Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Zeewier

Citaat van: walter leever op 31/08/2017 | 16:14 uur
Da's waar 't de laatste 10/20(? )berichten over gaat. :devil:

Is eigenlijk een stukje geschiedenis en de min of meer komplete uitleg over de A-26 "modellenlijn",als ik 't zo mag noemen.

De "extended"wordt genoemd in 1 adem met de KM(tijdens de vragen)

wel leuk om naar te kijken. ;)
Dank! En nu hopen dat die Canucks niet eigenwijs gaan lopen doen, want dat doen wij al!  ;D :devil:

walter leever

#3595
Citaat van: Zeewier op 31/08/2017 | 16:11 uur
Ik weet niet wat het is. Ziet er interessant uit. Ga het zelf ook pas terugkijken wanneer ik thuis ben.

http://saab-seminar.creo.se/170831/submarine_seminar_2017

Da's waar 't de laatste 10/20(? )berichten over gaat. :devil:

Is eigenlijk een stukje geschiedenis en de min of meer komplete uitleg over de A-26 "modellenlijn",als ik 't zo mag noemen.

De "extended"wordt  in 1 adem genoemd met de KM(tijdens de vragen)

wel leuk om naar te kijken. ;)

Zeewier


Ik weet niet wat het is. Ziet er interessant uit. Ga het zelf ook pas terugkijken wanneer ik thuis ben.

http://saab-seminar.creo.se/170831/submarine_seminar_2017

Zeewier

Van VLS ben ik nog steeds geen fan maar die kan je ook leeg laten of materieel in meenemen. Meer diameter heeft mijn voorkeur; zowel qua torpedobuizen, boegbuiskamer als ruimte/oppervlak voor actieve en passieve sonar.

Zeewier

Citaat van: Parera op 31/08/2017 | 13:22 uur
Het klopt dat er gesproken word over de ER variant met de KM maar wat ze nu bekend hebben gemaakt is de basis die nog aangepast moet worden naar de klant specifieke wensen.
Dat het goed overeenkomt met wat de KM mogelijk wil is natuurlijk geen toeval maar ik ben altijd voorzichtig met ''dit is wat ze gaan aanbieden'' zeker omdat ik ook een ander ontwerp van Damen heb gezien dat ik nog steeds niet online wil gooien zolang Damen dit zelf niet doet.

De opbouw van die boot lijkt in de verste verte niet op de Oceanic  en is veel gestroomlijnder, misschien dat ze de basis wel nemen van de A26 maar dat Damen een eigen ''twist'' geeft aan de boot en die in mag bouwen voor de KM en mogelijk ook in de export, natuurlijk zal een deel van het werk aan Saab worden uitbesteed zoals eerder bekend gemaakt is door Damen.
Tja, de druppelvormige toren (zoals een Akula) is hydrodynamischer. Echter het GHOST concept is bedacht om ongezien te kunnen snuiveren of in ieder geval het wateroppervlak te doorbreken. En Damen heeft vast ook geen toestemming inspiraties op Kockums concepten c.q. patenten te produceren (denk aan de bijlboeg).

Parera

Citaat van: walter leever op 31/08/2017 | 13:29 uur
Jammer dat je dat niet kunt. :devil:

Ontwerp is mooi natuurlijk,maar de vraag is in hoeverre is 't uitgewerkt?Terwijl bij de A-26 en de mogelijke varianten er al 't 1 en ander bekend is.(meer uitgewerkt,zo lijkt 't) ;)


Wat ik persoonlijk jammer vindt is dat we van de "druppelvorm" afgaan(als ik 't zo mag noemen),wordt dus meer een "sigaar" :annoyed:

Alhoewel de "pelagic" variant wel wat weg heeft van de Walrus vorm(hull)

Zodra het kan zal ik het plaatsen en/of melden dat het om dat model gaat. Als ik zo kijk naar de ER variant kan het best die hull zijn met een andere toren.
Ik hecht weinig waarde aan een klassieke vorm, als de nieuwe vorm beter is voor de prestaties van de boot.

Het lijkt er ook op dat de Oceanic ER uitgerust is met 6 torpedobuizen ipv 4 op de A26. Ben ook benieuwd of de Walrus vervangers weer 4 buizen krijgen of dit keer 6.

walter leever

Citaat van: Parera op 31/08/2017 | 13:22 uur
Het klopt dat er gesproken word over de ER variant met de KM maar wat ze nu bekend hebben gemaakt is de basis die nog aangepast moet worden naar de klant specifieke wensen.
Dat het goed overeenkomt met wat de KM mogelijk wil is natuurlijk geen toeval maar ik ben altijd voorzichtig met ''dit is wat ze gaan aanbieden'' zeker omdat ik ook een ander ontwerp van Damen heb gezien dat ik nog steeds niet online wil gooien zolang Damen dit zelf niet doet.

De opbouw van die boot lijkt in de verste verte niet op de Oceanic  en is veel gestroomlijnder, misschien dat ze de basis wel nemen van de A26 maar dat Damen een eigen ''twist'' geeft aan de boot en die in mag bouwen voor de KM en mogelijk ook in de export, natuurlijk zal een deel van het werk aan Saab worden uitbesteed zoals eerder bekend gemaakt is door Damen.

Jammer dat je dat niet kunt. :devil:

Ontwerp is mooi natuurlijk,maar de vraag is in hoeverre is 't uitgewerkt?Terwijl bij de A-26 en de mogelijke varianten er al 't 1 en ander bekend is.(meer uitgewerkt,zo lijkt 't) ;)


Wat ik persoonlijk jammer vindt is dat we van de "druppelvorm" afgaan(als ik 't zo mag noemen),wordt dus meer een "sigaar" :annoyed:

Alhoewel de "pelagic" variant wel wat weg heeft van de Walrus vorm(hull)


Parera

Citaat van: walter leever op 31/08/2017 | 12:59 uur
Klopt natuurlijk dat er nog geen definitieve beslissing is gevallen,maar wil je een echte vervanging dan vergelijk maar de Walrus nu en de Oceanic ER en wat valt dan op?Exact precies wat de Walrus kan qua Range en dat de ER een maatje groter is(wat eigenlijk ook gewild is,voor zover mij bekend.)

Class overview
Name:    Walrus class
Builders:    Rotterdamsche Droogdok Maatschappij
Operators:     Royal Netherlands Navy
Preceded by:    Zwaardvis class
In commission:    1992-
Completed:    4
Active:    4
General characteristics
Class and type:    none
Type:    Attack submarine
Displacement:    

    2,350 t surfaced,
    2,650 t submerged,
    1,900 t standard

Length:    67.73 m (222.2 ft)
Beam:    8.4 m (28 ft)
Draft:    6.6 m (22 ft)
Propulsion:    3 diesels, diesel-electric, 5,430 shp (4 MW), 1 shaft, 5 blades
Speed:    

    13 knots (24 km/h) surfaced,
    20 knots (37 km/h) submerged

Range:    18,500 km (10,000 nmi) at 9 kn (17 km/h)
Test depth:    >300 m (980 ft)
Complement:    50 to 55


PS er wordt ook gezegd in 't filmpje dat er gesproken wordt met de KM over de maat.(dan praat hij over de Extended  Range versie)

Het klopt dat er gesproken word over de ER variant met de KM maar wat ze nu bekend hebben gemaakt is de basis die nog aangepast moet worden naar de klant specifieke wensen.
Dat het goed overeenkomt met wat de KM mogelijk wil is natuurlijk geen toeval maar ik ben altijd voorzichtig met ''dit is wat ze gaan aanbieden'' zeker omdat ik ook een ander ontwerp van Damen heb gezien dat ik nog steeds niet online wil gooien zolang Damen dit zelf niet doet.

De opbouw van die boot lijkt in de verste verte niet op de Oceanic  en is veel gestroomlijnder, misschien dat ze de basis wel nemen van de A26 maar dat Damen een eigen ''twist'' geeft aan de boot en die in mag bouwen voor de KM en mogelijk ook in de export, natuurlijk zal een deel van het werk aan Saab worden uitbesteed zoals eerder bekend gemaakt is door Damen.

walter leever

#3588
Citaat van: Parera op 31/08/2017 | 12:19 uur
Goed nieuws uiteraard, de Oceanic ER lijkt inderdaad wel op de eerder door Damen publiekelijk geposte artist renders. We moeten alleen niet vergeten dat de Oceanic ER het ontwerp is dat men heeft ontworpen voor de Collins klasse vervanging, dat de Damen-Saab samenwerking dit als basis gebruikt is ook niet vreemd en een hele slimme zet maar deze gegevens staan natuurlijk nog niet vast voor de Walrus vervanger.

Voor het gemak even meest interessante delen van de seminar presentatie hier bij geplaatst.







In het vragen rondje word exact deze vraag gesteld door een medewerker van Janes defense, echter zonder de exacte gegevens vrij te geven word er bevestigd dat de Oceanic ER een grotere diameter krijgt dan de A26/Oceanic en de Pelagic een kleinere diameter. Alle machines op de werf zijn hier al op ingesteld.

Klopt natuurlijk dat er nog geen definitieve beslissing is gevallen,maar wil je een echte vervanging dan vergelijk maar de Walrus nu en de Oceanic ER en wat valt dan op?Exact precies wat de Walrus kan qua Range en dat de ER een maatje groter is(wat eigenlijk ook gewild is,voor zover mij bekend.)

Class overview
Name:    Walrus class
Builders:    Rotterdamsche Droogdok Maatschappij
Operators:     Royal Netherlands Navy
Preceded by:    Zwaardvis class
In commission:    1992-
Completed:    4
Active:    4
General characteristics
Class and type:    none
Type:    Attack submarine
Displacement:    

    2,350 t surfaced,
    2,650 t submerged,
    1,900 t standard

Length:    67.73 m (222.2 ft)
Beam:    8.4 m (28 ft)
Draft:    6.6 m (22 ft)
Propulsion:    3 diesels, diesel-electric, 5,430 shp (4 MW), 1 shaft, 5 blades
Speed:    

    13 knots (24 km/h) surfaced,
    20 knots (37 km/h) submerged

Range:    18,500 km (10,000 nmi) at 9 kn (17 km/h)
Test depth:    >300 m (980 ft)
Complement:    50 to 55


PS er wordt ook gezegd in 't filmpje dat er gesproken wordt met de KM over de maat.(dan praat hij over de Extended  Range versie)

Parera

#3587
Goed nieuws uiteraard, de Oceanic ER lijkt inderdaad wel op de eerder door Damen publiekelijk geposte artist renders. We moeten alleen niet vergeten dat de Oceanic ER het ontwerp is dat men heeft ontworpen voor de Collins klasse vervanging, dat de Damen-Saab samenwerking dit als basis gebruikt is ook niet vreemd en een hele slimme zet maar deze gegevens staan natuurlijk nog niet vast voor de Walrus vervanger.

Voor het gemak even meest interessante delen van de seminar presentatie hier bij geplaatst.







Citaat van: Harald op 31/08/2017 | 11:57 uur
A26 Oceanic extended range lijkt ook een grotere diameter te hebben dan de "standaard" A26 ... dubbele huid ?
voorzien van VLS systeem ?

In het vragen rondje word exact deze vraag gesteld door een medewerker van Janes defense, echter zonder de exacte gegevens vrij te geven word er bevestigd dat de Oceanic ER een grotere diameter krijgt dan de A26/Oceanic en de Pelagic een kleinere diameter. Alle machines op de werf zijn hier al op ingesteld.

Harald

Good things come in threes! Besides the A26 and the various models in the range that represent the oceanic class, we see the future also in a smaller submarine for costal environment and a larger one with extended range. We want to do it in partnership with other proud shipbuilders such as the Oceanic Extended Range with Damen.

https://www.facebook.com/saabtechnologies/photos/a.216221308418577.55069.206280006079374/1782017781838914/?type=3&theater

Harald

A26 Oceanic extended range lijkt ook een grotere diameter te hebben dan de "standaard" A26 ... dubbele huid ?
voorzien van VLS systeem ?

lengte : 80 meter
tonnage : 3000 ton
range/bereik : 10.000nm met 10kn
bereik AIP : 50 dagen
bemanning : 20-50
aandrijving : AIP stirling + diesel electric


Harald

Saab reveals new submarine models
31st August 2017

Saab Kockums is looking to tap into an expanding submarine market with two alternative boat types announced during its annual submarine seminar.
The Swedish company expects that there will be a demand for 80 new submarines to be replaced over the next 15 years.
To this end, the company announced a ...

https://www.shephardmedia.com/news/imps-news/saab-reveals-new-submarine-models/

helaas kan ik niet meer lezen van dit artikel ...  :'( , maar ben erg benieuwd met welke nieuwe modellen Saab Kockums komt, .... een 3000 tons model ??... Walrus vervanger ??

antwoord is JAAA !!!
NIEUWS NIEUWS !!!   A26 Oceanic extended range !!  3000 tons, lengte 80 meter


Saab´s Submarine Seminar


Defence and security company Saab is pleased to invite media, financial analysts and investors to the annual submarine seminar in Stockholm, Sweden, on 31 August 2017. Join the seminar for an update on the current status of the A26 programme.

The world´s most modern submarine programme is developing as planned in the south of Sweden. The submarine seminar will, among other things, give an update of the programme and a market view from a Saab perspective.

Speaker: Gunnar Wieslander, head of Saab Kockums.

Time: Thursday 31 August 2017 at 8.30 – 9.30 CET (breakfast is served from 8.00).

Place: Manhattan, World Trade Center, Kungsbron 1, Stockholm.

Webinar: The seminar will be live-streamed on http://saab-seminar.creo.se/170831. It will also be possible to post questions over the web. Registration is not necessary for online participation.

http://saabgroup.com/Media/news-press/news/2017-08/welcome-to-saabs-submarine-seminar/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 16/08/2017 | 11:24 uur
Is ie terug  :omg: ?

Niet dat ik weet, al zal hij vermoedelijk als gast wel een kijkje nemen (aanname)