Het project Galileo

Gestart door Ros, 29/12/2005 | 13:19 uur

KapiteinRob

En wat is het defensienieuws hierbij?

Rob
Forumbeheerder

Lex

Europa unaniem over bouw eigen gps-satellieten

BRUSSEL - De EU-landen hebben vrijdag unaniem een akkoord bereikt over de bouw van dertig navigatiesatellieten. Het akkoord was mogelijk nadat Spanje een controlecentrum kreeg toegezegd.
De Spaanse verkeersminister Fernando Palao lag sinds donderdagmiddag dwars, omdat hij een controlecentrum eiste op Spaans grondgebied.
Voor de satellieten waren echter al centra voorzien in het Zuid-Duitse München en het Italiaanse Fucino. Over wat er in Spanje dan gecontroleerd gaat worden, zei de Duitse minister Tiefensee: "Dat zien we dan wel weer."

Bouwprojecten

Het Europese navigatiesatellietsysteem moet in 2013 functioneren. De bouwprojecten worden onderverdeeld in systeemplanning, satellietconstructie, lanceerinstallaties, controlecentra en bedrijfsvoering.
Vorige week vrijdag was er na maandenlang touwtrekken een akkoord bereikt over de financiering van het project. Ook dat was een moeizaam bereikt compromis. Duitsland, Groot-Brittannië en Nederland verzetten zich toen tegen de wijze waarop het dure project zou worden betaald.

Positiebepaling

Galileo moet met dertig satellieten in de ruimte de Europese verbeterde versie van het Amerikaanse gps-systeem voor positiebepaling op aarde worden. Het project is in totaal begroot op 3,4 miljard euro.
Eén satelliet hangt al in de ruimte, maar het project zal niet voor 2013 volledig zijn gerealiseerd. Ooit was het de bedoeling dat het volgend jaar al operationeel zou zijn.

Automobilisten

De satellieten zijn de duurste EU-aankoop ooit. De gps-satellieten moeten Europa onafhankelijk maken van Amerikaanse of andere navigatiesystemen. Automobilisten kunnen er hun navigatieapparaten als TomTom op instellen, terwijl de overheid het kan gebruiken voor de registratie bij rekeningrijden.
Het zogeheten Galileo-project (vernoemd naar de Italiaan die ontdekte dat de aarde om de zon draait) komt beschikbaar in vijf à tien megacontracten.

Vooral de grote Europese bedrijven als Thales en EADS komen daarvoor in aanmerking. Het Nederlandse Dutch Space uit Leiden, eigendom van EADS, dingt naar de bouw van zonnepanelen voor alle satellieten.

(c) ANP Uitgegeven: 30 november 2007 16:59

Lex

LUXEMBURG - De EU-landen zijn diep verdeeld over de financiering van het prestigieuze satellietenproject Galileo. De tegenstellingen zijn zo groot dat de EU-regeringsleiders er waarschijnlijk pas in december definitief over zullen besluiten.
Dat bleek dinsdag in Luxemburg tijdens overleg van EU-ministers van transport. Nederland, Groot-Brittannië en Duitsland zijn om verschillende redenen de belangrijkste tegenstanders van een voorstel van de Europese Commissie. Die wil de nog benodigde 2,1 miljard euro halen uit de niet-uitgegeven landbouwsubsidies financiering.

Teruggave

Nederland en Groot-Brittannië willen dat het geld zoals vorig jaar afgesproken teruggaat naar de 27 EU-landen. Duitsland wil juist dat Galileo gefinancierd wordt door de landen die meedoen in het Europese ruimtevaartagentschap ESA.

Verbeterde versie

Galileo moet met dertig satellieten in de ruimte de Europese verbeterde versie van het Amerikaanse GPS-systeem worden. Het project is in totaal begroot op 3,4 miljard euro.

Nu.nl
Uitgegeven: 2 oktober 2007 14:18

Gozo

Citaat van: lex op 28/07/2007 | 00:45 uur
Citaat van: Gozo op 28/07/2007 | 00:32 uur
In het Nederlands zijn landennamen onzijdig, met het lidwoord "het" en het bezittelijk voornaamwoord is dan dus "zijn".
In het traditionele Engels zijn landennamen vrouwelijk en zou de zin dus moeten luiden: God bless America and her GPS system, maar  GPS heeft al het woord system in zich, namelijk de derde letter van de afkorting S staat voor system , dus is het woordje system overbodig en dus foutief gebruikt.  Beetje purisme kan geen kwaad op een forum .
Alvorens je jezelf een hoop problemen op de hals haalt, ware het wel zo verstandig voorgaande opmerkingen van een duidelijk vootbeeld te voorzien, cq je posting aan te passen middels voobeelden.



Als je voorbeelden nodig hebt om je stelling te schragen, boet je qua kracht in op je eigen stelling, bovendien geef ik slechts de taalregels weer en reageerde ik op Kap. Rob, omdat hij aangaf dat het hers, his of its moest zijn. Hij heeft daar dus gelijk in. Daarnaast ga ik ervan uit dat een ieder de voorbeelden kan bedenken. Heb ik dan problemen als ik dat nu niet doe? Lijkt me sterk. Nu weer terug naar het topic?

Lex

Citaat van: Gozo op 28/07/2007 | 00:32 uur
In het Nederlands zijn landennamen onzijdig, met het lidwoord "het" en het bezittelijk voornaamwoord is dan dus "zijn".
In het traditionele Engels zijn landennamen vrouwelijk en zou de zin dus moeten luiden: God bless America and her GPS system, maar  GPS heeft al het woord system in zich, namelijk de derde letter van de afkorting S staat voor system , dus is het woordje system overbodig en dus foutief gebruikt.  Beetje purisme kan geen kwaad op een forum .
Alvorens je jezelf een hoop problemen op de hals haalt, ware het wel zo verstandig voorgaande opmerkingen van een duidelijk vootbeeld te voorzien, cq je posting aan te passen middels voobeelden.


Gozo

Citaat van: Kapitein Rob op 26/05/2007 | 14:45 uur
Citaat van: Iris op 21/05/2007 | 11:19 uur
God bless America and their GPS system  :D (;))

Als je corrigeert, waarde Iris, moet je het wel goed doen. "Their" is een meervoudsvorm en kan alleen gebruikt worden als er had gestaan "United States (of America)", wat ook meervoud is. Louter "America" is enkelvoud en dan moet je dus his of hers gebruiken. Ik heb verder geen idee welke van deze twee (of zelfs misschien wel "it"), maar "their" is sowieso fout.....

In het Nederlands zijn landennamen onzijdig, met het lidwoord "het" en het bezittelijk voornaamwoord is dan dus "zijn".
In het traditionele Engels zijn landennamen vrouwelijk en zou de zin dus moeten luiden: God bless America and her GPS system, maar  GPS heeft al het woord system in zich, namelijk de derde letter van de afkorting S staat voor system , dus is het woordje system overbodig en dus foutief gebruikt.  Beetje purisme kan geen kwaad op een forum :D

Lex

EU, US to make GPS and Galileo satellite networks compatible

The European Union and the United States agreed on Thursday to make the US GPS satellite navigation system and its EU rival Galileo compatible, they said in a joint statement.
EU and US experts agreed on plans for a signal, dubbed multiplexed binary offset carrier or MBOC, to be used by both the popular US Global Positioning System and the EU's Galileo system, which is still in development.
In the future, users will be able to receive signals from both systems, which would allow for more precise services and wider geographical coverage.
The military-run GPS, developed in the United States and due to be updated, has long been used in cars, boats and aircraft for positioning as well in mapping, fisheries and scientific research.
Meanwhile, Europe's Galileo system is intended to be a rival to GPS, but it has failed to get off the ground due to cost over-runs and bickering among the private contractors.
A Commission spokesman said the agreement would allow GPS to be more precise even when there was strong interference, allowing it to locate an object to within 3.5 metres (11.5 feet) instead of 10 currently.
Galileo, which is scheduled to be operational in 2012, is supposed to be able to locate an object to within one metre.

Thu Jul 26, 1:27 PM ET
AFP

Lex

Geen extra Nederlands geld voor Galileo

DEN HAAG - Het kabinet wil geen vers geld pompen in het overeind houden van het Galileo-project voor dertig gps-satellieten. Andere Europese projecten zullen mogelijk moeten wijken of het met minder geld moeten doen.

Volgens CDA-verkeersminister Camiel Eurlings zet het kabinet in op "herprioritering in Europa". "We gaan geen extra Nederlands belastinggeld erin steken", zei hij dinsdag desgevraagd. "We moeten de tering naar de nering zetten."

Ramkoers

Nederland lijkt daarmee op ramkoers te liggen met EU-voorzitter Duitsland. De Duitse staatssecretaris voor Wetenschap Peter Hintze zei vorige week nog dat de EU-landen "in principe" doorgaan met Galileo en in juni alleen nog de financiering hoeven af te spreken. Minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken) liet daarna weten dat er nog geen groen licht was van Nederlandse kant.

Het Galileo-project is na het afhaken van een consortium van acht bedrijven, dat er financieel in zou stappen, onzeker geworden. De totale kosten kunnen oplopen tot bijna 4 miljard. De Europese Unie heeft al 1,2 miljard erin gestoken.

Eurlings wil nog steeds proberen om enkele van de afgehaakte private partijen te interesseren voor het project, merkte hij ook nog op.

anp | Uitgegeven: 29 mei 2007 17:27

KapiteinRob

Citaat van: robbiebee op 27/05/2007 | 13:45 uur
Mag ik zeggen lekker belangrijk , taalfouten corrigeren tot op het bot  :angel:

Gr Rob

Dat mag je vinden en zeggen; ik roep alleen dat als je aan het corrigeren slaat, je dit wel goed moet doen.

robbiebee

Mag ik zeggen lekker belangrijk , taalfouten corrigeren tot op het bot  :angel:

Gr Rob
Logistiek bij de KMar het is geen baan  maar een Roeping :police:

KapiteinRob

Citaat van: Iris op 21/05/2007 | 11:19 uur
God bless America and their GPS system  :D (;))

Als je corrigeert, waarde Iris, moet je het wel goed doen. "Their" is een meervoudsvorm en kan alleen gebruikt worden als er had gestaan "United States (of America)", wat ook meervoud is. Louter "America" is enkelvoud en dan moet je dus his of hers gebruiken. Ik heb verder geen idee welke van deze twee (of zelfs misschien wel "it"), maar "their" is sowieso fout.....

Iris

Citaat van: robbiebee op 18/05/2007 | 15:43 uur
JA JA,
2010 dat gaan we vast halen. Maar zonder Europees nav systeem. De snelheid waarmee de EU / Europa werkt word het wel 2020....
Ze kunnen de weg vast niet vinden  ;D.
Citaat van: robbiebee op 18/05/2007 | 15:43 uur
God bless america ( and his GPS system ) :angel:
God bless America and their GPS system  :D (;))
︻┳テ=一

This is my rifle. There are many like it but this one is mine!

Na 5 jaar lezen op defensieforum, eindelijk gesolliciteerd!

19-9-2011 gesolliciteerd voor matroos operationele dienst
20-9 contact gehad met werving en selectie
??-9 persoonlijke vragenlijst ingevul

robbiebee

JA JA,
2010 dat gaan we vast halen. Maar zonder Europees nav systeem. De snelheid waarmee de EU / Europa werkt word het wel 2020....

God bless america ( and his GPS system ) :angel:

Groeten Robbbb
Logistiek bij de KMar het is geen baan  maar een Roeping :police:

Dennis123

Ze moeten gewoon is opschieten met dit systeem. Zeker voor in de scheepsvaart wordt dit een geweldig systeem. Gezien dit velen malen nauwkeuriger is dan GPS.
Bovendien zijn we bij GPS inderdaad afhankelijk van de Amerikanen. Deze kunnen elk moment dat ze willen GPS "uizetten" zodat alleen hun krijgsmacht er nog mee kan werken naar het schijnt, en volgens mijn lessen over GPS op school :P
Nou ben ik zelf niet bang dat ze dit zullen doen, maargoed altijd handig om een alternatief te hebben. Zeker nu het Russische alternatief steeds veder aftakeld.
Sowieso is het een leuk alternatief voor Defensie, want nauwkeurig op bijvoorbeeld de meter ipv 6. Is nog minder kans op nevenschade en burgerslachtoffers bij door dit systeem aangestuurde raketten.

Ik zie alleen maar voordelen. Al ben ik inderdaad ook bang dat als de EU zich ermee gaat bemoeien dat het weer een bodemloze geldput wordt. Maar als de EU is voor 1x wel eengezind en krachtig hier achter gaat staan. Eventueel met flink wat investeringen van bedrijven die veel aan Galileo hebben, zoals bijvoorbeeld de bedrijven die navigatiesoftware produceren. Zie ik best wel in dat Galileo snel en goed gerealiseerd kan worden. Wat mij betreft mogen ze er in ieder geval is even flink de vaart inzetten.
Wie weet dat tegen de tijd dat ik mijn vaarbevoegdheid heb, Galileo zo betrouwbaar is dat we wel die peilingen mogen gebruiken voor kustnavigatie. Iets waarvoor GPS niet gebruikt mag voor mag worden door haar onnauwkeurigheid.

Mikemans

te duur en onzinnig, meteen mee stoppen. Als het aangestuurd gaat worden door Europa verwordt het tot een project waar niets uitkomt terwijl er weer lekker veel overheidsgeld (lees geld van jou en mij) in de zakken van de rijken der aarde gaat verdwijnen. ZOdra de overheid erbij gemoeid is c.q. betaald vermenigvuldigt het bedrijfsleven zijn prijs met tien.