Scholier krijgt polis aangesmeerd

Gestart door rom2007, 27/01/2010 | 10:19 uur

SMI de Boer

Doet BBTV niet precies hetzelfde
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

rom2007

Onze militaire vakbonden zul je hierover niet horen en evenmin zullen zij de minister hierover ter verantwoording roepen. De reden hierover is, dat deze met de DFD en Burghuijs zakelijk zijn verbonden. Dit is m.i. ook een integriteitszaak. De ACOM, AFMP en de VBMNOV krijg per lid, dat verzekering(en) afsluit provisie, het gaat om grote bedragen en belangen.

De truk is heel eenvoudig, als men lid wordt, krijgt men een half jaar een gratis WA verzekering. Nadat half jaar krijg je een "gladde" verzekeringsagent opbezoek.

Lex

Defensie wist van aansmeren polissen

DEN HAAG - Het ministerie van Defensie was al geruime tijd op de hoogte van misstanden binnen de opleiding 'Veiligheid & Vakmanschap', waarbij minderjarige mbo-scholieren verzekeringspolissen krijgen aangesmeerd.

Bureau Integriteitszaken bij het ministerie werd begin vorig jaar reeds geïnformeerd over de praktijken waarbij een verzekeringskantoor onder schooltijd leerlingen probeert in te palmen. Dit bevestigt oud-generaal Bruurmijn, die zijn voormalige werkgever meerdere keren voor de praktijken op de scholen heeft gewaarschuwd.

,,Afgelopen jaren heb ik een dossier aangelegd waaruit blijkt dat het assurantiekantoor DFD onder het mom van voorlichting contactgegevens van leerlingen verzamelt. Vervolgens worden deze leerlingen thuis bezocht om hen verzekeringen te verkopen, nog vóórdat ze in dienst zijn getreden bij Defensie", aldus Bruurmijn.

Geschokt
Afgelopen week reageerde Defensie geschokt op een onderzoek van De Telegraaf, en kondigde staatssecretaris De Vries maatregelen aan rond deze opleiding die in samenwerking met Defensie wordt aangeboden.

Generaal Bruurmijn zegt geschrokken te zijn dat het ministerie, ondanks zijn waarschuwingen, blijkbaar niet in staat is geweest de misstanden te ontdekken en aan te pakken. ,,Uw krant heeft in korte tijd meer boven water gekregen dan het ministerie in ruim een half jaar tijd", stelt hij vast.

Defensie was niet bereikbaar voor commentaar.

Telegraaf, di 02 feb 2010, 14:50

KapiteinRob

Citaat van: De Telegraaf op 27/01/2010 | 10:19 uur
Het ministerie van Defensie reageert geschokt

Dat ze zo reageren is een, maar of ze ook geschokt zijn is de vraag. Dat geneuzel speelt al wat langer en ik mag toch aannemen dat ze op het Plein er al eerder iets over gelezen hebben......

Enforcer

Citaat van: Ros op 27/01/2010 | 12:50 uur
De ROC's gaan hier wat mij betreft flink de fout in. Hier ligt een schone taak voor de onderwijsinspectie om snel de bezem er door te halen. Ben benieuwd wat de scholen 'gevangen' hebben om de deuren open te zetten voor deze praktijken.


Ja, precies. En ik vraag mij af of die ROC's zelf gesponsord worden door DFD of Burgthuys. Al is het in betaling van het salaris van enkele niet-defensie instructeurs.

Ros

De ROC's gaan hier wat mij betreft flink de fout in. Hier ligt een schone taak voor de onderwijsinspectie om snel de bezem er door te halen. Ben benieuwd wat de scholen 'gevangen' hebben om de deuren open te zetten voor deze praktijken.

GvdB

Inderdaad, maar omdat deze 'noodzakelijke' polissen defensie gerelateerd zijn, zullen de ouders hier waarschijnlijk ook niet al te veel verstand van hebben wanneer deze zelf geen militaire functie hebben vervuld. Daarnaast zullen door deze 'smerige truc', lessen gegeven door deze verzekering, de leerlingen hun ouders eerder overhalen om te tekenen, omdat deze in de klas worden verkocht als zeer belangrijk en dat is dan weer iets waar de verzekeringsagent graag op in zal spelen.

Al met al een smerig zaakje en ik snap niet hoe verzekeringsmaatschappijen op deze manier toegang kunnen krijgen tot minderjarigen. Dit probleem moet aangepakt worden en wel zo snel mogelijk.

Enforcer

Dat ze nu achter minderjarigen aangaan is ronduit schandalig. De vraag is of ouders hier wel toestemming voor gegeven hebben. Immers bij zulke complexe financiële zaken dienen de ouders toch mede te moeten tekenen.

rom2007

#2
CitaatIn de klas wordt dan een presentatie gegeven over de polissen die de leerlingen volgens DFD als militair nodig hebben. Later worden ze thuis bezocht om de polissen te ondertekenen.

Deze praktijken gebeuren ook tijdens de voorlichtingen van instromend personeel.

Als de leerlingen "lid" worden van de VBM/NOV of ACOM of AFMP krijgen ze gratis een half jaar een verzekering. Nadat half jaar krijgen ze een verzekeringsagent van Burghthuys of de DFD op bezoek.

Na zo'n bezoek van een verzekeringsagent hebben de "instromende militairen" meerdere verzekeringen afgesloten, die ze eigenlijk niet nodig hebben.

Waarom blijft dit gebeuren, kun jezelf afvragen?

De reden dat dit blijft gebeuren is heel simpel, Burghthuys en de DFD zijn bedrijven met als afzet gebied de militair. Hoe kunnen ze dit afzetgebied bereiken? Juist door onze Vakbonden, die ons met raad en daad behoren bij te staan.

Door dat de Burghthuys en de DFD betalen de bonden voor de afgesloten verzekeringen. De bonden kunnen niet zonder Burghthuyes en de DFD, ze zijn er financieel van afhankelijk.

Alle betrokkene bonden zijn hiervoor mede verantwoordelijk. Inmiddels heb ik mijn lidmaatschap van de VBM/NOV heb ik opgezegd.

Op de scholen waar les wordt gegeven zijn instructeurs van defensie actief, zij zijn lid van de VBM/NOV of ACOM of AFMP. Zij laten deze verzekeraars toe, tijdens de lessen. Dit is volgens mij een schending van de integriteit van de instructeur.

Defensie behoort hier onderzoek naar te doen.

Waarom speelt dit op?

De DFD heeft in november 2009 via ACOM de VBM/NOV (Burghthuys) aangepakt. Burghthuys pakt nu via deze actie de DFD terug.

Beide verzekeraars zijn concurrenten en op deze manier wordt het conflict tussen beide uitgevochten. Inzet is het "salaris" van de militair. Als ze maar verzekeringen verkopen!





rom2007

"Lessen tijdens vooropleiding 'verkooptruc'

door Arianne Mantel en Bart Mos
AMSTERDAM -  Minderjarige scholieren die de mbo-opleiding 'Veiligheid & Vakmanschap' volgen, krijgen onder schooltijd verzekeringspolissen aangesmeerd. Het ministerie van Defensie reageert geschokt

De opleiding, die de krijgsmacht samen met de ROC's aanbiedt ter voorbereiding op een baan bij defensie, blijkt het werkterrein te zijn van assurantiekantoor DFD. Dit commerciële bedrijf probeert de leerlingen tijdens hun opleiding onder het mom van lessen 'maatschappelijk culturele vorming' en 'burgerschapskunde' te verleiden tot het afsluiten van ongevals- en overlijdensverzekeringen.

In de klas wordt dan een presentatie gegeven over de polissen die de leerlingen volgens DFD als militair nodig hebben. Later worden ze thuis bezocht om de polissen te ondertekenen.

Dat blijkt uit diverse interne documenten en verklaringen van leerlingen, in bezit van deze krant. Staatssecretaris De Vries (Defensie) dreigt nu met maatregelen. Jaarlijks volgen ruim duizend jongeren vanaf 16 jaar een speciaal defensie-overbruggingsjaar, met de bedoeling daarna in dienst te treden bij de landmacht of marine. Defensie verzorgt een deel van het lespakket (wapenleer, geschiedenis) bij tientallen scholen, en regelt stageplaatsen. Maar de leerlingen blijken ook 'les' te krijgen van verzekeringsadviseurs, in dienst van De Financiële Dienstverlener (DFD), een landelijk opererend assurantiekantoor.

"DFD heeft een goed verhaal en wij zien het hele probleem eigenlijk niet", zegt een woordvoerder van ROC De Maasvallei in Boxmeer. "Je kunt zeggen dat ze een product proberen te slijten, maar defensie werft op onze scholen zelf toch ook leerlingen voor de landmacht? We zijn vorig jaar op de vingers getikt door defensie dat dit eigenlijk niet mag, maar als DFD hier weer aanklopt, dan zijn ze wat mij betreft welkom."

"Vorig jaar maart kregen we les over verzekeringen", zo bevestigt een oud-leerling. "Enkele maanden later kwam een adviseur bij ons thuis langs. Nu heb ik een basispakket met ongevallendekking en een overlijdensverzekering." DFD-directeur Leon Porankiewicz stelt dat zijn bedrijf de leerlingen pas benadert nadat ze lid zijn geworden van een militaire vakbond. Op ROC Apeldoorn blijkt de verzekeraar al jaren langs te komen bij de minderjarige leerlingen, vertelt de woordvoerder: "Ze komen samen met de vakbond, in het kader van het vak burgerschapskunde." Staatssecretaris De Vries (Defensie) kondigt maatregelen aan indien er geen harde afspraken gemaakt kunnen worden om herhaling te voorkomen.

Vertegenwoordigers van Defensie reageren geschokt: "Hoe zijn die lui daar binnengekomen?" Het ministerie stelt dat ROC's verplicht zijn lessen over de rechtspositie van militairen te geven. "Verzekeringsagenten hebben echter geen toestemming om op defensielocaties hun producten aan de man te brengen. Die lijn voortzettend vinden wij het ook niet juist dat leerlingen worden benaderd voor verzekeringsproducten. Defensie heeft nooit ingestemd met dergelijke praktijken."

Bron Telegraaf.nl