Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 04/09/2015 | 13:32 uur
:lol:  Wat is het volgend briljant idee van meneer Hillen die denk ik nu wel naar de gesloten afdeling van Huize Avondrood bevorderd mag worden. "Rent a Gun" of "Lease Bullets" ?

Voor gevechtsschepen (FF, SSK, LPD/JSS en ook MCM) zie ik dit niet gaan werken cq realiseerbaar, voor één of twee tankers zou het misschien een idee kunnen zijn wellicht naar Engels model? (RFA)

Ros

 :lol:  Wat is het volgend briljant idee van meneer Hillen die denk ik nu wel naar de gesloten afdeling van Huize Avondrood bevorderd mag worden. "Rent a Gun" of "Lease Bullets" ?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Oud-defensieminister Hillen: Marineschepen niet kopen, maar leasen

04-09-2015

Ga nieuwe schepen voor de Koninklijke Marine niet langer kopen maar leasen, om zo discussies over dure aanschaf uit de weg te gaan.

Dit voorstel deed oud-defensieminister Hillen donderdag tijdens het Sea Power Symposium bij de aftrap van de Wereldhavendagen in Rotterdam. Door lease in plaats van koop zijn discussies in de politiek over aanschafprijs en levenskosten van defensiematerieel verleden tijd, denkt Hillen.

De komende jaren staat bij de marine de vervanging van vier onderzeeboten op de rol. Scheepsbouwer Damen aast op die order. De Nederlandse defensie-industrie heeft een goede naam in de wereld, aldus Hillen. ,,Ze is klein maar dapper en moet slim opereren."

Hillen vindt dat de bezuiniging van 1 miljard euro die hij als defensieminister in het kabinet-Rutte I (2010-2012) op de krijgsmacht uitvoerde, van tafel moet. Marinecommandant Verkerk is het daar roerend mee eens. ,,De politiek mag defensie niet beschouwen als windvaan. Soms is er een shock nodig om na te denken", zei hij, doelend op de situatie in Oekraïne.

http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/oud_defensieminister_hillen_marineschepen_niet_kopen_maar_leasen_1_936486

Lex

Loonstijging ambtenaren bleef ver achter

Ambtenaren hebben hun lonen afgelopen jaren veel beperkter zien stijgen dan werknemers in andere sectoren.

Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag heeft gepubliceerd.

De cao-lonen van ambtenaren in het onderwijs, defensie, politie, rechterlijke macht en het rijk stegen tussen 2010 en 2014 met 1,2 procent. Werknemers in de particuliere sector zagen hun lonen in die jaren met 5,1 procent stijgen.

De gemiddelde stijging van de lonen van alle werknemers in Nederland was in die periode 4,6 procent, aldus het CBS.

AFN, 03 september 2015 19:09

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 03/09/2015 | 19:05 uur
Jij bent een mooie, dat argument kun je keer op keer blijven aanhalen.
Laten we het zo zeggen. Elke keer als er een nieuwe ambitie wordt gemaakt, komt er te weinig geld voor diezelfde ambitie.
Telkens weer. Dus er is telkens te weinig geld.


Dat is zo ongeveer het geval, als de ambitie 100% is en de bereidheid deze ambitie voor slechts (fictief) 70% te financieren tegen 100% kosten dan weet je dat je de bietenbrug op gaat.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 03/09/2015 | 16:04 uur
Het budget is te laag op de ambities zijn te hoog ? In mijn beleven maak je een budget afhankelijk van wat je in het komend jaar wil gaan doen in combinatie met een visie/planning wat je over meerdere jaren wil gaan doen of denkt te moeten kunnen doen. Het budget moet dus altijd voldoende zijn om je plannen mee te betalen en links en recht wat tegenvallers op te kunnen vangen. De link tussen taakstelling en budget is door de politiek al jaren geleden losgelaten en dat is de probleem waar Defensie dan ook al jaren mee kampt. Zo lang die link niet word hersteld kan je er zakken met geld in blijven pompen en met hetzelfde probleem blijven zitten. De andere factor is dat Defensie als sluitpost op de rol staat als het op de rijksbegroting aankomt. Het is dus niet hoeveel hebben wij nodig maar hoeveel kunnen wij missen. Zo lang deze politieke klimaat heerst is het vechten tegen de bierkaai.....ga je niet winnen. De politici weten het allemaal maar verwacht niet dat zij er iets mee gaan doen. Vandaar mijn eerdere opmerking dat ik een fan ben geworden van de gedachte om de krijgsmacht op te doeken en het anders te gaan doen.

Jij bent een mooie, dat argument kun je keer op keer blijven aanhalen.
Laten we het zo zeggen. Elke keer als er een nieuwe ambitie wordt gemaakt, komt er te weinig geld voor diezelfde ambitie.
Telkens weer. Dus er is telkens te weinig geld.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 03/09/2015 | 16:33 uur
Nou, dan zijn we er toch uit? We weten wat we willen doen, en we weten dat het budget nu zo'n 1,5 miljard tekort schiet. Klaar.

Exact.

dudge

Citaat van: Ros op 03/09/2015 | 16:04 uur
Het budget is te laag op de ambities zijn te hoog ? In mijn beleven maak je een budget afhankelijk van wat je in het komend jaar wil gaan doen in combinatie met een visie/planning wat je over meerdere jaren wil gaan doen of denkt te moeten kunnen doen.

Nou, dan zijn we er toch uit? We weten wat we willen doen, en we weten dat het budget nu zo'n 1,5 miljard tekort schiet. Klaar.

Zander

Het gaat hier niet alleen om ambities maar ook over verantwoordelijkheden.

GRONDWETTELIJKE VERANTWOORDELIJKHEDEN
People are sheep

Ros

#8277
Citaat van: Mourning op 03/09/2015 | 15:09 uur
maar bevestig nu maar eens gewoon dat het huidige budget, zelfs bij vrijwel optimaal functioneren van alle projecten e.d. binnen Defensie, gewoon door budgetaire tekorten niet aan de thans gestelde ambities kan voldoen.

Het budget is te laag op de ambities zijn te hoog ? In mijn beleven maak je een budget afhankelijk van wat je in het komend jaar wil gaan doen in combinatie met een visie/planning wat je over meerdere jaren wil gaan doen of denkt te moeten kunnen doen. Het budget moet dus altijd voldoende zijn om je plannen mee te betalen en links en recht wat tegenvallers op te kunnen vangen. De link tussen taakstelling en budget is door de politiek al jaren geleden losgelaten en dat is de probleem waar Defensie dan ook al jaren mee kampt. Zo lang die link niet word hersteld kan je er zakken met geld in blijven pompen en met hetzelfde probleem blijven zitten. De andere factor is dat Defensie als sluitpost op de rol staat als het op de rijksbegroting aankomt. Het is dus niet hoeveel hebben wij nodig maar hoeveel kunnen wij missen. Zo lang deze politieke klimaat heerst is het vechten tegen de bierkaai.....ga je niet winnen. De politici weten het allemaal maar verwacht niet dat zij er iets mee gaan doen. Vandaar mijn eerdere opmerking dat ik een fan ben geworden van de gedachte om de krijgsmacht op te doeken en het anders te gaan doen.

Zeewier

#8276
Citaat van: Oorlogsvis op 03/09/2015 | 14:42 uur
zo is het zo langzamerhand wel hier in Nederland....zo moet je nog een wandelvergunning aanvragen...

Had het een keer in de bossen rond Castricum......moest ik een duinkaart hebben bijvoorbeeld ook zo belachelijk !...
Ik woon niet ver van het bos en de duinen. Ik kan je vertellen dan het onderhouden van brandgangen, volle waterbassains en genoeg brandblusmaterieel fokking duur is. En de inzet van Chinooks en de Puma bij de bosbranden zijn (terecht) doorberekend op de gemeentes en Staatsbosbeheer. Of het nou onderhoud van polderdijken of duinen zijn, niks is gratis en niks is vanzelfsprekend in dit kunstmatig verkregen land. Wie ongeremd wilt gaan klagen over de 'taxpoet' gaarne bij Geenstijl.

Mourning

Citaat van: Ros op 03/09/2015 | 14:22 uur
Dit had te maken met een 'vernieuwde' visie en ambitie voor de krijgsmacht van de toekomst. En daar past, als je gebruikt maakt van keuze modellen, afstoting van taken en onderdelen en in elkaar schuiven van onderdelen en verantwoordelijkheden onlosmakelijk bij. Het visie en ambitiebeleid voor de toekomst die Hennis al eind 2013 zou presenteren. Homan maakt nu de 'fout', als velen, om het herstel van de krijgsmacht te koppelen aan het verhogen van het budget zonder een duidelijk toekomstvisie en ambitie.

Het budget is al te laag voor de huidige geldende (en achterhaalde) ambities en visies...

Er moet gewoon geld bij, Ros. Simpel. Er is een "toekomstvisie" en er zijn "ambities" uitgesproken. Die zijn voor een flink deel alweer verouderd en zijn minder ambitieus dan wat er de komende tijd, gezien de geo-politieke ontwikkelingen van de laatste anderhalf tot twee jaar, van een nieuwe toekomstvisie en bijbehorend ambitieniveau verwacht mag worden. En toch komen we voor die achterhaalde moek al fors te kort.

En kom nou niet alleen met Speer en andere faalprojecten van Defensie aanzetten, maar bevestig nu maar eens gewoon dat het huidige budget, zelfs bij vrijwel optimaal functioneren van alle projecten e.d. binnen Defensie, gewoon door budgetaire tekorten niet aan de thans gestelde ambities kan voldoen.

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Oorlogsvis

Citaat van: Sparkplug op 03/09/2015 | 10:29 uur
Deze nieuwe schenkingsvrijstelling kost de schatkist 90 miljoen euro en dan willen ze 30 miljoen euro met extra belastinginkomsten binnenhalen. Het is nu wachten op het idee hoe zij de andere 60 miljoen euro denken te krijgen  :sick:

If you drive a car, I'll tax the street,
If you try to sit, I'll tax your seat.
If you get too cold, I'll tax the heat,
If you take a walk, I'll tax your feet.

Taxman, The Beatles
zo is het zo langzamerhand wel hier in Nederland....zo moet je nog een wandelvergunning aanvragen...

Had het een keer in de bossen rond Castricum......moest ik een duinkaart hebben bijvoorbeeld ook zo belachelijk !...

Ros

Citaat van: Mourning op 03/09/2015 | 13:20 uur
Ik kan me nog een rapport van Clingendael herinneren van ik denk 2 terug, waarvan dhr. Homan een van de auteurs was. Diverse reducties en keuzemodellen (lees: afschaffing van taken) e.d. stonden daar o.a. nog in. Het kan snel gaan.

Dit had te maken met een 'vernieuwde' visie en ambitie voor de krijgsmacht van de toekomst. En daar past, als je gebruikt maakt van keuze modellen, afstoting van taken en onderdelen en in elkaar schuiven van onderdelen en verantwoordelijkheden onlosmakelijk bij. Het visie en ambitiebeleid voor de toekomst die Hennis al eind 2013 zou presenteren. Homan maakt nu de 'fout', als velen, om het herstel van de krijgsmacht te koppelen aan het verhogen van het budget zonder een duidelijk toekomstvisie en ambitie.

Mourning

Ik kan me nog een rapport van Clingendael herinneren van ik denk 2 terug, waarvan dhr. Homan een van de auteurs was. Diverse reducties en keuzemodellen (lees: afschaffing van taken) e.d. stonden daar o.a. nog in. Het kan snel gaan.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).