European Amphibious Initiative

Gestart door Lex, 31/01/2013 | 16:25 uur

StrataNL

Citaat van: JdL op 07/10/2016 | 17:07 uur
Ik zag op de Facebook pagina van de Rotterdam NH90's op het dek staan, kon niet zien van wie ze waren.

Italië, staan op de Cavour.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

JdL

Citaat van: Harald op 03/10/2016 | 14:11 uur
Italië zal zeker ook wel helicopters inzetten, NH90 ? AH101 ?
Ik zag op de Facebook pagina van de Rotterdam NH90's op het dek staan, kon niet zien van wie ze waren.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Lex

Gaarne on-topic blijven; dit topic gaat niet over vervangende helikopters.

Lex,
Algeheel beheerder

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#36
Citaat van: ARM-WAP op 03/10/2016 | 18:38 uur

Het enige dat ik me daarbij kan voorstellen is iets als een Mil MI-24 of MI-35. En dat is om voor de hand liggende redenen geen optie.


Army Slowly Nears Apache, Black Hawk Replacements

http://www.rollcall.com/news/topic-a-defense/army-slowly-nears-apache-black-hawk-replacements

Another Baby Step For Army Aviation's 'Top Priority'

http://breakingdefense.com/2016/08/another-baby-step-for-army-aviations-top-priority/

US Army Future Vertical Lift helicopter reinvention prototypes will be flying in 2017

http://www.nextbigfuture.com/2015/01/us-army-future-vertical-lift-helicopter.html

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/10/2016 | 17:18 uur
het vervangen van zowel de Apache en de BlackHawk....

Tot nu toe zijn daar de plannen dat dit één basis kist is/wordt met afgeleide varianten, het zou in het tijdsbeeld passen en vermoedelijk is tegen die tijd nog geen serieus Europees alternatief beschikbaar.
Het enige dat ik me daarbij kan voorstellen is iets als een Mil MI-24 of MI-35. En dat is om voor de hand liggende redenen geen optie.

In Europa hebben we geen echte evenknie van de Apache... En of men aan een ontwerp bezig is? Lijkt me niet. De Tigre is alvast geen succes te noemen.

'We' maken goed heli's in Europa... maar wanneer het op defensie aankomt begint weer ieder land met zijn specifieke eisen... Daar moet ook eens wat aan gedaan worden. Maakt het ontwerp- en productieproces niet alleen duurder maar ook langer... Wat dat betreft zou een eengemaakte EU-defensie mss wel een voordeel hebben: schaalvoordeel dat stukken dichter bij het Amerikaanse komt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 03/10/2016 | 18:01 uur
Een ontwerp, meerdere functies..... mmmmhhh... lijkt mij niet de juiste weg. Hoe voorkom je dat het jack of all trades wordt en tegelijkertijd master of none?

Geen idee of ze dat concept doorzetten, tijd zal het leren.

DvdW

Een ontwerp, meerdere functies..... mmmmhhh... lijkt mij niet de juiste weg. Hoe voorkom je dat het jack of all trades wordt en tegelijkertijd master of none?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Ik hou heel voorzichtig de optie open dat een Cougar opvolger parallel gaat lopen met de Apache vervanger en kijk hiervoor met name naar de VS waar begin jaren dertig een begin zal worden gemaakt met het vervangen van zowel de Apache en de BlackHawk....

Tot nu toe zijn daar de plannen dat dit één basis kist is/wordt met afgeleide varianten, het zou in het tijdsbeeld passen en vermoedelijk is tegen die tijd nog geen serieus Europees alternatief beschikbaar.

JdL

Citaat van: Harald op 03/10/2016 | 10:24 uur
En welke helicopters heeft Nederland met zijn Zr Ms Rotterdam meegegeven ? .... 2 Cougars !! ...
Cougar Helicopters zijn onmisbaar ..
Waar zijn de NH90's ? .. of de (ongeschikte) Chinooks   

Jammer, dat de NL Defensie niet wil investeren in hun Cougar vloot of vervanging, maar wel een groot deel van de Maritieme helicopter inzet wordt gedaan door dit "werkpaard".
+1
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Harald

#30
Citaat van: Sparkplug op 03/10/2016 | 13:53 uur
Maar 2 van 18 helikopters zijn Nederlands? Dan ben ik benieuwd hoeveel door bijvoorbeeld Frankrijk en Spanje worden ingezet.



Als je naar de foto kijk, zie ik ;  (deze foto is genomen bij de oefening in 2010.... maar gezien de deelnemende landen vergelijkbaar , denk ik)
Seakings -> UK of spanje
UH-1      -> Spanje
Cougar   -> NL
Gazelle   -> Frankrijk

Italië zal zeker ook wel helicopters inzetten, NH90 ? AH101 ?

Harald


Sparkplug

Citaat van: Harald op 03/10/2016 | 10:24 uur
En welke helicopters heeft Nederland met zijn Hr Ms Rotterdam meegegeven ? .... 2 Cougars !! ...
Cougar Helicopters zijn onmisbaar ..
Waar zijn de NH90's ? .. of de (ongeschikte) Chinooks   

Maar 2 van 18 helikopters zijn Nederlands? Dan ben ik benieuwd hoeveel door bijvoorbeeld Frankrijk en Spanje worden ingezet.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Harald op 03/10/2016 | 10:24 uur
En welke helicopters heeft Nederland met zijn Hr Ms Rotterdam meegegeven ? .... 2 Cougars !! ...
Cougar Helicopters zijn onmisbaar ..
Waar zijn de NH90's ? .. of de (ongeschikte) Chinooks   

Jammer, dat de NL Defensie niet wil investeren in hun Cougar vloot of vervanging, maar wel een groot deel van de Maritieme helicopter inzet wordt gedaan door dit "werkpaard".

Spread the word..... 300sqn wordt n.m.m. nogal op de achtergrond gehouden ten faveure van Chinook, Apache en NH90. Terwijl het werkpaard Cougar na de Alo3 het beste inzetbaar én goedkoopste in exploitatie is....  :hrmph:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

En welke helicopters heeft Nederland met zijn Hr Ms Rotterdam meegegeven ? .... 2 Cougars !! ...
Cougar Helicopters zijn onmisbaar ..
Waar zijn de NH90's ? .. of de (ongeschikte) Chinooks   

Jammer, dat de NL Defensie niet wil investeren in hun Cougar vloot of vervanging, maar wel een groot deel van de Maritieme helicopter inzet wordt gedaan door dit "werkpaard". 

Lex

European navies to test amphibious capabilities during Emerald Move 2016


Navy ships and personnel from eight European countries are set to begin the second European amphibious exercise Emerald Move 2016 (ERMO) off the coast of the Italian island of Sardinia on Monday, October 3.

The ERMO 16 is an undertaking of the European Amphibious Initiative (EAI), an organization which aims to strengthen the interoperability of European forces and optimize and improve European amphibious operations capabilities through training and exercises.

The last time the EU conducted this exercise was November 2010 on West Africa's Atlantic coast, near Dakar.

Next week's training event will see eight EAI Member States Navies converging on the Central Tyrrhenian Sea for amphibious warfare training.

Participating units will include the Italian Aircraft carrier ITS Cavour, FREMM frigate Carabiniere and Todaro-class submarine Pietro Venuti which was commissioned by the Italian Navy in July this year.

France is sending the lead ship of its Mistral-class landing helicopter docks LHD Mistral while the Netherlands is contributing with the landing platform dock HNLMS Rotterdam. Spain will be represented by the multi-purpose amphibious assault ship SPS Juan Carlos I and frigate SPS Numancia.

Turkey will send landing ship, tank Osmangazi and the United Kingdom, Belgium and Portugal will participate with troops ashore.

Apart from EAI member nations units, NATO's standing mine countermeasures group two (SNMCMG2) will also be involved in the exercise.

About 4000 men and women engaged, 8 ships, 1 submarine, 9 aircraft AV8B Plus and 18 helicopters will be under the control of Italian Navy Fleet Commander, Vice Admiral Donato Marzano while the Cagliari Naval Base will provide logistic support.

According to the Italian Navy, the aim of the ERMO 16 is to test the "Expeditionary" capacity of the European Amphibious Initiative amphibious force far from home waters and capable to operate thanks to the support provided by ships at sea. The ultimate goal of the joint training across several navies and several landing forces is to reach full integration and interoperability among the EAI forces.

Naval Today, september 30 2016

Sparkplug

European Amphibious Operations Capabilities

Swedish Armed Forces | February 04, 2016

In 2000, five EU nations with the capacity for conducting amphibious operations formed an organisation called the European Amphibious Initiative (EAI). The initiators were France, Italy, the Netherlands, Spain and the UK.

The declaration of intent for the EAI was that the constituent nations would jointly strengthen European interoperability and, through joint training and exercises, optimise and improve Europe's amphibious operation capacity. The idea was that the European states would improve the amphibious operation capacity while at the same time the EAI would also contribute to improving NATO's power.
Full members and supporting member countries

Today there are five full members consisting of the initiating countries, in addition to seven supporting member countries, known as associates.

There are a number of criteria involved in becoming a full member, including the requirement to possess an amphibious assault carrier, which the five full-member nations have. Associates are required to possess a relevant, albeit limited, capacity to participate in an amphibious operation.

"Sweden's contribution to the EAI is based on a government decision, and through its support, Sweden became a supporting member in 2015. The Swedish Navy has unique abilities to operate in an archipelago environment, coastal waters, rivers and delta areas, which has made Sweden a valuable partner. The fact that the amphibious unit also has the ability to work from an amphibious assault carrier was another reason to approve Sweden as an associate. In addition, for a long time the amphibious regiment has enjoyed a close collaboration with the Netherlands, which is a full member in the EAI. Among other things, the partnership has resulted in joint exercises and also key efforts with amphibious assault carriers and combat boats in the Gulf of Aden last year.

The Finnish Nylands Brigad is also an associate and another partner besides the Netherlands that our unit has been working with since the early 2000s. Together, we have developed the Swedish-Finnish Amphibious Task Unit (SWEFIN ATU), which falls within the framework of the EAI," told the Deputy Unit Chief Lieutenant Colonel Anders Bohman.

The future

The 2020 goal of the EAI is to be able to contribute with interoperable amphibious forces up to brigade level. The forces will then have the ability to support operations or independently carry out a mission of up to 30 days. To achieve this goal, the nations will regularly conduct joint training, exercises and exchanges. In 2010, a joint exercise was carried out in Senegal. This year the time has come again with the member states having been invited to participate in the exercise Emerald Move, which is being conducted in Sardinia in May. Various types of amphibious training will be the centre of focus during Emerald Move.

"For the next exercise, we plan to primarily participate with personnel from the unit. Throughout the year, the whole unit is taking part in large-scale multinational exercises, including BALTOPS, where together with other nations we can train in amphibious operations as part of the development within the EAI.

A common misconception is that amphibious operations are limited to purely amphibious units, but the fact is that an amphibious operation is a joint operation that primarily includes naval units but also combat forces from both the air and ground arenas. In the future, perhaps Sweden's contribution can be increased," said Anders Bohman.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/170969/europe-working-up-to-ready-amphibious-brigade.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 12/05/2015 | 15:02 uur
Ach een poule...dat is zo gierig en gaat nooit werken....gewoon inlijven die schepen ze kosten immers niet veel..

wij kunnen er gewoon een afnemen en dan stoten we een LPD af klaar.

Je mist een punt.... ze zijn niet geschikt voor NAVO landen... volledig SEWACO e.d. zal vervangen moeten worden.

Je kan beter Damen de opdracht voor nieuwbouw geven.

Oorlogsvis

Citaat van: Zander op 08/05/2015 | 22:46 uur
Misschien kunnen ze in een poule constructie iets met de twee Mistrals die nu in Frankrijk aan de ketting liggen.
Ach een poule...dat is zo gierig en gaat nooit werken....gewoon inlijven die schepen ze kosten immers niet veel..

wij kunnen er gewoon een afnemen en dan stoten we een LPD af klaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 09/05/2015 | 12:50 uur
Dan blijf je het probleem houden dat de schepen naar Russische eisen zijn ingericht.

Wel een goed initiatief..waarin Nederland vanuit een maritieme defensie oriëntatie in zou kunnen excelleren ...

Misschien is het een optie voor de onderhandelaars om te spreken over de originele prijs van rond de 600 mjn euro per schip welke op kosten van Frankrijk op NAVO standaard gebracht worden...

Nu denk je wellicht dat Frankrijk Gekke Henkie niet is, maar in dat geval leveren ze nog iets op en is vast aantrekkelijker dan ze als oefendoel te late afborrelen, dan zijn ze met zekerheid 1,2 mjd euro lichter + 300 mjn aan contractueel overeengekomen boeteclausule (voor de Russen)

Beide schepen op NAVO standaard in een Europese amfibische pool vindt ik zo'n gek idee nog niet.

Elzenga

#20
Citaat van: Zander op 08/05/2015 | 22:46 uur
Misschien kunnen ze in een poule constructie iets met de twee Mistrals die nu in Frankrijk aan de ketting liggen.
Dan blijf je het probleem houden dat de schepen naar Russische eisen zijn ingericht.

Ik vind deze amfibische samenwerking wel een goed initiatief..waarin Nederland vanuit een maritieme defensie oriëntatie in zou kunnen excelleren ...

Zander

Misschien kunnen ze in een poule constructie iets met de twee Mistrals die nu in Frankrijk aan de ketting liggen.
People are sheep

Lex

Meer deelnemers voor amfibische samenwerking Europa

Nieuwsbericht | 08-05-2015 | 14:54

Het European Amphibious Initiative, de Europese samenwerking op amfibisch gebied, is vandaag met 6 nieuwe deelnemers uitgebreid. In Napels zetten Commandant Zeestrijdkrachten luitenant-generaal Rob Verkerk en zijn 11 collega's hun handtekening onder de Declaration of Intent die de samenwerking regelt.

De uitbreiding is een belangrijke stap voorwaarts op het gebied van Europese amfibische samenwerking, waarin Nederland absoluut een kartrekker is. Het doel is een verbetering van de Europese amfibische capaciteiten. Door de afspraken over samenwerking kunnen andere landen bijvoorbeeld gebruik maken van elkaars amfibische faciliteiten, zoals joint support ship Zr. Ms. Karel Doorman.

Raamwerk

Naast de 5 initiatiefnemers Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, doen nu ook België, Denemarken, Duitsland, Finland, Portugal en Turkije mee.

De ministers van Defensie van Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Nederland en Spanje ondertekenden op 5 december 2000 de intentieverklaring voor het European Amphibious Initiative (EAI). Dit document is het juridische en politieke raamwerk voor nauwere samenwerking bij amfibisch optreden.

Mindef

Lex

Citaat van: Elzenga op 31/01/2013 | 22:12 uur
De toetreding van Turkije tot het EAI lijkt me geen goede zaak....aangezien dit land ook nog geen EU lidstaat is...en dat waarschijnlijk ook niet wordt. Belangrijk land, goede contacten en samenwerking belangrijk, maar niet binnen EUropees verband.
Ben benieuwd of er nog wel een opvolging in de berichtgeving gaat komen.

Ace1

Citaat van: Elzenga op 31/01/2013 | 22:12 uur
De toetreding van Turkije tot het EAI lijkt me geen goede zaak....aangezien dit land ook nog geen EU lidstaat is...en dat waarschijnlijk ook niet wordt. Belangrijk land, goede contacten en samenwerking belangrijk, maar niet binnen EUropees verband.

Mee eens wie naar de kaart van Turkije kijkt ziet dat slechts 2% van dat land in Europa ligt en de rest ligt in Azie.

Elzenga

De toetreding van Turkije tot het EAI lijkt me geen goede zaak....aangezien dit land ook nog geen EU lidstaat is...en dat waarschijnlijk ook niet wordt. Belangrijk land, goede contacten en samenwerking belangrijk, maar niet binnen EUropees verband.

Lex

Heren,

Vzke de bijdragen te beperken tot het onderwerp van dit topic, en niet gelijk over te gaan tot nitty gritty zaken. Dat kan gebeuren in de andere topics.

Lex
Algeheel beheerder

Ace1

Citaat van: Flyguy op 31/01/2013 | 21:26 uur
Sorry, ik bedoelde gebaseerd op een Nederlands ontwerp; HMNZS Canterbury.

Ik kan hier geen Canterbury uithalen.


Flyguy

Citaat van: Ace1 op 31/01/2013 | 21:18 uur
Wat is jou bron dan?
Sorry, ik bedoelde gebaseerd op een Nederlands ontwerp; HMNZS Canterbury.

Ace1

Citaat van: Flyguy op 31/01/2013 | 20:45 uur
Ik weet dat ze in Zweden worden gebouwd, maar naar een Nederlands ontwerp.

Wat is jou bron dan?

Flyguy

Citaat van: Ace1 op 31/01/2013 | 20:36 uur
Kockums de Zweedse bouwer van de Visby klasse korvetten bouwt zelf ook ferry´s dus deze MRV´s worden in Zweden gemaakt, ik heb een paar jaar geleden wel gelezen dat er een Zweedse Schout bij Nacht naar Nieuw Zeeland was afgereisd om de Canterbury te bekijken.
Ik weet dat ze in Zweden worden gebouwd, maar naar een Nederlands ontwerp.

Ace1

Citaat van: Flyguy op 31/01/2013 | 19:52 uur
Canterbury is van Nederlandsche makelij. We zijn best goed gerepresenteerd in de LPD-sector. 8)

Kockums de Zweedse bouwer van de Visby klasse korvetten bouwt zelf ook ferry´s dus deze MRV´s worden in Zweden gemaakt, ik heb een paar jaar geleden wel gelezen dat er een Zweedse Schout bij Nacht naar Nieuw Zeeland was afgereisd om de Canterbury te bekijken.

Flyguy

Citaat van: Ace1 op 31/01/2013 | 17:12 uur
De Zweden  zijn bezig met 2 MRV´s  een grotere variant van de Canterbury

http://www.globalsecurity.org/military/world/europe/l10-css.htm
Canterbury is van Nederlandsche makelij. We zijn best goed gerepresenteerd in de LPD-sector. 8)

Is zo'n klein type amfibisch schip, eventueel met dok, niet aantrekklijk voor de Belgen? (Als de plannen ooit weer uit de kast getrokken worden.)

Ace1

De Zweden  zijn bezig met 2 MRV´s  een grotere variant van de Canterbury

http://www.globalsecurity.org/military/world/europe/l10-css.htm

ARM-WAP

Citaat van: Chrisis op 31/01/2013 | 16:47 uur
En of je iets mist: http://en.wikipedia.org/wiki/Uusimaa_Brigade

Een uitermate goed georganiseerde Marinierseenheid, met daarnaast de Kustjagerbataljon. Verplaatsen zich net als de Zweden in hele snelle en beschermde aanvalsboten. http://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/year-2012-news/october/680-finnish-navy-orders-12-u700-amphibious-assault-craft.html
Dank je Chrisis! Weer veel bijgeleerd!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Laat dit nu, mijns inziens, een prima springplank zijn voor een nieuwe NL visie en ambitie, maar dat wordt reeds verwoord in de topics rondom de maritieme- en krijgsmachtvisie 2020-2030.

Chrisis

Citaat van: ARM-WAP op 31/01/2013 | 16:34 uur
Denemarken heeft twee Absalons,
de Turken hebben wat (oudere tank-) landingsschepen (en plannen om LPD en zelfs LHD aan te schaffen)
en de Finnen? Mis ik iets?

En of je iets mist: http://en.wikipedia.org/wiki/Uusimaa_Brigade

Een uitermate goed georganiseerde Marinierseenheid, met daarnaast de Kustjagerbataljon. Verplaatsen zich net als de Zweden in hele snelle en beschermde aanvalsboten. http://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/year-2012-news/october/680-finnish-navy-orders-12-u700-amphibious-assault-craft.html

ARM-WAP

Denemarken heeft twee Absalons,
de Turken hebben wat (oudere tank-) landingsschepen (en plannen om LPD en zelfs LHD aan te schaffen)
en de Finnen? Mis ik iets?

Lex

Het EAI is reeds ter sprake gekomen, maar dan als onderdeel van oa de oefening Emerald Move 2010.
Gezien de mogelijkheden tot een steeds verdergaande samenwerking, dit bericht vooralsnog als een separaat topic geplaatst.

Lex

Amsterdam decor voor amfibische operaties

Een gedachtewisseling over amfibische operaties en capaciteiten; Europese commandanten kwamen hiervoor gisteren bijeen op de marinekazerne in Amsterdam. Als samenwerkingsverband spraken ze over uitbreiding, een grote oefening in 2015 en het toekomstige Nederlandse ondersteuningsschip Karel Doorman.
De Europese partners, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, vormen sinds 2000 het European Amphibious Initiative (EAI). Dit initiatief biedt de mogelijkheid om als Europese landen verregaand samen te werken en op te treden bij amfibische operaties. Dat kan zijn bij het aan land en weer aan boord gaan bij conflictgebieden of bij ondersteuning en evacuaties.

Karel Doorman

Nederland presenteerde tijdens de zogenoemde Force Commanders Conference het in aanbouw zijnde ondersteuningsschip Karel Doorman. Naast de logistieke taken kan dit Joint Support Ship ook beperkt amfibisch worden ingezet en daarmee benut voor oefeningen van de EAI, die elkaars capaciteiten gebruiken.

Grote oefening

De grootste amfibische oefening is Emerald Move, die bij de Europese partners 5-jaarlijks op het programma staat. In 2010 waren hiervoor 3.000 militairen actief voor de kust van Senegal.
De Nederlandse commandeur Peter Lenselink, destijds al commandant van de amfibische taakgroep, vindt het belangrijk de succesvolle samenwerking van 2010 een vervolg te geven. "De commandanten komen bijeen om de 'lessons learned' te bespreken en procedures en tactieken in Europees verband aan te scherpen, zodat de landen gereed zijn voor Emerald Move 2015."

Nieuwe deelnemers

Duitsland staat inmiddels op de drempel om toe te treden tot de EAI, en Denemarken, Finland en Turkije presenteren vandaag hun capaciteiten met de wens lid te worden.

MINDEF,
31 januari 2013, 15.35 uur