

Hoe ik het voor me zie? 55 tot 95 Leopard2a7+
Staan in 2026 op de mat. Leveringen beginnen in 2024.

Alsof we gisteren begonnen zijn met gesprekken met KMW. Die lopen al even.
Waarom rolt die niet van de band binnen 10 jaar exact?
Er zijn dus al gesprekken met KMW?
Als er in 2026 geleverd kan worden zeg ik doen
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: Parera op 04/03/2022 | 10:03 uur
Voor de duidelijkheid ;

Is dit hoe jij het voor je ziet of gaat dit gebeuren?

Zo opvallend genoeg is daar nog niets over naar buiten gekomen qua contracten o.i.d. En zijn dit nieuwe leo2's of gemoderniseerde ex-BW ?

*** Als je hier iets over kan / mag zeggen uiteraard ***

Er wordt atm gewerkt aan de nieuwe defensie visie 2022. Die houdt rekening met 2% BNP budget.

Eerst moet officieel het budget naar 2% worden getild, dat moet dan formeel worden toegewezen. Of in ieder geval de plannen financieel worden ondersteund. Dan zullen ook inhoud van die plannen naar voren komen. Na het uitkomen van de visie verwacht ik wat meer nieuws.

De behoefte van CLAS lag op +-52 tanks. Gezien de grote nood aan slagkracht voor land optreden verwacht ik eerder 2x tank bataljon dan 1.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

#373
Citaat van: Huzaar1 op 04/03/2022 | 09:37 uur
Maar hoezo interim? Denk je dat deze hier volgend jaar staan dan? Ook niet hoor.

Nee voor NL is dit niks.
@Huzaar1 ... ik reageer op de opmerking van Zander, of het een optie was om eerst die KF41-120 aan te schaffen. Daarom mijn reactie dat een CV90-120 dan meer voor de hand zou liggen.
En idd dat was ook mijn punt met "dat kost ook tijd en geld" dat deze eerst ook verder ontwikkeld moeten worden.

En in het tijdsschema wat jij aangaf met nieuwe 2A7+ dan moet je daar helemaal niet meer over nadenken en gelijk gaan tekenen voor de aanschaf ervan. 

Parera

#372
Citaat van: Huzaar1 op 04/03/2022 | 09:19 uur

Hoe ik het voor me zie? 55 tot 95 Leopard2a7+
Staan in 2026 op de mat. Leveringen beginnen in 2024.

Alsof we gisteren begonnen zijn met gesprekken met KMW. Die lopen al even.
Waarom rolt die niet van de band binnen 10 jaar exact?

Voor de duidelijkheid ;

Is dit hoe jij het voor je ziet of gaat dit gebeuren?

Zo opvallend genoeg is daar nog niets over naar buiten gekomen qua contracten o.i.d. En zijn dit nieuwe leo2's of gemoderniseerde ex-BW ?

*** Als je hier iets over kan / mag zeggen uiteraard ***

Huzaar1

Citaat van: Harald op 04/03/2022 | 09:28 uur
Voor NL zie ik dan, als er een light tank gekozen zou worden als interim oplossing, meer heil in CV90-120, meer standaardisatie binnen NL
maar moet ook nog verder ontwikkeld worden, kost ook tijd en geld.

+1
Super, gelijk tekenen.  ;)

Maar hoezo interim? Denk je dat deze hier volgend jaar staan dan? Ook niet hoor.

Nee voor NL is dit niks.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Zander op 04/03/2022 | 09:08 uur
En toch,....
We hebben wel op de korte/middellange termijn iets van vuurkracht nodig. Welke reële oplossing zie jij voor je dan?
De Leo 2a7 rolt voor ons echt niet binnen 10 jaar van de band. Andere, niet Europese opties liggen nog minder voor de hand.

Voor NL zie ik dan, als er een light tank gekozen zou worden als interim oplossing, meer heil in CV90-120, meer standaardisatie binnen NL
maar moet ook nog verder ontwikkeld worden, kost ook tijd en geld.

Citaat van: Huzaar1 op 04/03/2022 | 09:19 uur

Hoe ik het voor me zie? 55 tot 95 Leopard2a7+
Staan in 2026 op de mat. Leveringen beginnen in 2024.

+1
Super, gelijk tekenen.  ;)


Huzaar1

Citaat van: Zander op 04/03/2022 | 09:08 uur
En toch,....
We hebben wel op de korte/middellange termijn iets van vuurkracht nodig. Welke reële oplossing zie jij voor je dan?
De Leo 2a7 rolt voor ons echt niet binnen 10 jaar van de band. Andere, niet Europese opties liggen nog minder voor de hand.


Hoe ik het voor me zie? 55 tot 95 Leopard2a7+
Staan in 2026 op de mat. Leveringen beginnen in 2024.

Alsof we gisteren begonnen zijn met gesprekken met KMW. Die lopen al even.
Waarom rolt die niet van de band binnen 10 jaar exact?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 04/03/2022 | 09:04 uur
Nee. Ik zie niet in waarom dit iets zou zijn voor ons.
En toch,....
We hebben wel op de korte/middellange termijn iets van vuurkracht nodig. Welke reële oplossing zie jij voor je dan?
De Leo 2a7 rolt voor ons echt niet binnen 10 jaar van de band. Andere, niet Europese opties liggen nog minder voor de hand.
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: Zander op 04/03/2022 | 08:37 uur
Is die KF41-120 niks voor onze cavalerie. Voorlopig hebben we geen zicht op tanks in de gelederen, dus als interim oplossing tot die draak van een MGCS zijn intrede kan gaan doen......

Nee. Ik zie niet in waarom dit iets zou zijn voor ons.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Is die KF41-120 niks voor onze cavalerie. Voorlopig hebben we geen zicht op tanks in de gelederen, dus als interim oplossing tot die draak van een MGCS zijn intrede kan gaan doen......
People are sheep

Harald

Citaat van: Mourning op 03/03/2022 | 22:01 uur
Ehmmm.... dus de enigste kandidaat die nog over is maakt gebruikt van het Ajax-chassis? :confused: Een chassis waar de Britten de afgelopen jaren nogal wat problemen mee hadden en niet de minste.

Heb overigens ook al een tijdje niets meer over vernomen v.w.b. of die problemen inmiddels misschien eindelijk (!!!) eens zijn opgelost, hetgeen mij doet vermoeden dat dat (nog) niet het geval is.



Misschien dat achter de schermen deze wel naar voren geschoven zal worden, ... KF41-120mm

CitaatVarious nations are interested in acquiring the Lynx as a next-generation replacement for their aging inventories. The platform is currently a strong contender in Australian and Slovak IFV modernization plans and is competing for the USA's Optionally Manned Fighting Vehicle (OMFV) programme.


Mobility and firepower: Rheinmetall presents the Lynx 120 mechanized fire support vehicle

Rheinmetall has just unveiled the latest addition to the company's Lynx next-generation combat vehicle family. The Düsseldorf-based technology group has now developed a mechanized fire support variant of the Lynx KF41 IFV. Called the Lynx 120, this unique platform merges a tried-and-tested turret concept and the proven 120mm smoothbore cannon with the Lynx KF 41 chassis. The new mechanized fire support variant of the Lynx offers the user outstanding fire support and anti-tank capabilities.

Thanks to a well-balanced blend of lethality, protection, mobility and survivability, the Lynx 120 is the perfect additional battlefield asset for Lynx platform users. Featuring off-the-shelf components, meticulous engineering reduces the vehicle's weight, while customizable protection packages round out the package. The vehicle architecture has been simplified and provides an open 'plug-and-play' capability for future upgrades, while complying with, and adapting to, NATO standards.
Because armed forces have to cope with future challenges such as high-tech combat systems at a time when conventional solutions and concepts have reached the limits of their performance, the Lynx 120 is designed to deliver maximum lethality and firepower on tracks paired with the latest defence technologies to keep adversaries at bay.

Utilizing the Lynx KF 41 modular chassis and a scalable large-calibre turret concept, the Lynx 120 is a high-performance solution, harbouring vast growth potential and an assured overmatch capability. Just a couple of weeks ago, Rheinmetall Defence Australia unveiled a combat support vehicle (CSV) variant of the Lynx: now there is the fire support version as well.

The basic idea behind the Lynx 120 design concept is to provide a combat system that offers maximum operational performance in combination with logistic advantages within a reasonable timeframe at a realistic cost.
The vehicle's main armament is a Rheinmetall 120mm smoothbore gun, derived from the main armament of the Leopard 2. It can fire state-of-the-art DM11 programmable high-explosive (HE) projectiles. Its secondary armament includes a coaxial machine gun. Moreover, the commander's independent weapon station will feature an additional .50 cal. machine gun.
A 360° camera system with automatic target detection and tracking reduces the crew's workload in all operational scenarios.

Special protection modules enable a mission-specific response to ballistic threats, improvised explosive devices, explosively formed penetrators and artillery fire, and can be quickly mounted with limited tools. Moreover, the Lynx 120 can be readily equipped with the proven, already fielded Rheinmetall Active Defence System, or ADS, to defeat rocket-propelled grenades and antitank missiles. Additional armour packages and active protection systems can be provided on request.

Various nations are interested in acquiring the Lynx as a next-generation replacement for their aging inventories. The platform is currently a strong contender in Australian and Slovak IFV modernization plans and is competing for the USA's Optionally Manned Fighting Vehicle (OMFV) programme. Hungary became the launch customer in 2021. Going beyond strictly military aspects such as increased interoperability and capability upgrades, major localization elements form an integral part of these procurement plans, aimed at boosting local industry and creating jobs.

https://www.edrmagazine.eu/mobility-and-firepower-rheinmetall-presents-the-lynx-120-mechanized-fire-support-vehicle