Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Parera

Damen Naval gaat een 72 m lang expeditie schip bouwen voor het zuster bedrijf Damen Yachting. Het schip zal worden gebouwd door Damen Yachting op de werf in Vlissingen in samenwerking met Damen Naval met een oplevering gepland in 2024.



https://www.facebook.com/DamenYachting/photos/a.238044863352713/1049558915534633/?type=3&theater

Een tussen oplossing tot dat de KM klaar is voor de nieuwe bestellingen, om zo toch maar de werf draaiende te houden. Misschien is het slechts een test project om te kijken naar de nieuwbouw capaciteit van de werf in Vlissingen voor de marinebouw voor de ASWF's.:silent:

Parera

De nieuwste bedrijfsvideo van het ''nieuwe'' Damen Naval.



StrataNL

Er heten al teveel bedrijven Naval  :sick:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#1555
NIEUWE TIJD, NIEUWE NAAM: DAMEN NAVAL – SECURING OUR SEAS
21 January 2021



Met wortels van de organisatie die tot bijna 150 jaar teruggaan – de Koninklijke Scheldewerf in Vlissingen – heeft Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) een rijke traditie binnen de Nederlandse marinebouw. Met meer dan 400 geleverde schepen aan klanten over de hele wereld, zijn wij een betrouwbare partner op de internationale markt, bekend om onze rol als full-service provider of integrator, gedurende de gehele levenscyclus van onze schepen. Terwijl we trots zijn op ons erfgoed, kijken we nu vooral ook naar de toekomst.

DSNS is nu onderdeel van Damen Naval, de marinebouwdivisie van de Damen Shipyards Group, waarin alle marinebouwactiviteiten van de groep in binnen- en buitenland zijn ondergebracht. Ons bedrijf zal vanaf nu ook deze naam gaan voeren. Samen met de divisies Workboats, Yachting, Mid-Sized Vessels, Repair & Conversion en Maritime Ventures en Services vormt Damen Naval de nieuwe, meer vereenvoudigde structuur van de Damen Shipyards Group.

De vorming van Damen Naval volgt op een reeks indrukwekkende prestaties op de internationale markt, waaronder onze selectie voor het ontwerp en de bouw van de F126-fregatten van de Duitse marine en de levering van de 10e SIGMA-fregat voor de exportmarkt. Bovendien zijn we trots op onze lange traditie van dienstverlening aan de Koninklijke Marine, de launching customer van acht opeenvolgende generaties 'Damen Combatants'. Deze relatie wordt vandaag de dag voortgezet met het contract voor de bouw van het nieuwe Combat Support Schip van de Koninklijke Marine en het nieuwe Anti-Submarine Warfare Fregat (ASWF) voor zowel Nederland als België. Daarnaast zijn we trots op onze voorselectie als één van de partijen – samen met partner Saab Kockums – voor het vervangingsprogramma van de Walrusklasse onderzeeboten.

We zullen onze nieuwe divisienaam, Damen Naval, omarmen. Een eenvoudige, internationale naam, die zorgt voor consistentie in de communicatie. Het zal onze ambities om onze exposure te vergroten ondersteunen. Gelijke tijd zal onze identiteit niet veranderen. Dat betekent dat we marineschepen blijven produceren met een lange levensduur, door het integreren van geavanceerde technologie en kostenefficiënte ontwerp-oplossingen. We blijven ons inzetten om de veiligheidsbelangen van onze klanten op zee te helpen beschermen. Daarnaast blijven we een veilige en prettige werkomgeving voor hun bemanningen bieden. We blijven ons daarnaast inzetten om onze vaardigheden optimaal te benutten, om de ontwikkeling van een duurzame scheepsbouwindustrie in het land van de klant te ondersteunen. Dit omvat onder meer door het bouwen op locatie, training en uitgebreide kennisoverdrachtprogramma's.  Om ervoor te zorgen dat we deze doelen bereiken, streven we ernaar het beste en slimste talent aan te trekken en te behouden en te investeren in de nieuwste technologieën.

Damen – Oceans of possibilities.

https://nlnavy.damen.com/nl/nieuwe-tijd-nieuwe-naam-damen-naval-securing-our-seas/

En voor de liefhebbers een Damen Naval Kalender 2021 in PDF  & de Damen Magazine #8 (2021)

https://www.damen.com/-/media/new-corporate-damen/images/companies/damen-schelde-naval/documents/dsns_kalender_2021.pdf?rev=da5639c1a81c46df8c6a232644b14e0c

https://www.damen.com/-/media/new-corporate-damen/documents/damen_year_book_no8.pdf?rev=bd248fc6498149dca538dbb14a4e8bfb

StrataNL

Van der Velden (Nu DMC) is een bekende speler in de roeren en stuursystemen markt.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Harald op 21/01/2021 | 08:53 uur
Damen to supply rudders and steering gear systems for future French Navy Logistic Support Ships





Een mooi en voor mij onverwacht contract, ik had niet verwacht dat de Fransen uberhaupt iets aan een ander land zouden uitbesteden wat ze ook zelf in huis hebben en daarnaast opvallend dat het schip op basis is van de Italiaanse LSS maar er dus niet gekozen is voor dezelfde roeren.

Harald

#1552
Damen to supply rudders and steering gear systems for future French Navy Logistic Support Ships



According to information published on January 18, 2021, Damen Marine Components (DMC) has been awarded a contract by the Chantiers de l'Atlantique for the supply of rudders and steering gear systems for the future French Navy Logistic Support Ships of the class "Jacques Chevallier".

For each Logistical Support Ship, DMC will supply two Van der Velden® TIMON flap-type rudders including extended trunk and steering foundations, and two Van der Velden COMMANDER™ Rotary Vane steering systems along with the Integrated Logistic Support.

The rudder design is carried out by DMC's engineers in Hamburg and will be CFD optimised for the ship's operational profile, with special focus on cavitation behaviour, course-keeping and manoeuvring, essential attributes for naval vessels of all types and particularly for support vessels transferring fuel and supplies at close quarters whilst underway. This capability is due to their open flap linkage mechanisms and side bar flap systems with a 90-degree angle. They also emit minimal noise and vibration.

The Van der Velden COMMANDER™ Rotary Vane steering systems are also ideal for high performance, oceangoing operations. Designed and manufactured wholly in the Netherlands, they generate an equal high torque in all possible steering angles, and with only one rotating part is both highly safe to operate and relatively low maintenance. The systems being supplied to Chantiers de l'Atlantique will be fully compatible with the performance requirements of the TIMON rudders.

The Jacques Chevallier-class is a new generation of Replenishment Tanker ship built for the French navy by the French company Chantiers de l'Atlantique in collaboration with Naval Group.

In January 2019, French company Naval Group has announced an order for four Logistic Support Ships (LSS) and of their first six years of operational maintenance, as a part of the Franco-Italian LSS Program led by OCCAr*, the international Organisation for Joint Armament Co-operation, on behalf of DGA, the French Defence Procurement Agency, and of its Italian counterpart NAVARM.

These tankers, with a fuel capacity of 13,000 m3, have the mission to provide logistical support to the French and allied navies' combat vessels. They will carry fuel for vessels, jet fuel for aircraft, weapons and ammunition, spare parts, as well as food. The ships will also be equipped with waste management solutions and repair workshops.

The design of the vessels will be based on the Italian LSS Vulcano (already under construction by Fincantieri), the first ship of the Italian-French Logistic Support Ship (LSS) program managed by OCCAR. The industrial organisation of this major program will mobilise the industrial capabilities of both nations.

https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2021/january/9579-damen-to-supply-rudders-and-steering-gear-systems-for-future-french-navy-logistic-support-ships.html

Van der Velden COMMANDER™ Rotary Vane steering systems
https://www.damenmc.com/nl-nl/news/2021/damen-marine-components-wins-steering-gear-contract-for-four-new-french-logistical-support-ships

Harald

Raytheon to produce SM-2 anti-ship missiles for European and Asian countries    (lekkere grote bijdrage voor Thales Hengelo !  :big-smile: )

According to a contract published by the United States Department of Defense on January 11, 2021, Raytheon Missiles and Defense, Tucson, Arizona, is awarded an $8,520,414 cost-type undefinitized contract for procurement of long lead material in support of Standard Missile-2 (SM-2) Foreign Military Sales (FMS) production requirements to include all up rounds, instrumental kits, engineering services and spares.

This contract involves FMS (Foreign Military Sales) to Korea, Denmark, Netherlands, Spain, Taiwan, and Japan. Work will be performed in Hengelo Overijssel, Netherlands (51%); McKinney, Texas (32%); and Tucson, Arizona (17%), and is expected to be completed by March 2023. FMS Korea funding in the amount of $1,807,362 (42%); FMS Denmark funding in the amount of $1,073,800 (25%); Memorandum of Understanding Netherlands funding in the amount of $494,872 (12%); FMS Spain funding in the amount of $451,840 (11%); FMS Taiwan funding in the amount of $344,259 (8%); and FMS Japan funding in the amount of $86,064 (2%), will be obligated at time of award and will not expire at the end of the current fiscal year.

.../...

https://www.flightglobal.com/news/defence/

Ace1

Citaat van: Poleme op 11/01/2021 | 21:21 uur
;D  So-de-mie-ters !   'Maar jullie hebben op deze planeet ook zoveel verschillende kalenders.'

1998 is natuurlijk incorrect.  Dat moet 2018 zijn.

Te diep in het glaasje gekeken?

Poleme

Citaat van: StrataNL op 11/01/2021 | 10:22 uur
Het is inmiddels 2021 poleme  ;)
;D  So-de-mie-ters !   'Maar jullie hebben op deze planeet ook zoveel verschillende kalenders.'

1998 is natuurlijk incorrect.  Dat moet 2018 zijn.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1


StrataNL

Citaat van: Poleme op 10/01/2021 | 02:30 uur
Oohh ?  In de nazomer van 1998 op de betreffende PT PAL werf geweest.  Maar daar waren ze juist te spreken over de samenwerking met Damen Schelde Naval Shipbuilding. 
Het is inmiddels 2021 poleme  ;)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#1546
Een foto van het Damen OPV 1800 gebaseerde ontwerp dat gebouwd is in Maleisië waarvan er nog eens 2 in de planning staan.

Met daaronder een foto van een van de vele OPV's die met ondersteuning van Damen gebouwd zijn in Vietnam in dit geval de OPV 2400 als basis. Voornamelijk de Vietnamese kustwacht vaart rond met een aantal mooie ontwerpen:

- 3x Stan Patrol 4100
- 5x Salvage Tug4612
- 1x Hydrographic Survey Vessel 6613
- 4x DN 2000 (OPV 9014)
- 2x DN 4000 (OPV 12316) gepland





Poleme

#1545
Citaat van: Ace1 op 09/01/2021 | 11:15 uur
Overigens zijn de verhoudingen tussen de indonesisch scheepsbouwer  PT PAL en Damen niet zo goed meer.

The third, which I believe needs to be seriously looked into, is whether the Indonesians could have been not so satisfied with the PKR programme, and whether this has to do with the local shipbuilders' relationship with Damen. Again, this point needs to be explored.
https://www.navalnews.com/naval-news/2020/06/indonesia-looking-at-iver-huitfeldt-class-frigate-to-boost-tni-als-blue-water-force/
Oohh ?  In de nazomer van 2018 op de betreffende PT PAL werf in Surabaya geweest.  Maar daar waren ze juist te spreken over de samenwerking met Damen Schelde Naval Shipbuilding. 

De 'pijn' zal wel ergens hoger op de Indonesische overheids 'apen rots' liggen.   Hetzij door de nog steeds historisch beladen relatie van Nederland en Indonesia.
Hierdoor kiezen sommige Indonesiers liever niet voor Nederlandse waar.  Of misschien deed Damen moeilijk over de '10 procent onofficiele commissie' .
De Fransen hebben daar cultureel gezien weinig tot geen moeite mee.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.