Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 07/10/2017 | 16:39 uur
Omdat alles hier in kannen en kruiken is. We hebben die beslissing nog niet zo lang geleden gemaakt. Het F-35 dossier is gesloten en de aankoop definitief. Dat is echt hele andere koek dan bij Belgie.
Volgend jaar wordt het Belgische contract getekend.
Ik had het ook niet over de 37 Nederlandse F-35's. Ik had het over jouw "Het worden er meer, dat weet iedereen". Ik ga akkoord, het worden er waarschijnlijk meer. Maar je hebt niets concreet om de uitspraak over meer toestellen op te baseren. Al zeker niet met de zekerheid dat je ze hier stelt.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 07/10/2017 | 13:56 uur
Absoluut waar, maar hoe kan je het dan wél met zekerheid zeggen over NL. Het voorziene bedrag voor de aankoop F-35 in België is trouwens 3.41 miljard euro.
Omdat alles hier in kannen en kruiken is. We hebben die beslissing nog niet zo lang geleden gemaakt. Het F-35 dossier is gesloten en de aankoop definitief. Dat is echt hele andere koek dan bij Belgie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 07/10/2017 | 14:54 uur
Volgens Dassault moet de F4 uitvoering in 2023 vliegen. Echter heeft de concurrentie tegen die tijd ook de zoveelste doorontwikkeling met dito mogelijkheden.

Het zou dan net kunnen, maar dan nog... als het F/D initiatief van de grond komt, dan is het vermoedelijk klaar met de doorontwikkeling en gaat alle aandacht naar de F/X... daar zit je dan met een F4, die tot 2060/70 mee moet waarbij je door de rest van de wereld wordt ingehaald.

Enige aanbod wat ik serieus zou nemen, aankoop 34 Rafale F3R met terugkoop/inruil garantie op de nieuwe Europese kist ergens rond 2035-40.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/10/2017 | 14:29 uur
Wellicht hebben we het over de Rafale F4... maar... er is ook nog een Duits-Franse ambitie om te komen tot Europese 5e generatie kist voor grofweg dezelfde periode.

De F4 is hooguit een doorontwikkeling waar ik mij vingers niet aan zou willen branden (gezien we spreken over medio jaren dertig) en het is maar net de vraag of het D/F initiatief aansluit bij de wensen en eisen van BE, hoogstwaarschijnlijk een kist uit het zwaarste segment met dito prijskaartje.

Volgens Dassault moet de F4 uitvoering in 2023 vliegen. Echter heeft de concurrentie tegen die tijd ook de zoveelste doorontwikkeling met dito mogelijkheden.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2150
Citaat van: Reinier op 07/10/2017 | 14:11 uur
Bijzondere inhoud dit artikel.
Frankrijk wilt samen met België een nieuwe Rafale gaan ontwikkelen en deze zou dan de Belgische F-16 gaan vervangen. Ofwel Frankrijk wilt dat België de ontwikkeling van een nieuwe Rafale mee gaat financieren. 

De Belgische F-16's zijn ook nagenoeg versleten en zouden rond 2023 vervangen moeten zijn. Nu met nog 5 jaar te gaan een nieuw toestel gaan ontwikkelen, bouwen, testen, operationeel maken en laten rond vliegen (...) Dat is wel een heel utopische gedachten.

De huidige Rafale werd ontwikkeld midden- eind jaren '80. Vloog mid jaren '90. Ook toen wilde Frankrijk samenwerken met België, Nederland, Denemarken en Noorwegen. Alle 4 hebben dit toen niet gedaan.

Enige manier dat de Belgen zouden kiezen voor een nieuwe Rafale is dat ze nu gaan vliegen met de huidige Rafale en deze rond 2030-2035 weer zouden inruilen voor de vernieuwde Rafale.
Lijkt mij onzinnig en gecompliceerd plan voor een luchtmacht met de ambitie van 35t toestellen.

Wellicht hebben we het over de Rafale F4... maar... er is ook nog een Duits-Franse ambitie om te komen tot Europese 5e generatie kist voor grofweg dezelfde periode.

De F4 is hooguit een doorontwikkeling waar ik mij vingers niet aan zou willen branden (gezien we spreken over medio jaren dertig) en het is maar net de vraag of het D/F initiatief aansluit bij de wensen en eisen van BE, hoogstwaarschijnlijk een kist uit het zwaarste segment met dito prijskaartje.

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/10/2017 | 11:17 uur
Fransen geven zich niet gewonnen in F16-dossier

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171006_03117065 via @destandaard
Bijzondere inhoud dit artikel.
Frankrijk wilt samen met België een nieuwe Rafale gaan ontwikkelen en deze zou dan de Belgische F-16 gaan vervangen. Ofwel Frankrijk wilt dat België de ontwikkeling van een nieuwe Rafale mee gaat financieren. 

De Belgische F-16's zijn ook nagenoeg versleten en zouden rond 2023 vervangen moeten zijn. Nu met nog 5 jaar te gaan een nieuw toestel gaan ontwikkelen, bouwen, testen, operationeel maken en laten rond vliegen (...) Dat is wel een heel utopische gedachten.

De huidige Rafale werd ontwikkeld midden- eind jaren '80. Vloog mid jaren '90. Ook toen wilde Frankrijk samenwerken met België, Nederland, Denemarken en Noorwegen. Alle 4 hebben dit toen niet gedaan.

Enige manier dat de Belgen zouden kiezen voor een nieuwe Rafale is dat ze nu gaan vliegen met de huidige Rafale en deze rond 2030-2035 weer zouden inruilen voor de vernieuwde Rafale.
Lijkt mij onzinnig en gecompliceerd plan voor een luchtmacht met de ambitie van 35t toestellen.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 07/10/2017 | 13:48 uur
Je moet dan iets beter lezen.
Ik zeg niet dat dat niet gaat gebeuren, ik zeg dat de stelling: De Belgische regering heeft de Belgische luchtmacht een blanco cheque gegeven voor 34 toestellen onzin is, zo zit de Belgische politiek en verhoudingen met haar defensie apparaat niet in elkaar.

En dat de F-35 naar België komt lijkt me zeker, maar dat is nog geen gelopen race, nogmaals..kijkende naar de Belgische politiek en haar verhoudingen met Defensie. Er zijn de raarste beslissingen gemaakt.

Absoluut waar, maar hoe kan je het dan wél met zekerheid zeggen over NL. Het voorziene bedrag voor de aankoop F-35 in België is trouwens 3.41 miljard euro.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 07/10/2017 | 13:42 uur
Weet je wat ik zo ongelooflijk frustrerend vind?
In België is er een Visie, een financieringswet en zijn de eerste contracten al getekend. Jouw reactie: haha, komt niets van in huis.
Om dan vervolgens dit soort glazen bol-gedoe te posten.

Echt man, iets met twee maten, twee gewichten.

Je moet dan iets beter lezen.
Ik zeg niet dat dat niet gaat gebeuren, ik zeg dat de stelling: De Belgische regering heeft de Belgische luchtmacht een blanco cheque gegeven voor 34 toestellen onzin is, zo zit de Belgische politiek en verhoudingen met haar defensie apparaat niet in elkaar.

En dat de F-35 naar België komt lijkt me zeker, maar dat is nog geen gelopen race, nogmaals..kijkende naar de Belgische politiek en haar verhoudingen met Defensie. Er zijn de raarste beslissingen gemaakt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 07/10/2017 | 13:35 uur
Iedereen weet al dat de Klu er meer gaat krijgen dan 37.

Weet je wat ik zo ongelooflijk frustrerend vind?
In België is er een Visie, een financieringswet en zijn de eerste contracten al getekend. Jouw reactie: haha, komt niets van in huis.
Om dan vervolgens dit soort glazen bol-gedoe te posten.

Echt man, iets met twee maten, twee gewichten.

Huzaar1

Iedereen weet al dat de Klu er meer gaat krijgen dan 37.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 07/10/2017 | 12:27 uur
Natuurlijk niet maar in NL is er al vrijsnel in het project een maximaal bedrag vast gelegd door de politiek nog voordat men wist welk type er gekozen zou worden en hoeveel ze zouden gaan kosten.
En dat bedrag mag niet worden overschreven dus daardoor is het probleem nu dat de KLU met minimaal aantal moet gaan vliegen, had dit er niet geweest kon men natuurlijk ook niet zomaar 65 jets bestellen maar misschien wel wat meer richting de 50 stuks.

In NL is ook ruimte voor meer F35, het is (vooralsnog) afhankelijk van de aanschafprijs.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 06/10/2017 | 20:11 uur
Nee je denkt dat een land als Belgie tegen haar defensie heeft gezegd je koopt maar wat je wil maar het aantal is 34 wat het ook kost? echt.. dan snap je de verhoudingen daar niet.

Natuurlijk niet maar in NL is er al vrijsnel in het project een maximaal bedrag vast gelegd door de politiek nog voordat men wist welk type er gekozen zou worden en hoeveel ze zouden gaan kosten.
En dat bedrag mag niet worden overschreven dus daardoor is het probleem nu dat de KLU met minimaal aantal moet gaan vliegen, had dit er niet geweest kon men natuurlijk ook niet zomaar 65 jets bestellen maar misschien wel wat meer richting de 50 stuks.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Huzaar1

Citaat van: Parera op 06/10/2017 | 13:15 uur
Bij NL is het grootste dat fout is gegaan het slot op het budget. Dat is wat de belgen anders hebben gedaan daar is wel een slot op blijkbaar maar is iets anders omschreven we kopen x aantal toestellen. Dat later blijkt dat de Luchtcomponent behoefte heeft aan nog eens 16 kisten moet dan later worden opgelost net als bij NL.

Dan blijf ik bij het aantal van rond de 100 kisten gezamenlijk verhouding 55% NL / 45% BE.

Nee je denkt dat een land als Belgie tegen haar defensie heeft gezegd je koopt maar wat je wil maar het aantal is 34 wat het ook kost? echt.. dan snap je de verhoudingen daar niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 06/10/2017 | 09:16 uur
Werkelijk? Dat geloof jje zelf wel echt? :cute-smile:

Bij NL is het grootste dat fout is gegaan het slot op het budget. Dat is wat de belgen anders hebben gedaan daar is wel een slot op blijkbaar maar is iets anders omschreven we kopen x aantal toestellen. Dat later blijkt dat de Luchtcomponent behoefte heeft aan nog eens 16 kisten moet dan later worden opgelost net als bij NL.

Dan blijf ik bij het aantal van rond de 100 kisten gezamenlijk verhouding 55% NL / 45% BE.