Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

dudge

Citaat van: StrataNL op 15/12/2016 | 17:05 uur
Hoe weet je dat zo zeker? Thales wil dat graag, en ik zou het ook graag zien. Maar de modellen/plaatjes tonen wat anders tot nu toe.

De laatste renders die ik heb gezien wel. Bouw is nog niet gestart, maar dit is wel het plan zoals ik het ken.

Er zijn schijnbaar meerdere redenen waarom dit de voorkeur heeft. Dat is allemaal te technisch voor mij.

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 15/12/2016 | 16:37 uur
Het vMPF krijgt ook twee masten.

Hoe weet je dat zo zeker? Thales wil dat graag, en ik zou het ook graag zien. Maar de modellen/plaatjes tonen wat anders tot nu toe.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)


dudge

Citaat van: StrataNL op 15/12/2016 | 14:00 uur
Nee. Dat is de huidige generatie. De vMPF krijgt als het aan Thales ligt een "hybride" radar die zowel in S als in X band uitzend, dus geen afzonderlijke radars nodig.

Ook wordt het als het aan Thales ligt(!)  niet één mast, maar twee waarover de sensoren verdeeld worden.

Ben vooral ook benieuwd naar de ESM invulling binnen de suite.

dudge

Citaat van: Ronald Elzenga op 15/12/2016 | 14:42 uur
Ja...ook dat is in lijn met de Duitse visie van verdeling in twee masten voor minder risico en betere instandhouding bij minder logistieke steun. Nu al uitgewerkt op de F125...en daarna doorgezet op de F126/MKS180. Ik dacht zelf ook even aan die i-Mast 500..maar dat is inderdaad de huidige generatie.

Het vMPF krijgt ook twee masten.

Ronald Elzenga

Citaat van: StrataNL op 15/12/2016 | 14:00 uur
Nee. Dat is de huidige generatie. De vMPF krijgt als het aan Thales ligt een "hybride" radar die zowel in S als in X band uitzend, dus geen afzonderlijke radars nodig.

Ook wordt het als het aan Thales ligt(!)  niet één mast, maar twee waarover de sensoren verdeeld worden.
Ja...ook dat is in lijn met de Duitse visie van verdeling in twee masten voor minder risico en betere instandhouding bij minder logistieke steun. Nu al uitgewerkt op de F125...en daarna doorgezet op de F126/MKS180. Ik dacht zelf ook even aan die i-Mast 500..maar dat is inderdaad de huidige generatie.

StrataNL

Citaat van: Harald op 15/12/2016 | 14:03 uur
ok, interessant !
Dus NG sensormast

Stilstand is achteruitgang :)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: StrataNL op 15/12/2016 | 14:00 uur
Nee. Dat is de huidige generatie. De vMPF krijgt als het aan Thales ligt een "hybride" radar die zowel in S als in X band uitzend, dus geen afzonderlijke radars nodig.

Ook wordt het als het aan Thales ligt(!)  niet één mast, maar twee waarover de sensoren verdeeld worden.

ok, interessant !
Dus NG sensormast

StrataNL

Citaat van: Harald op 15/12/2016 | 13:46 uur
Een Thales I500, .... lijkt me een goed plan 

Nee. Dat is de huidige generatie. De vMPF krijgt als het aan Thales ligt een "hybride" radar die zowel in S als in X band uitzend, dus geen afzonderlijke radars nodig.

Ook wordt het als het aan Thales ligt(!)  niet één mast, maar twee waarover de sensoren verdeeld worden.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: AadvdW op 15/12/2016 | 13:41 uur
Neem me niet kwalijk dat ik even inbreek, maar er lijkt hier en daar toch nog een misverstand te leven over hoe BMD werkt. Dat is niet iets wat een schip op z'n eentje moet of zelfs kan doen, want het speelt zich af op een heel andere schaal dan een raketaanval op een vlootverband.

Voorbeeld: als er een ballistische raket uit Iran richting Europa gaat, wordt die het snelst opgemerkt door een radar op een schip (zeg: een LCF) in het oosten van de Middellandse Zee. Maar dat schip is dan niet de meest aangewezen keuze voor de onderschepping. Ballistische raketten vliegen nogal snel en hoog, dus het is mijl op zeven om er een SM-3 achteraan te sturen. Veel beter is het als die SM-3 wordt afgevuurd vanaf de Noordzee (zeg: door een MPF2) om de ballistische raket tegemoet te gaan en uit te schakelen op het hoogste punt van zijn baan, buiten de dampkring.

Dat afvurende schip heeft zelf geen lange-afstandsradar nodig: het krijgt de gegevens over het traject toegestuurd door andere schepen, radarstations of satellieten. Zelf hoeft het alleen een radar te hebben die gebruikt kan worden als radiozender om de SM-3 in de richting van de ballistische raket te sturen, tot de hittezoeker van de SM-3 zelf zijn doel vindt.

Op dit moment kan dat aansturen gebeuren met de radars van AEGIS (S-band) en APAR (X-band, van de LCF's en hun Duitse en Deense broertjes). De APAR-optie werd mogelijk doordat Raytheon, de fabrikant, op eigen kosten de SM-3 heeft aangepast.
Naar verwachting zullen MPF2's een radar met S- en X-band krijgen, want dat is wat Thales Nederland in de aanbieding heeft voor dit formaat schepen... Gezien de eerdere contacten met Raytheon zal een aanpassing van de software niet buiten de mogelijkheden vallen.

Kortom: SM-3 op de MPF2 betekent NIET dat het een soort LCF's moeten worden.

Over de kosten van de raketten: het Europese raketschild in aanbouw gaat uit van een commandocentrum in Ramstein dat alle waarnemingen ontvangt en vervolgens bepaalt welke eenheid het beste in staat is tot uitschakelen. Als die keuze op Europees/NAVO-niveau gemaakt wordt, ligt het voor de hand dat de voorraad raketten op datzelfde niveau wordt ingekocht en beheerd.

Mee eens!

Harald

Citaat van: StrataNL op 15/12/2016 | 13:10 uur
De vMPF krijgt hoogstwaarschijnlijk één of twee geïntegreerde masten met een "hybride" S en X-band niet-roterende radar.

Een Thales I500, .... lijkt me een goed plan 

Thales presents its new integrated mast I-Mast 500

In a tentative to combine its different existing products, Thales proposes its new integrated mast I-MAST 500. I-Mast 500 integrates a I-Mast 400, already installed on Dutch OPV Holland class, and an APAR Active Phased Array Radar. Thales I-Mast 500 offers all the necessary capacities needed by modern ships.

With the growing number of electronic systems that must be installed on ships today (Radar, communication, ISR, guidance systems, etc...) arises the problem of electronic interferences. Thales find a solution at this problem by gathering the different systems in an unique integrated mast. The two gathered main systems are the I-Mast 400 and the APAR radar.

The I-Mast 400 was already an integrated naval sensor & communications suite packed into an advanced mast structure. By resolving the electromagnetic conflicts and line-of-sight obstructions inherent in traditional topside arrangements, it provides remarkable advantages in terms of operational performance and shipbuilding risk. Being built and tested in parallel with the construction of the ship, the IM400 solution reduces risk and time for the entire ship-building program.

APAR is the world's first naval AESA radar providing at hemispheric coverage out to 150 km. This system is capable of searching, tracking and supporting many ESSM and SM-2 engagements simultaneously, using the ICWI guidance mode. Any type of AAW engagement, including super-sonic high-divers, super-sonic sea skimmers and stealth targets is supported. APAR has proven its system performance in more than 40 live firings. APAR is already installed on Dutch De Zeven Provinciën, German F124 Sachsen and Danish Ivar Huitfeldt class frigates.

The new I-Mast 500 combines so:
- an AESA 3D search radar,
- a non-rotating IFF system,
- an Radar ESM,
- a communication system (V/UHF, AIS, Tactical Datalink, Link 16, GSM/UMTS, Iridium, SATCOM),
- an X-band Active Electronic Scanning Array

I-Mast 500 also includes a Gatekeeper optronic sensor that provides the user with a 360° panoramic view for surveillance and awareness around the ship using staring IR and colour TV cameras, thereby relieving the need to have crew on deck. Automatic tracking reduces the operator workload and can be used to integrate with other shipboard systems.

The I-Mast 500 is larger (10x10 m) than the I-Mast 400 (8x8 m) and 30 m high. I-Mast 500 is really esay to integrated to ships. It only needs 2 days of work. Only bolts are required to assemble the mast to the ship and connexions must be make only for data, power and cooling systems.

I-Mast 500 can be linked with a SMART-L EWC radar for ballistic missile defence. SMART-L EWC is a naval, 3-dimensional long-range air surveillance radar operating in the D-band. The system performs long-range detection of conventional air targets and medium range detection of small "stealth" type air targets such as the newest generation of missiles and supports target identification by interfacing with an IFF system.

http://www.navyrecognition.com/index.php/newsb/naval-exhibitions/2014-archive-naval-exhibitons/euronaval-2014/2143-thales-presents-its-new-integrated-mast-i-mast-500-at-euronaval-2014.html


AadvdW

Neem me niet kwalijk dat ik even inbreek, maar er lijkt hier en daar toch nog een misverstand te leven over hoe BMD werkt. Dat is niet iets wat een schip op z'n eentje moet of zelfs kan doen, want het speelt zich af op een heel andere schaal dan een raketaanval op een vlootverband.

Voorbeeld: als er een ballistische raket uit Iran richting Europa gaat, wordt die het snelst opgemerkt door een radar op een schip (zeg: een LCF) in het oosten van de Middellandse Zee. Maar dat schip is dan niet de meest aangewezen keuze voor de onderschepping. Ballistische raketten vliegen nogal snel en hoog, dus het is mijl op zeven om er een SM-3 achteraan te sturen. Veel beter is het als die SM-3 wordt afgevuurd vanaf de Noordzee (zeg: door een MPF2) om de ballistische raket tegemoet te gaan en uit te schakelen op het hoogste punt van zijn baan, buiten de dampkring.

Dat afvurende schip heeft zelf geen lange-afstandsradar nodig: het krijgt de gegevens over het traject toegestuurd door andere schepen, radarstations of satellieten. Zelf hoeft het alleen een radar te hebben die gebruikt kan worden als radiozender om de SM-3 in de richting van de ballistische raket te sturen, tot de hittezoeker van de SM-3 zelf zijn doel vindt.

Op dit moment kan dat aansturen gebeuren met de radars van AEGIS (S-band) en APAR (X-band, van de LCF's en hun Duitse en Deense broertjes). De APAR-optie werd mogelijk doordat Raytheon, de fabrikant, op eigen kosten de SM-3 heeft aangepast.
Naar verwachting zullen MPF2's een radar met S- en X-band krijgen, want dat is wat Thales Nederland in de aanbieding heeft voor dit formaat schepen... Gezien de eerdere contacten met Raytheon zal een aanpassing van de software niet buiten de mogelijkheden vallen.

Kortom: SM-3 op de MPF2 betekent NIET dat het een soort LCF's moeten worden.

Over de kosten van de raketten: het Europese raketschild in aanbouw gaat uit van een commandocentrum in Ramstein dat alle waarnemingen ontvangt en vervolgens bepaalt welke eenheid het beste in staat is tot uitschakelen. Als die keuze op Europees/NAVO-niveau gemaakt wordt, ligt het voor de hand dat de voorraad raketten op datzelfde niveau wordt ingekocht en beheerd.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 15/12/2016 | 13:27 uur
Instandhouding, onderhoud, procedures, onderdelen, bemanning, voortstuwing, sensoren, bewapening e.d...en de LCF vervanging van zowel Nederland als Duitsland volgt vrij snel op die van vMFF en F123.

Voor het LCF2 deel ik deze mening.

Vwb het MPF2, dit topic, kies je er blijkbaar bewust voor om mijn bezwaren te negeren omdat dit niet past in jouw gedachte wereld.

Bedenk wat de marine wil en nodig heeft maar dat is voor jou niet doorslaggevend en behandel je deze bezwaren als een D66 adept.

Ronald Elzenga

Citaat van: StrataNL op 15/12/2016 | 13:10 uur
De vMPF krijgt hoogstwaarschijnlijk één of twee geïntegreerde masten met een "hybride" S en X-band niet-roterende radar.
Die verwachting deel ik.
Citaat van: StrataNL op 15/12/2016 | 13:10 uurWat is daar in jou ogen verstandig aan?
Instandhouding, onderhoud, procedures, onderdelen, bemanning, voortstuwing, sensoren, bewapening e.d...en de LCF vervanging van zowel Nederland als Duitsland volgt vrij snel op die van vMFF en F123.

StrataNL

Citaat van: Zeewier op 15/12/2016 | 11:59 uur
Geen Smart-L ERL / EWC maar een lichtere versie. Thales NS200
De vMPF krijgt hoogstwaarschijnlijk één of twee geïntegreerde masten met een "hybride" S en X-band niet-roterende radar.

Citaat van: Ronald Elzenga op 15/12/2016 | 12:56 uur
Dat laatste lijkt me verstandig en daar pleit ik dan ook voor.
Wat is daar in jou ogen verstandig aan?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation