Auteur Topic: Renovatie van de Yper  (gelezen 5884 keer)

MoronHunter

• Volledig lid
Renovatie van de Yper
« Reactie #75 Gepost op: 23/01/2012 | 12:28 uur »
Ik zit al geruime tijd met het idee dat Defensie ook [lees: beter] had kunnen kiezen voor een diepe upgrade-renovatie van de Ypervloot. Zou dat niet veel goedkoper zijn geweest dan het aanschaffen van de CV90? Ik vind het ook een nogal groot vtg, het voordeel van de Yper is dat het maar een heel klein bakkie is. Met alle silhouette -en wendbaarheidsvoordelen van dien. (OVG!!!).Een ander voordeel is dat je niet zou hoeven heropleiden op een nieuw vtg. Een dergelijke operatie is nog altijd minder kostbaar dan een heel nieuw voertuig kopen! Geschat kostenplaatje circa 1 a max 2 miljoen per stuk [vs CV90 5 miljoen per stuk... kosten voor conversietraining, andere log infra e.d. niet meegerekend] Ik heb namelijk een artikel geschreven waarin ik heb aangetoond dat de CV90 nog steeds tekortkomingen heeft en dus niet goed genoeg is. Als men daar benieuwd naar is wil ik dat wel in een afzonderlijk te openen CV90 discussietopic posten.

Concreet zou ik wat de Ypers betreft de volgende te treffen maatregelen in gedachte hebben gehad;

1) een nieuwe 720pk motor van MTU
2) nieuwe versnellingsbak van Renk die berekend is op het te bereiken gevechtsklaar gewicht en laten we zeggen 100 [minimaal 85] km p/u
3) nieuwe DST tracks en loopwerk van Diehl (sterkere torsiestaven e.d.)
4) nieuwe batterijen (400 of zelfs 900+amp, afhankelijk van wat mogelijk/nodig is voor de eindstaat)
5) nieuwe C4I infrastructuur van Thales (TRC-3910 coms set) en Rheinmetall (BMS van de plank, -> TCCS)
6) nieuwe bewapening bestaande uit Rafael Samson RCWS m/ 40mm ATK Bushmaster, 7.62mm M240C en Spike ER of NLOS
7) modulaire bepantseringsapplicaties van Deisenroth (AMAP pantser en actieve tegenmaatregelen)
8) nieuwe accommodatie van Global Seating Systems (dus niet die ouderwetse bankjes, maar fatsoenlijke, moderne troop seats)
9) eventueel verlenging van het voertuig met 1 wiel zoals de AustraliŽrs ook gedaan hebben met hun M113's
10) installatie van het Rheinmetall Driver Station tbv de chauffeurspositie, plus een andere besturingsinfrastructuur en stoel.

In bijlagen 2 foto's van hetgeen mij ongeveer voor ogen staat. Je zou dit ook prima met een Yper kunnen doen, het zijn min of meer dezelfde voertuigen. De een is op de ander gebaseerd. Ik schat dat het groeipotentieel makkelijk op 25 ton ligt. Gewoon strippen tot op de badkuip, en met moderne, goede systeemcomponenten weer herassembleren. Ik vind dit een beter vtg dan de CV90 omdat 'ie completer en kleiner van formaat is.
« Laatst bewerkt op: 23/01/2012 | 13:18 uur door MoronHunter »

Hallo Gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 74 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.