Unieke landing van een Amerikaanse helikopter op het dek van de Johan de Witt, de V22 Osprey.
https://www.facebook.com/Zr-Ms-Johan-de-Witt-L801-238841392933146/
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/t31.0-8/11412272_532319303585352_7894172929617017169_o.jpg)
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/12032989_532319350252014_2282183572202903684_n.jpg?oh=27ddedc648fa43bfd21f80f58f69d30e&oe=56864C55)
Ik ben benieuwd of het alleen bij de Karel Doorman en Johan de Witt blijft of gaan er ook Osprey landingen plaats vinden op de Rotterdam mits het helidek daar geschikt voor is?
Aangezien het dek al niet geschikt was voor de Chinook ben ik bang dat de Osprey ook te zwaar zal zijn.
Citaat van: Strata op 22/10/2015 | 16:13 uur
Aangezien het dek al niet geschikt was voor de Chinook ben ik bang dat de Osprey ook te zwaar zal zijn.
Daar was ik al bang voor.
Citaat van: Ace1 op 22/10/2015 | 16:14 uur
Daar was ik al bang voor.
Ben wel benieuwd waar dit in zit, het Spaanse zusterschip van de RDAM schijnt wel zwaardere heli's aan te kunnen. Zou dus een andere/zwaardere constructie moeten zijn. LPD-2 kan max formaat EH101 hebben. In de hangar passen 6 NH90's of 4 EH101's.
Bij LPD-2 is gekozen voor een stevigere constructie "Om in de toekomst de interoperabiliteit met de voornaamste bondgenoten te handhaven en de inzetmogelijkheden van de gehele Nederlandse krijgsmacht te verbeteren" De eisen voor de hangar zijn hetzelfde gebleven. Aldus de Kamerbrief voor LPD-2.
Eisen JSS = LPD-2.
Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Onbeladen moet het wel lukken en is er niks aan de hand. Ga je echter met 100% lading en met ruige zee landen krijgt het dek het veel meer te verduren.
Overigens zijn de heli decks van de Damen Logistic Support Vessel Replenisher 16000 en de Logistic Support Vessel Supporter 19000 geschikt voor zware helicopters.
Citaat van: Strata op 22/10/2015 | 16:34 uur
Ben wel benieuwd waar dit in zit, het Spaanse zusterschip van de RDAM schijnt wel zwaardere heli's aan te kunnen. Zou dus een andere/zwaardere constructie moeten zijn. LPD-2 kan max formaat EH101 hebben. In de hangar passen 6 NH90's of 4 EH101's.
Bij LPD-2 is gekozen voor een stevigere constructie "Om in de toekomst de interoperabiliteit met de voornaamste bondgenoten te handhaven en de inzetmogelijkheden van de gehele Nederlandse krijgsmacht te verbeteren" De eisen voor de hangar zijn hetzelfde gebleven. Aldus de Kamerbrief voor LPD-2.
Eisen JSS = LPD-2.
Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Onbeladen moet het wel lukken en is er niks aan de hand. Ga je echter met 100% lading en met ruige zee landen krijgt het dek het veel meer te verduren.
Heb ook wel eens gelezen dat ook de Osprey teveel hitte afgeeft aan het dek. Zal ook iets zijn waar de NL schepen niet op aangepast zijn.
Citaat van: Thomasen op 22/10/2015 | 16:47 uur
Heb ook wel eens gelezen dat ook de Osprey teveel hitte afgeeft aan het dek. Zal ook iets zijn waar de NL schepen niet op aangepast zijn.
Ook gelezen...en je ziet inderdaad hoe ze dit in hun nieuwste ontwerp hebben veranderd..
Uniek is dit niet trouwens...de Johan de Witt heeft in de Middellandse zee..op doortocht..al eerder een Osprey aan boord gekregen..in het kader van de Amerikaanse interventiee-enheden die een drama als in Benghazi moeten voorkomen. (of zijn dit oude beelden?)
Bij zowel de landing op JWIT als DMAN gebeurde het op de aft spot.
Citaat van: Lex op 22/10/2015 | 22:28 uur
Bij zowel de landing op JWIT als DMAN gebeurde het op de aft spot.
Haal(de) ik ze door elkaar? :angel:
Een aantal foto's via NATO Media center: http://www.jfcbs.nato.int/trident-juncture/media/photos/osprey-v22-landing-on-hnlms-johan-de-vitt.aspx
Zijn dit geen voortekenen dat Marine bezig is met het verwerven van mogelijk nieuwe luchttransport middelen
Citaat van: Micheltje op 30/10/2015 | 11:41 uur
Zijn dit geen voortekenen dat Marine bezig is met het verwerven van mogelijk nieuwe luchttransport middelen
Dat zouden de Amerikanen wel willen maar daar is geen sprake van van Nederlandse zijde. De Osprey is thuis op de San Antonio-klasse LPD's, dus dit was een gelijksoortige oefening. Naar ik weet is de Japanse JMSDF de enige happige.
Nederland heeft recent de contracten getekend voor 17 nieuwe CH-47F Chinooks. Dus van D'tjes naar F'jes.
Citaat van: Zeewier op 30/10/2015 | 12:22 uur
Nederland heeft recent de contracten getekend voor 17 nieuwe CH-47F Chinooks. Dus van D'tjes naar F'jes.
In plaats van 17 (oorspronkelijke aanvraag) worden 14 nieuwe CH-47F gekocht. Het totaal is dan 20 CH-47F (6 + 14).
Het blijft natuurlijk wel mooi om te zien hoe een buitenlands toestel zoals de V-22 vanaf een Nederlandse schip vliegt.
Ook Israel gaat de Osprey invoeren. Door deze oefeningen kunnen ook Nederlandse schepen worden gebruikt bij het overbrengen van Amerikaanse speciale (mariniers)eenheden mocht er ergens een nieuwe calamiteit ontstaat zoals in Benghazi. Men neemt verschillende maatregelen om daar nu sneller op te kunnen reageren militair...dus ook via marineschepen van bondgenoten.
Als je goed gaat lezen bij marineschepen.nl dan zie je onderin bij specificaties dan lees je dat de Osprey erbij staat als mogelijke Helicopter/vliegtuig.
Als je het mij vraagt dan is er sprake van een nieuw project in de maak
Citaat van: Micheltje op 30/10/2015 | 18:50 uur
Als je goed gaat lezen bij marineschepen.nl dan zie je onderin bij specificaties dan lees je dat de Osprey erbij staat als mogelijke Helicopter/vliegtuig.
Als je het mij vraagt dan is er sprake van een nieuw project in de maak
Lijkt me vooralsnog onwaarschijnlijk al zou ik 6-8 Osprey met name tbv de Johan de Witt, de Karel Doorman en paars gebruik toejuichen.
Misschien ontstaat enige ruimte als de Cougars zo rond 2023/24 het velt moeten ruimen.
Citaat van: Micheltje op 30/10/2015 | 18:50 uur
Als je goed gaat lezen bij marineschepen.nl dan zie je onderin bij specificaties dan lees je dat de Osprey erbij staat als mogelijke Helicopter/vliegtuig.
Als je het mij vraagt dan is er sprake van een nieuw project in de maak
Niet mee eens. Lees je blijkbaar anders dan ik. Het gaat puur om kwalificatie om met elkaar te kunnen oefenen/opereren, meer niet. We krijgen geen Ospreys, nu niet, nooit niet. Zou volkomen onlogisch zijn.
Deels klopt het ja.
De Osprey komt zeker niet verwacht ik, maar naar wat ik weet onderzoeken ze een dergelijke toestel voor de toekomst.
Naar wat ik gelezen heb zijn ze op zoek naar een toestel met hogere snelheden, maar wel dezelfde capaciteiten
Citaat van: Micheltje op 30/10/2015 | 20:38 uur
Deels klopt het ja.
De Osprey komt zeker niet verwacht ik, maar naar wat ik weet onderzoeken ze een dergelijke toestel voor de toekomst.
Naar wat ik gelezen heb zijn ze op zoek naar een toestel met hogere snelheden, maar wel dezelfde capaciteiten
Ja zulke exotische toestellen zijn ook de toekomst, we gaan naar quadrotors met vouwbare vleugels etc. maar dat is voorbij het Osprey tijdperk.
Citaat van: Micheltje op 30/10/2015 | 18:50 uur
Als je goed gaat lezen bij marineschepen.nl dan zie je onderin bij specificaties dan lees je dat de Osprey erbij staat als mogelijke Helicopter/vliegtuig.
Als je het mij vraagt dan is er sprake van een nieuw project in de maak
Het lid Strata heeft gelijk in zijn reactie op je opmerking.
Zie bijvoorbeeld de reden waarom in korte tijd de Osprey beproevingen heeft gedaan op achtereenvolgens DMAN & JWIT: http://www.marinecorpstimes.com/story/military/2015/06/17/marines-conduct-osprey-testing-on-dutch-ships/28821637/
Some European countries are taking a look at the V-22
According to Reuters, some Europeans have expressed their interest in the Bell/Boeing V-22 Osprey. At the Dubai airshow, the program's manager said three or four countries had expressed strong interest in the aircraft.
Col. Dan Robinson added that the U.S. Navy hopes to bundle its future order for the tiltrotor with foreign orders under a five-year deal to take advantage of a 10 percent discount.
http://alert5.com/2015/11/12/some-european-countries-are-taking-a-look-at-the-v-22/
uitgebreider artikel, zie LINK
http://www.reuters.com/article/2015/11/10/dubai-airshow-navy-idUSL1N1351B820151110#tdRWYdiXU0DBhkbZ.97