An Argentine submarine disappeared and a rescue operation was deployed

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/11/2017 | 12:53 uur

Reinier

Citaat van: Parera op 15/12/2017 | 11:06 uur
Een vreemde claim is naar boven gekomen rondom het verdwijnen van de ARA San Juan.
Bron RT.com ... Russia Today... de grootste verspreiders van onzin in deze wereld. Hebben ook valse berichten verspreid met verkiezingen in de VS en tijdens Brexit.

Heb ik nooit bij de OZD gezeten, maar volgens mij is het niet mogelijk en toegestaan dat een matroos contact heeft met zijn zuster tijdens een missie. En dan zeker niet details doorgeeft over waar ze zijn en wat ze doen.

Uh...is een onderzeeer niet voor bedoelt om ongezien ergens te komen en trainen ze er juist niet dag en nacht op dat ze achterna gezeten kunnen worden door een heli en een fregat?
En dan zink je al?

Zoals Trump het zou zeggen: "this is FAKE NEWS from the dishonest media!"

Parera

Een vreemde claim is naar boven gekomen rondom het verdwijnen van de ARA San Juan.

Citaat
Argentine submarine 'chased by British helicopter' before disappearing

An Argentine submarine that went missing with its 44 sailors in November had been chased by a British helicopter before its disappearance, it has been claimed. The sister of one of the sailors said this was her brother's final message.
Jesica Medina said she got a message from her brother Roberto Daniel just days before the vessel vanished on November 15.

She reports her brother telling her that the ARA San Juan was sailing close to the British-held Falklands (known as Islas Malvinas in Argentina) when a Royal Navy helicopter started chasing them down, along with a Chilean ship.

"On Monday, an English helicopter was looking for us, and yesterday the Chileans, there has been a lot going on," second sub-officer Roberto Medina told his sister in the message, adding that they were now heading for home.

In an interview with Argentina's La Gaceta newspaper, Jesica said "many" families were also told the submarine had been fleeing the British.

"It was a strange message in which he told us a British helicopter and a Chilean ship had been chasing them," she said.

"I don't know how close they got to the Malvinas, and I don't know what the political situation is like. That's what he told us and that is what we were left with."

She added: "I think we're not the only family that has something like that, I think there are a lot of them. Judge Yanez will have to investigate," she said, referring to the lead investigator.

The UK Ministry of Defence (MoD) has denied the claim, with a spokesman telling the Daily Mail: "This story is completely untrue."

The submarine's last known location was about 300 miles from Argentina's southern coast and is believed to have disappeared following a battery failure.

The crew is feared dead, as they only had 10 days of oxygen left if the submarine remained intact under the sea, according to experts.

"The extreme environment, the time elapsed and the lack of any evidence eliminates a scenario compatible with human life," Argentine Navy spokesman Enrique Balbi said last month, IBT reported.

"These are hours of intense pain and anguish [for relatives] in light of the loss of their loved ones, our 44 comrades," Balbi said.

Britain and Argentina fought a short, savage war over the Falklands/Malvinas in 1982 when Argentina seized the British overseas territory in the South Atlantic. Then-Prime Minister Margaret Thatcher sent a task force to retake the islands. In the fighting that followed, 655 Argentine and 255 British servicemen lost their lives, as did three Falkland Islanders.

Argentina still claims the islands as its own. The issue has resurfaced in recent years as Britain has begun to explore possible offshore oilfields in the area.

It may seem farfetched to suggest the British are involved in the submarine's disappearance, but many Argentines remember how brutal the Brits can be. The ARA General Belgrano was sunk by the Royal Navy submarine Conqueror during the Falklands war, killing 323 Argentine sailors. The ship had been retreating.

[Source: RT.com @ article ]

StrataNL

Citaat van: Parera op 27/11/2017 | 22:19 uur
De boot maakte melding van water in de machine kamer en(en/of) accuruimte waarna het vanuit het HQ opdracht kreeg op een 2e accu onderwater door te varen. Lijkt me niet het meest verstandige advies als er lekkage gemeld word.

Het artikel van marineschepen.nl legt e.e.a. goed uit. https://marineschepen.nl/nieuws/live-blog-Argentijnse-onderzeeboot-San-Juan.html

De oorzaak zal, zoals bij de meeste rampen, een combinatie van technisch falen, storingen en menselijk handelen zijn geweest.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 27/11/2017 | 21:58 uur
Beetje erg voorbarig....water in de snuiver komt vaker voor, er zijn allerlei systemen en kleppen die voorkomen dat dat zulke catastrofale gevolgen heeft. Overigens stroomt de boot ook niet meteen helemaal vol.

Typisch telegraaf verhaal. Ben benieuwd naar de oorspronkelijke bron.

De boot maakte melding van water in de machine kamer en(en/of) accuruimte waarna het vanuit het HQ opdracht kreeg op een 2e accu onderwater door te varen. Lijkt me niet het meest verstandige advies als er lekkage gemeld word.

StrataNL

Citaat van: Parera op 27/11/2017 | 20:01 uur
Is niet zo vreemd dat de boot dan niet gevonden is, de boot is gewoon volgelopen met water.
Beetje erg voorbarig....water in de snuiver komt vaker voor, er zijn allerlei systemen en kleppen die voorkomen dat dat zulke catastrofale gevolgen heeft. Overigens stroomt de boot ook niet meteen helemaal vol.

Typisch telegraaf verhaal. Ben benieuwd naar de oorspronkelijke bron.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat
Water kwam snorkel onderzeeboot binnen

BUENOS AIRES - Binnendringend water veroorzaakte kortsluiting in een accu van de verdwenen Argentijnse onderzeeër. De marine maakte maandag bekend dat vocht terechtkwam in de zogeheten snorkel, waarmee het vaartuig zuurstof kan opnemen.

Onderzeeboot ARA San Juan had voordat hij verdween, melding gemaakt van de problemen. Daarop kreeg het vaartuig opdracht terug te keren. ,,Ze moesten de accu isoleren en op een andere accu onder water naar Mar del Plata varen", zei een marinewoordvoerder.

Het schip verdween op 15 november. Omdat de onderzeeër maar voor zeven dagen zuurstof aan boord had, hebben velen de hoop opgegeven dat de 44-koppige bemanning nog levend wordt gevonden. Vliegtuigen en schepen uit dertien landen zoeken ondertussen verder naar de verdwenen duikboot.

[Bron: Telegraaf.nl @ Artikel ]

Is niet zo vreemd dat de boot dan niet gevonden is, de boot is gewoon volgelopen met water.


MasterChief1971

Dit breekt je hart. Net als bij de Kursk.
Ben er best kapot van.
RIP

Diesel boats forever.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Parera

Zoals ik al verwachte is de hoop opgegeven om de bemanning levend te vinden;
Citaat

De Argentijnse marine bevestigt de dood van de 44 bemanningsleden van de ARA San Juan

De slechtste van de scenario's werd vroeg in de ochtend bevestigd door de Argentijnse marine, toen het de familieleden van de bemanning bijeenbracht om hen te vertellen dat het trieste bericht van de dood van de 44 bemanningsleden van de onderzeeër ARA San Juan vorige week verdwenen was.

De Argentijnse marine meldde gisteren dat het een 'hydroakoestische anomalie' analyseerde die een week geleden werd gedetecteerd in het Atlantische gebied waar de laatste bekende positie van de onderzeeër ARA San Juan was verholpen, een geluid dat bijna drie uur na de Laatste communicatie met het schip.

Kapitein Enrique Balbi vertelde de media op het hoofdkwartier van de marine in Buenos Aires dat er een waarschuwing werd ontvangen die reageert op een 'hydroakoestische anomalie' die werd waargenomen bij de laatst bekende positie van de onderzeeër, afgelopen woensdag in de Golfgebied van de Golf van San Jorge, 432 kilometer uit de kust van Argentijns Patagonië.

"De Verenigde Staten - een van de 13 landen die samenwerken bij het zoeken naar dompelpompen - vroegen om (gegevens) verschillende instanties die zich toeleggen op het verzamelen van verschillende hydro-akoestische evenementen over de hele wereld," voegde hij eraan toe.

Na het verzamelen van alle informatie en het uitvoeren van een grondige gecentraliseerde analyse in de Verenigde Staten, werd die officiële indicatie ontvangen die overeenkomt met woensdag 15 november in de ochtend, samenvallend met het gebied van de laatst bekende positie van de onderzeeër.

"Dit zou ongeveer 30 mijl ten noorden van die positie zijn, op weg naar Mar del Plata," de Buenosaanse stad waarnaar het schip vanuit de zuidelijke haven van Ushuaia vertrok en waar het tussen zondag en maandag zou zijn aangekomen.

De hydroakoestische anomalie en het rapport van de Amerikaanse marine zijn in Argentinië beoordeeld en verzonden naar andere internationale organisaties die hebben bevestigd dat het een onderwaterexplosie was in het gebied waar de onderzeeër zich zou bevinden.

De marine heeft de familieleden verzameld en het verschrikkelijke nieuws overgedragen. De impact op de familieleden van de bemanning was verschrikkelijk. Velen van hen hebben de vergadering verlaten en klagen over het beheer van de situatie door de regering en de Argentijnse marine.

De nabestaanden vragen zich af hoe het mogelijk is dat ze een week lang in spanning werden gehouden door de operatie te mobiliseren als de gegevens om de San Juan te lokaliseren beschikbaar waren vanaf dezelfde dag dat de ramp plaatsvond.

Aan de andere kant blijven de familieleden benadrukken dat de bemanning werd veroordeeld vanaf het moment dat de onderzeeër naar zee ging vanwege de slechte staat van onderhoud waarin het was.

Argentinië is een van de landen in Latijns-Amerika dat het minst investeert in defensie sinds de tijd van het 'Kirschnerisme' dat de strijdkrachten naar een staat van verwaarlozing leidde die nu wordt betaald.

Er is echter nog weinig onthuld over hoe de Argentijnse marine de dood van de matrozen heeft bevestigd. Het is bekend dat het schip Cabo de Hornos van de Chileense marine en de Skandi Patagonië, een schip van het Franse oliemaatschappij Total met een onderwaterreddingssquadron van de Amerikaanse marine, in de buurt van het ongeluk waren.

De meest recente informatie geeft aan dat de vernietiging van de onderzeeër te wijten kan zijn aan de explosie van een van zijn batterijen als gevolg van een mogelijke kortsluiting.

Rust in vrede de dappere metgezellen van de zee.

[vertaald via google translate]

Bron: http://www.diariodenautica.com/ @ Artikel [Spaans]


Parera

Citaat van: Zeewier op 23/11/2017 | 00:29 uur
Een onderzeeboot is er niet op gemaakt om bij ruwe zee in de deining te varen. Golven slaan zo over dek en doet de boot rollen. Ach, dat weet je zelf. Dat het noodbaken niet geactiveerd is, is eigenlijk hetgene dat de situatie nu desperaat maakt.

Iedereen met gezond verstand weet dat de boot zeer waarschijnlijk niet meer op tijd bovenkomt. De boot voer onderwater op het moment van het laatste contact waarbij gemeld werd dat er problemen waren met de accu's of brand aan boord (verschillende varianten in de media). Mocht er echt brand gewoed hebben aan boord dan kun je nu wel zeggen dat het te laat is voor de bemanning want dan is er al lang geen zuurstof meer in de boot. De kans dat de boot überhaupt ooit gevonden word is ook niet heel groot als deze stil zonder geluid op de bodem ligt, de locatie waar het laatste contact geweest is zou +/- 700 m diep gaan en dat kan de boot + bemanning niet overleefd hebben als het op die locatie naar beneden gegaan is is de boot compleet verwoest en zal het lokaliseren ervan een lastige lange klus worden.

Zeewier

Citaat van: tentara71 op 21/11/2017 | 07:20 uur
Als je dan ziet wat het weer en het zeetje is kan ik me wel een voorstelling maken...
Geen pretje om in zulk weer boven watrr te varen. Als dan je voortstuwing uitplokt...
Een onderzeeboot is er niet op gemaakt om bij ruwe zee in de deining te varen. Golven slaan zo over dek en doet de boot rollen. Ach, dat weet je zelf. Dat het noodbaken niet geactiveerd is, is eigenlijk hetgene dat de situatie nu desperaat maakt.

Zeewier

Complimenten aan de Volkskrant.

Overleven in een onderzeeboot: zo doet de bemanning dat.
Jarenlange training voor rampen kan crew redden

https://www.volkskrant.nl/binnenland/overleven-in-een-onderzeeboot-zo-doet-de-bemanning-dat~a4540918/[/font][/size][/font]


jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

Citaat van: tentara71 op 21/11/2017 | 07:20 uur
Als je dan ziet wat het weer en het zeetje is kan ik me wel een voorstelling maken...
Geen pretje om in zulk weer boven watrr te varen. Als dan je voortstuwing uitplokt...

Volgens Amerikaanse media zou er brand geweest zijn aan boord op de dag dat de boot verdween, op dat moment zou de boot ook onderwater gevaren hebben.
Hoe erg de zee dan ook is zal je naar boven moeten maar ik ben bang dat deze boot gewoon niet meer naar boven kon en al enkele dagen zonder stroom ergens op de bodem ligt.
Als de boot al op tijd gevonden word is het nog maar de vraag of er overlevende zijn ik betwijfel het maar hoop voor de mannen aan boord en hun families dat het goed komt.