Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Huzaar1

Citaat van: Parera op 19/11/2021 | 10:53 uur
In de aanbesteding worden bepaalde eisen opgesteld door defensie, hierop schrijven de bedrijven hun voorstel inclusief offertes.  Dan mag je er vanuit gaan dat het bedrijf een voertuig kan bouwen dat voldoen aan de eisen die gesteld zijn en dat ook nog eens voor het bedrag wat is vast gesteld in de offerte.

Nu blijkt dat (36 maanden) na contract ondertekening de fabrikant het toch niet blijkt te kunnen tegen de vooraf afgesproken prijs. Uiteraard zit er in het contract mee gerekend (staal) prijzen die stijgen dat is niks vreemds. Maar ik vraag me toch af wat nu het probleem is waardoor MB het niet meer kan voor de afgesproken prijs, in mijn ogen kunnen dat 3 dingen betekenen:

- De prijzen zijn zo extreem gestegen dat de offerte prijs nu niet meer haalbaar is.
- De fabrikant heeft in haar offerte een veel te lage prijs gehanteerd met de hoop dat het bedrag extra wel betaald zou worden i.v.m. operationele behoeftes.
- Defensie heeft haar eisen aangepast waardoor het voertuig duurder is geworden.

Ik ga eigenlijk uit van de tweede optie, want MB bleek 40% lager ingezet te hebben dan dat Defenture dit had gedaan. En wat mij betreft zoals ik eerder aan gegeven heb mag Defenture deze order nu gewoon overnemen als 2e op de lijst. Natuurlijk moet er nu ook nog een keer gekeken gaan worden naar wat de (extra) kosten zijn voor dit traject. Defenture zou de Nederlandse partij VDL bij het project kunnen betrekken om delen van de opbouw te produceren (dit zouden ze ook voor MB doen). Daardoor kan de productie misschien iets sneller verlopen en de vertraging niet al te ver uit lopen.

...de hele aanbestedingsprocedure was achter de rug. Handtekeningen..contract..punt.

Heeft nul te maken met de aanbestedingsprocedure.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

In de aanbesteding worden bepaalde eisen opgesteld door defensie, hierop schrijven de bedrijven hun voorstel inclusief offertes.  Dan mag je er vanuit gaan dat het bedrijf een voertuig kan bouwen dat voldoen aan de eisen die gesteld zijn en dat ook nog eens voor het bedrag wat is vast gesteld in de offerte.

Nu blijkt dat (36 maanden) na contract ondertekening de fabrikant het toch niet blijkt te kunnen tegen de vooraf afgesproken prijs. Uiteraard zit er in het contract mee gerekend (staal) prijzen die stijgen dat is niks vreemds. Maar ik vraag me toch af wat nu het probleem is waardoor MB het niet meer kan voor de afgesproken prijs, in mijn ogen kunnen dat 3 dingen betekenen:

- De prijzen zijn zo extreem gestegen dat de offerte prijs nu niet meer haalbaar is.
- De fabrikant heeft in haar offerte een veel te lage prijs gehanteerd met de hoop dat het bedrag extra wel betaald zou worden i.v.m. operationele behoeftes.
- Defensie heeft haar eisen aangepast waardoor het voertuig duurder is geworden.

Ik ga eigenlijk uit van de tweede optie, want MB bleek 40% lager ingezet te hebben dan dat Defenture dit had gedaan. En wat mij betreft zoals ik eerder aan gegeven heb mag Defenture deze order nu gewoon overnemen als 2e op de lijst. Natuurlijk moet er nu ook nog een keer gekeken gaan worden naar wat de (extra) kosten zijn voor dit traject. Defenture zou de Nederlandse partij VDL bij het project kunnen betrekken om delen van de opbouw te produceren (dit zouden ze ook voor MB doen). Daardoor kan de productie misschien iets sneller verlopen en de vertraging niet al te ver uit lopen.

Huzaar1

Ik snap werkelijk niet waar je het over hebt.

Er was een contract. Alles in kannen en kruiken. Trouwe leverancier van middelen zegt niet aan contractvoorwaarden te kunnen voldoen.

Ontbinding volgt.. zal schadevergoeding volgen, is vast meegenomen in clausule. Het is frappant dat Defensie nu ook al de schuld krijgt voor zaken waar een fabrikant voor verantwoordelijk is.

Zal wel zitten in capaciteit en toenemende kosten op markt van materialen en middelen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kevon

Tweede deel bedoel ik dat niet alleen het bedrijfsleven/fabrikanten fouten maken. In het begin waren de aanbestedingsstukken niet te lezen..... Vol met fouten....

Citaat van: Huzaar1 op 19/11/2021 | 10:26 uur
? Ineens.

Ik weet niet wat je nu precies wilt zeggen.
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Kevon

Dat defensie zich ook na had moeten denken toen Mercedes ineens 40% geodkoper was dan nr 2! Hetzelfde geldt voor het 12kn project dat door Iveco is gewonnen: Zij hebben de voertuigen verkocht voor bijna de helft van wat er normaal gevraagd wordt.

Citaat van: Huzaar1 op 19/11/2021 | 10:26 uur
? Ineens.

Ik weet niet wat je nu precies wilt zeggen.
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Huzaar1

Citaat van: Kevon op 19/11/2021 | 10:10 uur
Maar ik zou me ook achter mijn oren krabben als er iemand ineens 40% goedkopere was. Hetzelfde geldt voor Iveco, 2 voor de prijs van 1.......

Tuurlijk zijn het de fabrikanten die een fout maakt, maar als ik een opsomming moet geven van de fouten in het bestek (van 12Kn) die eruit zijn gehaald door het bedrijfsleven dan loopt dit forum vast.....

? Ineens.

Ik weet niet wat je nu precies wilt zeggen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kevon

Maar ik zou me ook achter mijn oren krabben als er iemand ineens 40% goedkopere was. Hetzelfde geldt voor Iveco, 2 voor de prijs van 1.......

Tuurlijk zijn het de fabrikanten die een fout maakt, maar als ik een opsomming moet geven van de fouten in het bestek (van 12Kn) die eruit zijn gehaald door het bedrijfsleven dan loopt dit forum vast.....

Citaat van: Huzaar1 op 19/11/2021 | 09:53 uur
Ja dag. Lees je wel wat er staat? Het is de FABRIKANT die niet aan het contract kan voldoen. Again.
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Huzaar1

Citaat van: Wim1955 op 18/11/2021 | 22:09 uur
Wat een puinhoop weer. Slecht voor de beeldvorming. Hopelijk wordt het snel hersteld.

Ja dag. Lees je wel wat er staat? Het is de FABRIKANT die niet aan het contract kan voldoen. Again.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1150
Citaat van: Kornet43 op 18/11/2021 | 22:01 uur
Nu nog wachten op het ontbinden van het contract van de kantelende Iveco MTV Manticore 12kn.

Ook dat kan wat mij betreft gewoon naar Defenture!
Flikker maar op met al dat Europese aanbesteed, geen enkel land met een eigen industrie doet daar aan mee. Natuurlijk moeten wij weer het braafste jongentje van de klas zijn en dat wel doen.

Laat Defenture een nieuwe fabriekshal neerzetten of gebruik maken van een partners lijn binnen de lands grenzen, eventuele orders voor het buitenland (Duitsland) uitbesteden aan een daar lokale partner zo houd je iedereen tevreden. Misschien willen de Belgen ook nog van de Jankels af en kunnen ze een aantal Vectors afnemen uiteraard naar eigen wens.

Een mooie optie is wat mij betreft ook een Defenture LTTV zoals Jankel aan bied ontwikkelen voor SOF en LMB operaties. Eigenlijk een Vector maar dan formaatje Unimog.

Ik vind het concept wat Damen nu uitvoert met het F-126 fregat een goed voorbeeld van samenwerkingen. Een NL bedrijf aan het roer maar lokale industrie het werk laten uitvoeren.

Wim1955

Wat een puinhoop weer. Slecht voor de beeldvorming. Hopelijk wordt het snel hersteld.

Kornet43

Nu nog wachten op het ontbinden van het contract van de kantelende Iveco MTV Manticore 12kn.

Lex

Citaat van: Parera op 18/11/2021 | 21:42 uur
Ik zie alleen maar kansen  ;) Productie voor (een deel van) de Duitse voertuigen bij KWM leggen en voor ons bij Defenture.
Maar onderwijl wederom lange tijd in het vervangingsproces.

Parera

Citaat van: Kevon op 18/11/2021 | 21:29 uur
Interessante is dat Duitsland gezamenlijk wil inkopen met Nederland voor een voertuig wat zo in de brief staat omschreven. Frappante is dat Defenture afgelopen augustus een order van de Duitse Kommando Spezialkräfte (KSK, Commando Speciale Troepen) heeft gekregen.

Zal er straks toch nog een mooie deal zijn voor Defenture? Ze werken al samen met KMW, die kan ze dan in Duitsland helpen promoten!!

Ik zie alleen maar kansen  ;) Productie voor (een deel van) de Duitse voertuigen bij KWM leggen en voor ons bij Defenture.

Kevon

Interessante is dat Duitsland gezamenlijk wil inkopen met Nederland voor een voertuig wat zo in de brief staat omschreven. Frappante is dat Defenture afgelopen augustus een order van de Duitse Kommando Spezialkräfte (KSK, Commando Speciale Troepen) heeft gekregen.

Zal er straks toch nog een mooie deal zijn voor Defenture? Ze werken al samen met KMW, die kan ze dan in Duitsland helpen promoten!!

Citaat van: Lex op 18/11/2021 | 21:09 uur
Kamerbrief: Ontbinding leverings- en onderhoudscontract project Voertuig 12kN Air Assault (AASLT)


De brief

Kamerstuk, 18-11-2021.
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Lex

Kamerbrief: Ontbinding leverings- en onderhoudscontract project Voertuig 12kN Air Assault (AASLT)


De brief

Kamerstuk, 18-11-2021.