Verhuizing Marinierskazerne

Gestart door Marskramer, 26/10/2011 | 20:25 uur

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/05/2018 | 12:56 uur
Nieuw plan marinierskazerne kan doorbraak betekenen

http://ozld.nl/7vRb

Het kan zeker een doorbraak zijn maar dan kom ik met de vraag: wat doe je dan met de officieren die nodig zijn in Vlissingen?

Citaat
Gezinnen verhuizen dan misschien wel mee naar Vlissingen; familie en vrienden doen dat niet, aldus woordvoerders van het Korps.
Ja maar daar kan je natuurlijk niet allemaal rekening mee houden, defensie kan moeilijk de hele familie en vrienden groep van elke marinier en zijn gezin pleasen.
Er zijn genoeg mensen die i.v.m. werk ergens anders wonen dan de rest van de familie of (voormallige) vrienden. En in Vlissingen kan je ook nieuwe vrienden maken dus het vrienden argument vind ik eigenlijk wel wat ver gaan. De hond kan ook niet meer naar dezelfde dieren arts, dat hoort nu eenmaal bij verhuizen : er veranderen dingen!

Familie kan ik nog begrijpen maar ook daar kan je overheen groeien en als de marinier op uitzending is kan de familie toch ook een weekendje over komen naar zeeland of het gezin gaat op bezoek bij familie? Daar zie ik het probleem niet in. Het hele verhaal van niet willen verhuizen want we willen bij het gezin zijn kan ik inkomen. Maar op afstand van je familie wonen ga je niet dood van.

Terugkomend op het Ro-Ro verhaal bij de Olau, Damen bouwt ro-ro pontons dus weinig investering en een oplossing die ook zo weg is als het niet meer nodig is.
Het terrein een aantal (drijvende) steigers/pontons geven en klaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nieuw plan marinierskazerne kan doorbraak betekenen

http://ozld.nl/7vRb

Parera

#996
Citaat van: tentara71 op 18/05/2018 | 12:34 uur
Alsof die daar op zitten te wachten
Onderdelen die daar naartoe haan dienen groot genoeg te zijn om voldoende koppen uit Zeeland zelf, West-Brabant of de Zuid-Hollandse eilanden afkomstig te hebben.
De OZD is max. 400 koppen. Eerder 350.
Stel je de leegloop daar eens voor. Zelfde geldt voor de MD. Die is ook niet meer zo groot als ie geweest is en de meeste lui komen niet uit het zuidwesten van Nederland. Een organisatie die daar naartoe gaat moet dus voldoende groot zijn om eea te herverdelen.

Het is maar een idee  ;) Er zijn vast nog genoeg andere opties maar mijndienst of onderzeedienst waren mijn eerste ingeving ook. Dat men dat dan ook niet prettig vind ja er zullen toch ergens keuzes gemaakt moeten worden.

De grond word voor 25 jaar in erfpacht gehuurd van de gemeente Vlissingen, de grond in het gebied rond de kazerne heeft een waarde van 90 a 150 euro per m2 (2017 grondprijzen gemeente Vlissingen). Daarmee heeft de +/- 70 hectare een grond een waarde van 63 a 105 miljoen euro, erfpacht houd normaal gezien in dat je 5% van de waarde van de grond betaald als erfpacht.
Daarmee ligt de erfpacht per jaar tussen de 3,15 en 5,25 miljoen euro x 25 jaar erfpacht is een mogelijke claim van de gemeente van 78 a 131 miljoen euro. Buiten om alle andere claims en kosten voor de aanpassing van Doorn (of andere locatie) mee gerekend.

Men zal iets moeten doen in Vlissingen, maar wat dat weet ik niet. Maar die ''paarse kazerne'' lijkt mij de beste oplossing.
Het permanent stationeren van een schip/ eenheid is niet perse nodig als de kazerne een logistieke support hub word bijvoorbeeld.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/05/2018 | 12:35 uur

NL heeft toch de leiding in een logistiek traject.... de snelweg naar het oosten... Hiervoor kan Vlissingen prima als (mede) aanvoerbasis dienen... vereist wel een extra investering in een geschikte steiger (of twee).

Ik zie legio mogelijkheden voor Vlissingen en voor behoud van de mariniers in het midden van het land. Blijkt dat niet mogelijk in Doorn, ook goed, de Utrechtseheuvelrug heeft nog legio defensie faciliteiten die vast een andere bestemming kunnen krijgen voor een relatief vriendelijk budget.

Laat de OZD maar lekker in Den Helder.
Het voormalige Olau-terrein is ook ter beschikking gesteld aan defensie door de provincie.



Het terrein hier te zien als container stalling. De afbeelding is van 2009 uit de tijd dat er plannen waren om in de buurt een skihal te bouwen maar die is uiteindelijk in Terneuzen gebouwd.
De Olau had een Ro-Ro steiger voor het laden / lossen van voertuigen en vrachtwagens, ik denk dat als men hier wat geld in stopt dat het zeker mogelijk moet zijn om hier een grote logistieke hub van te maken en de hele kazerne te omschrijven als ''logistieke ondersteunings kazerne'' waarbij wel ruimte is voor een schip aan de kade om bijvoorbeeld brandstof of voedsel te laden of om tijdelijk (enkele weken) gestationeerd te zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: tentara71 op 18/05/2018 | 12:34 uur
Alsof die daar op zitten te wachten
Onderdelen die daar naartoe haan dienen groot genoeg te zijn om voldoende koppen uit Zeeland zelf, West-Brabant of de Zuid-Hollandse eilanden afkomstig te hebben.
De OZD is max. 400 koppen. Eerder 350.
Stel je de leegloop daar eens voor. Zelfde geldt voor de MD. Die is ook niet meer zo groot als ie geweest is en de meeste lui komen niet uit het zuidwesten van Nederland. Een organisatie die daar naartoe gaat moet dus voldoende groot zijn om eea te herverdelen.

Mee eens.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 18/05/2018 | 12:27 uur
Ja, want als de mariniers verhuizen naar Vlissingen dan zit Den Haag met een prachtige kazerne maar een leeggelopen korps en bij het afblazen van het hele verhaal zit Den Haag met een miljoenen claim van de provincie zeeland, gemeente vlissingen en de bedrijven / bedrijf dat het eventueel mag gaan bouwen.

De oplossing van de Natris is misschien niet de mooiste oplossing maar in mijn ogen wel de beste en op dit moment meest voor de hand liggende optie.
Het wederom stationeren van (een deel van) de mijnbestrijdings-vaartuigen in Vlissingen is ook zeker geen slecht idee, ik heb zelf ook al gedacht aan de onderzeedienst.

NL heeft toch de leiding in een logistiek traject.... de snelweg naar het oosten... Hiervoor kan Vlissingen prima als (mede) aanvoerbasis dienen... vereist wel een extra investering in een geschikte steiger (of twee).

Ik zie legio mogelijkheden voor Vlissingen en voor behoud van de mariniers in het midden van het land. Blijkt dat niet mogelijk in Doorn, ook goed, de Utrechtseheuvelrug heeft nog legio defensie faciliteiten die vast een andere bestemming kunnen krijgen voor een relatief vriendelijk budget.

Laat de OZD maar lekker in Den Helder.

MasterChief1971

Citaat van: Parera op 18/05/2018 | 12:27 uur
Ja, want als de mariniers verhuizen naar Vlissingen dan zit Den Haag met een prachtige kazerne maar een leeggelopen korps en bij het afblazen van het hele verhaal zit Den Haag met een miljoenen claim van de provincie zeeland, gemeente vlissingen en de bedrijven / bedrijf dat het eventueel mag gaan bouwen.

De oplossing van de Natris is misschien niet de mooiste oplossing maar in mijn ogen wel de beste en op dit moment meest voor de hand liggende optie.
Het wederom stationeren van (een deel van) de mijnbestrijdings-vaartuigen in Vlissingen is ook zeker geen slecht idee, ik heb zelf ook al gedacht aan de onderzeedienst.

Alsof die daar op zitten te wachten
Onderdelen die daar naartoe haan dienen groot genoeg te zijn om voldoende koppen uit Zeeland zelf, West-Brabant of de Zuid-Hollandse eilanden afkomstig te hebben.
De OZD is max. 400 koppen. Eerder 350.
Stel je de leegloop daar eens voor. Zelfde geldt voor de MD. Die is ook niet meer zo groot als ie geweest is en de meeste lui komen niet uit het zuidwesten van Nederland. Een organisatie die daar naartoe gaat moet dus voldoende groot zijn om eea te herverdelen.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Parera

Citaat van: Ros op 18/05/2018 | 12:06 uur
Iedereen een 'beetje' blij is de oplossing ?

Ja, want als de mariniers verhuizen naar Vlissingen dan zit Den Haag met een prachtige kazerne maar een leeggelopen korps en bij het afblazen van het hele verhaal zit Den Haag met een miljoenen claim van de provincie zeeland, gemeente vlissingen en de bedrijven / bedrijf dat het eventueel mag gaan bouwen.

De oplossing van de Natris is misschien niet de mooiste oplossing maar in mijn ogen wel de beste en op dit moment meest voor de hand liggende optie.
Het wederom stationeren van (een deel van) de mijnbestrijdings-vaartuigen in Vlissingen is ook zeker geen slecht idee, ik heb zelf ook al gedacht aan de onderzeedienst.

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/05/2018 | 07:56 uur
'Stop discussie mariniers en bouw kleine kazerne in Vlissingen'

http://ozld.nl/zIuo

Iedereen een 'beetje' blij is de oplossing ?

Ros

Citaat van: Alkmaar op 18/05/2018 | 01:01 uur
Als grote concurrent Groenlinks hier een punt van gaat maken, waar het zowaar op lijkt dit moment, en andere linkse partijen gaan hierin mee dan kan D66 het hier nog lastig mee krijgen. Ik ben erg benieuwd wat de Christenunie maar ook het CDA gaan doen. Met name de laatste partij heeft toegegeven dat de bezuinigingen onder Hillen fout waren. Het zou ze sieren als ze woorden in daden omzetten en deze (moedwillige?) fout van Hillen goedmaken.

Deze coalitie trekt zich nauwelijks iets aan van de oppositie in de Kamer. De coalitiepartijen en met name D66 wanen zich nog steeds in een roes dat zij het geweldig doen. D66 roert nu een beetje in de beerput maar zal er geen breekpunt van maken. CU zal, zoals altijd, netjes blijven volgen en het CDA zal zich de vingers niet branden aan een legeronderdeel dat in de problemen zit.

Het enige probleem is niet het Korps maar de vraag hoe de regering zich er financieel uit gaat redden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

'Stop discussie mariniers en bouw kleine kazerne in Vlissingen'

http://ozld.nl/zIuo

Alkmaar

Citaat van: Ros op 17/05/2018 | 23:12 uur


Maar D66 zal hier echt geen halszaak van maken....het is maar Defensie. Niets vergeleken met de heerlijk zachte pluche van een regeringszetel.

Als grote concurrent Groenlinks hier een punt van gaat maken, waar het zowaar op lijkt dit moment, en andere linkse partijen gaan hierin mee dan kan D66 het hier nog lastig mee krijgen. Ik ben erg benieuwd wat de Christenunie maar ook het CDA gaan doen. Met name de laatste partij heeft toegegeven dat de bezuinigingen onder Hillen fout waren. Het zou ze sieren als ze woorden in daden omzetten en deze (moedwillige?) fout van Hillen goedmaken.

Parera

Citaat van: Ros op 17/05/2018 | 23:12 uur
[quote author=NOS link=topic=21903.msg420607#msg420607 date=152658403
Het afblazen van de verhuizing zou een klap betekenen voor Vlissingen. Burgemeester Van den Tillaar: "Daar ligt een gebied van 70 hectare klaar, daar zijn bedrijven uitgeplaatst en er zijn woningen afgebroken op dat terrein. Daar is al flink geïnvesteerd."


Een unieke  gouden kans om bedrijven naar Vlissingen te lokken en veel geld aan te verdienen. Ze staan vast te popelen naar Vlissingen te verhuizen  :angel: Vlissingen is m.i. te hard van stapel gelopen in het volle vertrouwen in Den Haag dat het allemaal goed zou komen.

Maar D66 zal hier echt geen halszaak van maken....het is maar Defensie. Niets vergeleken met de heerlijk zachte pluche van een regeringszetel.
[/quote]

Vergeet niet dat de gemeente Vlissingen al jaren lang een ''artikel 12 gemeente'' is het was een grote puinhoop en daar is men nog altijd druk mee om het op te lossen, tot 2020 blijft de gemeente onder toezicht staan. Het niet doorgaan van de kazerne (in welke vorm dan ook) zou inderdaad een groot probleem zijn voor de gemeente en de provincie. Tot op heden zijn de kosten 14 miljoen euro, de provincie zeeland heeft in totaal 18 miljoen beschikbaar (3 miljoen vanuit de gemeente vlissingen) voor de kazerne. De rest moet betaald worden door Den Haag. Dit is natuurlijk buiten om de andere kosten die gemaakt zijn aan de infrastructuur e.d. rondom de kazerne.

Er zijn natuurlijk een aantal opties waarvan de simpelste is : we doen zoals het nu gepland staat en we nemen de verliezen in personeel.
Dat is de simpelste optie maar niet de slimste optie want daarmee heeft korps mariniers een mooie kazerne maar geen mensen om er te laten werken.

De andere optie is helemaal niets verhuizen naar Vlissingen maar dan zal er ook bij het ministerie een claim neergelegd worden van 14-18 miljoen euro + het bedrag waar de grond gehuurd zou worden de komende 25 jaar.

De laatste optie en in mijn ogen de beste keuze op dit moment om er een paarse kazerne van te maken met een ondersteunings-eenheid voor de marine waar schepen bevoorraad kunnen worden van munitie, brandstof, voedsel en wat nog meer. Daarnaast een hotel accommodatie voor personeel waarvan het schip voor nieuwbouw of reparatie bij Damen ligt. Daar aan toegevoegd eenheden van andere krijgsmacht delen indien nodig en KMAR, Douane en Kustwacht. Ook eventueel andere (overheids) instanties zouden gebruik kunnen maken van de nieuwe kazerne. Het zal in die vorm een ondersteunende kazerne blijven waar bijvoorbeeld wel oefen faciliteit gemaakt kan worden dat waar nu behoefte aan is.

Ros

[quote author=NOS link=topic=21903.msg420607#msg420607 date=152658403
Het afblazen van de verhuizing zou een klap betekenen voor Vlissingen. Burgemeester Van den Tillaar: "Daar ligt een gebied van 70 hectare klaar, daar zijn bedrijven uitgeplaatst en er zijn woningen afgebroken op dat terrein. Daar is al flink geïnvesteerd."
[/quote]

Een unieke  gouden kans om bedrijven naar Vlissingen te lokken en veel geld aan te verdienen. Ze staan vast te popelen naar Vlissingen te verhuizen  :angel: Vlissingen is m.i. te hard van stapel gelopen in het volle vertrouwen in Den Haag dat het allemaal goed zou komen.

Maar D66 zal hier echt geen halszaak van maken....het is maar Defensie. Niets vergeleken met de heerlijk zachte pluche van een regeringszetel.

Lex

Regeringspartij D66: twijfel over verhuizing van mariniers naar Vlissingen

Regeringspartij D66 twijfelt over de verhuizing van de kazerne van het Korps Mariniers van Doorn naar Vlissingen, nu er sprake blijkt van een leegloop bij het elitekorps. Tweede Kamerlid Belhaj zegt dat voor haar partij alles nog open ligt. "Want geen mariniers straks, betekent ook geen kazerne in Vlissingen."

D66 maakt zich zorgen nu veel mariniers vertrekken vanwege de verhuizing. Belhaj vindt dat de leiding van het korps vandaag in de Tweede Kamer een goed verhaal heeft gehouden over wat de verhuizing betekent en dat ze de mariniers volledig begrijpt.

Het Tweede Kamerlid van de coalitiepartij wil nog voor de zomer een discussie met de staatssecretaris. Belhaj: "Om te zorgen dat het niet maar eindeloos door blijft gaan, en niemand weet waar hij aan toe is. Want ik maak me zorgen over het feit dat de mariniers aangeven echt weg te gaan. Als we daar te lang mee wachten, heb je straks geen mariniers meer. Dat lijkt me een heel onwenselijke situatie."

Wachten op rapport

De coalitiepartijen CDA en CU houden zich nog op de vlakte. Ze wachten op het rapport van het ministerie van Defensie naar de oorzaken van de leegloop bij het Korps Mariniers en de rol die de voorgenomen verhuizing van de kazerne daarbij speelt. Het rapport wordt volgende maand verwacht.

De VVD houdt vast aan de verhuizing. Tweede Kamerlid Bosman: "We moeten constateren dat de kazerne in Doorn niet toekomstbestendig is te maken." Bosman, die zelf in Vlissingen woont, benadrukt dat Vlissingen uit onderzoek naar voren is gekomen als een uitstekende plek voor de kazerne.

Dringende oproep

In de Tweede Kamer deed generaal Jeff Mac Mootry vandaag een dringende oproep af te zien van de verhuizing. Volgens hem gaat de verplaatsing van de kazerne van de Utrechtse Heuvelrug naar Vlissingen ten koste van het welzijn van het personeel en hun thuisfront.

De generaal wees ook op de risico's voor de veiligheid als er mariniers vertrekken omdat ze niet willen verhuizen. Volgens verdwijnt er ervaring en dat is gevaarlijk tijdens operaties: "Een ervaren sergeant ziet of hij het paadje links of het paadje rechts moet pakken. Dat is precies het verschil tussen een groep van 6 mariniers die wel of niet in een hinderlaag van de taliban loopt."

'Personeel op de voorgrond'

Verslaggever Jeroen van Dommelen denkt dat de stem van de mariniers wel degelijk meeweegt in Den Haag: "Het kabinet heeft nu net beloofd dat het voortaan het personeel op de voorgrond zet. Daar is tegenwoordig ook weer wat meer geld voor. Dus het wordt de komende maand heel erg spannend. Blijft de kazerne in Doorn, dan moet het kabinet naar Vlissingen om daar te gaan uitleggen dat die verhuizing er toch niet van komt."

Het afblazen van de verhuizing zou een klap betekenen voor Vlissingen. Burgemeester Van den Tillaar: "Daar ligt een gebied van 70 hectare klaar, daar zijn bedrijven uitgeplaatst en er zijn woningen afgebroken op dat terrein. Daar is al flink geïnvesteerd."

NOS, 17-05-2018, 20:46

Lex

'Gezinsleven mariniers grootste obstakel verhuizing naar Zeeland'

De uitstroom bij het korps mariniers zal alarmerend groot zijn als de verhuizing van de kazerne van Doorn in het midden van het land naar Vlissingen doorgaat. Honderden jonge officieren, sergeanten en korporaals met gezinnen zullen vertrekken, waarschuwt brigadegeneraal der mariniers Mac Mootry.

"Mama heeft ook een goeie baan, en er wordt gebeld dat het kind ziek is. Vanuit Vlissingen rij je niet even naar de school in Amersfoort om je kind op te halen", legt Mac Mootry uit. Het is niet meer zoals vroeger dat de gezinnen van mariniers vanzelfsprekend meeverhuizen.

Mac Mootry en zijn collega's van het Korps Mariniers zijn uitgenodigd door de Tweede Kamer om hun bezwaren tegen de voorgenomen verhuizing toe te lichten. Vooral het 'moderne gezinsleven' kan tot de uitstroom van honderden ervaren mariniers leiden, zeggen zij.

Korporaal der mariniers Prigioniero woont in Roermond en is een zogenoemde 'binnenslaper', iemand die vaak op de kazerne slaapt omdat hij te ver weg woont. De verhuizing is het gesprek van de dag onder de binnenslapers. "Ze rijden nu een dag in de week naar hun gezin. Ze vinden Vlissingen echt te ver, omdat die ene dag dan ook al niet meer kan."

Hinderlaag van de Taliban
Het vertrek van ervaren personeel zal tot veiligheidsproblemen leiden, zegt Mac Mootry. "De ervaring van goede mariniers is in minstens twaalf jaar opgebouwd", zegt hij. "Het is het verschil tussen wel of niet in een hinderlaag van de Taliban lopen."

Hij noemt ook operationele voordelen aan blijven in Doorn. De gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft gebieden aangewezen waar de kazerne het terrein zou mogen uitbreiden. Op twee minuten afstand van de kazerne zijn oefenterreinen, waar ook met zwaar materieel gereden mag worden. En het onderdeel van de landmacht waar de mariniers mee samenwerken zit dichter in de buurt.

Voldongen feit
Plaatsvervangend Commandant Zeestrijdkrachten Van Sprang was niet betrokken bij het besluit uit 2012. Hij zag zich later voor een voldongen feit geplaatst. "Je voelde wel dat die nieuwe locatie uit koers lag", merkt hij droogjes op.

Hij heeft begrip voor het politieke besluit van destijds. "2012 was een tijd van bezuinigingen op defensie. Wat betreft de arbeidsmarkt zouden mensen toch wel bij ons blijven. En de kazerne zou fit for purpose worden", blikt hij terug. "Zes jaar later in 2018 krijgt defensie meer budget. De arbeidsmarkt trekt aan, en onze mensen zijn gewild."

Heroverweging
Van Sprang schrijft een nieuwe kazerne in Zeeland niet helemaal af. Ook geeft hij voorbeelden van andere defensieactiviteiten die daar beter op hun plaats zouden zijn, zoals scheepsbouw. "Maar al zou je in Doorn blijven, dan moet er ook heel wat gebeuren", zegt hij. "Sinds 1982 toen ik aantrad is daar niks veranderd."

De Kamerleden die de mariniers hadden uitgenodigd om hun verhaal te komen doen laten doorschemeren dat zij bereid zijn om het besluit uit 2012 in heroverweging te nemen. Daarbij spelen de waarschuwingen voor de veiligheidsrisico's een grote rol. Maar een verandering van de plannen mag ook weer niet te veel geld kosten.

Het kabinet doet op dit moment ook zelf onderzoek naar de verhuizing.

NOS, 17-05-2018,  13:19