nieuwe camo + pakken defensie:

Gestart door Sander12, 05/07/2011 | 21:19 uur

Robin7

Nieuwe kleding
CitaatDe nieuwe gevechtskleding komt er aan.

Defensie vervangt de oude krijgsmachtbreed in de periode 2019 – 2022. De aanpassing maakt deel uit van het project Defensie Operationeel Kleding Systeem (DOKS) van DMO-projecten. Eind 2018 doet als eerste de nieuwe gevechtshelm zijn intrede. Die komt voort uit een deelproject van DOKS.

Met de nieuwe gevechtshelm wordt vooruitgang geboekt op het gebied van stabiliteit, gewicht en pasvorm. Bovendien is de helm handiger als deze wordt gebruikt in combinatie met bijvoorbeeld scherfvesten, hoofdtelefoons, gehoorbescherming, nachtkijkers en ballistische brillen.

https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2017/01/mg201701

A.J.

Citaat van: Mourning op 18/01/2017 | 21:01 uur
Ik denk dat gerefereerd wordt naar de aanloop van de missie in Malie waar er nogal wat commotie was over de kwaliteit e.d. van de kledij die het KCT mee zou krijgen. Zou niet goed zijn en automatisch zou de goedkoopste (Chinese in dit geval meen ik) gekozen zijn.

Geen idee of dat klopte of niet. Zou best kunnen maar ik had wel het idee dat Ten Cate er in ieder geval ''beter'' van is geworden. Maar nogmaals ik ken de materie niet in detail.

Ik weet wel dat laatstgenoemde producent een stuk stof heeft geleverd en Defensie toen aan andere producenten heeft verzocht om iets vergelijkbaars te maken (tegen lagere kostprijs) en dat Ten Cate dat (m.i. begrijpelijk omdat het een 'creatie' van hen was) in ieder geval niet kon waarderen.

Ja, dat schoot me later ook te binnen. Zie ook de edit van mij. Maar goed, dat defender m beter zou zijn wil niet zeggen dat wat we hadden automatisch slecht is. Dat is er door de Telegraaf en Geenstijl weer van gemaakt.

Mourning

Citaat van: A.J. op 18/01/2017 | 20:49 uur
Er loopt helemaal niemand in onveilige pakken rond, hoe kom je daar nou weer bij? Eea voldoet gewoon aan de eisen, er bestaan t-shirts die niet veilig zijn maar dat weten we. Ennuh dat waren shirts die weer op aanraden van de werkvloer waren aangeschaft nav ervaringen in Afghanistan... Dan weet je meteen weer wat dat soort ervaringen waard zijn.

Ik denk dat gerefereerd wordt naar de aanloop van de missie in Malie waar er nogal wat commotie was over de kwaliteit e.d. van de kledij die het KCT mee zou krijgen. Zou niet goed zijn en automatisch zou de goedkoopste (Chinese in dit geval meen ik) gekozen zijn.

Geen idee of dat klopte of niet. Zou best kunnen maar ik had wel het idee dat Ten Cate er in ieder geval ''beter'' van is geworden. Maar nogmaals ik ken de materie niet in detail.

Ik weet wel dat laatstgenoemde producent een stuk stof heeft geleverd en Defensie toen aan andere producenten heeft verzocht om iets vergelijkbaars te maken (tegen lagere kostprijs) en dat Ten Cate dat (m.i. begrijpelijk omdat het een 'creatie' van hen was) in ieder geval niet kon waarderen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

A.J.

#838
Citaat van: ridivek op 18/01/2017 | 19:24 uur
@A.J. Het ligt altijd aan beschikbare financiën.  Maar het slaat natuurlijk nergens op dat ze in denhaag tekenen voor nog acht F-35's. Terwijl het project voor geen meter loopt. En ondertussen de militairen in onveilige (brand veiligheid) uniformen wordt uitgezonden. Terwijl er reeds voor enkele miljoenen onderzoek naar nieuwe cammo, en veilige stoffen is gedaan. Daar was vorig jaar of in 2015 nog commotie over in de defensie kamer commissie (niet beseffende dat ze hier zelf schuldig voor zijn).

Er loopt helemaal niemand in onveilige pakken rond, hoe kom je daar nou weer bij? Eea voldoet gewoon aan de eisen, er bestaan t-shirts die niet veilig zijn maar dat weten we. Ennuh dat waren shirts die weer op aanraden van de werkvloer waren aangeschaft nav ervaringen in Afghanistan... Dan weet je meteen weer wat dat soort ervaringen waard zijn.

Edit: Vwb die pakken in Mali dat was weer een typisch opgeblazen klok-klepel verhaal. En het zou me niks verbazen dat ten Cate een goed handje heeft geholpen om dat de wereld in te helpen.

Oorlogsvis

Hoe goed die zogenaamde nieuwe pakken ook zullen zijn de soldaat zal er echt niet automatisch beter van worden....de Taliban vecht gewoon in een drollenvanger en een AK-47 of RPG en daar hebben we al moeite mee om die te verslaan....laat staan dat al die high tech ons echt verder gaat helpen.

ridivek

@A.J. Het ligt altijd aan beschikbare financiën.  Maar het slaat natuurlijk nergens op dat ze in denhaag tekenen voor nog acht F-35's. Terwijl het project voor geen meter loopt. En ondertussen de militairen in onveilige (brand veiligheid) uniformen wordt uitgezonden. Terwijl er reeds voor enkele miljoenen onderzoek naar nieuwe cammo, en veilige stoffen is gedaan. Daar was vorig jaar of in 2015 nog commotie over in de defensie kamer commissie (niet beseffende dat ze hier zelf schuldig voor zijn).

StrataNL

Citaat van: A.J. op 18/01/2017 | 17:19 uur
Vlootpersoneel ingedeeld bij een marinierseenheid loopt in camo, dus zou je ze dan ook in een ander pak moeten hijsen.

Dat is inderdaad andersom het gevolg. Al weet ik niet op welke schaal dat nu gebeurt. Gaat me meer om het verschil tussen vloot(+ondersteunings) plaatsen en infanterie /gevechts (+ondersteunings) plaatsen. Maar daar zit ook nog een grijs gebied tussen dat ben ik met je eens.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

A.J.

Citaat van: Robert2 op 18/01/2017 | 17:21 uur
Getailleerd en agressief of soft uitzien, heel boeiend allemaal. Als het goed zit, het stevig is en praktisch is, dan moeten mensen niet zeuren.

Precies, dat geouwehoer of het er nou wel of niet uitziet... Daar zijn we ook de mist mee ingegaan met het huidige pak omdat flecktarn niet stoer genoeg werd gevonden tijdens de testfase dus werd het woodland.

A.J.

Citaat van: ridivek op 18/01/2017 | 15:57 uur

Volgens mij heeft het camo onderzoek van TNO bijna 10 jaar in een la gelegen bij de DMO. Helmen was zeker vier jaar terug een TU Delft start-up mee bezig.
Ik kan er als techneut niet tegen, dat defensie iets laat ontwikkelen en vervolgens er meer dan vijf jaar overdoet om de financieen voor aanschaf te regelen.
Een startup / mkb bedrijf moet een andere klant /doelgroep vinden om zo lang te overleven.   

Geloof me, daar baalt defensie ook van, echter moet je bij de politiek zijn en een extra zak geld regelen. Het nieuwe tenue en helm had 5 jaar geleden makkelijk ingevoerd kunnen worden alleen had dan het personeel een half jaar lang geen loon gehad...

Robert2

Citaat van: ridivek op 18/01/2017 | 15:57 uur
Ik ben een leek hierin, hoe lang moeten jullie van een set kleding doen, en hoe groot is deze set. Het lijkt mij dat het KPU een redelijke doorvoer van uniformen heeft.
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij is een effen kleur goedkoper dan Cammo. Volgens mij is het niet goedkoper om het boord personeel in hetzelfde tenue te steken als het grond personeel.
Zo te horen voldoet het boordtenue niet aan de degelijkheid die het woodland en Desert uniformen nodig hebben. Ik vraag mij af of de veld uniformen voldoen aan de brandveiligheidseisen van het boordtenue. (je komt nooit op 1 lijn uit, altijd twee tot vier uniformen uit. (BT, Desert, Woodland en arctic en hiernaast nog ceremonieel).
Hoe slecht is het idee om het BT licht grijs i.p.v. blauw (wit) te maken? Minder warm dan blauw, en minder snel optisch vies als wit.

Volgens mij heeft het camo onderzoek van TNO bijna 10 jaar in een la gelegen bij de DMO. Helmen was zeker vier jaar terug een TU Delft start-up mee bezig.
Ik kan er als techneut niet tegen, dat defensie iets laat ontwikkelen en vervolgens er meer dan vijf jaar overdoet om de financieen voor aanschaf te regelen.
Een startup / mkb bedrijf moet een andere klant /doelgroep vinden om zo lang te overleven.   
Dit is uitgesteld vanwege de bezuinigingen in 2011, meen ik te hebben gelezen. Argument was dat het krom is om zoveel man over het hek te gooien en tegelijkertijd nieuwe uniformen aan te kopen.

Daarnaast snap ik niet wat iedereen nou moeilijk doet, het is geen modeshow. Er is onderzoek gedaan naar camouflage, dit patroon met bijbehorende kleurvarianten is eruit gerold en klaar. COTS zou betekenen dat je ook mag gaan betalen aan het bedrijf, terwijl TNO heeft laten zien dat zij het ook prima kunnen. Groen (en zandkleurig) voor iedereen m.u.v. de Vloot, niet te moeilijk doen. De KMar heeft tegenwoordig zo'n polo en een andere broek, andere werkzaamheden, andere eisen. Getailleerd en agressief of soft uitzien, heel boeiend allemaal. Als het goed zit, het stevig is en praktisch is, dan moeten mensen niet zeuren.

A.J.

Citaat van: StrataNL op 18/01/2017 | 17:15 uur
Hoe bedoel je precies?

Vlootpersoneel ingedeeld bij een marinierseenheid loopt in camo, dus zou je ze dan ook in een ander pak moeten hijsen.

StrataNL

Citaat van: A.J. op 18/01/2017 | 15:39 uur
Dan moet je dat andersom ook vol gaan houden.
Hoe bedoel je precies?

Citaat van: ridivek op 18/01/2017 | 15:57 uur
Volgens mij heeft het camo onderzoek van TNO bijna 10 jaar in een la gelegen bij de DMO. Helmen was zeker vier jaar terug een TU Delft start-up mee bezig.
Ik kan er als techneut niet tegen, dat defensie iets laat ontwikkelen en vervolgens er meer dan vijf jaar overdoet om de financieen voor aanschaf te regelen.
Een startup / mkb bedrijf moet een andere klant /doelgroep vinden om zo lang te overleven.   

Helemaal mee eens! Het is allemaal veel te langdradig, er wordt niet doorgepakt. We kunnen zo een hele lijst relatief kleine projecten opnoemen die al langer dan 10 jaar draaien terwijl de behoefte er 20 jaar geleden al was.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ridivek

Ik ben een leek hierin, hoe lang moeten jullie van een set kleding doen, en hoe groot is deze set. Het lijkt mij dat het KPU een redelijke doorvoer van uniformen heeft.
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij is een effen kleur goedkoper dan Cammo. Volgens mij is het niet goedkoper om het boord personeel in hetzelfde tenue te steken als het grond personeel.
Zo te horen voldoet het boordtenue niet aan de degelijkheid die het woodland en Desert uniformen nodig hebben. Ik vraag mij af of de veld uniformen voldoen aan de brandveiligheidseisen van het boordtenue. (je komt nooit op 1 lijn uit, altijd twee tot vier uniformen uit. (BT, Desert, Woodland en arctic en hiernaast nog ceremonieel).
Hoe slecht is het idee om het BT licht grijs i.p.v. blauw (wit) te maken? Minder warm dan blauw, en minder snel optisch vies als wit.

Volgens mij heeft het camo onderzoek van TNO bijna 10 jaar in een la gelegen bij de DMO. Helmen was zeker vier jaar terug een TU Delft start-up mee bezig.
Ik kan er als techneut niet tegen, dat defensie iets laat ontwikkelen en vervolgens er meer dan vijf jaar overdoet om de financieen voor aanschaf te regelen.
Een startup / mkb bedrijf moet een andere klant /doelgroep vinden om zo lang te overleven.   
 

A.J.

Citaat van: StrataNL op 18/01/2017 | 15:33 uur
Gaan we weer  ;D
Als het pak van de mariniers voldoet aan de eisen voor werkkleding aan boord, prima, scheelt weer.  Wel vind ik dat een matroos van de KM er niet hetzelfde moet uitzien als een marinier. Dus naast de verschillende hoofddeksels het liefst ook een andere kleur pak. Ook voor herkenning op afstand.

Dan moet je dat andersom ook vol gaan houden.

A.J.

Citaat van: Admiral Halsey op 18/01/2017 | 14:50 uur
Thuis en op mijn werk (Arbeidsmatige Dagbesteding) draag ik altijd marineblauwe werkhemden (Mascot Type Detroit, HaVep, WildKamp, Planam, etc.) die ik bij bedrijfskledingwinkels en via Marktplaats heb aangeschaft, deze hemden draag ik netjes in de broek. Ook draag ik thuis af-en-toe wel het boordtenue, maar dan, uiteraard volgens het tenuevoorschrift, met het jasje uit de broek. Ik draag marineblauwe werkkleding, waaronder het boordtenue, als liefhebberij en om omdat ik begaan ben met de Koninklijke Marine.

Dat weten we. En je zegt het hier zelf, een overhemd in de broek en de (basis)jas uit de broek... Dan zijn we er toch? Jij wilde eerder in de topic dat men de basisjas ook in de broek ging dragen.

Citaat
Alleen maar omdat je bij de Landmacht werkt? Groene camo vind ik echt niet passen bij de Koninklijke Marine, alleen effen donkerblauw past daarbij, of hooguit donkerblauwe camo. Groene camo is toch echt iets voor de Land- en Luchtmacht en het Korps Mariniers.

Nou troost je dan maar met de gedachte dat het nieuwe tenue krijgsmachtbreed ingevoerd gaat worden.