Male UAV voor de Klu

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 23/04/2011 | 11:46 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 17/11/2017 | 15:30 uur
4 is wel karig.
Ik zeg + 4.

Eén hoeft maar te crashen en daar gaat je 24/7 inzetbare systeem.

Zander

People are sheep

Reinier

Citaat
Ook de versnelde aanschaf van de Reaper ('Magere Hein') springt in het oog. De koop was in 2013 zo goed als rond, maar werd uitgesteld wegens geldgebrek. Nu er extra geld is, worden de vier toestellen inclusief grondapparatuur alsnog 'van de plank' gekocht. De grote drones, die zo'n 40 miljoen euro per stuk kosten, zijn met hun sensoren vooral bedoeld voor het vergaren van inlichtingen. De toestellen bewapenen met aanvalsraketten is voorlopig niet aan de orde.

Goed, geef het 3 jaar dan worden onze Reapers ook bewapend.
Wat een BS discussie is dat! Je gaat ook toch geen F-35 of Apache aanschaffen enkel voor de demo show tijdens de luchtmacht dagen?
Ik zie het verschil niet of iemand wordt gedood door een Hellfire raket van een Apache of van een Reaper. Zal wel te weinig pacifistisch filosofisch bloed door mijn aderen stromen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/11/2017 | 17:50 uur
Een ASW wapen lijkt mij vooralsnog niet een echt werkbare optie voor een MQ9, tenzij dezen natuurlijk aanzienlijk lichter worden zonder dat dezen hun effectiviteit verliezen.

Voor een vloot met een carrier zie ik wel 24/7 (ASW en ASuW) mogelijkheden voor de MQ9.
De eerder in ander topic gemelde black scorpion, al vraag ik me af of die voldoende kracht heeft in de kop om een sub tot zinken te brengen. Een klein lek is misschien al voldoende maar toch een risico dat de boot niet voldoende beschadigd raakt en door kan met de missie. Het 100% uitschakelen van een sub hoeft niet altijd het doel te zijn maar het uitschakelen zodat het niet verder kan met haar missie kan ook het doel zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: A.J. op 15/11/2017 | 18:27 uur
Ik zie dat ding niet 1,2,3 opstijgen van een carrier...

Dat zal ook niet gebeuren met de MQ9, die rol zou eventueel vervuld kunnen worden door de General Avenger (Predator C)

A.J.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/11/2017 | 17:50 uur

Voor een vloot met een carrier zie ik wel 24/7 (ASW en ASuW) mogelijkheden voor de MQ9.

Ik zie dat ding niet 1,2,3 opstijgen van een carrier...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#399
Citaat van: Parera op 15/11/2017 | 17:14 uur
Ik zie wel dat de MQ-9 in de video nog 2 pods leeg heeft, misschien dat hier nog een ASW wapen aan kan i.c.m. de sonobuoys dan heb je geen MPA nodig voor het uitschakelen van een doel.

Een ASW wapen lijkt mij vooralsnog niet een echt werkbare optie voor een MQ9, tenzij dezen natuurlijk aanzienlijk lichter worden zonder dat dezen hun effectiviteit verliezen.

Voor een vloot met een carrier zie ik wel 24/7 (ASW en ASuW) mogelijkheden voor de MQ9.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#398
Citaat van: Parera op 15/11/2017 | 17:14 uur
Dan moet je werken een combinatie van MQ-9 / P-8 poseidons en MQ-4 Triton
Een interessante mix van moderne toestellen waarmee een groot gebied door een relatief klein aantal MPA's beschermd kan worden. En de mens zal altijd het besluit nemen om over te gaan tot de aanval.

Ik zie wel dat de MQ-9 in de video nog 2 pods leeg heeft, misschien dat hier nog een ASW wapen aan kan i.c.m. de sonobuoys dan heb je geen MPA nodig voor het uitschakelen van een doel.

Een combinatie van P8 en MQ4 vind ik wel een interessante optie..  (de MQ9 lijkt mij dan overbodig, tenzij je deze alleen wil inzetten voor brown/green water patrouille taken en de MQ4 en P8 alleen voor langdurige inzet op grote afstanden).

Overigens: Bij MQ4: geen satelliet verbinding meer hebben is geen controle meer hebben.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/11/2017 | 15:04 uur
Voor louter patrouille taken interessant, maar bedenk dat ze niet zonder zwaarder middelen kunnen welke in voorkomende gevallen de aanval moeten kunnen inzetten.

Dan moet je werken een combinatie van MQ-9 / P-8 poseidons en MQ-4 Triton
Een interessante mix van moderne toestellen waarmee een groot gebied door een relatief klein aantal MPA's beschermd kan worden. En de mens zal altijd het besluit nemen om over te gaan tot de aanval.

Ik zie wel dat de MQ-9 in de video nog 2 pods leeg heeft, misschien dat hier nog een ASW wapen aan kan i.c.m. de sonobuoys dan heb je geen MPA nodig voor het uitschakelen van een doel.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/11/2017 | 15:04 uur
Voor louter patrouille taken interessant, maar bedenk dat ze niet zonder zwaarder middelen kunnen welke in voorkomende gevallen de aanval moeten kunnen inzetten.

Dat is het grote nadeel van UAV MPA, ze kunnen we een toegevoegde waarde hebben, maar daadwerkelijk een kill maken moet nog steeds gedaan worden door bijv fregatten, helicopters of vliegtuigen met torpedo's.

Wij hebben nu nog de mk46, als licht gewicht torpedo, deze weegt nog ca. 230 kg. Deze hang je niet onder een UAV.
   

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 15/11/2017 | 14:56 uur
4 is veel te weinig, 2 voor de west is prima maar je hebt er wel snel 4 tot 6 nodig voor de Noordzee en eventueel op missie bijvoorbeeld middellandse zee of golf van Aden.
Gezamenlijk opereren met de KLU lijkt mij de beste optie en gewoon vanaf Leeuwarden, maakt voor de UAV toch geen verschil en voor het personeel ook niet. 6 stuks voor de ''marine'' + 6 stuks voor de KLU lijkt me een mooie vloot.

MLU komt toch nooit terug hooguit dat ze het Squadron hergebruiken binnen de KLU.

Voor louter patrouille taken interessant, maar bedenk dat ze niet zonder zwaarder middelen kunnen welke in voorkomende gevallen de aanval moeten kunnen inzetten.

Parera

#394
Citaat van: Reinier op 15/11/2017 | 13:55 uur
Zou ook niet gek zijn voor Nederland als 'vervanger' van de Orions.
Stationeer er 2 op De Kooy, 2 op Hato voor de marine en dan nog een 4-6 stuks voor de Klu op Leeuwarden.
Besturing kan plaats vinden vanaf 1 locatie.

4 is veel te weinig, 2 voor de west is prima maar je hebt er wel snel 4 tot 6 nodig voor de Noordzee en eventueel op missie bijvoorbeeld middellandse zee of golf van Aden.
Gezamenlijk opereren met de KLU lijkt mij de beste optie en gewoon vanaf Leeuwarden, maakt voor de UAV toch geen verschil en voor het personeel ook niet. 6 stuks voor de ''marine'' + 6 stuks voor de KLU lijkt me een mooie vloot.

MLU komt toch nooit terug hooguit dat ze het Squadron hergebruiken binnen de KLU.

Reinier

Zou ook niet gek zijn voor Nederland als 'vervanger' van de Orions.
Stationeer er 2 op De Kooy, 2 op Hato voor de marine en dan nog een 4-6 stuks voor de Klu op Leeuwarden.
Besturing kan plaats vinden vanaf 1 locatie.

Harald

deze info hier maar even gepost...

General Atomics MQ-9 Used in Successful Anti-Submarine Warfare Demonstration

The remote detection and tracking of submerged contacts, such as submarines, was demonstrated using an MQ-9 Predator® B Remotely Piloted Aircraft (RPA) during a U.S. Naval exercise on October 12th. General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI) participated in this successful demonstration of new maritime patrol capabilities that included anti-submarine warfare.



Sonobuoys were deployed by U.S. Navy helicopters and acoustic data gathered from the sonobuoys were used to track underwater targets. The data was transmitted to the MQ-9 and processed onboard, then relayed to the MQ-9's Ground Control Station (GCS) several hundred miles away from the target area. The event successfully paired sonobuoy receiver, supplied by Ultra Electronics, and data processing technology, provided by General Dynamics Mission Systems-Canada, onboard the MQ-9. A track solution was calculated and transmitted from the aircraft to the Ground Control Station (GCS) via SATCOM. This technology will provide long-range patrol and relay capabilities to the MQ-9 to augment maritime mission sets.

"This test demonstrated the ability of our RPA to detect submarines and provide persistent tracking of submerged targets," said Linden Blue, CEO, GA-ASI.

The MQ-9 was also equipped with GA-ASI's Lynx® Multi-mode Radar. The Lynx radar featured its Maritime Wide-area Search (MWAS) mode, which detects maritime surface targets over a wide area with Inverse Synthetic Aperture Radar (ISAR) for target classification. The aircraft's Electro-optical/Infrared (EO/IR), high-definition Full-motion Video (FMV) camera supports the identification of surface vessels. These sensor contacts are correlated with the Automatic Identification System (AIS) to verify target identity. Additionally, the MQ-9 can be fitted with a centerline pod that can house a longer-range, 360-degree field of regard maritime surface search radar for enhanced surveillance over water.

The flight test was conducted over the Southern California Offshore Range (SCORE) west of San Clemente Island.

https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2017/november-2017-navy-naval-forces-defense-industry-technology-maritime-security-global-news/5725-general-atomics-mq-9-used-in-successful-anti-submarine-warfare-demonstration.html


Ultra Electronics Miniature sonobuoy deployment