Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Master Mack

Daarmee zijn we er nog niet. De plannen voor nog meer investeringen liggen klaar voor het nieuwe kabinet. Daarvoor is meerjarige zekerheid en minimaal 2% van het Bruto Binnenlands Product cruciaal. 

Ja ze noemt heel even de tankcapaciteit maar vertikt het om ze nu te bestellen.Dat is voor een volgend kabinet.Gelukkig spreekt C-Las zich heel duidelijk uit voor aanschaf tankcapaciteit. Topper.

Parera

Gelukkig worden er meer prioriteiten genoemd door de MINDEF!

CitaatDenk aan tank-, inlichtingen- en (counter-) dronecapaciteit en geneeskundige- en logistieke ondersteuning.

Huzaar1

500 miljoen structureel vinden we nu peanuts. Maar in een regeerperiode zou dat een injectie in Defensie van 2 miljard zijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Voorjaarsnota: geld voor luchtverdediging, munitie en Oekraïne

Nieuwsbericht | 15-04-2024 | 11:32

Het kabinet heeft besloten voor de militaire steun aan Oekraïne 4 miljard vrij te maken voor de periode 2024-2026. Dat blijkt uit de vandaag verschenen Voorjaarsnota, nadat dit bedrag afgelopen vrijdag al was aangekondigd. Zo kan Nederland de steun aan Oekraine onverminderd voortzetten. Naast extra geld voor Oekraïne krijgt Defensie er vanaf 2028 structureel € 500 miljoen bij. Deze middelen worden ingezet voor het versterken van de luchtverdediging en munitievoorraden.


Defensie schaft onder meer extra AMRAAM-raketten aan.

Minister Kajsa Ollongren: ''We moeten vandaag de krijgsmacht versterken, voor de vrede van morgen. Luchtverdediging en munitie zijn van levensbelang, dat zien we nu ook in Oekraïne en het Midden-Oosten. Daarom heeft het kabinet extra geld voor deze NAVO-topprioriteiten vrijgemaakt. Daarmee geven we ook een helder signaal aan de industrie af. De uitkomst van de agressieoorlog in Oekraïne is bepalend voor de vrijheid van Europa. Oekraïne kan op ons blijven rekenen. We moeten ook zelf meer investeren in veiligheid: dat is geen luxe maar bittere noodzaak!''


Een Norwegian Advanced Surface-to Air Missile System (grond-luchtafweersysteem).

Luchtverdediging en munitie

Luchtverdediging is een zeer hoge en urgente NAVO-prioriteit, waarvan aan de landen is gevraagd om daar zo snel mogelijk in te investeren. De oorlog in Oekraïne heeft aangetoond dat deze militaire capaciteit van levensbelang is. Het kabinet versterkt daarom met voorrang de grondgebonden luchtverdediging. Zonder luchtverdediging zijn eenheden op de grond, in de lucht en op zee, maar ook kritieke infrastructuur kwetsbaar.

"Het extra geld voor Defensie is goed nieuws, want dit betekent dat Defensie aanvullende en noodzakelijke versterkingen kan uitvoeren. Dit bedrag stelt ons in staat om nu verdere verplichtingen aan te gaan en ook de industrie duidelijkheid te geven. We investeren in luchtverdediging en in extra munitie. Gelet op de huidige situatie is de urgentie groot om onze munitievoorraden versneld verder aan te vullen", aldus staatssecretaris Christophe van der Maat.

Meer nodig

Er zijn nog meer capaciteiten waar met prioriteit in geïnvesteerd moet worden. Denk aan tank-, inlichtingen- en (counter-) dronecapaciteit en geneeskundige- en logistieke ondersteuning. Ollongren: "De versterking van de luchtverdediging en extra munitie zijn een cruciale stap die niet kan wachten. Daarmee zijn we er nog niet. De plannen voor nog meer investeringen liggen klaar voor het nieuwe kabinet. Daarvoor is meerjarige zekerheid en minimaal 2% van het Bruto Binnenlands Product cruciaal. Alleen dan kunnen we de afschrikking versterken en vrede en veiligheid bewaren."

Fors geïnvesteerd

Defensie heeft deze kabinetsperiode fors meer geld te besteden. De grootste investering sinds het einde van de Koude Oorlog. Er is geïnvesteerd in een goed salaris, arbeidsvoorwaarden en pensioen voor defensiepersoneel, in de ondersteunende keten en in de aanschaf en het onderhoud van materieel.

De afgelopen periode zijn ook grote investeringen gedaan of in gang gezet. Zo laat Defensie nieuwe fregatten bouwen. Andere voorbeelden zijn de aanschaf van raketartillerie voor grondgebonden eenheden, versnelde aanschaf van munitie en extra F-35 toestellen.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/04/15/voorjaarsnota-geld-voor-luchtverdediging-munitie-en-oekraine
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Benji87 op 15/04/2024 | 13:35 uurZijn conclusie is vrij kort door de bocht vind ik. Begrijp me niet verkeerd, ik zou Nederland heel graag een gespecialiseerde SEAD rol willen zien draaien binnen de NAVO. Maar om dat voor elkaar te boksen heb je meer nodig dan wat meer F35's en betere bewapening. Naast speciaal getraind personeel, de zogeheten wild weasels, zal je complete luchtmacht doctrine moeten worden ingericht voor deze missie. Daarnaast vereist het investeringen in gespecialiseerde vliegtuigen zoals de E8 en de AWACS om dit soort grootschalige operaties in de juiste banen te begeleiden. Wellicht dat er binnen de NAVO naar invulling hiervoor kan worden gekeken

Voor SEAD/DEAD was de USAF tot voor kort afhankelijk van Wild Weasel eenheden zoals 480th FS, 52nd FW te Spangdahlem AB Duitsland. Tegenwoordig vliegt zelfs de Air National Guard (o.a. 134th FS, 158th FW te Burlington ANGB) deze taak met de F-35A naast alle andere taken.

SEAD/DEAD wordt wereldwijd door veel squadrons gevlogen zonder specifiek op SEAD/DEAD te zijn gericht. Bij de Italiaanse luchtmacht neemt de F-35A ook de SEAD/DEAD taak over van de Tornado ECR.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/04/2024 | 13:16 uurOptimising Dutch Air and Space Power: Policy Recommendations

https://www.rusi.org/explore-our-research/publications/special-resources/optimising-dutch-air-and-space-power-policy-recommendations

Artikel lijkt een beetje ingehaald te zijn door de tijd. Zowel capaciteit (sead/dead) als instandhouding (inzetbaar) als voorraaden zijn allemaal al onderkend en is in geinvesteerd.

Overigens bijzonder dat ze een uitspraak doen over onze voorraad standen. Die kennen ze niet en blijkbaar weten ze ook de stand van zaken niet hierop vwb NL.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

#24742
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/04/2024 | 13:16 uurOptimising Dutch Air and Space Power: Policy Recommendations

https://www.rusi.org/explore-our-research/publications/special-resources/optimising-dutch-air-and-space-power-policy-recommendations


Zijn conclusie is vrij kort door de bocht vind ik. Begrijp me niet verkeerd, ik zou Nederland heel graag een gespecialiseerde SEAD rol willen zien draaien binnen de NAVO. Maar om dat voor elkaar te boksen heb je meer nodig dan wat meer F35's en betere bewapening. Naast speciaal getraind personeel, de zogeheten wild weasels, zal je complete luchtmacht doctrine moeten worden ingericht voor deze missie. Daarnaast vereist het investeringen in gespecialiseerde vliegtuigen zoals de E8 en de AWACS om dit soort grootschalige operaties in de juiste banen te begeleiden. Wellicht dat er binnen de NAVO naar invulling hiervoor kan worden gekeken


Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 13/04/2024 | 07:53 uurBegrijp me niet verkeerd hé ik vind het een goede zaak voor ons Oekraïne  ;D

I know!
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Extra miljarden voor Oekraïne, herstel toeslagenschandaal en asielopvang

https://www.nu.nl/politiek/6309105/extra-miljarden-voor-oekraine-herstel-toeslagenschandaal-en-asielopvang.html

CitaatVerder gaat er ook meer geld naar de eigen defensie. Er komt structureel 500 miljoen euro extra voor de aanschaf van luchtverdediging en munitie.

CitaatVolgens afspraken moet Nederland minstens 2 procent van het bruto binnenlands product (bbp) aan defensie besteden. Om deze NAVO-norm de komende jaren te halen, wordt meer geld vrijgemaakt. Het demissionaire kabinet maakt deze keuzes omdat "vrede en welvaart nog minder vanzelfsprekend zijn dan twee jaar geleden". Na 2026 is dat aan een nieuw kabinet.

Benji87

PVV, VVD, NSC en BBB laten formatie niet meer klappen: 'Er is geen alternatief'

Even zat er een kink in de kabel in de onderhandelingen van PVV, VVD, NSC en BBB. Ook werd zichtbaar hoe verschillend ze denken over belangrijke onderwerpen. Tegelijkertijd vinden de partijen dat deze formatiepoging móét slagen. Er is geen alternatief.

Liefde en politiek is geen gelukkige combinatie, was deze week vaak te horen in Den Haag. Dat gebeurde nadat NSC-leider Pieter Omtzigt de relatie tussen de formerende partijen als een "verstandshuwelijk op zijn best" had getypeerd.

Nu hoeft niet alles liefde op het eerste gezicht te zijn, maar "verstandshuwelijk" hoor je doorgaans aan het eind van een kabinetsperiode als de verhoudingen sleets zijn geworden.

Deze week gingen de onderhandelingen moeizaam. De twee informateurs hebben een financieel plaatje gemaakt. Daarbij zijn de wensen van de vier partijen volgens een betrokkenen "in elkaar geschoven" en als geheel gepresenteerd. Dat mislukte in eerste instantie.
Daarop sijpelde woensdag berichten naar buiten dat er op "de rem" is getrapt. Vervolgens deden Omtzigt en PVV-leider Geert Wilders ook geen moeite de stroeve voortgang te verbergen.

'De druk neemt toe, iedereen betrekt stellingen'

Maar de plooien die er woensdag waren, zijn een dag later alweer gladgestreken. Een nieuwe ronde gesprekken na het weekend moet vervolgens een nieuw financieel plaatje opleveren. Dan wordt er simpelweg weer gekeken naar de overeenkomsten en de verschillen.

Zo alarmerend waren de plooien volgens sommige betrokkenen ook weer niet. Over geld is in de politiek immers altijd gedoe. Of het nu gaat over de Voorjaarsnota, de nieuwe begroting of een coalitieakkoord. Dat er wat meer spanningen zijn, komt ook door de fase waarin de formatie zich bevindt. "Afspraken worden concreter. Dan moeten pijnlijke keuzes worden gemaakt", zegt een onderhandelaar. "De druk neemt toe. Iedereen betrekt zijn stellingen", observeert een ander.

Dat er belangrijke verschillen zijn tussen PVV, VVD, NSC en BBB, werd deze week wederom zichtbaar. Bij debatten over het mestbeleid (in Den Haag wordt ook al de term 'mestcrisis' gebruikt) de toekomst van de NPO en de verhoging van het minimumloon. In wisselende formaties stonden de onderhandelingspartners lijnrecht tegenover elkaar.

De PVV is de NPO liever kwijt dan rijk, bleek donderdag nog maar eens in de Kamer. VVD en NSC gruwelen bij de gedachte dat de politiek zich bemoeit met de journalistieke en inhoudelijke afwegingen van de publieke omroep.

Bij het debat over het mestbeleid stond de BBB alleen tegenover de verontwaardigde VVD en NSC. Hoe haalde die partij het in het hoofd om opnieuw om uitzonderingsregels te vragen in Brussel? Die route is inmiddels tig keer bewandeld en loopt dood, vinden VVD en NSC. "Ik krijg er de kriebels van", beet een geïrriteerde Harm Holman (NSC) zijn BBB-collega Cor Pierik op een gegeven moment toe.

Champagne wordt nog niet opengetrokken

Maar ondanks de inhoudelijke verschillen en het betrekken van de stellingen in de onderhandelingen, is er bij de partijen het besef dat ze er met z'n vieren uit moeten komen. Er is geen alternatief, valt er achter de schermen te horen.

Niet dat de champagne al wordt opengetrokken. "Dat doe je pas als de handtekeningen onder het akkoord staan", zegt een onderhandelaar. "Maar ik zie niet in hoe het anders kan."

Dat komt ook door de opvattingen van de partijen die niet onderhandelen. GL-PvdA, D66 en CDA sluiten bijvoorbeeld allemaal eventuele samenwerking met de PVV bij voorbaat uit. Dat maakt de zoektocht naar meerderheden, ook in de Eerste Kamer, niet eenvoudiger.

De samenwerking tussen PVV en NSC was overigens voor lange tijd ook niet vanzelfsprekend. Omtzigt maakte serieuze bezwaren vanwege de te grote "rechtsstatelijke afstand" tussen zijn fractie en die van de PVV.

Wilders wint in peilingen alleen maar

Maar daar zijn inmiddels bezweringsformules voor gevonden. Op papier onderschrijven alle vier partijen het belang van de democratische rechtsstaat, de grondwet en de grondrechten. Ook de vorm van een volgend kabinet helpt daaraan bij.

De partijleiders blijven in de Kamer, met als belangrijkste resultaat dat Wilders als leider van de grootste partij geen premier wordt. "Er zijn al veel tussenafspraken gemaakt", zegt een onderhandelaar daarover.

Dit is misschien niet voor iedereen "een droomcoalitie", constateert een betrokkene. "Maar dit is nu de opdracht van de kiezer. Het is de optelsom van de verkiezingsuitslag. Er zijn geen alternatieven denkbaar."

Nieuwe verkiezingen, waar niemand overigens voor pleit, zou puur theoretisch gezien ook niets uitmaken. "Dan kom je gewoon weer op dezelfde partijen uit", zegt een coalitiebron met een blik op de peilingen. "Met het verschil dat Wilders dan waarschijnlijk nog groter wordt."

Bron: nu.nl

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 13/04/2024 | 02:45 uurActies die nu worden uitgezet hebben die gelden nodig in de toekomst, nog wel meer.

Begrijp me niet verkeerd hé ik vind het een goede zaak voor ons Oekraïne  ;D

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 12/04/2024 | 23:14 uurMoet ook wel zeggen dat de Oekraïne  steun voor na 2025 op 3 miljard wordt gezet wel wat raar is als demissionair kabinet ver over je graf heen regeren.
2025 1 miljard vastleggen is keurig daarna hoort het nieuwe kabinet erover te beslissen. Het is niet goed maar ik snap het wel.

Acties die nu worden uitgezet hebben die gelden nodig in de toekomst, nog wel meer.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 12/04/2024 | 23:14 uurMoet ook wel zeggen dat de Oekraïne  steun voor na 2025 op 3 miljard wordt gezet wel wat raar is als demissionair kabinet ver over je graf heen regeren.
2025 1 miljard vastleggen is keurig daarna hoort het nieuwe kabinet erover te beslissen. Het is niet goed maar ik snap het wel.

Het is oekraine, niet 'de' oekraine  :angel:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Struijckje

Citaat van: Master Mack op 12/04/2024 | 23:14 uurMoet ook wel zeggen dat de Oekraïne  steun voor na 2025 op 3 miljard wordt gezet wel wat raar is als demissionair kabinet ver over je graf heen regeren.
2025 1 miljard vastleggen is keurig daarna hoort het nieuwe kabinet erover te beslissen. Het is niet goed maar ik snap het wel.

Het is conform het al bestaande beleid om Oekraïne langdurig van steun te voorzien. Beleid wat ook na de verkiezingen door een ruime kamermeerderheid wordt gesteund. Kortom: niets mis mee.