Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

ARM-WAP

Eigenlijk wel erg dat 'we' met meer dan 25 miljoen inwoners en een rijkelands BBP niet eens zo'n missie kunnen uitvoeren... door geldgebrek.
'k Ben eens benieuwd of VDP zijn extra geld gaat krijgen. Ik denk van niet: er is immers nog maar eens een begrotingstekort gesignaleerd... Ongelooflijk het land met (hoogstwarschijnlijk) de hoogste belastingsdruk (voor haar burgers) in de wereld heeft nooit geld genoeg én daarbovenop ook nog eens een dikke vette staatsschuld die maar niet lijkt te zakken onder de 100%.
Ik betaalde er meer dan 50% belastingen op mijn bruto-salaris en bij vergoedingen was het nog een beetje meer.
In de UK betaal ik globaal gezien iets van 23%.

Stoonbrace


Minister van Defensie vraagt meer geld voor zijn leger

De federale regering maakt 51 miljoen extra vrij voor Defensie. Voor defensieminister Steven Vandeput (N-VA) volstaat dat evenwel niet, zegt hij in een interview met Het Nieuwsblad zaterdag.
Vandaag om 07:07 Binnenland
De beslissing om extra geld voor het leger vrij te maken, komt er drie weken na het bezoek van de Amerikaanse president Donald Trump aan ons land en diens uithaal naar onze beperkte defensie-uitgaven.

'We blijven op het niveau van 2016, in de plaats van verder te zakken zoals voorzien', zegt Vandeput (N-VA). 23 miljoen komt van een verschuiving uit andere posten, 28 miljoen euro is vers geld dat wordt vrijgemaakt. Dat moet onder meer dienen voor de verlenging van de missie van de F-16's in Syrië en Irak.

Dat extra budget volstaat echter niet, aldus Vandeput, die nog meer geld eist voor zijn departement. 'De mensen hebben schrik dat er een oorlog komt. Ze weten ook dat veiligheid geld kost', stelt hij. Het is volgens de minister dan ook 'tijd om weer te gaan investeren in Defensie'. Bedragen wil Vandeput voorlopig niet noemen.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170617_02929292


Lex

Citaat van: Ronald Elzenga op 15/06/2017 | 22:54 uur
Vind ik van wel. Want het was geen kwestie van niet willen, maar van niet kunnen door bezuinigingen.
Omdat het een gevolg is van de reeds jaren doorgevoerde bezuinigingen, vind ik de zinsnede "blamage" te zwaar en beladen.

Ronald Elzenga

Citaat van: Lex op 15/06/2017 | 22:49 uur
Is het van NL zijde wel een blamage?
Vind ik van wel. Want het was geen kwestie van niet willen, maar van niet kunnen door bezuinigingen. En dan ga je vind ik toch een beetje af internationaal. En dan de Belgen dat..ondanks hun nog grotere bezuinigingen..dan gewoon wel doorpakken. Tja...zal ook wel een prijs hebben daar, maar vind ik wel een sterke zet. En nodig!
Citaat van: Lex op 15/06/2017 | 22:49 uurNatuurlijk; dit soort opmerkingen passen niet in haar agenda.
Ja, en ze vindt het meestal leuker als ik haar complimenteer met een qua kleur goed passende sjaal ;)

Lex

Citaat van: Ronald Elzenga op 15/06/2017 | 22:28 uur
Ik heb op Twitter bij de Belgische en Nederlandse ministers van Defensie de "suggestie" gedaan dat Nederland na deze blamage vast heel 2018 voor zijn rekening wil nemen.
Is het van NL zijde wel een blamage?
Citaat van: Ronald Elzenga op 15/06/2017 | 22:28 uur
Hennis bleef tot nu toe stil ;D
Natuurlijk; dit soort opmerkingen passen niet in haar agenda.

Ronald Elzenga

Citaat van: Lex op 15/06/2017 | 22:22 uur
Dank.
Is het ook reeds bekend voor hoelang?
Ik zal niet verbaasd opkijken als eea is afgestemd op het voornemen van NL om, na de zo benodigde recuperatie periode, begin 2018 weer vliegtuigen beschikbaar te stellen.
Ik heb op Twitter bij de Belgische en Nederlandse ministers van Defensie de "suggestie" gedaan dat Nederland na deze blamage vast heel 2018 voor zijn rekening wil nemen. Hennis bleef tot nu toe stil ;D

Stoonbrace

Citaat van: Lex op 15/06/2017 | 22:22 uur
Dank.
Is het ook reeds bekend voor hoelang?
Ik zal niet verbaasd opkijken als eea is afgestemd op het voornemen van NL om, na de zo benodigde recuperatie periode, begin 2018 weer vliegtuigen beschikbaar te stellen.

Ik vermoed inderdaad gedurende een half jaar.

Lex

Citaat van: Stoonbrace op 15/06/2017 | 22:17 uur
https://twitter.com/CharlesMichel/status/875389271036882946
Dank.
Is het ook reeds bekend voor hoelang?
Ik zal niet verbaasd opkijken als eea is afgestemd op het voornemen van NL om, na de zo benodigde recuperatie periode, begin 2018 weer vliegtuigen beschikbaar te stellen.


Lex

Citaat van: Stoonbrace op 15/06/2017 | 22:11 uur
De inzet van Belgische F-16's boven Syrië en Irak wordt verlengd.
Is daar berichtgeving van?

Stoonbrace

De inzet van Belgische F-16's boven Syrië en Irak wordt verlengd.

Ronald Elzenga

Citaat van: De Morgen op 10/06/2017 | 17:48 uur
Diplomatiek conflict in Congo met C-130 gevuld met uitrusting Belgische Special Forces
...
Is er al wat meer bekend inmiddels?

Reinier

Citaat van: Ace1 op 10/06/2017 | 18:08 uur
Weer een praktijk voorbeeld dat een EU leger niet gaat werken omdat andere EU landen geen belang erbij te hebben om in Congo te opereren, veel EU landen hebben in het verleden koloniën gehad en sommige EU landen hebben nog steeds koloniën. Ik zie bijvoorbeeld de Karel Doorman of een van de LPD's niet voor de kust van Congo liggen om Belgische burgers of Belgische militairen  te evacueren. Ook zie ik het niet gebeuren dat een Belgische C-130 in Suriname landt om Nederlandse burgers of Nederlandse militairen  evacueren. Daarom is het van belang dat ieder EU land investeert in defensie. De Belgen hebben toch plannen voor een Compagnie  mariniers?  Investeer dan in een LST of een kleine LPD zodat  je niet alleen afhankelijk bent van C-130's/ A400M's.
Ik ben het helemaal mee eens; dat zijn ook mijn bedenkingen en bezwaren voor een EU leger. Veel Europese landen hebben nog elders belangen waar een ander land niets mee heeft. Noch is de Europese verbondenheid zo groot dat men bereid is om mensen en middelen in te zetten voor een ander.

In Den Haag zou men niet snel de handen op elkaar krijgen om hier de Belgen uit de brand te helpen. Net zo min dat de Denen, Hongaren of Oostenrijkers dat zouden doen.

Stel dat we een EU leger zouden hebben en Nederland heeft in alle opportuniteit, naïviteit en gierigheid veel (offensieve) capaciteiten opgegeven om mee te doen aan een EU leger. Op enig moment besluit Venezuela dat de ABC-eilanden bij hen hoort. Denk je dat echt dat de EU dan middelen gaat inzetten omdat stukje Nederland te helpen? Waarom zou een Deen, Spanjaard of een Sloveen moeten sterven voor iets Nederlands 8.000 km van de EU vandaan?

Net zo min als wij dat zouden doen voor de Franse overzeese gebiedsdelen. Maar de Fransen zijn niet zo stom om hun veiligheid afhankelijk te maken van derden.

MasterChief1971

Citaat van: Ace1 op 10/06/2017 | 18:29 uur
Dan moet de DMAN daar wel in de buurt rondvaren deze gaat niet speciaal van Den Helder naar kust van Congo afreizen dat gaat echt niet gebeuren.

Dat is, denk ik, ook niet wat ik schrijf....

Maaaaaar.... ik kán het mis hebben.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Ronald Elzenga

#1915
Citaat van: Ace1 op 10/06/2017 | 18:08 uur
Weer een praktijk voorbeeld dat een EU leger niet gaat werken omdat andere EU landen geen belang erbij te hebben om in Congo te opereren, veel EU landen hebben in het verleden koloniën gehad en sommige EU landen hebben nog steeds koloniën. Ik zie bijvoorbeeld de Karel Doorman of een van de LPD's niet voor de kust van Congo liggen om Belgische burgers of Belgische militairen  te evacueren. Ook zie ik het niet gebeuren dat een Belgische C-130 in Suriname landt om Nederlandse burgers of Nederlandse militairen  evacueren. Daarom is het van belang dat ieder EU land investeert in defensie. De Belgen hebben toch plannen voor een Compagnie  mariniers?  Investeer dan in een LST of een kleine LPD zodat  je niet alleen afhankelijk bent van C-130's/ A400M's.
Er zijn inmiddels een aantal keren EUropese burgers geëvacueerd door een EU lidstaat. En ik weet niet wat je precies onder "EU leger" verstaat, zijn vele varianten van immers. Interessant in deze is misschien wel de Benelux formule. Stel dat we daarin militair verder samen gaan werken dan in andere constructies als NAVO of EU. Zou Nederland hier dan moeten bijspringen?..of niet?